morgen bit kopen, welk ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

morgen bit kopen, welk ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 21:14

Ik ryd myn pony nu met een bit met dikke rolletjes (dus niet het model van Harrys Horse) omdat hy anders, om van het werk onderuit te komen, z'n bit by het minste vastpakt en er dan vandoor gaat. Dit is rytechnisch niet op te lossen !!! Dus ik zal echt wel een bit moeten zoeken daarvoor. Daarom had ik dus zo'n met rolletjes. Maar hy zit er constant op te byten (niet spelen, hy probeerd zich er echt van te ontdoen precies !), en hy wringt erop tegen, en accepteert het totaal niet. Ik ry al een paar maanden met dit bit en het word alleen maar erger. Ik kryg voldoende begelyding enzo, dus tips zoals lessen enzo zyn niet nodig.

Ik ga morgen dus een ander bit kopen, maar heeft iemand misschien tips voor wat voor bit ik kan gaan ? Als hy een keertje dan toch naar het bit luistert, dan is hy wel gevoelig in z'n mond (niet super gevoelig ofzo maar toch).

Iemand een idee ?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:22

Dubbel gebroken aurigan watertrens en met zeer stille hand rijden. Als jij niets vast hebt, kan hij ook niets vastpakken

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 21:29

Ik ryd (zelf vind ik van niet zo, maar myn instructrice zegt van wel) met een voldoende stille hand om hem niet te hinderen. Hy strekt eerst zelf z'n nek en creëert zelf de extra druk op het bit, om het dan vast te pakken, om onder het werk onderuit te komen...
Met een rolletjes was het zo goed als opgelost, maar hy loopt daar gewoon niet lekker op, en strekt z'n nek nog meer naar voren...

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:32

om het hoge woord er maar uit te gooien; 'tandarts?'

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:34

Qimm schreef:

indd daar dacht ik ook

maar ja koppige eigenaars he duw maar van alles in de mond wat achteraf toch niet helpt

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 21:41

Dierenarts is erby geweest, die zei dat een tandarts niet nodig was, de dierenarts heeft z'n haken (die hy 4 maanden geleden dus had) geveild, maar het probleem blijft bestaan...
Voor de rest is het paard in orde...

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 21:44

Heb hem trouwens al eens met een dubbelgebroken watertrens gereden, en hy deed dan wel minder vervelend met z'n hoofd, maar (zeker by het springen) hy was niet meer echt te ryden. Telkens wanneer hy kans zag sprong hy weg, pakte het bit en was er vandoor. Of liep gewoon waar hy wou, dus een superzacht bitje is geen optie...
K'had zelfs zo ooit is een hol, heel zacht van harryshorse, een super dik en zacht. Van koper, hol van binnen, hy heeft het gewoon kapot gebeten ! De happen staan erin...

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 21:44

Hy staat zelfs in de stal er al op te byten, voor en na het ryden, dan probeert hy zichzelf byna ervan te ontdoen ofzo, zo lykt het wel !

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:47

er lopen nu veel topics over een myler bit.
kijk daar eens naar misschien dat het een oplossing bied

Wobelisk

Re: morgen bit kopen, welk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:10

een koper bitje. vinden ze niet fijn om op te bijten. geeft een vervelend gevoel. een dubbel gebroken is misschien ook wel fijn

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:27

volgens mij is dit wel zeker rijtechtnisch op te lossen. dat je paard er zonder toestemming vandoor gaat is een gebrek aan respect. en idd, als jij niks vast hebt heeft hij niks om vast te pakken... een bit met rolletjes is net zo makkelijk vast te pakken als een gewone. misschien doet het bit hem pijn, als hij hem eruit wil hebben? dan is bitloos een goede oplossing.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 00:09

Ik denk ook dat dit rijtechnisch is op te lossen, Maar zou je meschien niet steeds deze y willen gebruiken maar gewoon zoals het hoort deze ij, staad echt enorm irritand.

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 00:46

Oké sorry,maar ik doe dat altijd die Y , k'zal er op letten ! Bitloos rijden is geen oplossing... Daar ga ik niet mee beginnen, ze zouden mij nogal zien komen bij ons op de manege. Ik vind het vooral raar dat hij het al uit z'n mond wil voor ik erop zit ofzo ! Ik ga misschien eens horen of je bij mijn ruitersportzaak zo'n myler bit kan testen...

