Ik kan echt NIET wijken!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Ik kan echt NIET wijken!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 09:26

Echt het is een ramp!

Ik doe in de les veel moeilijkere oefeningen dan wijken. Die moeilijkere oefeningen gaan goed, maar wijken, het is echt niet te geloven Ik kan er echt niks van. Ik wend af bij A en maak haar recht, dan doe ik na aanraden van mijn instructrice als ik naar RECHTS wijk eerst mijn rechter been en rechterteugel er goed aan, dan 2 handen iets opzij en linkerbeen iets naar achteren en hem meenemen. Toch lukt me dit echt voor geen meter. Ik heb het gevoel niet. Dat is het hem gewoon. De ene keer gaat ze amper opzij, de andere keer gaat de achterhand eerst en blijft de voorhand maar een beetje achter. M'n paard is super goed aan het been, soms heel iets vluchterig, maar meestal gedurende de les wordt dat minder. Ook loopt ze goed nagefelijk, lekker ontspannen, maar soms nog ietwat hangend aan links. Dit los ik gewoon op door links te ontspannen, maar soms ook wel even door te vragen. (Zo hebben jullie even een beetje een beeld van of ze wel goed lekker loopt) Voor de rest gaat het dus echt ontzettend goed. Wie heeft er tips om het wijken te oefenen? Oja, ik heb al vaak genoeg zonder beugels geoefent, dan gaat het ietsje beter, maar ik zou het ook zo graag MET beugels kunnen..

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:28

Citaat:
Ik heb het gevoel niet

Is het dan niet een idee om op een paard wat makkelijk wijkt een keertje te rijden om te kijken of je het gevoel kan krijgen? Of bedoel je hiermee dat je het gevoel op je eigen paard niet hebt ?

theaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:36

Hai, ik kan me niet meer helemaal herinneren hoe ik het heb geleerd dat ging ook met vallen en opstaan door de jaren heen. Maar je moet het jezelf niet te moeilijk maken in het begin door direct vanaf het midden te gaan wijken. Wend af voorbij de letter A of C en laat het paard met het hoofd richting de hoekletter aan de overkant lopen. Het paard wil meestal van nature wel richting de hoefslag gaan hangen. Het is belangrijk dat je zelf richting de letter '" denkt" en kijkt dan neem je onbewust je gewicht in die richting mee. Langzamerhand probeer je met je binnenbeen het paard iets rechter te maken op die schuine lijn en als ie 1 a 2 pasjes wijkt dan is het voldoende. Snel proberen recht te richten en rechtuit. Terwijl je dit doet ondersteun je je paard met je buitenbeen en buitenhand dat ie over de schouder niet naar buiten valt. Veel succes

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 09:59

Het is een paard van de manege. Ze word weinig, maar bij een paar mensen ingezet in de lessen. Waaronder dus door mij. M'n eigen pony, een haflinger, daar heb ik het gevoel opzich veel beter op, maar als ik dan weer op Robijn rij, dan is het gevoel weg. En Theaatje, bedankt voor je tips Ik wend meestal ook wel een stuk na A af, omdat ik het me anders zelf moeilijk maak

MabuPets

Re: Ik kan echt NIET wijken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:50

Sfiejj schreef:
Echt het is een ramp!

Ik doe in de les veel moeilijkere oefeningen dan wijken. Die moeilijkere oefeningen gaan goed, maar wijken, het is echt niet te geloven Ik kan er echt niks van. Ik wend af bij A en maak haar recht, dan doe ik na aanraden van mijn instructrice als ik naar RECHTS wijk eerst mijn rechter been en rechterteugel er goed aan, dan 2 handen iets opzij en linkerbeen iets naar achteren en hem meenemen. Toch lukt me dit echt voor geen meter. Ik heb het gevoel niet. Dat is het hem gewoon. De ene keer gaat ze amper opzij, de andere keer gaat de achterhand eerst en blijft de voorhand maar een beetje achter. M'n paard is super goed aan het been, soms heel iets vluchterig, maar meestal gedurende de les wordt dat minder. Ook loopt ze goed nagefelijk, lekker ontspannen, maar soms nog ietwat hangend aan links. Dit los ik gewoon op door links te ontspannen, maar soms ook wel even door te vragen. (Zo hebben jullie even een beetje een beeld van of ze wel goed lekker loopt) Voor de rest gaat het dus echt ontzettend goed. Wie heeft er tips om het wijken te oefenen? Oja, ik heb al vaak genoeg zonder beugels geoefent, dan gaat het ietsje beter, maar ik zou het ook zo graag MET beugels kunnen..

