Ok, ik beken....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ursy

Ok, ik beken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 20:26

Vaak wordt er fel gereageerd hier op bokt wanneer er foto's geplaatst worden waarop te zien is dat de ruiter het paard streng aanpakt. Uiteraard kan het zo zijn dat het paard inderdaad te streng wordt aangepakt( wat natuurlijk vaak zo is), maar het kan ook zo zijn dat het paard dit even nodig heeft.
Ik moet bekennen dat ik mijn merrie af en toe ook wel eens op haar nummer zet. En dan ben ik niet altijd even vriendelijk, dit meer uit veiligheidsoverwegingen voor mijzelf. En als ik haar der gang zou laten gaan en dit (in mijn ogen) slechte gedrag zou tolereren, neemt ze een loopje met mij en wordt het van kwaad tot erger. Natuurlijk zijn er grenzen en probeer ik altijd wel eerlijk tegenover mijn paard te zijn. Ik geef toe dat dit niet altijd lukt, want ook ik kan mijn geduld verliezen, en dat is iets waar ik dan niet trots op ben.
Nou vraag ik mij af hoe jullie tegenover het afstraffen van slecht gedrag staan? En in hoeverre jullie consequent zijn tegenover je paard.
En vinden jullie dat je daadwerkelijk wel eens een afstraffende (ik noem het maar even zo) ruk aan de teugel mag geven, indien dit echt nodig is?
Ik ben erg benieuwd!

mariska1989

Re: Ok, ik beken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:31

Ik vind dat dat kan.

Zolang je het maar op het JUISTE moment doet en om de JUISTE reden. en pas als ik weet dat ik het zelf niet fout doe!

Zo zie ik ook heel veel mensen ineens een ruk aan de teugel geven als ze zelf het binnenbeen er niet aan hebben.... zonde...

Ik vind dat dus dus zeker kan, zolang ik het maar doe als ik zelf niet kwaad ben. Dan word het van kwaad tot erger dan richt ik alleen maar schade aan.

Ik durf ook toe te geven dat ik zelf wel eens fout zit, en paarden kunnen wel een keer tegen een stootje.

Daarnaast houd ik niet zo van een ruk in de mond, ik geef eerder een flinke rotschop }>

ook niet vergeten: Belonen is het belangrijkste! Ze leren meer van belonen dan straffen.

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:32

Ik vind, wanneer het nodig is, je dit je paard ook echt mag straffen, als het maar corricerend is. De mijne gaat, wanneer hij onder het werk uit wil komen, heel erg hangen op de teugels, en achter de teugel lopen. Op dat moment heeft hij gewoon even een ruk in zn mond nodig, en is het over, verder geen geruzie of i.d.

Wanneer je niet consequent bent, en je paard krijgt dit door, neemt hij de overhand... nou je kunt wel nagaan, dat wanneer zon groot en zwaar dier dit door krijgt...

Ik durf ook wel toe tegeven, dat ik mijn paard wel eens een tik geef, zonder dat hij het echt verdient. Ik voel me daarna dan ook echt echt heel schuldig!!

tarzansammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:39

ik vind dat je een paard idd af en toe op zijn/haar tellen moet zetten
ik heb een 6j ruin en heb hem al vanaf zijn 1,5j
ik heb hem zelf alles moeten leren en dat was heeeel leuk maar ik heb hem wel heel af en toe op zijn donder moeten geven dat hoort er gewoon bij maar je moet rieel blijven en ook zeker wel belonen op het moment dat het wel goed gaat
straffen is iets heel anders dan afslaan

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:52

hallo,
Het is idd soms eng als je sommige mensen hun paard ziet op hun plaats zetten , dan denk ik soms ook 'dierenbeul' terwijl ik eigenlijk helemaal niets over dat paard weet en die het misschien best wel eens verdient. Ikzelf durf ze ook wel eens goed op hun plaats zetten maar liever niet met een ruk in de mond, ik geef ze 'liever' een goede tik.
Op zich vind ik dat het moet kunnen maar ik heb er een hééékel aan als ik ruiters hysterisch van woede hun beestje zie zitten afbeulen terwijl de fout hééél dikwijls bij zichzelf ligt. Verder vind ik dat je als ruiter onder het straffen kalm moet blijven en niet als een hysterisch geval moet handelen, als je zo kwaad wordt dat je jezelf niet meer onder controle kan houden stop er dan liever even mee voordat je iets doet waar je achteraf spijt van krijgt. Op een rustige manier het 'oog om oog, tand om tand' principe toepassen vind ik moet kunnen,maar is wel moeilijk, weet ik ook uit eigen ervaring...

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:08

Het is net als met een kind: corrigeren zorgt voor leren. Een ruk ben ik eigenlijk geen voorstander van, een ophouding wel. Een beetje extra aanpakken is vaak alleen maar goed. Want zeg nou zelf: een verwend paard, is toch niet leuk voor beiden?

