Goed gehandeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NRPSer

Goed gehandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 18:23

Hallo,

Ik lees hier al een tijdje mee, maar ik heb nu zelf ook een vraagje. Ik rijd een paard voor iemand, het beestje heeft nogal een apart karakter, als hij iets niet wil, dan wil hij echt niet. Zijn eigenaresse heeft hem al heel lang en heeft in het verleden ook vaker problemen met hem gehad. Hij heeft nergens last van, hij is verschillende keren door dierenarts, tandarts, osteopaat en zadelmaker bekeken, maar het is puur karakter. Soms kun je de strijd met hem winnen, soms lukt dat niet, zoals vandaag.

Even een situatieschets; ik reed buiten op een weggetje met aan beide kanten diepe sloten en steile kanten. Aan dat weggetje ligt een boerderij, waar ze vandaag een hoopje afval aan het opbranden waren (dit zag ik echter pas toen ik bij de boerderij was). Mijn paard ging op een afstand van zo'n 500 meter van de boerderij al voorbereidend gedrag vertonen, zoals ik dat noem. Hij keek steeds naar de boerderij (waarschijnlijk rook hij al iets).

Dit doet hij vaker en dan zet ik hem even aan het werk. Zo ook vandaag; pasje wijken, pasje schouderbinnenwaarts, wat overgangen. Op zo'n 300 meter van de boerderij ging hij vol in de rem, ik dacht dat hij "bang" was voor de trailer die voor de boerderij staat, die er anders niet staat, dus ik gaf m een tik en probeerde door te rijden.

Toen haalde hij zijn trukkendoos weer open. Hij weet dat steigeren, bokken, er vandoor gaan mij weinig doet, maar achterwaarts die sloten inlopen vind ik niet bepaald prettig. Uiteraard deed hij dit, eindelijk had ik hem weer op de weg staan en ik wilde er af stappen om m aan de hand verder mee te nemen richting de boerderij, anders staan we namelijk zo een kwartier op die slootrand te ballanceren en dat vind ik eng (ben ik heel eerlijk in). Meneer wilde ook niet meer stilstaan om mij af te laten stappen en kwam toen omhoog.

Als ik ergens een hekel aan heb is het steigeren, dus ik gaf hem een flinke tik met mijn zeep en probeerde hem weer voorwaarts te rijden. Als reactie op de zweep kreeg ik een enorme bok en toen ging hij galloperend weer terug richting huis. Ik heb totaal geen controle meer over hem dan, hij walst door al mijn hulpen heen. Na een nog een paar keer hetzelfde; steigeren, tik, bok, gallop, kreeg ik hem eindelijk tot stilstand. Ik ben afgestapt en weer richting de boerderij gelopen met hem.

Hij blies zichzelf helemaal op en liep enorm te dribbelen naast mij, maar dat is voor mij beter dan die slootrand. Met een enorm opgefokt paard naast me kwam ik eindelijk bij de boerderij aan die ik met hem voorbij gelopen ben. 100 meter na de boerderij ben ik weer omgedraaid, anders moest ik nog een heel rondje van zo'n 6 kilometer en ik schatte mijn kansen om langs de weg op een opgefokt paard te klimmen niet erg groot in. Dus mocht ik de hele weg nog naast hem moeten lopen, dan was dat de kortste weg weer terug naar huis.

Dus weer langs de boerderij met het vuurtje. Op weg terug naar huis. Toen we weer ongeveer 500 meter van de boerderij verwijderd waren (achter ons dus) heb ik een poging gewaagt om weer op hem te klimmen. Dit lukte en we zijn verder probleemloos weer thuis gekomen.

Wat ik nu dus graag wil weten is of ik goed gehandeld heb. Uiteindelijk heeft hij natuurlijk wel zijn zin gekregen, hij is niet met mij op zijn rug langs de boerderij gekomen en hij heeft niet het hele rondje gemaakt..... Maar aan de andere kant, hij is wel langs de boerderij geweest. Goed gehandeld of volgende keer anders aanpakken? Want dit is zeker niet de laatste keer geweest. (Sorry voor het lange verhaal....)

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:39

Goed gehandeld vind ik, je bent er immers lang gegaan. Als je terug was gegaan dat was erger geweest. De volgende keer erop dan is het natuurlijk helemaal super. maar ik denk dat je goed gehalndeld hebt.

