Wat vinden jullie van paarden in hogere dressuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Foresttravel

Wat vinden jullie van paarden in hogere dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 15:28

Oke mensen. graag even jullie mening.

wat vinden jullie van de paarden die in de hogere niveau's dressuur lopen?

Lopen ze als robots? niet meer natuurlijk, en dus ook niet goed voor het paard?

of zal een paard uit de natuur ook zo lopen, en is het helemaal niet slecht voor het paard.?

have a nice discussion

alex66

Re: Wat vinden jullie van paarden in hogere dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:07

we zijn met dressuur begonnen van uit een onnatuurlijk iets, namenlijk een paard berijden.

een paard dat in de natuur loopt zal zeker wel eens een verheven draf laten zien of een wissel, daar is dus niets onnatuurlijks aan.

het dragen van een ruiter is echter wel onnatuurlijk, maar tegelijk ook weer het bestaansrecht van het paard, want wees eens eerlijk hoeveel paarden zouden er zijn als we er niet op konden rijden?

de dressuur mits goed uitgevoerd zorgt er voor dat een paard de spieren ondwikkeld om een mens te dragen, daar is naar mijn mening niets mis mee.

in de topsport zien we paarden die het hoogste hebben berijkt in de africhting, en ik vind het zeker geen robot`s

een paard dat de top berijkt moet juist gevoelig blijven anders haalt hij de top niet, en ook die paarden moeten paard kunnen zijn

iedere menselijke topsporter zal je kunnen vertellen dat waneer het tussen de ooren niet goed zit, de prestatie uit blijft... dat geld zeer zeker voor een paard!

en als ik zie dat veel paarden op hoog niveau tot zeer hoge leeftijd mee lopen denk ik ook niet dat het voor hun lijf verkeerd is.

let wel ik ga er voor het gemak even van uit dat de dressuur goed wordt uitgevoerd.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:54

Jaaaa!! je verteld precies wat ik iederene al jaren probeer te vertellen!!
Dressuur is onwijs leuk om te doen maar als freestyler's zullen ze het vaak niet begrijpen... ken genoeg mensen die erop in gaan enzo.. maar oke opzich ik ga zelf niet to het Z doorrijden, dan spring ik nog liever maar ag.. ik denk dat het niet veel kwaad kan

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:57

Er is een groot verschil per paard en bijbehorende ruiter. het ene paard zal er meer lol aan hebben en dus minder 'gedwongen' bewegen dan een paard die eigenlijk niet zo veel zin heeft aan al dat 'gedoe'

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:38

Ik vind dat Alex het al prachtig voor mij verwoord heeft

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:08

ook ik ga met alex mee, ha dhet niet beter uit kunnen leggen

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 22:09

probeer ik iets leuks op te zetten word eht 1 zinnetje
gaat lekker hiero
zijn er nog leuke freestyle mensen, die een andere mening hebben.
word anders zo saai

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:14

oeps.. sorry het was niet mijn bedoeling het topic gelijk af te sluiten

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:41

Ik ben het met Alex eens.
Er staan bij ons op veel wedstrijdpaarden van B tot ZZlicht niveau, ik vind deze paard echt niet als robots lopen.

Marije_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:02

sorrie ben het ook met alex eens

christellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 01:50

Juist geen robots...!!!

brenpasbeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 02:03

dressuur is goes als je het ken en als je het niet ken dan sloop je je paard
ben het ook met alex eens

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:11

Er zijn ruiters die winnen en de glorie belangrijker vinden dan het welzijn van het paard. En voor hun paarden is het dus niet echt fijn.
Dressuur op zich is het streven naar harmonie en dat is wel goed voor een paard die bovendien geen dingen hoeft te doen wat ze van nature ook niet doen...in de juiste africhting.
Het lot van het paard en hoe het paard wordt, ligt in de handen van de ruiter.
Freestylen is ook dressuur. Zodra je een paard medewerking vraagt, ben je met dressuur bezig. Anders ben je gewoon een passagier.

Buiten dat, vind ik ja, dat veel paarden hun levensvreugd verliezen na te vroeg te hard getraind te zijn voor hoge niveaux. Maar dat zie ik in alle takken van sport terug, ook bij recreatiepaarden die te ontegelmatig, te lang en te zwaar moeten werken bv.
Paarden worden over het algemeen misbruikt, dat ligt niet alleen bij een tak van ruitersport.

