ik zoek tips, om mijn handen stil te leren houden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lonan

ik zoek tips, om mijn handen stil te leren houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 23:05

Hallo,

Sinds ik op mijn fries rij kom ik er achter dat ik heel druk ben met mijn handen.
Toen ik nog op mijn pony reed, zei niemand daar ooit iets over, viel het schijnbaar niet op. Mijn pony had daar ook geen last van maar ik merk dat mijn mijn friesje daar meer moeite mee heeft, word er ook onrustig van , heb moeite om haar op deze manier aan de teugel te houden.

Wie heeft voor mij tips om mijn handen stiller te houden? Wie heeft dit ook moeten leren en wat heeft jou daar bij geholpen?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:12

vraag of iemand je wil longeren zonder teugels rijden dus ik heb mezelf vroeger ook vaak betrapt dat ik te veel bewoog en er zelf steun aan had en dat is niet de bedoeling dus probeer je belans te zoeken zonder teugels onder het zadel dan zul je zien dat het veel minder woord

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:17

Eerst kijken naar je handen, let daarbij goed op dat je ze goed houdt, dan doe je je ogen dicht en rijdt zo een stukje, dan ogen weer open en kijken of ze nog goed zitten!
Liefst in draf want dan is het meestal het moeilijkst je handen stil te houden, draag ze niet te laag!

Lonan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 23:19

Dat kan het best zijn, ik heb nu ook een heel ander zadel, waar ik nog steeds niet helemaal aan gewend ben. Ik had daar zelf nog niet aan gedacht, ik denk dat ik mijn balans gewoon nog niet op de juiste manier heb gevonden.

Lonan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 23:21

reactie van mij, is antwoord op reactie van sarinaboer.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:25

Hihi, ja ik had em door, hé, woon je hoogezand-sappermeer?

Lonan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 23:28

Ja dat klopt, ik heb je net al even een pm gestuurd.
Ik had al even stiekem in je profiel gekeken hahaha .

Coberlina

Re: ik zoek tips, om mijn handen stil te leren houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:57

hey
er zijn verschillende manieren om je handen stil te leren houden. Je kan zo'n riempje vastmaken aan de voorkant van je zadel. Dat kan ook met een strotouwtje of een sporenriempje. En anders een pluk manen vasthouden
Dat doe je dan wel altijd alleen met je pinken, anders hou je je handen ook niet meer correct.
veel succes!
xxx

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 00:20

Je kan een rijzweepje horizontaal houden in twee handen terwijl je de teugels vasthoudt. In je gezichtsveld zie je aan de bewegingen van de rijzweep of je handen bewegen en hoe. Je hebt dus directe terugkoppeling. Door dit een paar keer te oefenen worden je handen snel rustiger. Je moet wel redelijk tot goed kunnen zitten.
Een andere manier is ook met een rijzweepje verticaal in een hand, met de dop meer omhoog, je ziet dan zonder echt naar je hand(en) te kijken de bewegingingen vergroot in je blikveld. De zweep kun je ook omgekeerd vasthouden met het uiteinde omhoog. Elke beweging van je handen neem je waar in je blikveld. Je kan beide manieren (verticale houden zweep) ook in beide handen gelijktijdig doen, met de teugels ook in je hand.
De laatste methode werkt bij de meeste ruiters het snelst.

welke methode je ook kiest, succes!

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:52

Haak je Wijsvingers in elkaar..
En veeel oefenen,,

Voila

succes !

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:31

Ik heb er ook een tijd last van gehad. Wat ik deed was de hele tijd op me handen concentreren en op me bontje leggen. Nu heb ik keurig netjes stille handen!

Succes ermee!

Lonan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 20:56

Bedankt voor de vele tips, ik ga hard oefenen en alle tips uitproberen.
Gr Leonie

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:59

Ik hield de lusjes van mn dekje wel vast.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:52

Toen ik net op m'n nieuwe paard reed bewoog ik m'n handen ook heel erg, vooral omdat ze zo hoog opgooit (kon dat van te voren niet weten, paard was nog helemaal groen) iemand die erbij was zei dat ik een plukje manen bij de teugels vast moest houden. Je kunt dan wel minder goed sturen maar bij mij heeft het wel geholpen.

