doe ik iets fout of ligt het aan het bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

doe ik iets fout of ligt het aan het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 19:48

Ik heb sinds twee weken een nieuw paard. Heb d'r gekocht als leerpaard. Ze heeft heel hoog in de sport gelopen.
Zodra ik de teugels oppak word ze al wat heter. Ze reageert heel goed op de zit. Maar hoelanger ik aan het rijden ben hoe heter ze word. En dan reageert ze niet goed meer op je zit. Wil ik dan een kleine ophouding maken dan lijkt het net of ze in paniek raakt en alleen maar harder gaat.
Nu dacht ik dat het misschien aan het bit lag. Ik rij met een myler watertrens level 1.
En dat ik misschien beter kan overstappen naar een dubbelgebroken bustrens ofzo.
Ik heb net ook de vorige eigenaar gemaild met welk bit hij reed.

Maar wat denken jullie zou het wel door het bit komen?

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:55

Misschien geef je de hulpen niet precies genoeg en raakt het paard daardoor in de war?

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 20:07

Ik rij voornamelijk op mijn zit. Ik maak me zwaar en dan gaat ze langzamer. Alleen als ik al evben aan het rijden ben of ze is heel druk dan reageert ze daar niet meer op en dan wil ik wel een ophouding maken met mijn handen. Maar daar reageert ze dan heel fel op. Ze gooit de hoofd omhoog en gaat harder.

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:31

Ik denk dat veel verschillende oorzaken kan hebben. Krijg je wel goed les?

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:34

Laat iig eerst lichamelijke oorzaken uitsluiten. Heeft er een goede zadelmaker naar je zadel gekeken? Zijn haar tanden nagekeken, enz.
Persoonlijk vind ik zelf een mylerbit vaak wat scherp, maar zo te horen rij je er niet 'hard' mee dus dat zou niet veel uit mogen maken.
Maar misschien is je paard wel wat gevoelig in de mond (misschien ook door de tanden, dus laat er iig een tandarts naar kijken) en kan je beter een wat zachter bitje proberen.
En idd les nemen, iemand er naast ziet altijd meer dan als je erop zit.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:35

je zegt dat je paard heel hoog in de sport heeft gelopen.. hoever ben jij zelf gekomen?
zou het niet een miscommunicatie kunnen zijn vanwege niveau verschil?

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 20:47

Ik heb d'r nog maar twee weken.
Ik heb gelijk mijn zadel laten na kijken. En de tandarts en hoefsmid laten komen. Ik wil er zeker van zijn dat er niks met d'r aan de hand is.
Ze heeft wel weinig bespiering en da laatste paar maandjes alleen bosritten gemaakt.
Ik zelf heb d'r gekocht als leerpaard. Ze is heel erg braaf. Ik ga ook binnenkort weer lessen (van het weekend).
Maar ik dacht dat ik het wel op de goede manier deed om eerst op me zit te proberen reageert ze niet dan een kleine ophouding te maken met me handen.
Ik denk niet dat daar echt een miscominucatie mogelijk is.
Ik heb ook de vorige eigenaar gemaild met wat voor bit hij haar reed.
Ze is heel gevoelig in de mond. Dus misschien is het bit toch iets te scherp of vind ze het niet prettig.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:52

Ik vind dat je het wel op de goede manier doet, alleen kan je vanaf de pc natuurlijk niet zien hoe jij de hulpen over geeft. Misschien ben je toch iets te grof (ook al lijkt het voor je zelf niet zo). Heel fijn, zo'n sensibel paard, maar je moet even aftasten in het begin

Maar als ze heel gevoelig is in de mond zou ik toch voor een wat dikker (die mylers zijn vaak zo dun) dubbel gebroken bit gaan. Die K&K bitten schijnen het vaak goed te doen (zijn wel aan de dure kant ) maar daar kunnen ze je in de ruitersportzaak wel over adviseren.
Maar heel goed van je dat je haar laat nakijken iig!
En dat je les neemt

Princesj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:10

waarom begin je niet met een gewoon bit? ik zie een myler bit als een oplossing voor bepaalde problemen. Eigenlijk geef je het paard dus al geen kans om zich op een gewoon bitje te gedragen. Probeer het eens met een goedkoop trensje (die heb je al voor ongeveer 10 euro). Of overleg met je instructrice over een ander bit.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 21:13

Ik ben zelf heel erg onzeker. En dat is voor mij een reden waarom ik nieuwe dieren altijd helemaal na laat kijken inclusief de tanden en de hoeven.
Ja ik merk wel dat ze heel erg goed reageert op me been en me zit. Misschien ben ik inderdaad toch nog iets te grof (om het zo te zeggen) met me handen. Ik heb zaterdag weer les even goed op laten letten.
Er werd wel bij gezegt toen ik haar kocht dat ze heel goed op de kleinste hulp reageert en dat ze op een simpel gebroken bitje heel goed loopt. Van mijn andere paard had ik nog een myler (level 1 dubbelgebroken watertrens) liggen. En heb daar nu een paar keer mee gereden met haar. Ik ben nieuw en dat bit ook misschien dat ze er ook wel aan moet wennen. Helaas kan ze niet rpaten anders had ik kunne vragen of ze liever een ander bitje wil of dat het aan mij ligt.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 21:14

Princesj schreef:
waarom begin je niet met een gewoon bit? ik zie een myler bit als een oplossing voor bepaalde problemen. Eigenlijk geef je het paard dus al geen kans om zich op een gewoon bitje te gedragen. Probeer het eens met een goedkoop trensje (die heb je al voor ongeveer 10 euro). Of overleg met je instructrice over een ander bit.