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:16

Ja hoor paard moet doen wat ik wil. We hebben wel over meer dan 600 kilo wat met ons een loopje kan nemen. Altijd consequent zijn. Eens niet is nooit niet en dat kan soms betekenen dat je het dier moet afstraffen. Ik zeg zelf liever corrigeren omdat afstraffen zo ernstig klinkt, maar daar hebben we het over in dit geval. Als het paard weet dat jij baas bent zal dit niet nodig zijn. Maar elk paard zal eens proberen of hij de touwtjes in handen kan nemen en de leider kan worden. Dan kan het paard op weerstand rekenen.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:27

Als je je paard straft, is dit eigenlijk vaak uit onwetendheid.
Vaak kun je dingen op een simmere manier oplossen zonder straf!
Een ophouding kan nodig zijn, en tik met de zweep ook, maar het maakt heel veel uit op welke manier dit gebeurd!
Doe je het uit kwaadheid omdat je paard niet doet wat jij wil, dan is het niet goed.( hij snapt het niet, je doet het zelf verkeerd)
Geef je hem een strenge aanwijzing, kan dit wel goed werken.
Maar heel vaak is het toch omdat je zelf het niet op een andere, betere manier weet op te lossen!
Ook is het niet goed om eerst 10 rondjes keihard te gaan drijven en dan een tik te geven omdat hij niet doorloopt, geef dan gelijk bij de eerste beenhulp een tik dan let hij op en is het klaar!
Ook vind ik wel dat je snel vergeet dat een paard ook niet altijd op zijn best is, misschien heeft hij wel hoofdpijn?!
Haha, zelf ben ik ook welleens boos geweest, soms heeft het geholpen, maarrrrr meestal had ik er erge spijt van, ik moet zeggen dat ik vind dat het paard niet degene is die verwend is, maar de ruiter!!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:56

En waar ligt dan de grens tussen een flinke ophouding en een ruk in de mond?

Mijn paard is ook zo eigenwijs als dat hij groot is, maar als ik er niet uitkom stap ik af. Vroeger ging ik de strijd wel eens aan, maar die verlies ik altijd Als ik hem op z'n flikker geef, kan ik de rest van het rijden wel vergeten, want dan reageert hij overal belachelijk op en wordt onwijs loperig.
Gelukkig heb ik wekelijks les en met mijn instucteur kan ik het altijd op een vriendelijke manier oplossen. Wel eens wat strenger natuurlijk, maar als iemand precies zegt wat en wanneer je iets moet doen, verlies je je geduld ook niet.

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:13

ik denk dat dit per paard verschillend is als je mijn paard een flinke ruk in de mond geeft of een rotschop(om hety zo te noemen haha) dan is ze een week in shock. maar k heb ook paarden gehad die dit nosig hadden anders kom je der ni maa dat was dan meestal eenmalig om vervolgens te zeggen wanneer t goed was en dan was t over

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:14

nosig is nodig

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:54

Ursy schreef:
Nou vraag ik mij af hoe jullie tegenover het afstraffen van slecht gedrag staan?

Maar ja wat vind jij slecht gedrag???

Als ik mijn pony uit zijn stal haal en hij kan niet wachten en loopt daarbij dwars over mij heen dan geef ik hem een tik en zet hem weer terug in zijn stal dat vind ik slecht gedrag.

Maar als ik een exra keer aandrijf en hij loopt onder mij vandaan omdat ik niet genoeg begrens aan de voorkant zou ik hem wel willen straffen vind het ook slecht gedrag maar het is mijn eigen fout en straf dus niet maar probeer het nog een keer.

Oke ik vergeet heel soms ook wel eens tot 10 te tellen en doe dan iets wat ik achteraf liever niet deed maar wat ik soms om me heen zie is echt niet normaal.Mensen moeten zich meer in zichzelf verdiepen en kijken waar je slecht punten liggen en het niet op het paard
afreageren.

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:03

Ik vind dat je je paard wel mag afstraffen maar hoe meer je je erin verdiept hoe meer je ziet dat je hetzelf in de hand werkt. Bijvoorbeeld de slechte hand.. Hoe komt dat??? alleen door het paard?? Zelf zie ik veel mensen juist op die moeilijke hand hun handen vast zetten (deed ik eerst ook) Ik zal eerst goed kijken wat de reden is. Is mijn paard gewoon drammerig en vind ze opeens dingen eng waar ze al 10 keer langs is gelopen krijgt ze ook een trap en vervolgens loopt ze er weer lekker langs.... Maar per paard is dit verschillend. Als ik op mijn andere bijrijpaard hem een trap verkocht kan ik eerst 20 minuten bezig zijn met de ontspanning dus probeer ik het op een andere manier op te lossen. De keren dat ik wel een flinke ophouding maak, zijn idd de momenten dat ik niet meer weet wat ik met doen (gelukkig komt het niet zo vaak voor)