als je naar rechts gaat wijken moet je eerst stelling hebben naar links en op je linkerzitbeenknobbel zitten je rechterbeen ontspannen en je linkerbeen wat naar achter en dan wat druk geven,, en met je handen een ophouding geven maar die niet vasthouden maar vragen en ontspan,, dan komt het vanzelf, ik had er eerst ook altijd moeite mee maar nu ik bij een ander rij gaat het heel goed

Peperkroket

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:53

Ik heb geleerd dat je altijd eerst de voorhand erin moet zetten..(misschien helemaal fout, maarja ) je stuurt dus eerst de voorhand naar rechts, en dan drijf je met je linkerbeen (als je naar rechts wijkt) en dan komt zegmaar de achterhand...pff ik kan dit niet uitleggen ...en waarschijnlijk klopt er een barst van..maarja

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 16:39

Percella schreef:
Sfiejj schreef:
Echt het is een ramp!

als je naar rechts gaat wijken moet je eerst stelling hebben naar links en op je linkerzitbeenknobbel zitten je rechterbeen ontspannen en je linkerbeen wat naar achter en dan wat druk geven,, en met je handen een ophouding geven maar die niet vasthouden maar vragen en ontspan,, dan komt het vanzelf, ik had er eerst ook altijd moeite mee maar nu ik bij een ander rij gaat het heel goed

Ik vraag om tips oké, maar volgens mij klopt dit niet .. Je moet juist eigenlijk geen stelling nemen, maar je paard moet zo recht mogelijk blijven. Dat van je linkerzitbeenknobbel klopt wel enz. Bedankt

esmee87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:42

stelling links klopt wel

Annemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:49

Eehm, ik zal uitleggen hoe wij het doen...
Iets na de A of C wenden moeten we afwenden. Dan stel je je paard recht (dus geen stelling naar welke kant dan ook). Dan leg je je binnenbeen iets naar achter, en drukt je paard min of meer naar de hoefslag. Je moet goed begrenzen met je buitenhand en buitenbeen. Ongeveer zoals Theaatje al zei. En geduld hebben natuurlijk..

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:17

Je zegt dat je het gevoel mist. Misschien een keertje zonder zadel proberen te wijken? Verder moet je even nadenken bij wat er gebeurt als je paardje naar rechts wijkt: het linkerachterbeen en het rechtervoorbeen gaan min of meer tegelijk naar rechts (vergelijk maar met appuyeren, daar gaat het nog extremer). Houd je schouders evenwijdig aan de schouders van je paardje, dus rechterschouder naar voren als het rechterbeen naar voren gaat. tegelijk gaat het linkerachterbeen kruislings naar voren, dus je heupen draai je tegengesteld aan je schouders. Linkerheup naar voren dus en "mee" zitten in de beweging. Misschien dat het zo lukt? Succes!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 20:33

Dankje wel allemaal voor de tips.. Ik ga zeker goed op mijn zit letten. Maar ik kan niet zonder zadel rijden, ik rij namelijk maar 1x in de week op de manege. Omdat ik voor de rest vrij druk ben met mijn eigen pony. Maar moet je echt stelling links aannemen. Ik leer bij mijn ZZ instructrice dat het paard recht moet blijven en dat je maar echt heeeeeeel iets stelling mag nemen? Maar oké Bedankt

Annemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 20:42

Ik leer ook dat je juist geeen stelling moet nemen.
Enne, zonder beugels helpt ook veel, maar ik las dat je dat al eens deed?!

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:44

Een keer op een leerpaard om het gevoel te voelen. Dat is echt ideaal (helaas heb ik dat zelf ook nooit gehad).