ChiC_

Re: Goed gehandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:41

Hmm,,dat is inderdaad moeilijk. Iedereen zegt altijd maar dat je nooit af moet stappen, maar mijn paard kan ook zo eng in der achteruit richting de sloot gaan. Ook is ze al eens bokkend langs de slootrand gegaan. Ik ben ook een keer afgestapt en heb haar toen ook meegenomen langs het enge ding.
Ik vind dit zelf een fijnere oplossing dan wanneer je het paard gaat slaan en schoppen. Dan raakt het paard alleen maar in de stress en bereik je er meestal nog niks mee.
Als ik naast mijn paard loop en ze wel mee gaat, vind ik dat op zich al wel goed. Natuurlijk moet ze er ook voorbij als ik erop zit, maar dat komt de volgende keer wel. Inmiddels rij ik haar al langer en gaat ze (bij de meeste dingen) gewoon braaf door als ik erop zit.

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:46

ook goed gehandeld maar als er iets is met vuur + sloot zou ik al eerder afgestapt zijn en door gewandeld (ben een keer in sloot terecht gekomen, lang verhaal mja het was niet fijn, gelukkig bleef mijn beestje supercool, tja quarter eh)
Maar echt nooit naar huis toegaan, heb je goed gedaan

NRPSer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 18:53

Maar ik zag niet dat er vuur was? Dat zag ik pas toen ik langs de boerderij liep, ik dacht dat hij zo aan het etteren was om die trailer die langs de weg geparkeerd stond.

Ik baal toch lichtelijk van mezelf dat ik afgestapt ben, maar hij zoekt constant die sloot op als ik er op blijf zitten, omdat hij weet dat dat het enige is waar hij mij echt mee pakt. Dit deed hij ook altijd al bij de eigenaresse en die gaf mij vandaag als tip dat ik m dan maar met zijn hoofd richting de sloot moest trekken, dan liep hij wel weer achterwaarts de weg op zei ze. Maar dan heb je m weer bij de slootkant weg en dan probeer je weer richting het onheil te rijden en dan loopt hij net zo snel weer die sloot in. Het blijft dus vechten. Ik heb ook niet het idee dat ik hem er langs had gekregen als ik er op was blijven zitten, maar toch voelt het voor mij als toegeven aan zijn kuren...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:56

soms moet je gewoon compromisen sluiten....... hij een beetje en jij een beetje

NRPSer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 18:59

KiWiKo schreef:
soms moet je gewoon compromisen sluiten....... hij een beetje en jij een beetje

Hahaha, heb je ook gelijk in. Al ben ik niet zo van de compromissen, liever hij een boel en ik niets. En als het nu alleen vuur was waarvoor hij dit doet, maar laatst was het een meisje die op een shetlander zat in een landje langs de weg. En aan beide kanten van die rottige sloten...... Zucht

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:03

Ik denk dat je binnen de situatie het beste gedaan hebt. Je zegt zelf dat je het eng vindt als hij achterwaarts die sloten ingaat (en dat begrijp ik volkomen), dus dan moet je het gevaar niet langer opzoeken. Als ze echt niet voorwaarts willen, durf ik er ook wel eens langs gaan. Mss kun je de volgende keer gewoon proberen een eind te voet door te gaan tot hij weer rustig is en er dan alsnog weer opstappen zodat je je rondje kunt afmaken? Dan weet hij in ieder geval dat er gewoon doorgegaan wordt.
Ik zou hem ook niet te lang laten zeveren als je wilt afstappen. Ga er dan liever meteen af, stap stevig door. Hoe minder 'gevecht' jullie leveren, hoe fijner lijkt me.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:38

Hmm, best een dilemma. Maar ik denk ook wel dat je het ok hebt gedaan. Je kan wel door blíjven zetten om die machtsstrijd te winnen, maar ik geloof niet dat éen van de partijen er iets aan heeft om in de sloot te belanden
Ben het wel eens met Kiwiko.

tarzansammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:06

ik stap nooit af maar dat is mischien wel omdat ik er dan iet meer op kan (ik 1,52m mijn paard 1,73m) daar kom ik nooit op als ik afstap
mijn paard kan ook ooit zo vervelend doen lekker stijgeren aan de slootrand en er dan met zijn achterbenen er in zakken als mijn paard achteruit gaat heeft slaan en schoppen geen zin word het alleen mar erger
ik vind dat je het goed hebt gedaan

NRPSer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 21:16

Ok, ik ben blij dat ik in jullie ogen wel goed gehandeld heb. Zo lastig.... Ik ben er helemaal niet zo voor om af te stappen en ik zit liever op een flippend paard dan dat ik er naast loop (dan voel ik me zo klein ), maar ik heb over dit paard helemaal niets meer te vertellen als hij het eenmaal in zijn bol heeft en die filmpjes in mijn hoofd over de sloot zijn ook best eng. Morgen hopelijk geen vuur en een tweede kans, al gaat hij wel steeds bij die boerderij in protest, zou het daar spoken?