(Er zijn gelukkig ook veel paarden die wel graag voor hun ruiter werken omdat die eerlijk ze zijn)

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 13:21

dankje lusitana, eindelijk een langere reactie dan 1 zin
ik was een tijdje geleden voor het eerst op een wedstrijd (springen in dit geval) maar het viel me wel op, dat de paarden vaak te leiden hebben onder de ruiters. en ik denk dat een paard bij kleine fouten in hogere dressuur sneller 'versleten' is dan in de lagere niveau's

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:41

daar ben ik het dus niet mee eens.

juist op de lagere niveau`s komt het maken van een fout door de ruiter hard aan, paarden op een hoog niveau zijn over het algemeen goed door getraint en kunnen wel een stootje hebben.

een ongetraint paard loopt veel eerder een blessure op, omdat de spieren de mate van het werk niet aan kunnen.

een paard dat door onvoldoende training niet de kracht en de soeplesse heeft de gevraagde oefening uit te voeren zal zich beleseeren en zich niet lekker voelen in zijn lijf, wat weer doorwerkt in hoe een paard zich tussen de ooren voelt

daar komt nog bij dat een paard dat altijd verkeert wordt gereden de top nooit haalt en die paarden komen we dus ook niet tegen in de hogere dressuur.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:34

Ik kan mij alleen maar bij Alex aansluiten.

Daarbij komt dat het huidige sportpaard van tegenwoordig gefokt is voor deze doeleinden (dresuur/springen etc). Zij hebben dus 'natuurlijke' eigenschappen om het gevraagde uit te kunnen voeren. En waar je goed in bent, dat gaat je gemakkelijk af.

Let wel: net als bij mensen heeft de een meer aanleg als de ander. Niet ieder paard is geschikt voor topsport. Ga je een minder getalenteerd paard dwingen tot oefeningen uit de hogere dressuur, dan komt inderdaad het welzijn in gevaar.

Misschien iets om over na te denken voor de mensen met haflingers, dravers, koudbloeden, minder geschikte rassen (en ook minder geschikte kwpnners) die aspiraties hebben om hogere dressuur (vanaf Z en hoger) te rijden. Het is immers ook niet eerlijk om van een fries te vragen een Z-parcours te springen.

Zolang jij als ruiter inzicht hebt in de talenten en mogelijkheden van jou paard (en van jezelf), denk ik dat het welzijn wel in orde is. Helaas kunnen een hoop ruiters niet tegen kritiek en hebben zij geen realistisch beeld van hunzelf en hun paard.

Overigens zijn er meer getalenteerde paarden dan ruiters.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:59

Niet mee eens. elk paard kan hoge dressuur aan als het maar op een degelijke weloverwogen manier getrained wordt. En daar gaat het vaak mis. Een dressuuropleiding hoort gewoon veel langer te duren en later te beginnen dan waar "men" (even voor het gemak iedereen over een kam scherend) mee bezig is. Een driejarige hoort niet in de sport, punt. En onder de zes hoort het niet in de Z te lopen, punt. Maar het mag en wordt gedaan. Elk paard kan kapot gereden worden, ook die er zogenaamd voor gefokt zijn. Sterker nog, die er zogenaamd voor gefokt zijn, tonen veel meer problemen dan een doorsnee huis tuin en keuken paard, omdat er in de fokkerij ook al veel mis gaat en vooral het te jong en te snel inrijden er op in hakt. De wedstrijdsport is voor velen en industrie geworden, en daar gaat het mis. Als je gewoon een paard volgens de "oude" methode langzaam africht en steeds een stapje verder gaat wanneer het paard dat fysiek en mentaal aankan, blijft het gezond en werkwillend. De meeste mensen die het zo doen, vind je niet terug in de wedstrijdsport en worden dan weer aangevallen dat ze zogenaamd niks kunnen, omdat ze niet presteren in de ring. Beetje krom. Er zijn ook zat mensen in de ring die niet zoveel kunnen, maar toevallig een gewillig paard hebben (en veel geld en begeleiding).
Wat er nu veel gebeurt is dat het paard van jongs af aan in een bepaald frame getrokken wordt, het zogenaamd zo jong al van alles aanbied, dus er moet maar gebruik van gemaakt.
Dat is kinderarbeid. Kinderen willen ook graag mama helpen, maar laat je het dan meteen wasmachines sjouwen, ik noem maar wat?
De ruiter moeten niet op de hersens rijden, maar de hersens zijn (quote uit een zeer oude film)

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 15:08

Kheb nog ff een leuk verhaaltje voor jullie over de typen paarden.
Ik weet een bekapper hier in drenthe. zal geen namen noemen, maar staat als nummer 1 van nederlands aangeschreven op een website.

hij ging een springparcours rijden met een grote Shire. shire moest allemaal hindernissen en dubbelsprongen van een mter pakken.

die man heeft er blijkbaar verstand van, want met hoefbekappen staat hij erg hoog. maar 1 meter springen met een shire?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:31

Lusitana schreef:
elk paard kan hoge dressuur aan als het maar op een degelijke weloverwogen manier getrained wordt.

