bek van beton..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

bek van beton..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 21:19

ik weet het..paarden hebben een mond

ik kocht mijn welshcob 4 maanden geleden.
de dag van bekijken en rijden werd hij opgezadeld en kreeg een hoofdstel in met een rubber,enkel gebroken pelhambit.

normaal werd hij gereden op een normale trens maar die was naar huis om in te vetten(zei ze).

ze reed hem voor met dus de pelham,pony was totaal niet aan het been maar liep wel rond(ik moet wel zeggen dat ze haar handen wel vastzette).

toen ik reed heb ik voorzichtig om aanleunig gevraagt en hij was soepel in zijn mond,goed bestuurbaar maar wel traag aan het been.

ik heb hem gekocht en thuis kreeg hij een dubbelgebroken bitje in(ik houd namelijk niet van stangen/hefboomwerking).

ik rijd klassiek dressuur en dacht dat het allemaal wel werk en tijd zou kosten maar dat het wel goed zou komen,samen met mijn instructeur aan de slag,veel aan de dubbele longe.

pony werkt tegen,geeft zich moeilijk los en kan zich zo stijf/sterk houden dat ik er moe van wordt.
deze pony heeft de eerste 9 jaar alleen als dekhengst gefungeerd en als hij een bit in had was het een scherp bit,daarna is hij ''beleerd'' en heeft in manegelessen gelopen,daarna heeft hij 6 jaar buitengereden(ik vermoed met de pelham dus).

we zijn dus geen stap verder ...met mijn vriendelijke,geduldige aanpak.
ik begin te twijfelen...misschien last van zijn rug?
misschien zijn gebit?

gebit is nagekeken en was in orde,ik heb een afspraak gemaakt met een osteopaat zowieso.

maar vandaag...ik wilde even testen.

ik heb een geleend pessoabit(hefboomwerking) met 3 ringen ingehangen en ben net als anders gewoon lekker gaan rijden.

jezus,WAT een wereld van verschil!!

hij kauwde en schuimde en liep veel soepeler in zijn lijf de rondjes,veel lichter in mijn hand...het was even zalig

tja wat ben ik nu wijzer??

is mijn dubbel gebroken trens dan echt te ''bot'' voor hem?

ik heb een normaal enkel gebroken d-trens in bestelling voor hem,maar misschien toch iets van een mylerbit ofzo..?

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:33

Ik zou dan gewoon even doorrijden met de pessoa en vervolgens, na enkele dagen/weken (als je wat beter op elkaar ingespeeld raakt) eens overgaan op een gewone watertrens. Bijvoorbeeld na het rijden bij het uitstappen. En zo langzaamaan over gaan op een normale trens. Uiteindelijk dient een paard ook op een normale trens fijn nageeflijk te lopen! Wat voor trens precies, moet je zelf even kijken wat het fijnste is.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:33

een D-trens is overigens ook prima hoor! Ik persoonlijk houdt gewoon niet van al die rare bitten (pessoa/pelham ed.)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:34

Sommige paarden vinden een pessoabit of een pelham gewoon fijner... ik zou zeggen, als jijzelf een rustige en nageeflijke hend hebt, waarom niet? Als ie daar goed op loopt...

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 21:39

Yamcha schreef:
Sommige paarden vinden een pessoabit of een pelham gewoon fijner... ik zou zeggen, als jijzelf een rustige en nageeflijke hend hebt, waarom niet? Als ie daar goed op loopt...

omdat ik ook van menig ben dat hij ook nageeflijk kan leren lopen op een normaal bit(uiteindelijk)

niet,enkel of dubbel gebroken,wil ik wel uitzoeken maar ik houd niet van stangen/hefboomwerkingen.ik wil ook eens starten met hem,dus die bitten hoef ik niet.

een scherper bit vind ik niet erg(het is zo scherp als hoe je handen zijn),maar geen stang.....

ik heb weleens begrepen dat de balans van een stang heel anders is dan een trens.

unamie

Re: bek van beton..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:51

een ongebroken (K&K) trens vinden sommige paarden ook fijner omdat de tong minder afgekneld wordt
een (dubbel) gebroken bit knelt altijd (iets) op de tong en sommige paarden hebben nu eenmaal een gevoelige tong

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 21:53

daar dacht ik dus ook aan,ook een ongebroken trens heb ik hier wel liggen maar ik wil niet alles tegelijk proberen.

eerst de enkel begroken trens maar en dan zie ik wel..

bedankt voor je meedenken

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:00

Vaak loopt een paard met een nieuw bit de eerste keer zowiezo beter.
Maar als hij altijd op een gebroken pelham werd gereden, denk ik niet dat je veel opschiet met ongebroken. Omdat dat dan alsnog niet lijkt op een gebroken pelham, als hij op een ongebroken werd gereden had dit wel effect kunnen hebben.