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:10

kylah schreef:

Ook van een mylerbit loopt een paard niet aan het been zondermeer

TS moet de fout bij haarzelf leren zoeken, paard pakt het bit vast omdat hij niet anders kan, w.s. wordt er dus niet losgelaten alleen maar aangehouden. Is wel degelijk een RT probleem, te weinig respect voor je hulpen.
Toch maar eens naar je instructeur stappen en vragen over nageven, van je hand afrijden e.d.
Nog een tip: laat eens een andere instructeur naar je rijden kijken.
Als je nou eens niet een duur ander bit koopt maar gewoon een les boekt bij een andere instructeur, eentje die je iets meer kan vertellen over nageven en aan het been rijden.
Met stilhouden van je handen heeft dat weinig te maken.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:18

amondi schreef:
kylah schreef:

Ook van een mylerbit loopt een paard niet aan het been zondermeer

TS moet de fout bij haarzelf leren zoeken, paard pakt het bit vast omdat hij niet anders kan, w.s. wordt er dus niet losgelaten alleen maar aangehouden. Is wel degelijk een RT probleem, te weinig respect voor je hulpen.
Toch maar eens naar je instructeur stappen en vragen over nageven, van je hand afrijden e.d.
Nog een tip: laat eens een andere instructeur naar je rijden kijken.
Als je nou eens niet een duur ander bit koopt maar gewoon een les boekt bij een andere instructeur, eentje die je iets meer kan vertellen over nageven en aan het been rijden.
Met stilhouden van je handen heeft dat weinig te maken.

Ik ben het hier echt volkomen mee eens. Als jij steeds een ander bit erin hangt blijft je paard koppig. Zou het niet fijn zijn als je het rijtechnisch oplost en dan daarna ook een heerlijk paardje hebt op een gewone trens?

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:36

waarom zien je al aankomen als je zonder bit zou gaan rijden .Ik hbe er ook eentje op stal waar ik bijna 2 jaar mee bezig ben geweest,maar voor het eerst ben ik een paard tege gekomen die het bit niet wilde accepteren.Ik rijdt hem nu met een hackamore(ja is ook scherp,maar als je hem juist gebruikt niets aan het handje)En dat dier is nu perfect te rijden,is de br4aafste van stal,soms zit er gewoon wel eens eentje tussen die het gewoon niet wil aannemen
Wat kan jou het schelen wat ze denken op de manege.!

En ten tweede,heb je er al wel eens aan gedacht om de fout bij jezelf te zoeken? Ok je instruc. zegt dat jij het goed doet,maar zijn instructeurs heilig??
Wat nou als je paard over een paar weken ook op het nieuwe bit gaat lopen klooien,wat doe je dan,weer een andere bit kopen?

Koop gewoon een goed en vriendelijk bit.eentje van sprengen of KK.Zijn goed gevormd en in verschillende diktes verkrijgbaar,hang het bit ook ee gaatje hoger dan dat je hem nu aan je hoofdstel hebt hangen.

En nog een ding,een paard kan alleen maar gaan hangen en het bit vastpakken als jij hem keihard vasthoud,denk daar maar eens overna en zoek niet alleen maar de fout bij het paard,is een walgelijke menselijke eigenschap!

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:39

onley schreef:
Qimm schreef:

indd daar dacht ik ook

maar ja koppige eigenaars he duw maar van alles in de mond wat achteraf toch niet helpt

Eigenaren

Maar ik vind niet dat je dat zomaar kan zeggen over iemand. Zonder te weten of hij naar de tand/dieren-arts is geweest.

maargoed on topic..

Misschien helpt een dubbelbroken bit waarvan alle delen kunnen draaien wel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:46

Margytje schreef:
Oké sorry,maar ik doe dat altijd die Y , k'zal er op letten ! Bitloos rijden is geen oplossing... Daar ga ik niet mee beginnen, ze zouden mij nogal zien komen bij ons op de manege. Ik vind het vooral raar dat hij het al uit z'n mond wil voor ik erop zit ofzo ! Ik ga misschien eens horen of je bij mijn ruitersportzaak zo'n myler bit kan testen...

