Scheef paard - praktische toepassingen gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

San

Scheef paard - praktische toepassingen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 01:09

Hi,

Mijn paard is een beetje scheef en ik wil dit er graag uitrijden. Bij het rijden is mijn paard altijd een beetje stug op de linkerhand en wil juist op rechts geen druk aannemen. Als ik op rechts wat druk vraag stelt hij zijn hoofd net zo ver naar binnen totdat er uiteindelijk meer druk staat op de linkerteugel. Linksom buigen en stellen gaat erg lastig doordat het paard ook slechts mijn linkerbeen aan wil nemen, rechts is dat geen probleem. Hij valt ook altijd over de bolle kant weg, door mijn linkerbeen heen. Ook heb ik het idee rechts altijd langer te zitten dan links, dus duidelijk een scheef paard (en waarschijnlijk dus een scheve ruiter).

Nu ben ik op zoek naar de praktische toepassingen en oefeningen van het rechtrichten van dit paard. Ik heb al wel iedere week prive les, maar ik hoop dat dit nog wat extra ideetjes oplevert voor in de training. Graag toepassingen voor het paard met rijden, maar eventueel ook voor aan de longe. Als jullie ze hebben ook tips voor mijzelf zodat ik er nooit in mee ga om het erger te maken ofzo. Links is namelijk al mijn probleemhand kant, die zweeft zeg maar nog al eens.

Dus, oefeningen, toepassingen, tips, hulp, alles is welkom.

Rytm

Re: Scheef paard - praktische toepassingen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:15

Je paard is stug op links, de linkerkant is dus de kant met slappe en lange spieren. Aan zn rechterkant heeft hij korte en sterke spieren die soepeler gemaakt moeten worden en links moeten ze sterker worden.
Als je achter je paard gaat staan als hij draaft (makkelijkst) zal je zien dan zn rechterachterbeen iets naast de massa wordt geplaatst.
Hierdoor kan de impuls die achter opgewekt wordt niet correct over zn rug naar voren, naar jou hand vloeien. (Rare zin, ben niet zo goed in nederlands ).
Je moet dus proberen te bereiken dat je paard van achter spoort.
Begin met heel goed voorwaarts te rijden, je paard lekker aan je been. Meestal helpt dat al een stukje in het rechtrichten. En ook vanuit de oefeningen die je kan gebruiken moet je altijd weer hiernaar terug gaan. Het heeft geen zin om 30 min achter elkaar je paard in een schouderbinnenwaarts te zetten.

Maargoed, je paard is dus hol op rechts, je wilt zijn rechterachterbeen weer onder de massa hebben.
Probeer eens om op de rechterhand een schouderbinnenwaarts te rijden (of schoudervoor) en zo zn been bewust onder de massa te rijden.
Of een travers op de linkerhand en ook dat been eronder rijden.

Natuurlijk zijn er nog veel meer oplossingen, en dat is maar goed ook want met alleen dit lukt het niet. Maar ik hou het even hierbij.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:17

Je zou ook eens een fysio kunnen laten komen en hem eerst recht te laten zetten in zijn lijf en daarna rij technisch recht gaan richten.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:38

maaitjuh schreef:
Je paard is stug op links, de linkerkant is dus de kant met slappe en lange spieren. Aan zn rechterkant heeft hij korte en sterke spieren die soepeler gemaakt moeten worden en links moeten ze sterker worden.
Als je achter je paard gaat staan als hij draaft (makkelijkst) zal je zien dan zn rechterachterbeen iets naast de massa wordt geplaatst.
Hierdoor kan de impuls die achter opgewekt wordt niet correct over zn rug naar voren, naar jou hand vloeien. (Rare zin, ben niet zo goed in nederlands ).
Begin met heel goed voorwaarts te rijden, je paard lekker aan je been. Meestal helpt dat al een stukje in het rechtrichten. En ook vanuit de oefeningen die je kan gebruiken moet je altijd weer hiernaar terug gaan. Het heeft geen zin om 30 min achter elkaar je paard in een schouderbinnenwaarts te zetten.