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:26

ik stijg normaal alleen af als ze het echt eng vind (dat verschil kan je goed voelen bij haar) maar in deze situatie had ik het ook gedaan denk ik. beter een stuk lopen dan in de sloot belanden.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:26

Ik denk dat je goed hebt gehandeld hoor. Als je zelf bang bent, heeft doorrijden niet zo heel veel zin, en om met z'n tweeen in de sloot te belanden, lijkt me ook niet echt productief.

Dus ja, dan moet je wat he?

Bovendien denk ik dat jouw 'overwinning' om hem 2 keer langs de boerderij te krijgen een stuk zwaarder telt dan zijn 'overwinning' om het rondje niet af te maken en jou niet op zijn rug te laten.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:20

Shadow0 schreef:
Bovendien denk ik dat jouw 'overwinning' om hem 2 keer langs de boerderij te krijgen een stuk zwaarder telt dan zijn 'overwinning' om het rondje niet af te maken en jou niet op zijn rug te laten.

Mee eens.
Mijn paard kan dat ook zo mooi, die achteruit.
Ben niet gauw bang, maar zodra hij achteruit begint te lopen krijg ik de bibbers.
Hij deed dat altijd op een stuk met aan 2 kanten prikkeldraad, vreselijk.

NRPSer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 20:35

Vandaag heb ik eerst in de bak gereden en daarna besloten om gewoon nog een keer naar de boerderij te gaan. Geen vuur en hij is er gewoon langsgelopen. Dus hij had gister niet dusdanig van me gewonnen dat hij het vandaag weer wilde proberen. Bedankt voor jullie reacties en ik ga de volgende keer maar gewoon weer op mijn gevoel af. Het zal niet beter worden, omdat hij deze kunstjes zijn hele leven al flikt, maar als ik het voor mezelf maar met een redelijk gewonnen gevoel af kan sluiten, dan is het voor mij prima.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:37

precies......... compromissen sluiten :D

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 01:50

NRPSer schreef:
. Dus hij had gister niet dusdanig van me gewonnen dat hij het vandaag weer wilde proberen.

maar als ik het voor mezelf maar met een redelijk gewonnen gevoel af kan sluiten, dan is het voor mij prima.

Het valt mij op dat op bokt redelijk vaak gesproken wordt over winnen of verliezen van je paard of je paard zijn zin geven.

Gisteren was je paard bang voor het vuur en dan is het logisch dat hij er liever niet langs gaat. In mijn ogen heeft er niet langs willen niets te maken met van jou willen winnen. Denk dat jij situaties waar je bang van wordt ook liever wil vermijden. In mijn ogen mag er soms iets meer begrip voor de angst van een paard worden opgebracht.

Vandaag was er geen vuur dus niets engs logisch dat hij dan wel langs de boerderij wil. Ik denk niet dat het is omdat je gisteren van hem"gewonnen" hebt maar gewoon omdat er vandaag niets engs was.

Denk trouwens wel dat je goed gehandeld hebt door af te stappen.
Met zijn tweeen achterover in de sloot klappen lijkt mij iets wat je ten alle tijde moet zien te voorkomen. Bovendien ben je zo toch van 2 kanten langs het enge object gekomen. Het is net wat kiwiko zegt soms moet je compromissen sluiten.

NRPSer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 09:38

Als je goed gelezen hebt zoekt dit paard altijd wel iets waar hij "bang" voor kan zijn. Is het geen vuurtje dan is het een meisje op een shetlander, is het geen meisje op een shetlander dan is het een kindje wat op de stoep loopt, is het geen kindje wat op de stoep loopt dan is het wel een baal kuil, zo vindt hij altijd wel een "excuus" om deze geintjes uit te halen. Dus het is zeker wel een kwestie van winnen of verliezen bij dit paard.

