comunicatie problemen pony/ ruitertje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bonjootje

comunicatie problemen pony/ ruitertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 22:55

sinds een jaar rijd bij ons een 12 jarig meisje, ze rijd bij ons omdat ik zelf weinig tijd heb voor de pony.
de pony waar ze op rijd staat als kreng bekend en luister alleen naar bepaalde mensen, als hij ze niet mag gooit hij ze er meteen af. ook is hij erg druk maar hij heeft veel talent(als hij de juiste ruiter heeft) blijkbaar mag hij haar wel (aangezien ze nu een jar bij ons rijd en er nog nooit afgegooit is.) maar nu beginnen de problemen,
aan het begin kon ze nog lekker met de pony het bos in maar nu is het hopeloos hij luistert niet meer naar mij of naar haar. als het hem verveelt schiet hij er vandoor. en is hij niet te stoppen. ik heb deze pony altijd al gehad en we willen deze pony ook niet kwijt maar zo kan het ook niet meer. hij luister in de bak nog super bij dressuur steelt hij de show maar we willen in de zomer natuurlijk wel weer lekker de bossen in. als ik met mijn paard bij hem rij dan loopt hij met de oren plat in de nek en op stal vraagt hij echt altijd aandacht.

heeft er iemand nog tips aangezien ik zelf geen tijd voor hem heb ivm study. en ze zichzelf moet redden met de pony. wie heeft er nog tips. en naar een manege sturen en mak laten maken hoef je niet over te beginnen ik stuur geen van mn paarden naar een ander om hem te laten temmen. mishandellen kan ik zelf ook wel.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:12

Heb je al even via msn gesproken

maar probeer het toch door te zetten,,, mischien is op de manege rijlessen nemen ene optie, laat het niet gevaarlijk worden!

Marije_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 00:13

hmmm misschien moet de verzorgster en het ponytje wat aan hun band doen. Als ze elkaar gaan vertrouwe zal het de pony niet meer uitmake of hij in de bak of in het bos rijdt en zijn baasje overal volgen en vertrouwen. Freestylen een ideetje voor dit probleem misschien?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:16

Ik denk idd dat je dat meisje op rijles moet sturen met pony.
Zo te horen is zijn geduld op met haar en zal ze hem aan het werk moeten gaan zetten. Maar dat moet ze dan wel kunnen.

carlijn83

Re: comunicatie problemen pony/ ruitertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:44

Denk toch dat ze m harder aan moet pakken (let op, dat is geen mishandeling )
Hij moet weten dat zij de baas is en dat ie naar haar moet luisteren.
In de bak is er niets aan de hand zeg je dus lessen (in een bak) heeft dan niet zoveel toevoegende waarde denk ik.
Neem m anders zelf weer een keer mee t bos in, ......als t nog past, ik weet niet hoe groot jullie zijn.... Jij bent allicht sterker dan een 12jarige.

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:41

lekker geval van: verknald paard.
zoals veel mensen het noemen.
kzou alleen zeggen dat het dier totaal geen vertrouwen heeft.
en vooral aandacht moet hebben.
heeft ie veel wedstrijden enzo gehad?
zo ja, veel succes.

eerst een tijd nix mee doen. lekekr in een kudde laten lopen
laat hem zo een half jaar staan.
en ga dan rustig wandele
daarna zonder zadel wat stukjes rijden BUITEN
en geen bakken meer laten zien.
alle rust nemen en eigenlijk gewon: her-beleren
maar dan op een goeie en rustige manier.
moet willen, maar het paard zal een tijdje uitgeschakeld zijn.

succes ermee

Foresttravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:42

carlijn83 please. ga een paard wat al op hol wil slaan, nog ff extra fel make. succes met werk vinde.. maar emt zulke reacties kom je er niet.

carlijn83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:15

Foresttravel schreef:
carlijn83 please. ga een paard wat al op hol wil slaan, nog ff extra fel make. succes met werk vinde.. maar emt zulke reacties kom je er niet.

eeeeehh, juist ja
Ik geloof niet dat ik t ergens in mijn post genoemd heb om t dier fel te maken. .............Basisschool groep 3 geloof ik, leren lezen........
Tsss, als we banketstaaf gaan lopen doen, dan kan ik t ook hoor!

quote:
"..de pony waar ze op rijd staat als kreng bekend en luister alleen naar bepaalde mensen, als hij ze niet mag gooit hij ze er meteen af. ook is hij erg druk maar hij heeft veel talent(als hij de juiste ruiter heeft) blijkbaar mag hij haar wel...
..maar nu is het hopeloos hij luistert niet meer naar mij of naar haar. als het hem verveelt schiet hij er vandoor. en is hij niet te stoppen....
...hij luister in de bak nog super bij dressuur steelt hij de show maar we willen in de zomer natuurlijk wel weer lekker de bossen in...."