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:15

je kan ook zo ene houtje dat je gebruikt om de verf mee te roeren (plat houtje...) gebruiken. je houd dat beide handen zo als je rijd (geen piano dus) en dan leg je het stokje tussen je duimen en wijsvinger knokkel.. het klinkt vaag maar ik hoop dat je het snapt. Op deze manier heb je iig je handen gelijk en kun je geen gekke dingen doen. de teugels houd je natuurlijk ook vast dan

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:45

Ik heb zelf een tijdje van die grote broodelastieken aan de ringetjes van mijn zadel vast gemaakt en mijn pinken daardoor gedaan. Dan heb je toch nog een beetje speling.

Lonan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 22:43

Iemand in de buurt van Hoogezand die zin en tijd heeft om les te geven?

karlijnd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:33

eieren op je suimen leggen en zorgen dat ze heel blijven hihi... nee even serieus, zonder die hulpmiddelen moet het ook lukken zorg er voor dat je je handen op 1 plek houdt, met lichtrijden moet je er dus voor zorgen dat je ze naar beneden drukt bij wijze van spreken. als je hier heel consequent in bent wordt het van zelf beter.

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:48

meestal zitten dr van die lusjes aan de voorkant van het shabrak (die je aan de singelstoten vastmaakt om te voorkomen dat je shabrak veel verschuift. als je probeert om je handen daaraan te **kleven* dan houd je ze al snel veel stiller. en een tip: laat altijd iemand kijken om te zeggen of jeze stilhoud (zelf zie je dat zowat niet!)

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:59

sanne_shelly schreef:
meestal zitten dr van die lusjes aan de voorkant van het shabrak (die je aan de singelstoten vastmaakt om te voorkomen dat je shabrak veel verschuift. als je probeert om je handen daaraan te **kleven* dan houd je ze al snel veel stiller. en een tip: laat altijd iemand kijken om te zeggen of jeze stilhoud (zelf zie je dat zowat niet!)

ik zit ook met het probleem van de ts en ik lees het bovenstaande..
Als je dat doet, heb je je handen echt gruwelijk laag en dicht naar je toe, en moet namelijk nog wel een voorwaartse beweging in je handen kunnen blijven. Zoals hierboven trek je je paard in de krul ben ik bang.

Nikj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:03

je kan ook je handen rechtop en dan een stokje ofso er boven op leggen. wanneer jij je handen beweegt / niet stil houd valt dat stokje ervan af en moet je hem dus heletijd op pakken. dat is ontzettend iritant, dat had ik ook, maar na al die 56789047 x op en af stappen heb ik m'n handen nu wel stil op de plek !

eveline_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:10

Zelf heb ik het probleem ook wel, maar ik probeer erop te letten dat ik mijn schouders goed ontspan. Als je je concentreert op het stil houden van je handen krijg je vaak dat je alleen maar meer gespannen gaat zitten. Meestal kan je je handen niet stil houden als je je rug/schouders en armen niet goed ontspant.

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:57

je kan ook een riempje door die twee ringetjes aan je zadel maken, en die ook vasthouden samen met je teugels, bijvoorbeeld een sper-riem

Pikeur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:43

met een (plastic) bekertje met water rijden en dan niet knoeien, is er iritant maar je krijgt er wel stille handen van omdat je niet nat wil worden

Lonan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 22:59

Hahaha, gaat wel ver met het water en het stokje en zelfs de eieren, hahaha, maar vind het leuk om zoveel verschillende dingen te horen/lezen. Ik ga morgen proberen te rijden met een stokje in beide handen, kijken foe dat gaat, verder had ik zondag het idee dat het wat beter ging voor mijn gevoel. Maar goed net was iemand al zei, je ziet het zelf niet. Morgen gaan we het zo proberen, zo hoop ik er zelf bewuster van te zijn, om het beter te kunnen controleren dat het ook echt beter gaat.