Maargoed, je paard is dus hol op rechts, je wilt zijn rechterachterbeen weer onder de massa hebben.
Probeer eens om op de rechterhand een schouderbinnenwaarts te rijden (of schoudervoor) en zo zn been bewust onder de massa te rijden.

Natuurlijk zijn er nog veel meer oplossingen, en dat is maar goed ook want met alleen dit lukt het niet. Maar ik hou het even hierbij.

ik denk dat je bedoelt dat het linkerachterbeen meer onder de massa moet komen hij buigt moeilijk naar links (stugge kant). paard is dus op deze manier scheef ( dat betekend dus dat het linkerbinnen achterbeen sterker moet worden en de bespiering aan de rechterkant langer.

edit; had even een stukje tekst opgezocht van mijzelf waarin ik het misschien iets duidelijker verwoord.

als ik even nadenk moet een paard wat rechtsgebogen is naar links in contra worden gesteld (voorhand voor de achterhand plaatsen. hierdoor als het paard bijvoorbeeld rechtsom loopt en je hebt lichte contra stelling naar buiten dan moet het linker achterbeen onder de massa komen...dit is het been wat moeite heeft om onder te komen en moet dus sterker worden het paard staat nu zo; ( en moet recht worden, dat betekend dus dat de rechterzijde van de bespiering langer moet worden gemaakt waardoor het lichaam weer recht word.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:51

je zou ook eens kunnen gaan kijken bij Antoine de Bodt, of een lesje bij hem of zijn instructeurs inplannen? www.hoefkatrol.com

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:38

Ga maar heel veel zonder beugels rijden!! dan moet je zelf recht zitten. Als je aandraaft en je kan niet lekker zitten is ie nog niet los genoeg. Steeds schijnovergangen maken naar de draf. Stappen is erg moeilijk dus anders in draf proberen. Niet harder laten draven dan dat jij het uit kan zitten.
Over de eenzijdigheid: Laat helemaal los op de vaste kant en pak de losse kant op. Moeilijk uit te leggen van achter mijn PC.
Ik heb het zelf ook meegemaakt.
Mijn paard ging in eerste instantie rondjes draaien naar de kant waar ze het bit niet aannam. het leek wel western. als je op dat moment voorwaarts rijd dan moet ze eruit gaan en recht lopen. het is heeeeeel moeilijk en je hebt er echt begeleiding bij nodig.
Toen ik de juiste instructeur vond liep zijn paard binnen 5 minuten recht.
Het heeft hetzelfde doel als de methode van Antoine de Bodt en het werkt echt en snel.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:43

De al genoemde tips zijn prima.

Kijk ook eens op www.paardenbegrijpen.nl
Hier staat heel veel info over scheve paarden en rechtrichten.

Goede les is idd ook erg belangrijk.

Ik ben zelf al 1 1/2 jaar bezig met mijn paard. Ik heb les van de dame van bovengenoemde site. Inmiddels is mijn paard zo goed als recht en nu ben ik vooral bezig met lengtebuiging en het meer onder de massa plaatsen van het binnenachterbeen.

Ik wens je veel succes met je paard.

laurae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:55

Ter aanvulling op wat al is gezegd:

Mijn paard was van zichzelf altijd erg scheef. dat werd voor een groot gedeelte veroorzaakt door mijn eigen houding omdat ik zelf erg scheef zat. Maar toen mijn zit beter werd werd paard niet rechter. Ik ben toen na de fysio gegaan om haar even na te laten kijken.

Daar bleek dat ze een scheef heiligbeen had, wsl veroorzaakt doordat ze ergens vast heeft gezeten. Je kon dat ook gewoon zien: als je achter haar stond was de ene heup een stuk hoger dan de andere. dekens zakten ook altijd scheef.