Je rijdt roch voor je eigen lol, en niet voor de mensen van de manege?
Waarom zouden zij het raar vinden om zonder bit te rijden, misschien werkt het wel voor jou. Zeker omdat je zegt dat hij zijn bit op stal al uit zijn mond wil. Met bitloos heeft hij niks in zijn mond, je kan het altijd proberen.

Ik denk dat een ander bit geen goede oplossing is, ik denk dat het paard of ergens last van heeft of gewoon geen respecht. Je zegt zelf dat hij zelf druk creert door zijn nek voor uit te doen. Heeft hij last van zijn nek of rug? Je kan proberen door te "spelen" met je teugels die druk wegt te nemen. Ik denk dat het probleem wel degelijk rijtechnies op te lossen is.

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 12:52

Zonder bit rijden... Bij ons op de manege (zo wat 20 paarden) is er niemand dat dat ooit heeft gedaan. Ik ben er de enige die zo wat echt dressuur wilt rijden. De rest doet snel een hulpteugeltje aan enzo... Wij gaan vooral springen, en om dat bitloos te doen, word ook niet zo gemakkelijk denk ik. En omdat niemand bij ons erachter staat, en mijn instructrice (same met mij de enige bij ons die echt dressuur willen rijden samen met springen), heeft hier ook geen ervaring mee... En een andere instructrice is geen optie, dat ligt op de manege nogal moeilijk. Ook van manege veranderen is geen optie , geen andere (en zo goedkope) maneges in de buurt...

Jimbo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:57

hoe krijgt dat paard het eigenlijk voor elkaar om dat bit vast te pakken? als het bit goed in de mond ligt kan dat toch niet? daar zitten toch geen tanden? Mijn verzorgpaard pakt het bit ook weleens vast, dat is meer spanning in de kaken die ik dan voel, dan probeer ik altijd halve ophoudingen te maken zodat hij weer nageeft en dan houd ik daarna als beloning mijn hand weer stil. maar ik dacht dat je instructrice dat ook wel zou weten.

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 13:02

Nu met dat rolletjes bit pakt hij het niet meer vast, maar heeft hij volgens mij ook meer spanning in de kaken nog steeds + mijn vorige antwoorden om z'n probleem te beschrijven. Mij instructrice zegt dat er wel meer paarden zijn dat dit hebben, en omdat hij al 8 is, (ik heb hem nog maar een half jaartje, maar heb daarvoor al wel veel met hem gereden), dit niet meer af te leren is ofzo. Gewoon met een zo stil mogelijke hand rijden, en natuurlijk met je benen werken, niet in z'n mond zitten enzo ! Maar zelfs als ik hem gewoon losse teugel geef doet hij het ! Zo z'n nek naar voor steken en zelf die druk zoeken en dan op z'n bit beginnen te bijten ! Doet hij constant gewoon...

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:07

Als jij goed zou rijden zou dit zeker wel af te leren zijn.

Met geduld en de juiste begeleiding!!

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 17:11

ook ik ben het er mee eens dat je niet zo snel en veel van bit moet veranderen, je kan daar een zeer vervelend paard van krijgen.
daarom gaf ik het idee van het myler bit. die zijn iig niet scherp of zwaar. mijn ervaring is dat mensen daar snel naar nijgen als ze een ander bit willen hebben

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 21:19

Heb een gewoon trensje gaan kopen, een dubbelgebroken, een nogal smalletjes. Hij reed er voor de eerste keer niet echt lekker op, maar moet mss nog wennen. Ik heb wel ontdekt hoe hij het doet, dat bit vastpakken. Hij doet met z'n tong het bit naar achteren, zodat hij het met z'n achterste tanden kan pakken :-s ! Dit doet hij in de stal al, daarom dat ik het zo goed kon zien...

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:44

bit een gaatje hoger hangen ipv iedere keer een nieuw bit erin hangen!!Hbe ik al in een eerder bericht gezegd maar volgens mij praten wij hier tegen een muur....