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:24

Kun je wel een volte goed verkleinen en vergroten? Je kunt nl pas gaan wijken als deze oefening er voor 100% in zit. Dan kun je nl eens een gebroken lijn 5 meter in zetten en het laatste stukje naar de hoefslag terug wijken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:54

Sfiejj, misschien zou je het eens op een (ver) doorgereden paard van een Bokker kunnen ervaren?
Ik weet niet waar je in de buurt woont, maar als je bij mij in de buurt woont mag je gerust een keertje op de mijne komen voelen wat het nou precies moet zijn. Ik woon in Holten.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 14:30

Heel erg bedankt allemaal. Kris25, dit gaat wel goed, maar zodra ik ECHT moet gaan wijken, ga ik automatisch de mist in Sonja, je hebt een pb'tje van mij!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:08

Je geeft aan dat je paard nog wel eens hangerig kan zijn op links. Je zegt dat je dan op die kant ontspant maar ook wel weer vraagt.
Als je wilt wijken, moet je paard ten alle tijde op 2 teugels lopen. Omdat hij links gaat hangen, heb je rechts dus geen contact. Dat betekent niet dat je links niets moet doen, je moet op beide teugels even veel druk houden en blijven vragen naar contact op twee teugels. Pas als dat voor elkaar is, kun je gaan werken aan het wijken. Met wijken moet je paard ten alle tijde op 2 teugels evenveel gereden zijn, het daadwerkelijke wijken is een reactie op je been.
Oefen dit wijken nu niet zoals het in het boekje staat (dus bij A afwenden en dan gaan wijken). Wijk eens vanaf de lange zijde naar het midden. Begin met een paar pasjes, dan weer rechtrichten en voorwaarts blijven. Gaat dat, oefen dan ook eens op de open zijde van een volte een paar pasjes. Pas als je dan een goed reactie krijgt, kun je eens gaan oefenen vanaf A naar de lange zijde.
Bovenal: je paard moet op 2 teugels gereden zijn. Werk daar eerst aan. Succes.

sannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:19

misschien kan je proberen vanaf een volte. Eerst verkleinen en dan nergroten door hem voor je naar binnen been weg te duwen. Daarna vanuit de volte rechtdoor en wijken. op deze manier heeft mijn paard de hulp leren begrijpen.

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:59

heb niet alles gelezen, maar even een paar kleine opmerkingen. iets stelling mag wel, maar het is uiteindelijk de bedoeling dat hij zo recht mogelijk gaat. vluchterig voor je been is niet hetzelfde als aan het been en wijken is hier een goede controle op. zorg ook dat je paard goed rechtgericht is, maar dat valt vaak niet in een uurtje te fiksen dus moeilijk met een manegepaard... als ie het gewoon echt niet snapt, is volte vergroten idd een goeie. verder zorgen dat je goed recht zit, maar niet teveel met je zit gaan klooien want in principe moet je wel recht blijven zitten. in feite, op een goed afgericht paard, leg je alleen je binnenbeen wat extra aan voor opzij en naar voren, terwijl je buitenbeen hem voorwaarts houdt en begrenst en je em recht houdt tussen 2 teugels of evt ietsje stelling.
nou staat wijken opzich redelijk op zichzelf, maar ik zou niet aan iets "moeilijkers" beginnen als dit je niet gemakkelijk afgaat...
succes,

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 18:44

dankjullie wel Maar het ''manegepaard'' wordt niet veel ingezet in lessen, maar alleen bij diegene die echt al verder zijn. Ze heeft ook M gelopen. Ik heb zelf gewoon het gevoel niet. sophie21, ik vind veel ''moelijkere oefeningen'' makkelijker dan het wijken. Ik weet wel wat ik doe En mijn instructrice ook

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:12

Het werkt voor mij heel vaak om ook in mijn binnenhand wat strenger te zijn. Gewoon ook duidelijk zijn, dus niet buitenteugel strak en binnen maar losgooien.
Succes

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:46

Is het Robijn van psc-lichtenvoorde? Daar rijd ik ook op en hij loopt graag voor je been weg (tenminste bij mij, mij lukt het ook niet goed) Welke dag rijd je?

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:40

goed oefenen met priveles. misschien ligt t an t paardje misscihen een keer op een andere proberen?
sucses

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 14:43

MayraS2, inderdaad.. Die Robijn.. Ik rijd op donderdag avond. Ze loopt bij mij niet echt voor m'n been weg, maar met wijken heb ik dat gevoel niet. Verder loopt ze naar mijn gevoel super netjes, alleen wil ze dr hoofd nog wel eens kantelen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 14:45

Bedankt trouwens allemaal Hoe oud ben je eigenlijk..? Dan weet ik misschien wel wie je bent.. *checkt ff je profiel* Oh, je bent 13 Ik dacht dat je nog ouder dan mij was, maar niet dus Maar dan heb ik dus de verkeerde voor me Maar, rij je prestatief?