Een myler is toch een heel zacht bit. Omdat hij naar de mond van het paard gvormd is?
En ik rij voornamlijk op me zit dus echt aan het bit zit ik niet.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:16

Een dubbel gebroken bit is toch een heel gewoon bit?
En een Myler eigenlijk ook, het is maar hoe je er mee rijd, alleen als het paard gevoelig in de mond is is een zachter bit misschien beter.
Wat bedoel jij dan met een gewoon trensje?

Feliciti, idd is een Myer op zich wel zacht, maar ze zijn zo dun, en dat zou je paard kunnen irriteren.
Die K&K bitten zijn wel duur, maar die zijn ook heel goed naar de paardenmond gevormd, en die goedkope trensjes niet.
Ik zou niet zo snel naar een enkel gebroken gaan, omdat die niet naar de paardenmond vormen en je het notenkrakereffect hebt.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 21:38

Ik heb het geld voor een K&K er wel voor over. Als ze die prettiger vind.
Ik ben benieuwd waar de vorige eigenaar haar op reed.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:48

Ja idd, wacht dat eerst even af

Reddevil_taz

Re:doe ik iets fout of ligt het aan het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:17

Ik zou ook even afwachten. Je hebt haar/hem nog zo kort. Het paard kent jou nog helemaal niet en jij het paard ook niet.
Het kan wel degelijk een miscommunicatie zijn. Ik rijd mijn paard op een bepaalde manier. Als mijn vader of vriendin erop zit reageert zij toch anders op de hulpen. Vooral als ze met de kleinste aanwijzingen gereden is, lijken de hulpen veel op elkaar. Jij kan dit net op een andere manier aangeven waardoor ze niet precies weet wat je bedoelt.
Lekker blijven rijden en les nemen. Omdat het paard verder is als jou, zegt niet dat ze jou alles kan leren. Je zult toch de goede hulpen moeten geven, om het knopje te gebruiken. Dus les is dan wel nodig. Omdat de knoppen er wel opzitten kan jij hierdoor beter het gevoel krijgen hoe het moet voelen.
Ik vind wel dat je heel goed bezig bent, en alle fysieke problemen uitsluiten kan nooit kwaad met een nieuw paard.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:41

Ik denk ook dat het iets te snel is om het op het bit te gooien. Na twee weken een paard rijden, is julie communicatie nog niet echt op zijn best zullen we maar zeggen.

Je hebt wel een bit dat niet heel veel ruiters gebruiken denk ik, dus wat dat betreft verstandig om je paard tijd te geven om aan jouw en het bit te wennen. Je weet namelijk nog niet waar het aan ligt. Denk dat je als je antwoord hebt van de vorige ruiter dat je beter kan plaatsen waar het mogelijk aan ligt..

Succes met leren van je paard verder!

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:47

Maar dan nog, als je weet dat je paard gevoelig in de mond is is een dun bit niet erg prettig, of ze er nou aan kan wennen of niet.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:52

Dus als ze van de vorige eigenaar weet wat voor bit hij/ zij gebruikte is het makkelijker te plaatsen of het dus wel of niet aan het bit ligt..Dat bedoelde ik er meer mee te zeggen..

Maar sowieso is het de eerste tijd met een nieuw paard wennen, dus direct de ´schuld´ leggen bij het bit lijkt me dan ook niet terecht.. Waarschijnlijk een combinatie dus

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:39

Ja, nou dat bedoel ik idd We bedoelen hetzelfde maar zeggen het anders
Al vind ik dat als je bit als een Myler gebruikt je wel wat sneller naar het bit mag kijken als dat je een gewone dubbel gebroken trens hebt
Maar idd, aan 1 ding ligt het eigenlijk nooit.

Wobelisk

Re: doe ik iets fout of ligt het aan het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:18

gewoon op een simpel bit rijden. dubbel gebroken is ook fijn. ook vaak worden paarden heter als je te veel met je handen aan het rijden bent.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:20

En zorgen dat als ze in de miscommunicatie gaat, je heel duidelijk je hand naar voren steekt! Zeker dan niet gaan hangen. al helemaal niet als het een braaf paard is. Direct ruimte geven en bedenken wat ze niet snapte.
Maar welk niveau ben je zelf? En op welk niveau heeft je paard gekopen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:48

Citaat:
Maar ik dacht dat ik het wel op de goede manier deed om eerst op me zit te proberen reageert ze niet dan een kleine ophouding te maken met me handen. Ik denk niet dat daar echt een miscominucatie mogelijk is.

Als ik je verhaal lees dan lijkt het er op dat je je paard zelf alleen maar heter maakt doordat je onrustig in de hand bent, en wellicht ook in je lichaam omdat je daar alles wil regelen.
Ik weet niet hoe klein jouw ophoudinkjes zijn, maar van een ophouding op een verkeerd moment [slechte timing] kan een paard flink over de rooie gaan. Zwaar zitten tegen de beweging in kan een paard ook enorm in verwarring brengen.

Neem snel goede les!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:59

Ik ga met Jippie mee een wat beter doorgereden paard raakt snel in verwarring als je tegenstrijdige hulpen geeft.... en dat hoef je niet eens bewust te doen.

Ik zou er ook heel snel een goed lesgeefmens bij halen

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:05

Ik denk ook dat het hier om miscommunicatie gaat. Je geeft je paard onbewust waarschijnlijk heel veel hulpen, en daar kunnen "hete" paarden erg slecht tegen.... Les nemen is denk ik de enige oplossing. verder denk ik wel dat het goed is om je paard met hetzelfde bit te rijden als de vorige eigenaars, om nog meer miscommunicatie te voorkomen...

Keukenkast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:09

Hoe was ze dan tijdens het rijden van je 'proefrit'? Ook zo heet?