Je paard lekker laten gaan.... hoe stoppen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Je paard lekker laten gaan.... hoe stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 11:59

Ik heb een engels volbloed en die vind het heerlijk om vol gas door het bos te scheuren.
Ik hou hem altijd nog wel een beetje tegen want als ik hem los laat dan is hij niet meer te stoppen!

Het lijkt me lekkerder voor mijn paardje als ik de niet steeds aan de teugels moet hangen en wil hem het liefst ook gewoon laten gaan, maar hoe stop ik hem dan optijd? (voor een weg, hond, overstekende mensen, einde van het pad...)

Wie heeft tips?

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:15

Je kan dit wel verhelpen maar het zal een tijdje duren voor je dit je paard aanleert. Je moet ermee beginnen in de bak. Of ergens waar je paard er niet vandoor kan rennen. Je spring rustig aan in een rustig galopje, zodra je terug wilt naar de draf neem je daar echt de tijd voor, je gaat heel diep in het zadel zitten. houdt wel je benen eraan, maak jezelf zo zwaar mogelijk, en het enige was je mag gebruiken is je zit en je stem. Dus je maakt jezelf zwaar, en praat tegen je paard van dattie mag stoppen dus ''hooh hooh rustig'' iets in die zin. Je rijd je paard dus echt terug op je zit en je stem, zodat jij niet in zijn mond gaat zitten om hem een tandje lager te laten lopen. Mocht hij het op een lange zijde heel erg moeilijk vinden, en jij ook dan zet je hem gewoon op een volte die je steeds kleiner kan maken als je paard het nog steeds niet doorheeft. Je kan hier de eerste keren best lang over doen, het ligt eraan hoe jou paard gereden is/ wordt, en of hij reageert op jou stem. Als het echt niet lukt doe je het de eerste keren nog met een lichte druk op de teugels, maardan wel ook zwaarder gaan zitten en je stemhulpen erbij. Op een gegeven moment zorg je dat de druk steeds lichter wordt, en je het alleen nog maar kan op je zit en met je stemhulpen.
Voor mij werkt het zo prima, ik heb zo geleerd dat je je paard terug neemt, en dus niet in zijn mond zit om hem te laten stoppen. In draf kan je het ook oefenen, dan ga je als je lichtrijd steeds langzamer lichtrijden, en ook je stemhulpen erbij. En als je doorzit kan je ook zwaarder gaan zitten met je stemhuplen erbij. Nu las ik dat jij in het bos rijdt, en daar zal je lang voor moeten oefenen om hem ook daar alstie helemaal dol is dattie eindelijk een stukje harder mag, terug te laten nemen, met alleen de hulpen die ik net omschreef.
Zo heb ik het geleerd, en ik hoop dat je er wat aan hebt
Succes.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 12:16

Goede tip!
Dankjewel

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:17

Of zorgen dat de energie er grotendeels uit is. Zo ging dat bij mij wel altijd. Als het zandpad langgenoeg is zegmaar Dan nog even en paar passen door laten lopen en dan terugnemen.

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:19

Ja dat is ook een hele goede top Cynthy, want je paard wordt ooit moe, dan zorg je inderdaad gewoon dat je een heel erg lang pad voor je neus hebt, daar laat je hem gaan. Je neemt hem heel erg ruiim voordat het pad afloopt terug, wil hij dat niet dan moet hij voor straf nog een extra stuk rennen. Dit werkt overigens niet bij alle paarden heb ik het idee, want als hij het zo aanleert dan krijg je hem dalijk helemaal niet meer terug.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:28

rambo heeft hier ook last van. ik heb een slimme oplossing.
neem een lang pad, dat eindigd met een bocht naar de 'verkeerde kant.' dit helpt vooral als j op de terugweg een gallop doet.
je gaat dus de kant op waar hij niet heen wil, dan komt hij zo terug in de draf en stap.

ik doe het met rambo, in plaats van linksaf te gaan, ga ik rechtsaf. dan komt hij goed terug.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:43

Ik heb hetzelfde probleem....op het strand laten gaan is nooit meer stoppen...ja.... den Helder of Hoek van Holland, haha
Optie was altijd de duinen in of de zee in.