Na een paar sessies was paard weer recht en ook het rechtrichten ging stukken makkelijker. Dus als je het vermoeden hebt dat er wellicht nog een medische oorzaak mee kan spelen dan adviseer ik je om even langs een fysio te gaan. Ik ga nu standaard een keer in het jaar op controle, en dat bevalt prima.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:59

Idd, eerst medische zaken uitsluiten/opsporen en dan rijtechnisch aan de gang gaan.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:00

Ik ben bij een osteopaat gegaan voordat ik aan mijn nieuwe methode begon. Dan kan je met een schone lei beginnen

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:08

Ik ben idd ook eerst bij de DA terecht gekomen wegens HKO en toen helemaal opnieuw leren rijden, tenminste zo voelt het wel.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:11

Tja mijn gang is ook naar de veearts geweest war artrose werd geconstateerd. Ze loopt nu als een zonnetje. Niets meer aan te zien. Ze was gewoon teugelkreupel

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 16:41

Hi, Ik heb de DA al laten komen een tijdje terug ervoor. In zijn lichaam hebben ze hem helemaal nagekeken en ik heb er inmiddels ook en fysio bijgehad. Ook die kon geen plekken vinden waar hij echt last van zou kunnne hebben, alleen een lichte spierpijn onderin de hals doordat hij bij de vorige eigenaar in een nogal verkeerde hoofdhalshouding was aangereden.

Oosterhoff: dat westernidee heb ik dus ook een beetje. Als ik die rechterteugel oppak dan gaat hij inderdaad rondjes lopen tollen. En duurt het heeeeel lang voordat hij een beetje rechtuit gaat lopen. Hij gaat dan ook erg slingeren. Bij wie heb jij les Oosterhoff want ik kom uit dezelfde regio en aan begeleiding in het rechtrichten moet ik misschien aan andere instructie gaan denken?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:26

Tja mijn paard staat in zutphen. neem aan dat je in rotterdam omgeving zit? Als het in de buurt zit dan kan ik wel proberen je te helpen. Ik heb zelf redelijk veel ervaring met lesgeven en nu ook met deze methode. Wie weet

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 22:17

Ja, ik woon in Barendrecht. Ter hoogte van de wijk Carnisselande / Rotterdam IJsselmonde / Charlois. Dus als je zou willen... heel graag.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:19

klomp schreef:
maaitjuh schreef:

Ja idd ik haal ALTIJD wel 1 keerlinks en rechts door elkaar..

ik denk dat je bedoelt dat het linkerachterbeen meer onder de massa moet komen hij buigt moeilijk naar links (stugge kant). paard is dus op deze manier scheef ( dat betekend dus dat het linkerbinnen achterbeen sterker moet worden en de bespiering aan de rechterkant langer.

edit; had even een stukje tekst opgezocht van mijzelf waarin ik het misschien iets duidelijker verwoord.

als ik even nadenk moet een paard wat rechtsgebogen is naar links in contra worden gesteld (voorhand voor de achterhand plaatsen. hierdoor als het paard bijvoorbeeld rechtsom loopt en je hebt lichte contra stelling naar buiten dan moet het linker achterbeen onder de massa komen...dit is het been wat moeite heeft om onder te komen en moet dus sterker worden het paard staat nu zo; ( en moet recht worden, dat betekend dus dat de rechterzijde van de bespiering langer moet worden gemaakt waardoor het lichaam weer recht word.

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:04

Perfect Verwoord!!!!!!!

Wat je ook nog zou kunnen doen, is om linksom op de volte stelling boven.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 14:00

Wat ik hieraan dus zo moeilijk vind is dat het paard moeilijk wil inbuigen naar links. Daarnaast heb ik dan het gevoel dat hij alleen maar zwaarder wordt in de hand op links, omdat ik hem dan steeds die stelling in moet vragen. Ook zwaait zijn achterhand enorm uit wanneer ik contrastelling vraag op de rechterhand. Als ik dit dan weer corrigeer met mijn binnenbeen loopt hij haast weer tegen het hek aan. Het is een vrijwel groen paard dat nog niet een al te best evenwicht heeft.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:13

Sansje schreef:
Wat ik hieraan dus zo moeilijk vind is dat het paard moeilijk wil inbuigen naar links. Daarnaast heb ik dan het gevoel dat hij alleen maar zwaarder wordt in de hand op links, omdat ik hem dan steeds die stelling in moet vragen. Ook zwaait zijn achterhand enorm uit wanneer ik contrastelling vraag op de rechterhand. Als ik dit dan weer corrigeer met mijn binnenbeen loopt hij haast weer tegen het hek aan. Het is een vrijwel groen paard dat nog niet een al te best evenwicht heeft.

