Steigeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lillian

Steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 21:57

even een vraagje ...?
mijn paard die steigerd heel veel..!
hebben jullie mischien tips om dat te voorkomen?
alvast bedankt..

frieske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:05

afstraffen..maar zorgen dat je hem niet angstig maakt zodat hij omkiept!
als hij steigerd sla je hem tussen zn oren heel hard zo gaat hij met zn hoofd omlaag

Horsea_nl

Re: Steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:09

ik had zelf zown pony die steigerde en bokte.. en tsja idd afstraffen.. zou et niet zo goed weten sorry

lillian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 22:10

meestal reageert ze er niet op ... of word het juist erger...
ik sla nu gwoon met de zweep op de kont en geef been zodat ze naar voren gaat ...

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:11

eerst achter de reden van het steigeren komen. Misschien heeft het dier ergens pijn?

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:12

frieske schreef:
als hij steigerd sla je hem tussen zn oren heel hard zo gaat hij met zn hoofd omlaag

En dat heeft als onderschrift NIET DOOR GEWELD EN KRACHT MAAR MET GEDULD EN ZACHT WORD RESULTAAT VERKREGEN......!!!!

Bellex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:16

Het klinkt hard, maar ik denk dat het wel het beste is in een risikante situatie...ik zat laatst ook te twijfelen of ik het nou wel of niet zou doen...uiteindelijk maar een mep op haar kont gegeven

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:17

Je kunt ze het beste een tik onder hun buik achter de singel geven volgens Monty Roberts omdat ze dan van de schrik weer naar beneden komen. Zelf gooi ik altijd m'n teugels los en drijf hem zo hard mogelijk naar voren. Als ze voorwaarts zijn is het moeilijker voor ze om te gaan steigeren.

lillian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 22:44

ze steigerd vooral als ze de zin niet krijgt...!
B.v als zij naar de uitgang van de bak wil en ik niet dan gaat ze de lucht in...
en de laatste tijd gaat ze vaak steigeren en dan nog ff flink bokken en raar doen ...

Falco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:45

Het arabiertje waar ik op rijd steigert ook die doet het uit protest zodra je haar aan de teugel wilt rijden dan gaat ze in protest maar als je haar er eenmaal doorheen hebt blijft ze heel mooi naar beneden rijden maar het blijft vervelend

garfieldjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:50

Een van mijn verzorgpaard steigerde eerst ook om niks.
Verder lief beest,maar als je haar uit de wei wilde halen steigerde ze gewoon om niets.
Dus wij konden haar zelf ook niet meer uit de wei halen omdat de eigenaar dat ook veel te gevaarlijk vond.
Ik weet niet precies hoe die het afgestraft heeft, maar iig naar 2 of 3 keer echt flink laten weten dat dit niet kan.
En sindsdien heeft ze het ook niet meer geprobeerd.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:30

Mijn pony steigert ook heel vaak. Het word de laatste tijd wel minder, als ze weet dat het bij mij toch geen effect heeft doet ze het niet meer. Meestal negeer ik het als een paard steigert, of probeer hem weer voorwaarts te krijgen. Als ze echt hoog steigeren en er niet mee op willen houden zou ik een tik met de zweep tussen de oren geven.
Ligt er natuurlijk ook aan waarom ze steigeren. In het bos is er bij die pony niks aan de hand, zodra je de bak in gaat begon ze gewoon al te protesteren bokken, steigeren enz. heb haar een paar keer aangepakt en nu kan ik er weer redelijk normaal op rijden.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:14

Eerst gaan uitzoeken of het geen medische oorzaak heeft, als dat is uitgesloten zul je hem idd echt moeten straffen. Is je paard wel voldoende aan het been? Paarden die slecht aan het been zijn zijn niet voorwaarts en dat moet er eerst in. Zodra hij omhoog komt, hand naar voren en schop hem maar naar voren.