Heb nu de oplosing: nooit meer zomaar laten gaan.
Altijd gecontroleerd harder gaan. Wel contact houden en steeds wat harder dmv been geven, niet zelf laten kletteren.
Mijn paard reageert hier goed op, gaat nog steeds knoerthard en heeft er lol in.
Zelf schakel ik veel in de galop, ook als we zo hard gaan, hij blijft dan alert op mijn hulpen.

Okee geef toe.....als hij erg enthousiast wordt moet wel heftiger ingrijpen maar hij is gewoon gecontroleerd aan het scheuren.

Zelf heb ik ook het idee dat ik gewoon de controle heb terwijl ik vroeger echt alleen maar op zijn rug zat te hopen dat ik niet viel, of hij...en wanneer hij alsjeblieft ging stoppen, hihihi

Renske_fjord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:17

wat ook erg goed helpt, is een lange bult opgalloperen. Dan wordt hij al snel moe en kun je em eerder terug nemen dan wanneer je makkelijke op een vlak stuk gallopeerd.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 15:18

Dan moet ik wel eerst even een bult aanleggen bij ons in het bos

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:31

Ik neem mijn paarden ook altijd terug op stem. Gewoon dressuurmatig aanleren en dan in het bos erbij pakken.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 16:53

Dat ga ik zeker proberen!

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:16

milo schreef:
rambo heeft hier ook last van. ik heb een slimme oplossing.
neem een lang pad, dat eindigd met een bocht naar de 'verkeerde kant.' dit helpt vooral als j op de terugweg een gallop doet.
je gaat dus de kant op waar hij niet heen wil, dan komt hij zo terug in de draf en stap.

ik doe het met rambo, in plaats van linksaf te gaan, ga ik rechtsaf. dan komt hij goed terug.

He wat grappig! Dat deed ik ook altijd! Mijn paard wil altijd graag terug naar huis, dus als ik op het einde van het pad een slinger aan het stuur naar de verkeerde kant geef (en hij luisterde daar dan wel weer goed naar) dan kwam hij praktisch direct terug!
Met de stem werkte alleen op concours tussen de hindernissen door, maar in het bos...

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:49

Barvrouwke schreef:
Ik neem mijn paarden ook altijd terug op stem. Gewoon dressuurmatig aanleren en dan in het bos erbij pakken.

Heel belangrijk, is ook niet bruut (hard trekken) en zonder risico op ongelukken. Ik kan vanuit een flinke rengalop terug naar stap wanneer ik dat wil zonder mijn teugels te gebruiken.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:00

Ja, het is wel lekker, een keer lekker hard...
Als wij buitenrijden, galopperen we meestal heel kalm en gecontroleerd. Maar een enkele keer gaan we even lekker hard. we beginnen dan in een kalme galop en dan geef ik been bij, zodat het initiatief bij mij ligt.

Ik galoppeer sowieso nooit richting stal. Een rengalop doen we op een lang zandpad, zodat de paarden lekker moe worden en we alle ruimte hebben om ze zonder roppen en scheuren terug te nemen. Lang maken en herhaalde, beheerste ophoudingen werkt goed.

Appelflapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:25

Ik heb ook nog wel een tip. Probeer zeg maar als je voelt dat je paard harder wil gaan, jouw eigen been eraan te leggen. Dat zorgt ervoor dat het niet je paard's idee wodt, maar dat van jou. Dat doe ik namelijk zelf ook wel, dat ik harder dan mijn paard wil gaan. dan blijt ie namelijk beter naar jou luisteren.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:06