je kunt ook proberen om wat lange stukken te rijden buiten de bak om, dat scheelt ook een hoop omdat je dan steeds rechtuit rijd. wat ik weleens doe op de volte wanneer ik mijn paard in contra stel is eerst binnenbeen, dan vragen met de teugel waar ik sltelling op wil (ik doe dan extreem mijn hand van de hals af en vraag vriendelijk tot hij nageeft op die teugel) en dan zorgen dat je buitenteugel tegen de hals ligt...niet te strak anders kan hij niet buigen. ik drijf als het ware met mijn binnenbeen naar de buitenteugel toe. je moet natuurlijk echt snel reageren..dus zodra je paard nageeft direct loslaten en met je stem belonen of even kriebelen met je hand op de schoft. maar ik denk dat je paard nog niet voldoende scherp is aan je hulp, dit had ik namelijk ook met die van mij, terwijl ik toch echt dacht dat hij scherp aan mijn been stond. nu ik hem nog scherper heb, buigt hij namelijk wel om mijn binnenbeen.

succes!

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:24

ik ga dit volgen mijn paard is zo scheef dat het rijtechnisch niet weggaat en ik al zonder zadel aan de slag ben gegaan

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:27

onley schreef:
ik ga dit volgen mijn paard is zo scheef dat het rijtechnisch niet weggaat en ik al zonder zadel aan de slag ben gegaan

wellicht, als het onder het zadel ofwel rijtechnisch niet op te lossen valt, is het dan verstandig om een fysio erbij te halen. ook kun je (alleen doen als je het kan en er echt verstand van hebt!!!!!) je paard aan de dubbele longe zetten en hem eerst daar rechtrichten en dan weer onder de man verder gaan.

Aramat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:50

Ik kreeg deze week les van de fysio omdat mn paard ook wat scheef is. Wat bij mij heel goed hielp is om juist meer mn gewicht op die bolle kant te plaatsen. Dus in jouw geval goed in je linker beugel steunen en veel meebuigen vanuit je buik en schouders in de voltes.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:15

klomp schreef:
onley schreef:

wellicht, als het onder het zadel ofwel rijtechnisch niet op te lossen valt, is het dan verstandig om een fysio erbij te halen. ook kun je (alleen doen als je het kan en er echt verstand van hebt!!!!!) je paard aan de dubbele longe zetten en hem eerst daar rechtrichten en dan weer onder de man verder gaan.

ja de fysio komt er heel erg snel bij die moet ik na het weekend even opbellen.
En aan de dubbele longe dat had ik ook al gehoord maar dit kan ik dus niet.
maar wat je niet kunt valt wel te leren van iemand die het dus wel kan.
ik zorg wel dat hij gewoon beweging heeft maar de training oppakken zit er even niet todat de fysio is geweest.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:50

Aramat schreef:
Ik kreeg deze week les van de fysio omdat mn paard ook wat scheef is. Wat bij mij heel goed hielp is om juist meer mn gewicht op die bolle kant te plaatsen. Dus in jouw geval goed in je linker beugel steunen en veel meebuigen vanuit je buik en schouders in de voltes.

hier ben ik het niet mee eens! je moet altijd recht boven je paard blijven, anders haal je je paard uit balans...en je paard moet juist in balans komen, lopend op zijn eigen benen...dragend

@ only: succes dan nog!

Aramat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:42

klomp schreef:

hier ben ik het niet mee eens! je moet altijd recht boven je paard blijven, anders haal je je paard uit balans...en je paard moet juist in balans komen, lopend op zijn eigen benen...dragend

Je bent dan toch recht boven je paard? Omdat hij die kant bol maakt ga jij ook wat meer gewicht op die kant plaatsen, zodat hij door jouw gewicht zn bolle kant hol moet maken, en hij weer recht loopt. Valt iig te proberen, de fysio die mij les gaf geeft al jaren centered riding les, dus neem aan dat zij weet wat in balans rijden is Bij mij hielp het iig heel goed!