En een paard wat bang is reageert in mijn ogen anders dan een paard wat loopt te etteren. Dingen waarvoor een ander paard bang voor is, loopt hij zo langs; zo lag er laatst een schrikdraadje over de grond ergens, wat flinke tikken veroorzaakte, hij keek niet op of om. En hij flipt van een doodnormaal takje in de berm. Het is een apart typje, maar verder wel een leuk dier hoor, het is absoluut niet dat ik hem hier de grond in wil trappen. Ik wil alleen graag advies hoe ik op een goede manier met zijn karaktertje om kan gaan.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:04

Compromis sluiten nog steeds, een paard zoekt denk ik geen redenen om expres jouw dwars te zitten. Alleen als hij iets moeilijk vind zal hij wel proberen om te voorkomen dat moeilijke te doen.

Je paard rook vuur en was dus echt wel angstig waarschijnlijk, dan denk ik niet dat je het op de beste manier hebt aangepakt om hem geforceerd langs dat enge heen te rijden. Ik had liever rust genomen om het paard eerst te laten kijken en daarna gezamenlijk te besluiten dat we er langs durven. Ook al duurt dat meerdere minuten.

Maar als jij zegt dat je dit paard goed kent en weet dat dit de beste aanpak is voor dit paard. Dan is er niets aan de hand en heb je dus goed gehandeld, toch?!

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:09

Ik vind dat je goed hebt gehandeld, want zoals Kim al zei, hebben jullie allebei een beetje toegegeven, en daardoor is het goed afgelopen. Als 1 van de twee (of erger, allebei) koppig waren blijven volhouden, had het wel eens veel minder leuk kunnen zijn

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:39

Ik heb met de ruin, waar ik sinds kort op rijd, precies het zelfde..

en inderdaad je raakt erg geirriteerd,

Hij steigerd bokt, en gallopeerd dan keihard weg, zonder dat je nog controle over hem hebt.

Maar mij mij heeft het absoluut geen zin als ik hem een tik geef, want dan word het alleen maar erger,

dus meestal praat geruststellend tegen hem, en bij elke stap die hij wel zet beloon ik hem, en bij elke stap die hij NIET zet, doe ik niets,

en na zo veel oefenen, gaat het nu na een week, toch best heel goed,

Hij steigerd al een heel stuk minder, ipv dat hij de hele tijd alleen maar omhoog kwam, zonder ook enige aanleiding, doet hij het nu zo af en toe als hij is ergens van schrikt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
groetjes

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:43

Maarja, als het echt een paard is, zoals je verteld, dat hij altijd alles eng vind, kan het ook werken om elke keer als hij schrikt, gewoon te gaan gillen,
dan schrikt hij daar weer van, en dan zou het minder moeten worden
ik ken mensen waarbei dat goed is gelukt,

Maarja, dat is bij elk paard anders, want ik ken jou paard natuurlijk niet.

* en mensen kijken je zo raar aan dan , Maarja, dat is een kwestie van uitleggen *

NRPSer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 11:41

Bienotje schreef:
Compromis sluiten nog steeds, een paard zoekt denk ik geen redenen om expres jouw dwars te zitten. Alleen als hij iets moeilijk vind zal hij wel proberen om te voorkomen dat moeilijke te doen.

Maar hoe is het dan te verklaren dat hij voor hele simpele dingen, zoals een takje volledig uit zijn plaat gaat? Ik denk niet dat hij het moeilijk vindt om langs een takje (van ongeveer 20 centimeter) te lopen. Ik kan me daarentegen wel voorstellen dat hij het moeilijk vindt om gewoon langs een hevig tikkend stroomdraadje te lopen. Het blijft lastig dat paarden niet kunnen praten, dan kon ik hem vragen of hij mij loopt te zieken of dat hij gewoon bang is voor dingen waar andere paarden niet bang voor zijn.

Bienotje schreef:
Je paard rook vuur en was dus echt wel angstig waarschijnlijk, dan denk ik niet dat je het op de beste manier hebt aangepakt om hem geforceerd langs dat enge heen te rijden. Ik had liever rust genomen om het paard eerst te laten kijken en daarna gezamenlijk te besluiten dat we er langs durven. Ook al duurt dat meerdere minuten.

Maar als hij op 300 meter afstand zich ineens meteen omdraait en achteruit de sloot inloopt, vervolgens als ik hem dan weer op de straat heb en stil wil gaan staan, dat hij gaat steigeren, als ik hem corrigeer voor het steigeren, ik dan een bok cadeau krijg en een voor mij ongecontroleerde galop vooruit, (en dit keer 4) dan kan ik hem ook niet rustig laten kijken. Ik ben het met je eens dat hij recht heeft om bang te zijn voor vuur, maar ik vind niet dat hij vervolgens het recht heeft om zo daarop te reageren. En zoals ik al eerder zei; het is niet alleen vuur waarvoor hij dit doet.