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:16

mijn pony weet heel goed wat ho betekent en wil dus ook dat ze gewoon stilstaat. als ze dat niet doet krijgt ze een ruk in haar mond en dan weet ze t weer. ik longeer haar vaak zonder lijn en zodra ze in galop moet begint ze vaak te schoppen. dit doet ze onder het zadel niet dus ze heeft geen pijn ofzo, ze is puur chagrijnig. je zal wel niet met een longeerzweep mogen slaan maar als ze naar me schopt en het lukt me om haar te raken met die zweep dan heeft ze een probleem. ze begint ook vaak te etteren, dan wil ze de andere kant op dan ik aangeef. ze begrijpt dan heel goed wat ik bedoel. ik probeer haar de goede weg te wijzen en zeg met minjn stem of ze het goed of fout doet maar als ze door blijft etteren kan ze ook een tik verwachten.
met rijden is ze eigenlijk altijd heel braaf dus dan ben ik ook lief tegen haar.

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:23

ik ga helemaal met mariska1989 mee.
Als ze echt stront vervelend zijn geef ik ook wel eens een flinke ophouding.
of ik zet ze boven op der noodrem vanuit de galop,
dan moet ze zich maar gedragen.
maar dat doe ik alleen als ze het echt heel bont heeft gemaakt natuurlijk.

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:35

Ik denk dat wanneer je heel eerlijk naar jezelf kijkt je best weet wanneer afstraffen ok is. Lastiger vind ik het bij anderen (zowel op en naast het paard). Omdat je daar alleen ziet wat er gebeurt en vaak niet weet wat er aan de hand is. Een oordeel is snel gevormd.

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:59

Ik ben zelf heel consequent, na een week begrijpt mn pony het ook, Ho=Ho en been=naar voren zo niet dan gaat ze volop op de rem of krijgt ze een paar lellen zodat ze vooruit vliegt, als ze vooruit gaat dan beloon ik dr, dan ga ik weer stappen geef been en als ze dan meteen reageerd uitbundig belonen, dan weten ze het vaak wel hoor
Gewoon ff duidelijk zijn dan snappen ze t meestal wel, en uiteraard GOED belonen als ze iets goed doen heh

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:21

Een ruk aan de teugel mag, maar alleen in geval van nood. Als m'n pony schrikt, rijd ik haar terug met gewoon iets meer druk, maar als ze echt als een idioot blijft rondrennen, zonder ook maar te bedenken dat ze op de rem moet, ben ik best wel een keer wat minder aardig tegen haar hoor !

Dus het kan wel, maar alleen op momenten dat het écht nodig is

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:29

Maar ja, wanneer heeft je paard het echt nodig en wanneer is het onterecht. Dat ziet/ voelt helaas iedereen anders.. Maakt het moeilijk te beoordelen, want zoals monsera zegt.. Soms ligt het ook wel eens aan de ruiter en dan wordt dat gecompenseerd door het paard ervan te beschuldigen dat hij het fout doet.

Af en toe vind ik dat een paard wel een terecht gewezen mag/moet worden. Maar als het dan zover is tijdens het rijden voel ik me er zelf niet prettig bij.. Tijdens het rijden merk ikzelf dat ook vanuit mijn onkunde ik mezelf te snel boos voel worden, terwijl ik waarschijnlijk gewoon zelf tegenstrijdige hulpen perongeluk geef.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:50

Mijn paard heeft een hele trukendoos om onder het werk uit te komen. De meeste truken zijn vrij onschuldig en met even door te rijden er wel uit te halen. Hij heeft ook een paar gevaarlijke truukjes. Steigeren en zichzelf om laten vallen. Omdraaien op de hoefslag via de bakrand/muur, bit vast pakken en al bokkend de bak door schieten enz. Nu is het al een heel stuk minder, maar op zijn slechte dagen wil hij het nog wel eens proberen. Geloof mij maar dat de zweep er dan over gaat.
Ik vind het wel naar als ik iemand een ruk in een mond zie geven, dit kan een paard volgens mij niet snappen als straf en een tik met de zweep wel.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:18

ik ben weleens te ongeduldig geweest, waardoor ik onrustig werd met mijn handen. toen ik een diergesprek liet doen kwam dit ook naar voren, en ik schaam me er nog heel erg voor

ik twijfelde altijd heel erg, waarom hij soms wel heel lekker nagevelijk liep, en soms echt niet wilde, en gewoon zijn hoofd de lucht in gooide.

deels was het inderdaad eigenwijsheid, dat hij zich niet 'over wilde geven' (wat dus wijst op strijd die ik op dat moment voer met hem, door onrustig te zijn en te graag te willen dat hij gewoon 'lekker' loopt) en hij had soms last van een stijve nek.

ik ben op een andere manier gaan trainen en het gaat nu echt super. ik masseer hem ook en we gaan super lekker, en het geeft me echt een heerlijk gevoel. ik vind een ophoudig niet erg af en toe, maar als je strijd gaat voeren met je paard is dit echt niet goed te keuren.
ik wist niet waarom hij het niet gewoon deed, hij heeft z2 gelopen dus hij kan het echt wel. daardoor werd ik ongeduldig, en dat was dus niet goed.

