Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
zonnebloem18 schreef:Ik zou hem zoiezo nog een jaar op het land zetten met tinkers is het namelijk vaak verstandig om wat later te beginnen met inrijden zo kunnen ze nog goed uitgroeien.
De meeste tinkers worden tegenwoordig rond hun vijfde pas ingereden dus je vriendin is er vroeg bij.
maar 3.5 is prima, koudbloed paarden zijn veel korter en breder gebouwd, hebben kortere pezen, sterkere gevrichten, korter in de rug.. 5 is veelte laat om mee te beginnen. Ze worden ingereden op 5 jarige leeftijd omdat ze dan vaak hierheen geimporteerd worden en de merries vaak al een paar veulens gehad hebben in de kudde in engeland en ierland, die leefteid heeft niets met het laat-rijp temaken. Bombarie schreef:zonnebloem18 schreef:Ik zou hem zoiezo nog een jaar op het land zetten met tinkers is het namelijk vaak verstandig om wat later te beginnen met inrijden zo kunnen ze nog goed uitgroeien.
De meeste tinkers worden tegenwoordig rond hun vijfde pas ingereden dus je vriendin is er vroeg bij.
Dit lijkt mij juist geen goed plan, vooral bij een koudbloed, is 3.5 een goede leefteid om aan het werk te gaan, liefst nog iets eerder, want ze zijn eerder rijp en uitgegroeid dan warmbloed paarden. wat je namelijk krijgt en vooral met koudbloedjes, is dat hoe ouder ze worden hoe sterker, en zal het inrijden ook een probleem gaan vormen omdat ze nóg meer kracht hebben om hun eigen willetje door te drammen, het karakter van een paard verander je niet, als hij eigenwijs is, is hij dat over een half jaar of een jaar nog. Mijn tip is, goed les nemen, begin twee keer in de week privé, een half uur of drie kwartier, en bouw dat op naar één uur in de week als hij genoeg conditie krijgt. Ga niet zelf lopen klooien, gewoon een watertrensje in , de bak voor de helfd afzetten, en neem eerst eens les op de volte, des noods aan de longe.
Ik ben in ierland bij de sigeuners geweest die rijden hun tinkers al rond 2 / 2.5 jaar in, kijk daar ben ik het dus weer niet mee eensmaar 3.5 is prima, koudbloed paarden zijn veel korter en breder gebouwd, hebben kortere pezen, sterkere gevrichten, korter in de rug.. 5 is veelte laat om mee te beginnen. Ze worden ingereden op 5 jarige leeftijd omdat ze dan vaak hierheen geimporteerd worden en de merries vaak al een paar veulens gehad hebben in de kudde in engeland en ierland, die leefteid heeft niets met het laat-rijp temaken.
ik heb zelf een fries en ben dan zelf wel op 3,5 jarige leeftijd ongeveer begonnen, maar bijna alle paarden worden te vroeg ingereden. er was geloof ik ook pas een topic hierover (zal even de link gaan zoeken)? 5 is echt niet te laat!
Bombarie schreef:zonnebloem18 schreef:Ik zou hem zoiezo nog een jaar op het land zetten met tinkers is het namelijk vaak verstandig om wat later te beginnen met inrijden zo kunnen ze nog goed uitgroeien.
Dit lijkt mij juist geen goed plan, vooral bij een koudbloed, is 3.5 een goede leefteid om aan het werk te gaan, liefst nog iets eerder, want ze zijn eerder rijp en uitgegroeid dan warmbloed paarden. wat je namelijk krijgt en vooral met koudbloedjes, is dat hoe ouder ze worden hoe sterker, en zal het inrijden ook een probleem gaan vormen omdat ze nóg meer kracht hebben om hun eigen willetje door te drammen, het karakter van een paard verander je niet, als hij eigenwijs is, is hij dat over een half jaar of een jaar nog. Mijn tip is, goed les nemen, begin twee keer in de week privé, een half uur of drie kwartier, en bouw dat op naar één uur in de week als hij genoeg conditie krijgt. Ga niet zelf lopen klooien, gewoon een watertrensje in , de bak voor de helfd afzetten, en neem eerst eens les op de volte, des noods aan de longe.
Ik ben in ierland bij de sigeuners geweest die rijden hun tinkers al rond 2 / 2.5 jaar in, kijk daar ben ik het dus weer niet mee eensmaar 3.5 is prima, koudbloed paarden zijn veel korter en breder gebouwd, hebben kortere pezen, sterkere gevrichten, korter in de rug.. 5 is veelte laat om mee te beginnen. Ze worden ingereden op 5 jarige leeftijd omdat ze dan vaak hierheen geimporteerd worden en de merries vaak al een paar veulens gehad hebben in de kudde in engeland en ierland, die leefteid heeft niets met het laat-rijp temaken.
klomp schreef:ik ga mee met reddevil_taz! de basis is zo enorm belangrijk en als dat nu al verkeerd gaat is het straks een ramp om alles weer goed te krijgen! iets aanleren is zo makkelijk, maar corrigeren is zo moeilijk!!! hulpteugels er nu al aan hangen vind ik ook niet zo'n slim idee. naar mijn idee zou ik er iemand bij halen die er verstand van heeft en die jou begeleid. anders wordt het van kwaad tot erger!
tizra schreef:Eens een verpeste tinker altijd een verpeste tinker. Laat het niet zover komen! .
nance1 schreef:Ze heeft nu wel een instructrice voor 1x per week privéles. Ik heb haar verteld wat hier gezegt is, maar ze reageerd hier afwijzend op.
.