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:08

Als je paard gaat stijgeren, moet je het afstraffen. Ik heb ooit een dit gehoord als oplossing (weet niet of het werkt).
Als je aan het rijden bent, moet je met 2 zijn: iemand aan het rijden, iemand gewoon in de piste. Wanneer je paard stijgert moet de 2de persoon met een lange dressuurzweep je paard een tik op zijn buik geven. Je blijft dit doen tot wanneer je paard niet meer stijgert. je paard weet niet van waar die tik vandaan komt en zal dus bang hebben om zich recht te zetten omdat hij weet dat hij dan een rare tik tegen zijn buik gaat krijgen . Ik weet niet of het werkt, maar je kunt het altijd proberen hé

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:26

Die van mij begon daar ook mee.. Ik heb haar een keer met vlakke hand een tik tussen haar oren gegeven.. En donderdag gaan we naar een kraker toe om te kijken of er iets mis is met haar rug.. Het is misschien zo dat ze het doet als ze haar zin niet krijgt, maar dat was bij die van mij ook.. Dus misschien moet je haar ook een keer na laten kijken..

goukstra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:42

Ik geloof niet dat een paard een klap tussen de oren geven werkt. Ik geloof dat daar ook een botje zit dat ze heel snel kunnen breken. Dus ik zou dat niet doen als ik jouw was. Wat ik zou doen is als ze het doen, meteen de teugels los en aansporen. Dit doe tegelijk met een boze stem. (mag aardig boos zijn )

Als ze bijvoorbeeld iets niet wil en ze steigerd dit blijven doen, totdat hij niet meer steigerd.

Dit duurt wat langer maar het is vriendelijker voor het paard

succes

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:47

Goh, als ik hier zo de doorsnee reacties lees, dan begrijp ik opeens een stuk beter waarom ik zoveel paarden op concours omhoog zie gaan......

lillian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 21:22

mijn paard doet het alleen als ze iets niet wil doen of als ze de zin niet krijgt.. dus er zijn geen medische redenen voor...*h0op ik*

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:34

*hoop ik* Klinkt niet echt geloofwaardig.. Is het niet zo dat ze het doet als jj juist iets van haar en haar spieren bv vraagt. Jij denkt dat het geen zin is, maar feitelijk kan het dus nog altijd iets medisch zijn.

Paarden steigeren niet zomaar, daar heeft het paard een aanleiding toe. Heb je les, vraag eens aan je instructrice hoe je dat specifiek voor jouw paard moet aanpakken. Gaat ie misschien steigeren omdat jij hem keihard aan 1 teugel probeert bij de uitgang weg te trekken ofzo?! Paardrijden doe je met je been. Zorg dat je paard goed voorwaarts is voor je been, zet haar aan het werk zodat je haar voor bent als ze bedenkt dat ze bij de uitgang wil zijn. Zorg je wel een beetje voor afwisseling met je paard, eeuwig maar dezelfde rondjes sjokken in de bak is ook niet alles voor ze. Af en toe eens naar buiten/ longeren of een sprongetje/ balkjes lopen is goed voor de afwisseling. En ga ens bij jezelf na of je paar dit altijd al deed, of dat het iets van de laatste tijd is.Als je weet waarom ze het doet is het makkelijker te bepale hoe je het kunt aanpakken om op te lossen dan als je hier geen enkel idee van hebt.. Maar het is wel echt iets om mee te ga werken, een paard dat steigert is alles behalve acceptabel..

lillian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 21:37

ik vind het heel leuk hoor dat je me probeert te helpen maar moet dat op zo banketstaaf manier ... jij weet niet eens hoe ik rij .. wat k tijdens het rijden doe ...