Klinkt niet erg nuttig om de pony met alle liefde te vragen of ie alsjeblieft wil luisteren en er niet vandoor wil poeren in t bos.
Zoals TS schrijft loopt de pony wel braaf in de bak, mag ik jou dan vragen waarom jij de bak wilt mijden?
Ik weet niet hou oud de pony is maar opnieuw beleren heeft op latere leeftijd niet veel zin meer.
Ik ken de hele pony niet natuurlijk maar zoals ik t verhaal van de TS lees is het eigelijk een krengetje en die mogen best wat harder aangepakt worden (lees geen mishandeling maar discipline)

Als jij denkt alles met liefde te kunnen oplossen moet je misschien eens nadenken dat niet iedereeen op die manier werkt en dat ook echt niet voor alle paarden een goede uitwerking heeft.

Enne, wil je mij in vervolg niet meer van teksten beschuldigen die ik niet schrijf!!

bonjootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 11:23

het paard heeft de afgelopen tijd een erg aandacht te kort gehad omdat ik zelf erg druk was met mijn study en mn nieuwe (net zadelmakke) paard en hem disipline bij brenege heeft na mijn menig geen nut...hij is nu 10 jaar en is altijd super braaf geweest in de sport nu willen we hem bij brengen dat buiten de bak ook leuk kan zijn en jij wil nu zeggen dat ik dat door straffen moet doen?? en ik geef zelf nu ook paardrij lessen en mijn manier is dat je op een paard vriendelijkere manier ook veel dingen kan berijken anders was ik toch nooit met een onbeleerde pony op M dressuur gekomen?

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:33

Foresttravel schreef:
lekker geval van: verknald paard.
zoals veel mensen het noemen.
kzou alleen zeggen dat het dier totaal geen vertrouwen heeft.
en vooral aandacht moet hebben.
heeft ie veel wedstrijden enzo gehad?
zo ja, veel succes.

eerst een tijd nix mee doen. lekekr in een kudde laten lopen
laat hem zo een half jaar staan.
en ga dan rustig wandele
daarna zonder zadel wat stukjes rijden BUITEN
en geen bakken meer laten zien.
alle rust nemen en eigenlijk gewon: her-beleren
maar dan op een goeie en rustige manier.
moet willen, maar het paard zal een tijdje uitgeschakeld zijn.

succes ermee
Ik kan het niet laten wat een wijsheden, maar je vergeet een ding met paarden, en dat is of jij bent de baas of zij zijn de baas. Ik ben persoonlijk geen voorstander van kleine kinderen die buiten rijden. Kinderen zijn nu eenmaal minder consequent en iedere pony gaat daar op gegeven moment gebruik van maken. Dit soort dingen sluipen er langzaam in. Ik heb in je profiel gezien dat jezelf geen pony hebt, ik denk dat je er dan ook niet zo ongenuanceerd over moet oordelen! Kinderen hebben veel begeleiding nodig maar zo'n dier is niet verknald!!

bonjootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 14:03

uhm mensen geen discussies graag. deze meid die op de pony rijd is zeer erveren en weet zich zeker wel raad met bijna alle soorten paarden en pony's, en foresttravel ken ik persoonlijk zo goed hij weet waar hij over praat hij heeft voldoende ervaring met paarden om een oordeel te kunnen geven. hij heeft dan mischien geen eigen paard maar dat is niet nodig om hun taal te begrijpen. hij heeft veel geopserveert als ik aan het rijden was met mn paard dank zij hem kan ik zien hoe mijn paard zich voelt!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:13

En toch geeft hij een vreemd advies! Uit het verhaal blijkt dat de pony zich in de bak goed gedraagt en juist dat gaat hij afraden? Waarom? Hoe kun je nu goed gedrag belonen door het een beest extra moeilijk te maken?

