Hoe laten wennen aan spoorwegovergang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Hoe laten wennen aan spoorwegovergang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 18:29

Deze zomer ga ik op trektocht met mijn eigen fjord, maar ze is niks gewend wat met een trein te maken heeft. Ik bedoel dus dat ze geen trein kent, nooit een rails over is gestoken, geen slagbomen kent en zeker niet het geluid wat daarmee gepaard gaat.

De rails oversteken zal wel goed komen, daar voorzie ik niet zoveel problemen, maar de rest wordt denk ik lastiger.

mijn fjord wordt nu 13 en heeft dus al wel het een en ander gezien.

Hoe kan ik haar nou zo rustig/goed/makkelijk mogelijk daaraan laten wennen?

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:30

gewoon lekker rijden en doen alsof er niets raars aan de hand is. In t ergste geval kan je nog afstappen en je pony aan de hand meenemen. Maar de meeste paarden die regelmatig buitenrijden en die ook niet zo heel piep jong meer zijn maken zich er niet zo heel druk om hoor!!

Anoniem

Re: Hoe laten wennen aan spoorwegovergang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:02

Rustig de tijd nemen, het beste is het om te weten hoe laat de treinen over komen. Ik heb een tijdje een spoorweg overgang moeten oversteken en ik zorgde dat ik ruim voor die tijd er was, omdat als de bellen afgaan en de boom zakt het een paard best een schrikreaktie kan geven, let wel dat er dan auto's naast je stil staan, dus je hebt weinig ruimte.

Ik heb wel een paar keer gehad dat mijn paard stroom kreeg. Hij stond op ijzers en het blijkt dat als er net een trein over is geweest er toch nog een wat stroom kan geven. Ook al zijn de overgangen geaard of hoe dat ook heet. De eerste keer dat mijn paard dat kreeg, durfde hij heel lang er niet meer over heen. Probeer je paard niet op de rails te laten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:26

Ik heb ook een Fjord gehad die nog nooit treinen of spoorlijnen gezien had. Die reageerde er helemaal niet op toen ze deze voor het eerst zag, maar was verder wel helemaal verkeersmak etc.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:29

Als de andere paardjes waar je mee gaat er niets om geven heb je grote kans dat jouw fjordje er ook niets om geeft. Zelf ontspannen en doorademen op zo'n moment.

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:08

Misschien kan je een keer een wandeling maken aan de hand gewoon met halster en dan langs een spoorwegovergang komen!!??
En anders gewoon rustig blijven en voorgaande tips opvolgen!

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:11

Wasco had nog nooit van een trein gehoord, komt er een langs helemaal geen intresse getoont, maar die ene auto daar links was toch zoooo eng!

Ik denk gewoon uitproberen, net doen alsof er niets aan de hand is, en anders gewoon afstappen en aan de hand.

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:20

Tjah, gewoon rustig blijven.
Hoewel dit soms ook niet lukt. Mijn haf is nu 12. En we gaan al 8 jaar op buitenrit. Ze heeft nooit bang geweest van een trein die naast haar passeert, of zelfs een trein die tuut. Maar de spoorweg oversteken; Neen, doe haar dat niet aan.
Dus, na 8 jaar krijg ik haar er nog altijd niet over. (wel als er iemand voorloopt)

magriet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:46

Siliena vond het eng dat de trein haar vanachter inhaalde. Deovergang en de bellen zeiden haar niets terwijl ze dat toch ook niet gewend was. Ik denk dat het wel wat meevalt
Houd wel rekening dat als je pony op ijzers staat dit een stroomstootje op de rails kan veroorzaken(statisch)

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:02

Gewoon lekker door rrijden zoals als gezegt werd,
en doen alsof het niks is
oefenen baad kunst! elke keer gaat het een stapje vooruit..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 09:54

oke, dan gaan we het van te voren gewoon een keer proberen.

Op ijzers staat ze niet, wel heeft ze soms schoenen aan, maar daar komt gelukkig geen schok van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 09:59

Ik zou beginnen met een modelspoorbaantje voor de stal

Wafel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:05

Gewoon eerst eens van een afstandje laten kijken als er een trein langs komt.

Eigenlijk maar 1 ding belangrijk ! Zorg dat jij en je paard NIET onder de trein komen !

Wel meer dingen belangrijk maar probeer de risico's beetje uit te sluiten en dan komt het vast goed. Ik heb het geoefend bij een spoorweg overgang midden in het bos zonder wegen of niks er bij was wel makklelijk !

De trein zelf hoor je in verte al aan komen het paard ook ze vinden geluiden die ze horen en zien aan komen vaak nie zo eng.

Het enige wat ik me afvraag..... Wat er gebeurt als je midden op spoorweg overgang staat en de bellen beginnen te rinkelen. Dan is het geluid voor je EN achter je. Maar je MOET er wel langs !!! Om niet plat gereden te worden.......

Wafel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:13

Of je kan eerst gezellig met je paard gaan blowen !

Dan is de Trein langs voor ie het in de gaten heeft. Liggen jullie samen op de grond van het lachu !

remie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:25

russel schreef:
Ik heb wel een paar keer gehad dat mijn paard stroom kreeg. Hij stond op ijzers en het blijkt dat als er net een trein over is geweest er toch nog een wat stroom kan geven. Ook al zijn de overgangen geaard of hoe dat ook heet. De eerste keer dat mijn paard dat kreeg, durfde hij heel lang er niet meer over heen. Probeer je paard niet op de rails te laten lopen.

ja idd wees daar heel voorzichtig mee dat heb ik ook een keer gehad met mn paard

remie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:27

LuckySpirit schreef:
Of je kan eerst gezellig met je paard gaan blowen !