mariellexxx schreef:
Je kan dit wel verhelpen maar het zal een tijdje duren voor je dit je paard aanleert. Je moet ermee beginnen in de bak. Of ergens waar je paard er niet vandoor kan rennen. Je spring rustig aan in een rustig galopje, zodra je terug wilt naar de draf neem je daar echt de tijd voor, je gaat heel diep in het zadel zitten. houdt wel je benen eraan, maak jezelf zo zwaar mogelijk, en het enige was je mag gebruiken is je zit en je stem. Dus je maakt jezelf zwaar, en praat tegen je paard van dattie mag stoppen dus ''hooh hooh rustig'' iets in die zin. Je rijd je paard dus echt terug op je zit en je stem, zodat jij niet in zijn mond gaat zitten om hem een tandje lager te laten lopen. Mocht hij het op een lange zijde heel erg moeilijk vinden, en jij ook dan zet je hem gewoon op een volte die je steeds kleiner kan maken als je paard het nog steeds niet doorheeft. Je kan hier de eerste keren best lang over doen, het ligt eraan hoe jou paard gereden is/ wordt, en of hij reageert op jou stem. Als het echt niet lukt doe je het de eerste keren nog met een lichte druk op de teugels, maardan wel ook zwaarder gaan zitten en je stemhulpen erbij. Op een gegeven moment zorg je dat de druk steeds lichter wordt, en je het alleen nog maar kan op je zit en met je stemhulpen.
Voor mij werkt het zo prima, ik heb zo geleerd dat je je paard terug neemt, en dus niet in zijn mond zit om hem te laten stoppen. In draf kan je het ook oefenen, dan ga je als je lichtrijd steeds langzamer lichtrijden, en ook je stemhulpen erbij. En als je doorzit kan je ook zwaarder gaan zitten met je stemhuplen erbij. Nu las ik dat jij in het bos rijdt, en daar zal je lang voor moeten oefenen om hem ook daar alstie helemaal dol is dattie eindelijk een stukje harder mag, terug te laten nemen, met alleen de hulpen die ik net omschreef.
Zo heb ik het geleerd, en ik hoop dat je er wat aan hebt
Succes.

Zo moet ik het ook doen in de les, alleen 1 ding is er anders... ALS ik geen reactie krijg op mijn hulpen en stem, dan MOET ik hem per direct stil zetten. Weer aanleuning nemen en opnieuw. Dit ook zo met tempowisselingen, geen reactie -> stil zetten.
Moet zeggen gaat steeds beter...

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:07

Serendipity1 schreef:
Of zorgen dat de energie er grotendeels uit is. Zo ging dat bij mij wel altijd. Als het zandpad langgenoeg is zegmaar Dan nog even en paar passen door laten lopen en dan terugnemen.

Ze heeft een engels volbloed, miss zelfs wel een die van de renbaan afkomt, die zijn niet 1 2 3 moe te krijgen hoor, daarbij hebben ze ook de WIL om te gaan.

santos

Re: Je paard lekker laten gaan.... hoe stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 00:47

Hier ben ik het mee eens. Heb zelf een e.v en die wordt echt niet moe, alleen maar heter. Ik laat hem in het bos nooit helemaal gaan, als ik het idee heb dat ie me ontloopt, zet ik hem op de rem. Dit doe ik met mijn stem en helaas met mijn teugels. Een kleine zaag beweging en hij staat stil. In de groepsles, als we met zijn alle galloperen, zet hij ook de vaart erin. De instructeur roept dan van ophouding buitenteugel, diep zitten etc, etc. Hij gaat echt in een nood tempo in het rond. Bijna oncontroleerbaar. Ook hier zet ik hem op de noodrem. HIj moet tenslotte mijn tempo aannemen en niet dat van hemzelf. Als hij straks in de zomer weer wat rustiger is, ga ik weer aan de slag met de tips van de instructeur, dus op de normale manier. Maar ik geloof, dat als een renpaard, gekoetst heeft, hij iets minder terug te halen is als een"gewoon"paard. Maar de tijd zal het leren.

EsSther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 01:27

ik vind het onverantwoordelijk om ongectroleerd, met alle remmen los te scheuren!
weet je wel wat er allemaal kan gebeuren wanneer je compleet alle controle kwijt bent?!
ff lekker hard gaan, prima! maar om nou als een gek te gaan scheuren? in het bos heb je konijntjes, konijntjes graven holletjes,... waar je paard in kan gaan staan!
maar ik begrijp dat dit jou probleem is, om hem gecontroleerd te krijgen... lekker thuis in de bak oefenen!

Arrabel

Re: Je paard lekker laten gaan.... hoe stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 09:54

konijntjes
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van iemand dat hij met zijn paard een konijntje heeft overreden....