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:43

Ik denk dat heel veel paarden voor iets gestraft worden wat niet bestraft moet worden. Ze krijgen maar al te graag menselijke eigenschappen toebedeeld, van hij wil niet of hij wil me dwars zitten of hij denkt dat....

Paarden zijn paarden en denken niet als mensen, geen mens is volgens mij zo vergevingsgezind als een paard.

Vaak als een paard iets niet doet of z'n ongenoegen uit is dit omdat het ergens niet lekker zit in z'n lijf of dat de ruiter iets verkeerd doet of hem uit z'n evenwicht haalt. Een heel directe reactie dus... Spiegeltje, spiegeltje.... (soms heel confronterend).

En ja ik wordt ook nog wel eens boos, maar nu vaak meer op mezelf, zo van dat had je kunnen zien aankomen en ik had dan gewoon sneller of anders moeten reageren.

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:10

Ik ben eht wel eens wat mariska75 zegt. en hoe meer je erop begint te letten hoe meer het je opvalt. Als je een poaard dan toch straft ben ik wel van mening dat je daarna wel weer te ontspanning moet opzoeken. Een vriendin van mij rijdt ook wel een sop het paard waar ik op rij en heeft ook de neiging om regelmatig een ophouding te geven maar daarna geeft ze hem geen ruimte van voor... Als ze niet wil reageren vind ik het wel ok, maar als ze dan reageert geef haar ruimte en draaf wee lekker ontspannen weg... Als ik het zeg doet ze het wel en gaat het ook goed... maar zij zil leiver niet hebben dat ik mij ermee bemoei... Dus lastig!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:20

Straffen onder het zadel, zou niet weten hoe ik dat op een verantwoorde manier zou moeten doen . En waarvoor straf je? Ik kan moeilijk een ruk aan te teugel gaan geven omdat ze mijn travers-hulp voor een galop-hulp aanziet (en waar de fout hoogstwaarschijnlijk bij mij zelf ligt).

Onder het zadel 'straffen' doe ik dus nooit, omdat ik denk dat je er eerder door achteruit dan vooruit gaat. Wél een keer consequenter doorkomen met hand of been áls ik zeker weet dat ze het snapt en het gewoon gezeik van d'r is. Ze kan zich bijv. nog steeds ontzettend aanstellen over de deken die elke dag over de bakrand hangt, op het moment dat ze dan naar links weg wil schieten zorg ik echt wel dat ze alleen naar rechts kan, tot ze met de neus tegen de deken staat...

Aan de hand verkoop ik eigenlijk ook nooit een tik, ze is goed en heel consequent opgevoed, staat zelfs vaak los met opzadelen en als ik een paar meter verderop sta en 'terug' zeg, stapt ze keurig achteruit. Bijten e.d doet ze ook niet (daar kan een paard weer wel een tik van me verwachten ), doordrammen ook niet (dan zet ik ze in standje achteruit), 't is best een braaf peerd

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:32

Kris25 schreef:
Ik vind het wel naar als ik iemand een ruk in een mond zie geven, dit kan een paard volgens mij niet snappen als straf en een tik met de zweep wel.

Als een paard zonder reden steeds aan de kletter gaat om onder het werk uit te komen, dan trek ik hem toch echt op de noordrem (wat voor mij een ruk in de mond kan inhouden) De een vind een hevige ophouding al een ruk, een ander vind de handen in de oren pas een ruk dus dat verschilt natuurlijk ook... Constant trekken vind ik wel pijnlijk om te zien, vooral als er dan ook nog flink bij geschopt word. Maar goed, het is allemaal zo makkelijk praten als je zelf niet op zo'n paard zit natuurlijk

In het begin ging mijn paard (uit enthousiasme) er bekant in galop 'vandoor' bij het opstijgen. Reken maar dat ze een flinke ruk heeft gekregen! Ook al is het niet gemeen bedoeld, ze weet dat het niet mag en het kan voor levensgevaarlijke situaties zorgen! Dan denk ik: niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. Ze heeft het ook nooit meer gedaan ook overigens. Ik vind: beter één keer flink corrigeren en consequent zijn dan maar door blijven modderen, dat vind ik ook een soort van straffen.