sterk worden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiki123

sterk worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 19:49

heej,
ik heb een probleempje..
ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen:
als ik begin met rijden dan gaat het allemaal wel oke.
ik ga dan op de volte en vraag stelling dat gaat wel goed maar dan
opeens lijkt t wel of ze het in haar bol krijgt, want dan pakt ze het bit vast, ze doet haar hoofd in de lucht en gaat in middendraf.
ze is dan echt zo sterk.
ik heb dan heel veel de neiging om met mijn binnehand haar om te trekken, maar dat lijkt me niet echt de oplossing.
ook als ik op een volte ben heeft ze snel de neiging om dan opeens de andere kant op te gaan.
ze raakt snel gestresst ook als ik aangallopeer, ik moet haar dan echt heel ontspannen rijden voordat ik pas kan aangalloperen.
kortom het is nogal een stresskipje die zich dan opeens heel sterk maakt.
wat kan ik er aan doen om haar zo rustig mogelijk en ontspannen te laten lopen, zonder dat ze keihard de andere kant op vliegt.
soms gaat het ook wel goed, maar hebben jullie tips ?
alvast bedankt.

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:53

heeft ze geen last van haar tanden?? zo niet;

rij haar lekker door naar voren, handen onstpannen en doorgaan met stelling vragen, veel voltes sluiten en openen... Als ze gaat trekken NIET terugtrekken... touwtrekken doe je namelijk altijd met zn 2en, dus met veel been haar weer licht rijden.

tarzansammer

Re: sterk worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:55

ik zou kijken of ze niets aan haar rug heeft als je stelling en buiging vraagd en je zadel knelt dan tegen de schoft of ruggengraat dan kan ze daar op weg lopen
en dan kan ik me dat best wel voorstellen
ff na kijken suc6

tarzansammer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:57

ook zou je een osteopaat/fisioterapeut er bij halen als ze dit al lang doet kan ze zich daar op hebben vast gezet in haar lichaam en dat is ook niet goed suc6

Kiki123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 19:59

oke bedankt.
aan haar tanden zal het niet liggen,want die zijn net gecontroleerd.
ook het zadel is net helemaal opgevult en gecontroleerd.
de rug dat zou kunnen. maar vind het een beetje raar dat ze het de ene keer dan wel doen en de andere keer niet.

Kiki123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 22:13

iemand nog tips ?

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:30

klinkt meer dat ze zich wil ontrekken aan het werk...
je voeld het vaak aankomen dat ze hem wil peren.. zorg dat je je buitenbeen en buitenhand er goed bijhoud! zodra ze omhoog komt met haar hoofd goed benen eraan houden! eerst weer goed voorwaarts en dan weer vragen.
als ze zich sterk maakt, meteen terug naar stap of een schijn overgang maken, diep zitten been eraanhouden en zorg dat je niet gaat trekken om haar terug tenemen blijf ontspannen in je hand en let er goed op dat je haar op je zit terugneemt. als je het goed doet, word ze weer licht in je hand en draaf je weer aan, word ze weer sterk dan meteen weer terugnemen.
en vergeet niet tebelonen met je buitenhand als ze het goed doet

Sabbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:09

Probeer er zelf rust in te rijden, en hou dr bezig en probeer d'r op je zit terug te rijden. Naar binnen trekken helpt meestal niet, met korte ophoudingen stoor je haar veel meer. Als ze reageert belonen door je hand te ontspannen. Waarschijnlijk word je zelf al wat onrustig als je gaat aangaloperen, omdat je weet dat ze raar gaat doen, en dan gaat ze juist raar doen.
Vooral lekker veel figuren rijden, ook in de galop, als het goed is heeft ze dan niet de tijd om gek te gaan doen.
Ik weet niet of je les hebt, maar anders zou ik wel les gaan nemen.
Zelf herken ik wel wat problemen die ik ook met mijn fjord heb gehad, en het werkt toch het beste om regelmatig les te nemen, en er dan samen aan te werken

Kiki123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 13:56

bedankt allemaal.
ja ik heb wel les.
ik heb nu 2 keer in de week een half uurtje les.
mijn instructrice zegt het ook ongeveer zo.
en het helpt ook wel maar het is zo moelijk.
en ik wou het ook wel graag van jullie horen,.
maar ik ga dan maar gewoon door, en ik vind zelf ook dat ik rustig moet blijven anders wil het helemaal niet.
maar allemaal bedankt

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 04:13

Welk bit gebruik je? Soms wil een ander (wat zachter) bit ook helpen. Herken dit nl wel. Bij mijn pony was het deels het zich onttrekken aan het werk, maar zeker ook het bit. Had een enkelgebroken bustrens in en nu een dubbelgebroken watertrens. Dat vind ze veel fijner en ze kan het wat moeilijker vastpakken.