Dan is de Trein langs voor ie het in de gaten heeft. Liggen jullie samen op de grond van het lachu !

volgens mij kijk jij niet naar je eigen onderschrift, onderbouw wat je zegt en zo niet hou je mond

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:21

Ik heb een heethoofd gehad, die wel verkeersmak was... maar absoluut uit z'n dak ging bij vreemde
geluiden. Wij hebben hem toen op het land gezet, vlakbij een spoorwegovergang. In het begin ging hij heel hard rennen enz. daarna taalde hij er helemaal niet meer naar en konden we rustig op pad

Dit kun je doen, mits je hem wel in de gaten kunt houden. Mocht het op het land niet goed gaan, moet je hem er natuurlijk wel tijdig af kunnen halen. Het land is natuurlijk vrijheid en rust voor het paard. Dit moet wel als vrijheid en rust blijven gelden bij het paard!!

Succes!!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:20

Misschien maakt je paard er wel helemaal niet zo'n probleem van. Niet alle paarden vinden dingen eng die ze nog nooit gezien hebben bv.

Wat dacht je anders van een keertje oefenen tijdens een buitenrit samen met een ander ervaren paard. Als deze zonder angst er langs loopt, volgt jouw paard waarschijnlijk wel zonder al teveel stress. En eenmaal een goede ervaring met spoorwegovergangen die niet bijten, dan zal het je verder niet heel veel problemen meer opleveren denk ik..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 01:49

Ik denk niet dat ik over een overweg durf. Ik weet dat de beveiliging van overwegen via een stroompje door de rails gaat.

Mijn paardje, die echt nergens bang voor is, is als de dood voor stroom. Ze heeft weleens wat gevoeld toen stroomdraad in een nat weiland op de grond lag. Ze vloog wel een meter in de lucht en de 14 dagen daarna nog...en ze heeft niet eens ijzers om...

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:15

Mijn paard is niet volledig verkeermak, toch vond hij een trein helemaal niet eng. Hij keek er zelfs amper naar, zelfs niet als ze op 3 meter afstand langs kwamen razen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:22

En ik heb eens concours gehad langs een spoorlijn.

Ik was wel 100 meter van de trein vandaan, maar binnen korte tijd waren dat enkele honderden meters meer
Kawa vond het dood eng.
En is dat die tijd blijven vinden.
Mijn proefje ging ook niet zo goed en dat terwijl ik nog wel het geluk had, dat die ring het verste weg was van de spoorlijn.

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat je zo steeds dichterbij gaat rijden.
Maar dan moet je wel die mogelijkheid hebben.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:30

Ik heb het 1 keer gehad dat ik er eentje overmoest.
En meteen die eerste keer gingen de spoorbomen ook naar beneden.
Maar ze dribbelden alleen een beetje aan.. verder niks..

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:37

beantsje schreef:
Ik denk niet dat ik over een overweg durf. Ik weet dat de beveiliging van overwegen via een stroompje door de rails gaat.

Mijn paardje, die echt nergens bang voor is, is als de dood voor stroom. Ze heeft weleens wat gevoeld toen stroomdraad in een nat weiland op de grond lag. Ze vloog wel een meter in de lucht en de 14 dagen daarna nog...en ze heeft niet eens ijzers om...

Ik betwijfel het dat je paard via de spoorrails stroom kan krijgen, bij een naderende trein kan een paard misschien alwel trillingen door het spoor voelen maar stroom? Volgens mij niet..

Ik vermoed ook dat jouw paard bij voorbaat al niet een spoorwegovergang over durft, maar dat zal zijn vanwege de angst die jij al meters van te voren doorgeeft (niet vervelend bedoeld hoor.. )

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:22

@Bienotje: waarschijnlijk is het niet echt stroom, zoals het uit het stopcontact komt, maar statische electriciteit. Daar kan je paard zich wel degelijk een hoedje van schrikken.

TS: ben je op trektocht met meerdere ruiters? En hebben die ruiters/paarden ervaring in de omgeving en dus met het spoor? Dan kun je daar in elk geval nog wat steun aan hebben.

Ik vind het spoor altijd wel meevallen. Ik kijk als de bomen gewoon open zijn, wel altijd even goed en stap daarna vastberaden het spoor over. Probeer, als de bellen toch gaan rinkelen, gewoon door te stappen - bomen gaan echt wel op tijd dicht.

Het enige wat mijn bijrijdpaardje niet leuk vindt, zijn goederentreinen die passeren als we op het pad langs het spoor rijden: rammelen vaak wat meer, komt geen einde aan. Ik laat haar dan altijd goed kijken en blijf zelf rustig, dan gaat het vanzelf goed.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:27

Ik moet regelmatig het spoor over met mijn paard. Toen ik hem als 3-jarige net had ben ik met hem langs de spoorlijn gaan wandelen én hebben we speciaal bij de spoorwegovergang staan wachten op het gerinkel en de voorbijrazende treinen... allemaal helemaal voor niks Hij keek niet eens op!! het gras was véél interessanter

Toen maar aan de hand het spoor over gestoken... vond hij oervervelend saai, hij ging liever gras eten...

Later onder het zadel: ook niks aan de hand. Of net het spoor op willen rijden als de bellen gaan rinkelen... mijn paard stond met zijn neus tegen de slagboom. Achterwaarts kon hij nog niet onder het zadel, en er was onvoldoende ruimte om te draaien... tja, dan blijf je maar staan en wachten... Hij vond het reuze interessant om die trein van dichtbij te zien

Kortom, maak je maar niet te veel druk. Gewoon rustig blijven, en twijfel je te veel? stap dan gewoon af en steek het spoor aan de hand over.