Als ik het heb over hoge dressuur, dan heb ik het over van Z2 tm/grandprix. Sommige paarden hebben bijvoorbeeld geen aanleg voor piaffe. Daar missen zij simpelweg de coordinatie voor. En dan heb ik het nog geen eens over paarden met afwijkingen. Een paard met een doorgezakte rug zal nooit de achterhand voldoende onder kunnen brengen voor de hogere dressuur. De meeste koudbloeden hebben simpelweg onvoldoende uithoudingsvermogen en souplesse om een z-proef te lopen, laat staan een grand-prixproef.

Lusitana schreef:
Sterker nog, die er zogenaamd voor gefokt zijn, tonen veel meer problemen dan een doorsnee huis tuin en keuken paard, omdat er in de fokkerij ook al veel mis gaat

Zoals ik al eerder zei: je hebt ook slechte kwpn-ers

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:36

PP --> Rt

en ik sluit me niet bij alex aan
Wat ik de laatse jaren zie in de topsport, krijg ik kromme tenen van.
En dan heb ik het niet over een stukje achter de LL

maar dat er alleen maar met dat voorbeen gezwaait word, wat punten scoort.
De rug hangend op de grond en het achterbeen maakt een mini pasje
Nee, dat vind ik echt heel triest

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:55

Lusitana schreef:
elk paard kan hoge dressuur aan als het maar op een degelijke weloverwogen manier getrained wordt.

Als ik het heb over hoge dressuur, dan heb ik het over van Z2 tm/grandprix. Sommige paarden hebben bijvoorbeeld geen aanleg voor piaffe. Daar missen zij simpelweg de coordinatie voor. En dan heb ik het nog geen eens over paarden met afwijkingen. Een paard met een doorgezakte rug zal nooit de achterhand voldoende onder kunnen brengen voor de hogere dressuur. De meeste koudbloeden hebben simpelweg onvoldoende uithoudingsvermogen en souplesse om een z-proef te lopen, laat staan een grand-prixproef. Jong beleren heeft hier niets mee te maken. (op jonge leeftijd overbelasten wel)

Lusitana schreef:
Sterker nog, die er zogenaamd voor gefokt zijn, tonen veel meer problemen dan een doorsnee huis tuin en keuken paard, omdat er in de fokkerij ook al veel mis gaat

Zoals ik al eerder zei: je hebt ook slechte kwpn-ers

Lusitana schreef:
De meeste mensen die het zo doen, vind je niet terug in de wedstrijdsport en worden dan weer aangevallen dat ze zogenaamd niks kunnen,

Een goede paardentrainer neemt zijn paard juist af en toe mee naar een wedstrijd om hem te laten wennen. Bovendien kan een goede trainer aanvoelen wanneer zijn paard klaar is om op wedstrijd te gaan.

De meeste mensen die brullen te weten hoe het moet, DIE zie je doorgaans niet in de wedstrijdsport. Omdat ze er niets van bakken.

Lusitana schreef:
Er zijn ook zat mensen in de ring die niet zoveel kunnen, maar toevallig een gewillig paard hebben (en veel geld en begeleiding).

Wat een afgunstige reactie! Met veel geld alleen redt je het niet. Een gewillig paard zal bij een onkundige ruiter uiteindelijk ook onwillig worden. En goede begeleiding is toch juist alleen maar positief? Een onkundige ruiter met veel geld en een gewillig paard valt eerder vroeg dan later zeker door de mand. Zeker straks met de nieuwe dressuurproeven.

Lusitana schreef:
Een dressuuropleiding hoort gewoon veel langer te duren en later te beginnen dan waar "men" (even voor het gemak iedereen over een kam scherend) mee bezig is

Veel langer als wat? Een deskundige ruiter kan een normaal paard met een normale aanleg in 3 jaar opleiden naar Z-dressuur zonder deze mentaal en fysiek te overbelasten. Met 6 a7 jaar moet een paard echt wel een Z-dressuurproef aankunnen. Maar dan wel onder de voorwaarden die ik al in mijn eerdere reactie omschreven heb. En een driejarige hoort m.i. ook niet op een wedstrijd thuis.

Overigens mag, met de invoering van de nieuwe proeven een 4-jarige niet hoger dan L, een 5-jarige niet hoger dan M en een 6-jarige niet hoger dan Z. Positieve ontwikkeling toch?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:01

als een paard het zelf leuk vind....en die zijn er echt
maar zodra een paard met tegenzin en staartzwiepend alle oefeningen doet
zou ik het zelf ook niet meer leuk vinden op erop te zitten

ik zie liever een B proef met een vrolijk paard
dan een grand prix proef met een paard die constant in verzet is

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:07

heb dezelfde mening als Unamie

Ik ga zelf trouwens niet verder dan de L daar is mijn paardje gewoon niet voor gebouwd

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:13

Sjef beweert dat hij zelfs op een koe piaffe kan zetten. Elk paard kan op de plaats draven. In hoeverre het rijkunstig correct wordt beoordeeld is wat anders, maar eerlijk gezegd zie ik maar weinig rijkunstige piaffes in de ring, dus ik heb geen idee waar de jury tegenwoordig naar kijkt.
Bij een doorgezakte rug is het paard of te vroeg bereden, of verkeerd afgericht, of zeer oud. Geen van allen horen in de wdstrijdsport thuis.
Uithoudingsvermogen en souplesse valt te trainen.
Je kunt ook dressuurrijden binnen de grenzen van de mogelijkheden van het paard. Ik zeg nergens dat elk paard ook zal presteren. Daar zit het grote verschil in denken. Dressuurrijden is niet hetzelfde als presteren in de ring.

Citaat:
De meeste mensen die brullen te weten hoe het moet, DIE zie je doorgaans niet in de wedstrijdsport. Omdat ze er niets van bakken.

Dat weet je niet, ze willen misschien gewoon niet in het circus meedraaien, de paarden niet onder druk zetten, of zichzelf of ze missen de middelen, kortom er zijn duizend en een redenen te bedenken waarom iemand geen wedstrijden rijdt en dat wil niet zeggen dat ze niet kunnen rijden of geen paarden kunnen africhten. Sterker nog, de meest hooggeschoolde ruiters van de wereld vind je niet in de wedstrijdring.

Ik weet niet waarom mijn reactie over het gewillige paard en goede begeleiding ineens afgunstig zou zijn? Dat is beoordelend.
Wat ik bedoel is dat er mensen zijn die nou niet echt talent hebben en het toch hoog schoppen, neem een Nina Menkova. Het is gelukkig meer uitzondering dan regel, maar je moet toch toegeven dat je ver komt met een paard dat alles al doorlopen heeft en door een ander getrained wordt.
Ik hoop dat de nieuwe dressuurproeven inderdaad dat soort dingen tegengaan.

Als je de africhting begint als het paard met vier in ingereden en met vijf het evenwicht onder de ruiter hervonden heeft, kan het niet met zes in de Z lopen, lijkt mij.
Maar het gaat niet zozeer om leeftijden als wel om traningsschema´s die gemaakt zijn om zo snel mogelijk zo hoog mogelijk te komen en niet de africhting gewoon als weg naar perfectie te nemen zonder wedstrijdglorie in zicht.
Wederom gewoon een andere instelling.

Let wel, ik heb genoemd dat je in alle takken van paardensport misbruik en onkunde tegenkomt, zelfs bij het recreatie rijden en ik ga hier geen vete aan tegen wedstrijddressuur, maar haal alleen wat dingen aan die er hier en daar aan de hand zijn.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:29

[quote="Lusitana"]Dat weet je niet, ze willen misschien gewoon niet in het circus meedraaien, de paarden niet onder druk zetten, of zichzelf of ze missen de middelen, kortom er zijn duizend en een redenen te bedenken waarom iemand geen wedstrijden rijdt en dat wil niet zeggen dat ze niet kunnen rijden of geen paarden kunnen africhten. Sterker nog, de meest hooggeschoolde ruiters van de wereld vind je niet in de wedstrijdring.

das helemaal waar
ik ken een (oudere) man die op grand prix niveau rijdt maar nog nooit een wedstrijd heeft gereden
in zijn milieu zijn wedstrijden taboe (heeft in duitsland zijn opleiding gedaan en met bekende hogeschoolruiters gewerkt)
het is tegen hun principe om een overgang te maken op het verkeerde moment (in de proef moet het perfect op de letter gebeuren)
zij wachten met de overgang tot het perfecte moment, en dat is in een proef vaak niet het geval..dat vinden ze niet eerlijk t.o. het paard
ze hebben een bepaalde gedachtegang/filosofie over paardrijden

deze man heeft veel ruitergevoel rijdt het paard van achteren naar voren opgericht met een losgelaten rug zonder veel teugeldruk
dat zie je vaak anders in de wedstrijd ring ...zelfs op hoog niveau