Kiki123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 22:10

ik had eerst een enkelgebroken bit.
maar heb zins een paar maanden een dubbelgebroken bit. ( best dik bit )
en het bit is wel goed denk ik want ze schuimt ook heel snel ook met longeren.
ze wil hem ook heel makkelijk innemen enzo.
dus het bit is het niet denk ik. maar toch bedankt voor je reactie.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:23

Als ze nergens pijn heeft (wat je eerst moet uitsluiten) zou ik haar puur voorwaarts rijden. Als zij zo nodig wil rennen dan laat har rennen, als ze op een gegeven moment zoiets heeft van nu is het goed drijf jij haar door. Je pakt haar met haar eigen spelletje en dat worden e snel beu

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 03:30

Ga je paard rechtrichten, zeker ook op voltes. Zorg dat je paard goed voorwaarts is, rij hem van achteren naar voren. Ga vervolgens de korte bespieringskant oprekken zodat je paard dan naar gelijkmatige aanleuning kan komen (dmv juiste drang naar voren) en vervolgens zal je paard nageven op de weerstandbiedende hand waarop hij voorwaarts neerwaarts zal gaan. Informatie over rechtrichten en natuurlijke buiging zie ook www.paardenbegrijpen.nl en www.hoefkatrol.com
Zorg dat je goed begeleid word hierin met deskundige. Tevens ook even naar tanden laten kijken, maar hoogst waarschijnlijk zal dit het probleem zijn. Paard is niet recht en word daardoor scheef belast en gaat daarop rennen.

Kiki123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 20:43

bedankt,
we zijn nu met les het anders aan het aanpakken.
gewoon heel ontspannen en veel overgangen en ook veel rechte stukken en dan weer stukken heel laag rijden en dan weer wat voltes enzo.
kan het moelijk uitleggen maar het gaat al wel wat beter. ze is veel minder trekkerig en word ook minder sterk.
soms wil ze nog wel is de andere kant op lopen maar als ik de goede kant op kijken buitenbeen buitenteugel wil het al heel aardig.
aan jullie tips heb ik heel veel.
binnekort komt er ook iemand even kijken naar haar rug of het daar aan ligt.
en anders zou ze het wel gewoon doen om onder het werk uit te komen.
ik ga gewoon door met les en hoop dat het op deze manier beter gaat.
maar tot nu toe doet ze het steeds beter

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:47

wat zegt je instructeur hiervan?

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:49

Vind je paard het niet gewoon moeilijk?
Stapje voor stapje.
Ik ken ook een paard die het doet en ik vraag er niet te veel van.
Telkens iets meer en als ze rent stop ik even, ik vraag ook geen dingen die ze nog niet kan.
Ik weet niet of je paard het moeilijk vind of niet maargoed.
Succes

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:15

Inderdaad moet je ophoudingen maken met je buitenhand, en diep gaan zitten. Desnoods trek je op de rem, maar dit alleen in het meest extreme geval. Dan probeer je het nog eens, maar gaat ze weer in middendraf zonder dat jij de hulpen geeft, meteen weer op de rem. ook veel overgangen, stap draf, stap draf, draf stap, stap draf. Niet haar zin geven, dan blijf je dit spelletje het eerstkomende jaar spelen....

Ircolando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:08

ik heb hetzelfde probleem met mijn paard gehad, en toen moest ik van diegene die me lesgeeft een ander bit proberen en nu loopt ze super braaf..ik hoef zelfs bijna niks meer te doen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:10

en wat voor een bit is dat??

Ircolando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:14

ik rijd haar nu met een stang, maar mijn paard heeft wel al in het Z2 gelopen en is gewent om met stang en trens te rijden, dus ze luisterd niet meer naar een ander bit

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:16

gelul zeker een Z paard moet je op je zit kunnen rijden........ tenzij je een ruk, pluk, skup peerd heb...

Ircolando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:17

ik rijd haar nu ook op mijn zit, ik hoef helemaal niet meer in zijn mond te zitten nu, maar met een ander bit dan gaat ze telkens er vandoor enzo....

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:18

ligt dan aan jou, niet aan het paard

Ircolando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:19

nee hoor, ik krijg les en het is gewoon een erg moeilijk paard zegt iedereen die haar kent...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:20

de groeten, als het een moeilijk paard was geweest had ze nooit in het z2 uitgebracht geweest maar in haar jonge jaren bij manege stegemann gestaan.