Het enige wat de pony moet leren is om vertrouwen te hebben in zijn ruiter, ook in het bos of op vreemd terrein.

Ik zou dat meisje juist heel veel met hem laten doen. Te beginnen met grondwerk en NH. Leer zijn bui herkennen, Probeer de alfa te worden. Dus hop naar de Biep en wat boeken van Emiel Voest, Henry blake of wie dan ook ophalen.
('t is toch k*tweer)

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:16

Nou, dan zal ik ook wel een dierenbeul zijn, maar mijn mening is ook om de pony dan buiten maar eens flink aan te pakken. Hij moet luisteren naar zijn baas en dat is degene die erop zit. Hij is in de bak braaf en heeft dus nergens last van. Dit zijn streken die eruit moeten, anders wordt het nog gevaarlijk ook.

bonjootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 14:22

ja nou sorry dit past nie bij mij styl van het rijden, ik heb daarvoor te vaak op probleem paarden gereden en die ik met een zwachte werk wijze alles aan heb kunnen lere en mak heb kunnen maake..

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:25

MSM taal is niet toegestaan, probeer op je spelling te letten. Het hoeft echt niet foutloos maar een beetje minder snel en je bent al een heel eind.

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:26

Ga je alleen of met andere paarden buitenrijden? Het kan zijn dat het paard gewoon terug naar de manege wilt bij zijn andere ' paardenvrienden ' . Een vriendin van mij heeft zo'n voorval gehad , pony sloeg op de loop, recht naar huis waar de andere paarden stonden, mijn vriendin had er niets meer aan te zeggen .

bonjootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 14:38

deze pony staat niet op een manege!!
en ze rijd hem samen met mij en mn paard en deze 2 paarden stan altijd samen. onze andere paarden staan ergens anders..

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:38

ja ,de paarden van mijn een vriendin staan ook niet op een manege maar bij haar thuis.

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:43

Eerst eens alles nagaan, heeft de pony misschien ergens last van?
Wat bij mijn 'vroegere' krengetje goed heeft geholpen was weer om weer helemaal opnieuw te beginnen, met opvoeden, maar ook met rijden (en consequent blijven) het kostte me zo'n drie/vier maanden, maar daarna had ik een super brave en lieve pony. (waar toen wel iedereen mee weg kon rijden)

bonjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:45

het gaat hier over mn pony, ik rij op deze lievert.. en hard handig te werk gaan werkt hier echt niet bij....
en tja hoe kan hij naar andere paarden willen als alle paarden die hij kent met hem mee zijn??
wat voor cijfer heb je altijd (gehad) op Lezen??

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:47

euh sorry hoor , maar wij willen hier allemaal maar helpen , als je dit niet aanvaard moet je geen forum openen

en trouwens in je profiel staat dat je 4 paardjes hebt. Wel ik heb hier thuis ook een shetlander staan en als ik met men pony ga wandelen dan zitten die 2 ook naar elkaar te hinniken
Laatst bijgewerkt door ilovequinten op 15-02-06 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:48

bonjo schreef:
het gaat hier over mn pony, ik rij op deze lievert.. en hard handig te werk gaan werkt hier echt niet bij....
en tja hoe kan hij naar andere paarden willen als alle paarden die hij kent met hem mee zijn??
wat voor cijfer heb je altijd (gehad) op Lezen??

Zullen we een beetje vriendelijk blijven?
Ik vraag me nu nl af wat jij voor cijfer hebt op school voor schrijven, staan nl paar foutjes in je post.
(Een stuk of 8)

bonjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:57

uhm voor wie is dit bedoelt. de namen lijken op elkaar. ze heeft de naam van de pony als naam gebruikt en ik de troetel naam..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:59

bonjo schreef:
uhm voor wie is dit bedoelt. de namen lijken op elkaar. ze heeft de naam van de pony als naam gebruikt en ik de troetel naam..

Ik heb jouw bericht gequote, dus bedoel ik het ook voor jou!

bonjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:03

oke want de gene die de vraag stelde was een ander