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:40

Ik rijd een ADHD paard, als die het ergens niet mee eens is, of bang is of je haar te veel in de mond zit haat ze steigeren. Ik negeer het gewoon. teugels lang en drijven. Als je der een knal geeft gaat ze alleen maar meer steigeren. Bij alle paarden die steigeren houd ik mijn mond (tenzij ze bang is, dan meld ik haar op doodnormale kalme manier dat ze een mietje is en een IJslander van niks het gaat om de manier waarop je het zegt )en de handjes naar voren en drijven. Mijn ervaring is dat ze er dan snel zat van worden. Dan is de lol eraf.

lillian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 21:45

als de mijne stijgerd dan drijf ik haar naar voren en ga ik heus niet in de mond zitten trekken..*wat sommige zegge * maar ja ... ze doet het echt alleen als ze er niet mee eens is ..!

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:49

frieske schreef:

Haha suffert! Als je paard stijgert en je moet hem niet angstig maken zodat hij omkiepert ga je hem tussen zijn oren slaan? Nee daar word hij niet angstig van

Mijn paard stijgerde ook heel veel. Kon niet normaal stilstaan. Hij raakt snel in paniek zodra ik ook maar een klein tikje op zijn schouder gaf. Heb het gewoon opgebouwd. Zo lang moest hij stilstaan, kreeg hij een snoepje en mocht hij gaan lopen. Liefer geen snoepje natuurlijk maar zo heeft hij wel afgeleert...

Igg niet gaan trekken aan de teugels als je paard gaat stijgeren want dat zie ik toch wel heel vaak gebeuren. En zodra hij de lucht in gaat ook niet gaan drijfen en de teugels los! Ken genoeg mensen die daar door achterover geklapt zijn met hun paarden

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:53

lillian schreef:
ik vind het heel leuk hoor dat je me probeert te helpen maar moet dat op zo banketstaaf manier ... jij weet niet eens hoe ik rij .. wat k tijdens het rijden doe ...

Inderdaad weten wij niet hoe jij rijdt..Maar ik begrijp wel uit je verhaal dat je op dit moment een miscommunicatie hebt met je paard.. En die zul je toch echt moeten oplossen.. Leg eens uit waarom je dan denkt dat je paard steigert..Paarden hebben van nature geen slecht karakter, daar geloof ik tenminste niet in.

P.s. geen dank voor de goedbedoelde hulp. Soms is het wel eens goed om te worden gewezen op fouten die je onbewust maakt. Niet iedereen is perfect en als jij dus zeker weet dat alles wat ik zeg niet het geval is. Dan hoef jij je uiteraard niet aangesproken te voelen. No hard feelings.. Alleen ben jij nog steeds degene die zit met een steigerend paard. Dus vandaar mijn vraag.. Deed je paard dit altijd al, of pas sinds kort?!

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:58

Evikes schreef:
Als je paard gaat stijgeren, moet je het afstraffen. Ik heb ooit een dit gehoord als oplossing (weet niet of het werkt).
Als je aan het rijden bent, moet je met 2 zijn: iemand aan het rijden, iemand gewoon in de piste. Wanneer je paard stijgert moet de 2de persoon met een lange dressuurzweep je paard een tik op zijn buik geven. Je blijft dit doen tot wanneer je paard niet meer stijgert. je paard weet niet van waar die tik vandaan komt en zal dus bang hebben om zich recht te zetten omdat hij weet dat hij dan een rare tik tegen zijn buik gaat krijgen . Ik weet niet of het werkt, maar je kunt het altijd proberen hé

Nou ik zou het niet proberen. Een paard is niet dom en ziet heus ook wel dat er in de bak of waar dan ook nog iemand staat met een longeerzweep. Zodra het paard omhoog gaat moet je hem ook niet gaan aansporen, krijg je ongelukken door Vraag jullie instructeurs maar eens of ga boeken lezen

Vonnie84 schreef:
Goh, als ik hier zo de doorsnee reacties lees, dan begrijp ik opeens een stuk beter waarom ik zoveel paarden op concours omhoog zie gaan......

Nou ja als die mensen het ook zo 'slim' aanpakken hihi
Laatst bijgewerkt door Glossi op 23-01-06 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt