Paard 'hangt' aan teugels...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sassieja

Paard 'hangt' aan teugels...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 19:28

Heej allemaal!

Ik had even een vraagje:
Vorige week het paard van mijn vriendin gereden, gewoon voor de lol.

Meteen toen ik de teugels oppakte begon hij mijn handen te zoeken, en onwijs te hangen.

Heb het op verschillende manieren geprobeerd, goed bij elkaar rijden, lange teugel, een keer laten 'vallen', helemaal niets.
Had na een paar minuten al zere handen, want het is ook niet zo dat hij het constant doet.
Hij doet het een hele tijd, en laat het dan in ene los, en pakt weer aan.

Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, en weet ook eigenlijk niet hoe ik het zo snel op kan lossen.

Jullie een idee?

Vogel

Re: Paard 'hangt' aan teugels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:31

een thiedeman teugel zou een optie kunnen zijn. hierdoor hangt hij op zichzelf... je voorkomt het hiet echter niet mee..

Duvel91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:32

Ik ga dit topic even in de gaten houden

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:33

Ik denk dat je hem eerst helemaal los moet laten van voren, zo kan hij ook niet hangen. En van daaruit rijden. Dus echt alleen maar van achteren rijden, maar wel goed op tempo zodat hij echt de achterkant moet gebruiken. En zo langzaam aan opwerken.
Als hij niks heeft om aan te hangen, hangt ie ook niet.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:41

Ik ken deze pony ook en heb er ook een aantal keer op gezeten.

Als je hem helemaal los laat(dus teugels in een boog) gaat hij net zo lang zoeken tot hij af en toe vast kan houden. Al moet hij struikelen over zijn hoofd(zn neus gaat gewoon over de grond als hij zo ver moet gaan). Hij is dan ook helemaal stuurloos. Hij hangt niet konstant, maar af en toe eventjes om vervolgens weer los te laten. Hierbij komt ook nog dat hij slecht voor het been is.
Laatst bijgewerkt door Dennis op 19-02-06 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 19:46

Yvonniej schreef:
Ik denk dat je hem eerst helemaal los moet laten van voren, zo kan hij ook niet hangen. En van daaruit rijden. Dus echt alleen maar van achteren rijden, maar wel goed op tempo zodat hij echt de achterkant moet gebruiken. En zo langzaam aan opwerken.
Als hij niks heeft om aan te hangen, hangt ie ook niet.

Yvonniej: Hij hangt ook nog als je hem helemaal loslaat.
Heb de teugels helemaal op het einde vastgehouden, hij doet dan zijn hoofd zover naar beneden, en begint overnieuw.

Goed van achteren rijden heb ik ook al geprobeerd, hij reageert wel wat, maar gaat er verder gewoon mee door.

Thiedemann vind ik geen oplossing, dan blijft hij hangen.

usefull

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:51

ik zou niet direct een hulp teugel erbij pakken! ik denk dat voorwaarts rijden heel belangrijk is! Terug trekken of juist helemaal los laten zal ook niet helpen! Probeer het eens met een tussen weg! dit is natuurlijk makkelijker gezegd als gedaan! Heel veel succes ermee!!

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 19:54

usefull schreef:
ik zou niet direct een hulp teugel erbij pakken! ik denk dat voorwaarts rijden heel belangrijk is! Terug trekken of juist helemaal los laten zal ook niet helpen! Probeer het eens met een tussen weg! dit is natuurlijk makkelijker gezegd als gedaan! Heel veel succes ermee!!

Voorwaarts....als je hem eenmaal voorwaarts hebt, gaat hij alleen harder, en hangen, hangen, hangen.

Ik heb het niet snel, maar heb echt geen idee hoe ik dit op moet lossen.

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:16

Ik herken dit ook wel een beetje.
Mij is verteld dat als hij dat doet, je hem stop moet zetten,
hij moet daardoor zijn achterhand gebruiken en als het goed is laat hij dan van voren los.

Nikita12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:39

goed met je benen blijven rijden,,

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:41

Wat een lastig probleem zeg!! Deze heeft waarschijnlijk door dat als ie dit doet dat ie niet hard hoeft te werken..
Ik dnek dat longeren misschien een oplossing is, met touwtjes. ik heb anders echt geen idee. Heb je kleine scherpe ophoudinkjes al een geprobeerd? Mijn paard hing ook een tijdje enorm, maar ben toen gaan longeren met touwtjes en steeds goed actief maken. Misschien eens proberen om hem heel erg actief te maken door hem telkens een tikje op de kont te geven zodat ie niet meer op je hand kan hangen.
En als het allemaal niet helpt zou ik als noodoplossing een scherper bit erin hangen.. natuurlijk niet de beste maar je wil zelf graag fijn rijden en als hij dit steeds doet rijd je niet fijn!
Hoop dat het je lukt dit op te lossen!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:06

Zweepje is bij deze pony geen optie tenzij je er meteen af wil(of er niet eens op wil komen). Achter deze pony zit een raar verleden.

Deze pony is in het verleden wel fijn te rijden geweest dus het is wel prima mogelijk.

Felle ophouding heeft geen zin, tegen de tijd dat jij die ophouding maak heeft hij al weer los gelaten. Hij geeft gewoon iedere keer een ruk aan de teugels.

Scherper bit is niet de bedoeling, het moet ook op een simpele trens moeten.
Met been blijven rijden is ook erg moeilijk, want de pony is op het moment ook niet fijn voor het been, daarvoor word hij op het moment met een spoortje gereden(omdat hij niet met zweepje gereden kan worden).

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:12

Jullie geven het zelf toch al aan hij is niet aan het been. Ik denk dat dat de eerste stap is in de goede richting om hem aan je been te krijgen. En dan kun je eens kijken wat je verder moet doen.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:28

Hem idd actiever aan het been laten rijden.
Dat doe je door veel overgangen te maken, te verruimen, in te houden en af en toe een tikje of stekje om hem te waarschuwen dat ie z'n hoofd erbij moet houden.
Ook je handen 5 cm. hoger houden scheelt veel.
Soms gaat Winnetou (vzpony) ook hangen, dan rijdt ik 5 min. met hogere handen en dan is het echt prachtig hoe licht en ontspannen hij loopt. Hij zoekt dan echt naar m'n hand, maar ik moet hem dan wel regelmatig bijbenen, anders loopt ie 5 min met z'n hoofd té hoog.
Snap je het ongeveer?

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:32

Soms heb ik dat ook op mijn verzorgpony.
Wat ik dan doe is eerst 10 min. in het begin van het rijden voorwaarts-neerwaarts rijden. Dat is iets met langere teugels rijden en dat je paard losser komt. Stel je paard houd links vast en gaat hangen dan buig je hem links in en houd je linkerbeen goed eraan. Je houd niet vast maar doet gwn als een sponsje aan de teugels buigen. Los,vast en dan weer los en dan weer vast. Als hij dan los laat dan stel je hem weer recht en rij je verder. Houd hij weer vaast dan herhaal je het steeds. Blijf wel niet steeds aan de 1 kant buigen, blijf steeds afwisselen. Heb je nog vragen? Stel die dan gerust!
Kus Sas

SaskiaKur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:00

Wat je ook kan doen is kleine ophoudinkjes doen! Wel kleine , niet van die rukken! Probeer maar eens ,en ik hoor het wel!
Veel succes!
Kus Sas

Iris82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:10

Iig niet terug gaan trekken. Je handen wat wisselend openen en sluiten zodat je m aanmoedigt om de kaakspier te ontspannen. Probeer aan te voelen wanneer hij zich wil gaan spannen. Consequent naar voren rijden als hij wil gaan hangen.

Elskevree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:14

Goed lesnemen!

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:16

goed voorwaarts laten lopen dus goed drijven dan kan die ook niet gaan hangen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:18

purdy schreef:
Jullie geven het zelf toch al aan hij is niet aan het been. Ik denk dat dat de eerste stap is in de goede richting om hem aan je been te krijgen. En dan kun je eens kijken wat je verder moet doen.

Ik denk ook dat hier de oplossing ligt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:18

Probleem zit niet bij het bit maar bij het been van de ruiter.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:29

Het is dus niet constand hangen, en een slome trapzak is het ook zeker niet, alleen niet zo fijn aan het been als onze eigen pony's.
Het zijn ook geen korte rukjes die hij geeft. Af en toe heb je een paar fijne tellen, maar wat je dan ook doe(niets, ontspannen) ze gooit daarna haar hoofd naar je hand toe en gaat er heel zwaar op hangen(ook als jij direct je hand los laat dan strekt ze haar hals net zo ver tot ze je hand gevonden heeft, totdat het net een giraf is).

We gaan er aan werken, ik ben erg benieuwd hoe deze pony het op pikt want het is geen makkelijke. Ik hoop dat hij ons zijn oude (en super fijne) gevoel weer terug kan geven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:34

Dennis, er zit ook heeeeeel veel nuanceverschil tussen slome trapzak en fijn aan het been
Gewoon bij het begin beginnen en niet focussen op stap 5. Eerst de eerste stappen zetten!

Succes!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 09:17

Zo ver ben ik ook hoor . Ik ben wat dat betreft pittig veel eisend en heb me op deze pony rot zitten ergeren.
Een zoon(bijna 4, pas een paar maandjes onder het zadel en enkel gereden door een meisje van 7 die nog niets kon en de eerste maand door mij) is fijner te rijden .

Vandaag zal Sassieja hem zelf wel weer rijden. Ik misschien van de week ook nog wel.

bruine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:44

dit paard moet dus duidelijk op eigen benen leren lopen, lat de teugels gewoon los en ga op die manier overgangen rijden op je zit en op je stem, schijnovergangen werken ook goed als je al wat meer controle hebt, als na een tijd het paard lekker op zijn eigen benen loopt pak je rustig een beetje contact op de teugel, gaat hij hangen , been erbij en teugels los.dit moet je echt een tijdje volhouden want het is niet 1 2 3 over. succes