Ik hou mijn paard altijd vast met galloperen, dat lijkt mij voor hem ook niet leuk.
Ik zou graag gewoon losse teugel aan hem willen geven, en ik ben ergens ook wel benieuwd hoe hard hij kan.
Het is een Engels Volboed maar heeft nooit op de renbaan gelopen.

Maar EsSther heeft wel gelijk dat er natuurlijk onverwachte dingen op je pad kunnen komen, konijntjes lijkt me sterk...
Maar natuurlijk wel kuilen, stenen, wapperend plastic aan een boom, loslopende honden, electriciteitskastjes enz. enz.
Als je echt in volle vaart zit en je paard schrikt goed....
Dan heb je waarschijnlijk wel een probleem.

Het is ook (en dit klinkt misschien een beetje zweverig) dat mijn paard veel heeft meegemaakt, en dat kan je soms best wel aan hem merken (hij is pas 5 jaar) hij is soms echt vedrietig of chagrijnig.
Ik merk ook wel dat hij graag hard wilt, en ik denk dat hij misschien ook ergens boos is omdat hij al die rot dingen heeft meegaakt, door hem is lekker te laten gaan heb ik ook het idee dat hij zich even kan uiten.
Even alles eruit gooien, de woede die hij misschien heeft over zijn verleden afreageren door even voluit te rennen.

Of zeg ik nou iets heel stoms?

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:14

Dat is zeker niet stom, jij voelt blijkbaar gewoon heel erg goed aan hoe je paardje zichzelf voelt. En wij hebben ook weleens van die dagen dat we alles langzamer doen als het niet meezit, of dagen dat we alles wat vlotter doen. Das met paarden net zo, mensen denken zo vaak verkeerd die denken dat paarden robots zijn en elke dag hun rondje wel lopen.
Jij weet heus wel wanneer je paard zich niet goed voelt, of een rotdag heeft, en dan is het juist aan ons om die dag voor hun wat makkelijker? Vrolijker? Fijner? te maken e.d.
En ik denk dat paarden dat van binnen heel erg kunnen waarderen.
En hem soms eens lekker hard laten gaan is prima, zeker voor je paard als je merkt dat hij dit ook gewoon leuk vind, want hij zal het niet doen als hij het niet leuk vind. Maar voor jezelf is het heel belangrijk dat je wel boven hem blijft staan. En daarom kan je gaan oefenen met de dingen die hier gezegd worden, zo kan je hem vriendelijk terug nemen, en zal hij blij zijn dat hij even lekker hard heeft mogen rennen.
Laat je ons nog weten of het helpt ? Al zal er wel wat tijd overheen gaan.

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:33

zorgen dat je controle houd, en misschien alleen hele kleine stukjes even lekker voluit laten gaan. Misschien dat je die kleine stukjes ook kan uitbouwen naar iets langere stukjes, maar wel zorgen dat ALS er iets is, je hem gewoon weer terug kan nemen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:37

Idd leren stoppen op de zit.
Eigenlijk iets wat altijd zo hoort

Dan heb je voor in het geval van nood de teugels als extra noodrem.

Ik stap/draaf vaak een potentieel race pad eerst af, om te kijken of er geen gaten of boomwortels zitten

En dan is het heerlijk om voluit te gaan

Moe maken heeft idd geen zin.
Dat soort paarden lijkt alleen maar heter te worden na het "opwarmen"

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:46

Heel bekend klinkt dit allemaal; De mijne blijft ook gaan tot ie er dood bij neervalt volgens mij. Voluit kan dus alleen op een renbaan of op het strand. Op het strand kan je het mulle zand in sturen. Terugnemen op de zit is leuk en aardig maar dan moet je paard wel normaal galopperen en sprong opwaarts houden. Een EV gaat zakken en pakt alleen bodem naar voren. Daar kan je echt niet normaal rechtop op gaan zitten op volle snelheid om hem vervolgens alleen op je zit terug te nemen.

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:48

Daarom zijn er ook nog de stemhulpen, als dat eenmaal goed aangeleerd is, echt goed aangeleerd, heb je daar alleen maar profijt van.