Tips gevraagd voor rechtop zitten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

Tips gevraagd voor rechtop zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 10:04

Hoi,
ik heb een heel raar, maar heel hinderlijk probleem: ik kan als ik op een pony zit niet overeind blijven zitten, ik ga naar voren hangen, steek me tenen naar buiten en dat soort dingen, mijn handen en benen hou ik daar in tegen wel gewoon goed. Wat kan ik hieraan doen? Want het stoort me wel
Alle tips zijn welkom
=xxx= Emma
Laatst bijgewerkt door Sim op 28-01-06 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:10

Heb je les? Anders kan je aan je instructeur vragen wat je eraan kan doen!
Meer zou ik eigenlijk niet weten

Bellex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 10:22

ik heb les, en ik vraag het wel is, maar dan zegt ie gewoon rijden...hij is een springruiter en let dus absoluut niet op houding enz. + dat hij dat ook niet weet! Hij is niet gekwalificeerd!

Rytm

Re: Pony's :o

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:24

Ik heb dat probleem ook op de een of andere manier.
Op mn 2 paarden zit ik redelijk recht en op mn arabiertje val ik altijd naar voren. Ik denk dat het komt omdat die nog het meest op zn voorhand loopt. Maar ik weet niet hoe dat bij jou is?

Bellex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 10:41

bij mij zou dat ook wel kunnen, op mijn verzorgpaard heb ik het idd niet, maar op die manegepony's wel.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:56

Heel bewust gaan zitten een keer en dan geen beugels aan doen.
Voel aan je knieën en bovenbenen, trek je ze op of laat je ze hangen, geef je been met je kuit of juist met je hak?

Iets verder omhoog, heb je enig benul van je zitbeenknobbels? die moeten op het zadel rusten en niet je billen. probeer of je benen onafhankelijk van elkaar willen bewegen als je op je zitbeenknobbels zit gaat dat makkelijker dan als je op je billen zit.

Aan de bovenkant moet je opletten dat je ellebogen altijd voor je lichaam zijn, als ze achter uitsteken dan kom je vanzelf voorover te hangen en kan je de boven en onderkant van je lijf niet meer apart bewegen, verder les 1 natuurlijk, schouders recht laat zien wat je hebt! Hoofd recht.

en dan maar eens gaan stappen en draven. Controleer regelmatig of je alles of bijna alles nog kunt behouden of wat je als eerste laat varen( dan volgt de rest n.l. vanzelf terug in de foute houding)

Daarbij, springruiters zal het dan worst wezen hoe je zit, maar je kan het hem wel degelijk vragen, mijn ervaring is dat ze het echt wel weten en kunnen.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:22

aangalopperen en dan eens proberen recht te zitten. probeer je eens te voelen alsof je uittorent boven je paard, dat jij de volledige controle hebt, of als je wilt een GP ruiter bent. vaak zit je dan al recht.

rechtop zitten heeft ook te maken met een aantal factoren. je moet je bekken kantelen zodat je op je zitbeenknobbels zit, je benen moet recht naar beneden wijzen, schouders naar achter, borstbeen zo lang mogelijk maken, en buik en rugspieren moet in dezelfde verhouding staan.

ook als je gewoon ergens zit of staat, probeer recht te staan of te zitten, dan word je je beter bewust van de spieren die je nodig hebt om rechtop te zitten op je paard.

horsiej

Re: Tips gevraagd voor rechtop zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:52

In mij les zeiden ze altijd van als je je kin rechtop houd,
dus zegmaar voor je uit kijken!
Zit je ook al rechter!
Bij mij helpt dat wel!

AppelBoom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:53

Zonder beugels rijden..

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:56

idd, zonder beugels rijden ,dan moet je wel rechtop zitten! Werkt heel goed! HEeft mij ook geholpen.

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 01:53

Naar het dak kijken, daarna weer gewoon vooruit kijken, maar in die houding blijven zitten.