Ik wil echt je ideeen niet afwijzen hoor, ik weet dat iedereen het goed bedoeld, maar ik heb toch wel enige ervaring met paarden, daardoor heb ik toch het idee dat dit paard niet echt bang is (misschien voor dit vuur wel, maar dat geeft hem nog niet het recht om zo brutaal te reageren hierop. Toch was ik wel wat onzeker over mijn handelen in deze situatie.

Elienn schreef:
Maarja, als het echt een paard is, zoals je verteld, dat hij altijd alles eng vind, kan het ook werken om elke keer als hij schrikt, gewoon te gaan gillen,
dan schrikt hij daar weer van, en dan zou het minder moeten worden

Het is niet dat hij overal van schrikt, hij schrikt van vreemde dingen (op de rooklucht na dan). Eigenlijk ben ik ook niet op zoek naar een oplossing voor het probleem, want hij vertoont dit gedrag al heel lang en er zijn verschillende mensen die zich er over gebogen hebben, zonder resultaat. Ik zoek naar een manier voor mezelf om hier beter mee om te gaan. Snap je?

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:45

ook ik vind dat je het geod gedaan hebt
hij MOEST er toch langs, en dat heeft ie nu zelfs 2x gedaan. welliswaar aan de hand, maar toch. Dat wou hij wss liever ook niet.

mij is ook vaker verteld dat je er nóóit naast moet gaan..
maar daar ben ik het niet mee eens. soms is het beter gewoon. zoals nu. bovendien deelt mijn instructrice deze mening.
als je het maar niet altijd doet is er geen probleem toch

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:34

Ik vind ook dat je in deze situatie goed hebt gehandeld. Je moet altijd rekening houden met jezelf, anders heb je juist kans dat het verkeerd uitpakt.

Hoe het nu op mij overkomt als ik dit zo lees, is dat het paard ook echt niet angstig is, het is maar net hoe zijn pet op dat moment staat. En dat is een dominantieprobleem. Is het paard voor jouw gevoel erg dominant? Zo ja, dan kun je er ook op andere manieren aan werken dat de verhoudingen anders komen te liggen, denk hierbij aan grondwerk ( lange lijnen en NH ). Hij zal misschien altijd wel dingen blijven proberen ( als je even niet oplet ) om te kijken of de verhoudingen niet toch nog omgedraaid kunnen worden ( wel zo bij hengsten, weet niet wat jij hebt ), maar jij hebt de controle dan en meestal is het dan binnen korte tijd opgelost.

Ik vind het erg goed van je dat als je aanvoelt dat zo'n bui er aan komt, je hem moeilijke oefeningen laat doen die concentratie vereisen.

Op de stal waar ik werkte hadden we 2 hensten staan die zulk soort geintjes uithaalden. Één hengst liep ook achteruit de sloot in als hem op dat moment goed uitkwam. Wat ik toen deed is hem achteruit laten lopen richting sloot, hij wil erin, nou hij gaat zijn gang maar. Zodra zijn hoef een druppeltje water voelde, ging hij weer naar voren en was deze streek over. Wel alleen doen als je zeker van jezelf bent, want dat voelt je paard aan.
De tweede hengst was erg dominant. Maar hier moet je echt mee om kunnen gaan. Dit vereiste echt heel veel werk voordat het zo was hoe we wilden. En we sloten geen compromissen, omdat we dan weer terug bij af waren. ( Wel altijd je eigen veiligheid als prioriteit stellen!! ).

Als het paard een begin laat zien van wat jij van hem verwacht, dus wordt hij meer ontspannen of zet hij een stapje in de goede richting, gelijk belonen!. Probeer soms de rust er weer wat in te krijgen op zo'n moment, desnoods sta je een kwartier stil daar, hoe reageert hij daarop? Als je denkt dat hij er genoeg van krijgt, dit uitproberen. Probeer dit liever te doen dan er vanaf te stappen als het voor jouw gevoel veilig is, want als je afstapt heeft hij toch gewonnen, zeker als je met hem terugloopt en dus niet doet wat je van plan was.

Sorry voor dit lange verhaal , maar deze punten hebben bij mij erg goed geholpen. Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het rijden op zulke momenten weer wat leuker wordt. In ieder geval veel succes hiermee!!