Ik zou de uitslag van de osteopaat even afwachten. In principe is het wel vreemd dat hij op een trens niet te rijden is. De meeste menpaarden worden aangespannen met een stang gereden maar onder het zadel gewoon met een trens, dus omschakelen zou moeten kunnen.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:07

Rij je hem nu op de onderste ring van de pessoa?
Dan zou ik langzamerhand naar boven opschuiven, tot je aan de gewone trensring zit zeg maar. Kan me zo voorstellen dat de cob een bepaalde druk in zijn mond gewend is, en niet weet wat die moet als hij die druk mist.
Als je dan op de trensring zit, kun je hem vervangen door een gewone trens, wat je erin wilt hebben.
Soort van uitsluipen zeg maar

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:23

Billy schreef:
Rij je hem nu op de onderste ring van de pessoa?
Dan zou ik langzamerhand naar boven opschuiven, tot je aan de gewone trensring zit zeg maar. Kan me zo voorstellen dat de cob een bepaalde druk in zijn mond gewend is, en niet weet wat die moet als hij die druk mist.
Als je dan op de trensring zit, kun je hem vervangen door een gewone trens, wat je erin wilt hebben.
Soort van uitsluipen zeg maar

Dit lijkt me wel een goed idee

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:16

Ook ik ga met Billy en mee en onthoud, geen enkel bit is scherp, lomp of bot, zolang je je hand stil houdt en meegeeft.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:37

Kris25 schreef:
Ook ik ga met Billy en mee en onthoud, geen enkel bit is scherp, lomp of bot, zolang je je hand stil houdt en meegeeft.

mee eens

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:12

Ik denk dat je ook vooral moet werken aan het AAN HET BEEN zijn

is vaak een wisselwerking.

verder ga ik ook met billy mee

marie33

Re: bek van beton..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:15

hallo,
ik heb even voor je gekeken in een boekje over bitten monden van paarden. Ik weet dat het hel lastig is als je in zo'n situatie zit. In dat boekje staat dat je even moet kijken of je paard zijn kaakgewricht stijf maakt met een 'gewoon'bit. Als dat is wat hij doet, is het waarschijnlijk een manier om onder de uitwerking van bit te komen en kun je ook een dressuurneusriem proberen die niet te laag mag zitten. Hopelijk heb je hier wat aan. Succes er mee.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 21:18

vandaag weer gereden met passoa,tjonge wat een wereld van verschil.

hij kauwt op het bit,ontspant zijn kaken en het schuim kwijlt aan beide mondhoeken eruit.

ik ga inderdaad maar ring voor ring naar boven ''kruipen''..
de osteopaat komt zowiseo kijken en behandelen(kan nooit kwaad toch?)..

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:26

Osteopaat kan nooit kwaad denk ik. Je weet toch niet wat er ooit met zo'n paard gebeurd is. Maar als ik lees dat hij verder lekker ontspannen en soepel in zn lijf is, denk ik dat er voor de osteopaat niet veel werk aan is

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 21:34

ach ,dan heeft die mazzel..hihi

zo lenig is het paard niet,maar met de passoa wel veel beter.
hij was echt een plank met rijden met stelling naar buiten de bochten om..

het zadel wordt ook goed goed nagekeken door hem.
toch hoop ik dat hij hem kan helpen en anders eerst hij eens goed nagekeken,toch..

Ilsemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:38

Dat sluipen met een passoabit is denk ik een heel goed idee! Heel veel succes!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:54

mss kan je proberen met dubbele teugel te rijden?

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:59

Psies, dan weet je zeker dat het niks lichamelijks is. Heb ff in je profiel gekeken, leuke pony. Laat je zn manen weer groeien?
Je dochter is trouwens net zo oud als mijn veulen viel me op

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 22:04

Billy schreef:
Psies, dan weet je zeker dat het niks lichamelijks is. Heb ff in je profiel gekeken, leuke pony. Laat je zn manen weer groeien?
Je dochter is trouwens net zo oud als mijn veulen viel me op

het is een schat van een dier...zo stoer maar klein hartje.
inderdaad de manen wil ik lang...
hihi,heb jij een veulen van 16 april dan?

heb je nu twee paarden dan?

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:05

Ja, ik heb een veulen gekocht, als toekomstig opvolger van bill. Hij is idd van 16 april
Foto's in mijn onderschrift en in mijn profiel.
Lief kindje, je dochter.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 22:09

effe lekker offtopic:

profiel bekeken,lekker stevig veulen!!
ook een tuigpaardafstamming?

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:10

Nope, Gronings gefokt, IHW geregistreerd
Wordt een platpootje

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 21:02

wauw,ik heb goed nieuws

mijn d-bit die ik tweedehands over genomen heb was binnengekomen en eergisteren heb ik alleen een stapritje ermee gereden dus wist niet echt hoe hij erop zou reageren.

het is dit bit,gewoon enkel gebroken maar in de d-ring een ''hoekje'' waar de teugel door heen bevestigd wordt.
Afbeelding

vandaag mee in de bak gereden en goh ,wat reageert hij er goed op!

ik ben blij dat ik die stomme passoa(of pessoabit) weer weg kan bergen..