Rytm

Re: Tips gevraagd voor rechtop zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:42

Ik zal dat vooruit kijken ook eens proberen. Ook zo stom, op Vladimir en Mister kan ik dat wel en op Kubayli (waar ik altijd naar voren zit) kijk ik naar beneden. Maar wat er nou het eerst was.. dat weet ik niet.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:36

Ik heb er ook last van gehad.
Ik heb een tijdje zonder zadel gereden. Heeft bij mij veel geholpen.

Als ik toen niet goed zat, donderde ik er bijna af dus.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:18

Je moet het gevoel hebben dat je mee kunt lopen over de grond..dan maak je namelijk je benen lang,en ga je vanzelf rechtop zitten.Verder kun je ook voor je gevoel heel erg naar achteren hangen met je schouders{geen evenwicht aan de teugels houden!}

Nanak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:50

je kunt misschien ook als je niet op je paard zit maar op een stoel gewoon opletten dat je dan ook recht zit en niet voorover...en verder benen lang maken en schouders voor je gevoel een beetje naar achter drukken...

Anora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:59

Mijn broer zat vroeger als een zoutzak op het paard.
Toen had mijn lesgever een goede manier om hem recht te laten zitten!
Doe een zweep achter je rug tussen de knik in je armen (bij je elleboog). Je hebt nu dus je elleogen achter je rug, en je moet je rug hollen. Dit is natuurlijk een overdreven houding maar als je dit een keertje doet lukt het je misschien om rechter te gaan zitten

jufsandra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:41

Mijn vader zegt altijd laat zien wat je hebt!
borst vooruit, schouders naar achteren en goed vooruit blijven kijken

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:41

Een instructeur zoeken die je er honderduizend keer in een les er wat op zegt. Op een gegeven moment word je er zo gek van dat je het vanzelf goed gaat doen.

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:41

Met een zweep achter je rug rijden (zoals hierboven ook al is gezegd) werkt erg goed! (heb het vorige week ook tijdens de les gedaan). Verder kun je voor zelf punten in de bak nemen, bijv. de E en de B. Elke keer als je daar bent moet je jezelf afvragen zit ik goed? Zo niet..verbeteren.. En je kunt mensen aan de kant vragen en/of je instructie om op je houding te hameren!
Succes!

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:57

eigenwijs zitten ??? en idd zonder beugels !!

Bellex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 18:17

oke...bedankt voor de tips:D

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:41

Wij moeten altijd de lampen tellen die aan het dak hangen Als je naar boven kijkt dan moet je wel rechtop zitten.

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:57

Anora schreef:
Mijn broer zat vroeger als een zoutzak op het paard.
Toen had mijn lesgever een goede manier om hem recht te laten zitten!
Doe een zweep achter je rug tussen de knik in je armen (bij je elleboog). Je hebt nu dus je elleogen achter je rug, en je moet je rug hollen. Dit is natuurlijk een overdreven houding maar als je dit een keertje doet lukt het je misschien om rechter te gaan zitten

Dit heb ik ook een keer gemoeten, maar ik kreeg last van mijn armen met die zweep er achter, en het heeft mij niet geholpen.

Ik heb me toen maar op het zonder beugels rijden gericht, en dat heeft mij toen geholpen, ik zit nu meestal wel rechtop, als ik mezelf er nog op betrap dat ik voorover zit dan doe k gewoon mijn beugels uit, en dan gaat het weer een stuk beter. Maar als je net zo'n pony als mij hebt die nog wel eens schrikt, dan tsja, hang je nog wel af en toe scheef als ie uitspatting heeft, maar je leert er wel stevig van zitten want ik blijf steeds stiller zitten suc6 ermeej

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:05

Voor je kijken en doen alsof je in een doosje zit. (met je hoofd en voeten de deksel van boven en onder proberen open te duwen )

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:45

Je moet zo met je voeten zitten op je paard, dat als ze opeens het paard onder je vandaan halen (ik weet het, heel raar ) dat je dan plat op je voeten land.
Als je je voeten en benen recht hebt, zit je vaak zelf ook rechter