Wat versta jij onder 'aan de teugel'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JuuLePuuL

Wat versta jij onder 'aan de teugel'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 21:24

Ik weet niet of dit topic hier thuis hoort en misschien ben ik nu wat bijdehand maar ik plaats het toch maar...

Ik hoor veel manegeruiters en mensen hier op Bokt al snel praten over 'aan de teugel'.

Wat verstaan jullie daar eigenlijk onder?

Ik denk dat veel mensen 'aan de teugel' met nageefelijkheid verwarren...

Als je paard 'aan de teugel' is dan is je paard recht aan twee teugels, de achterhand onder massa geplaatst en is de nek het hoogste punt. Deze ontstaat door een correcte houding en zit, van vor naar achteren gereden en het contact op 2 teugels. Gaat je paard hierbij ontspannen in nek-en kaakgewricht dan spreek je van nageefelijkheid.

Wisten jullie dit? Ik denk dat velen dit met elkaar verwarren en 'in de krul' wordt vaak aan de teugel genoemd...in de krul ook zoiets...

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:35

Ik weet het verschil ook dondersgoed, en ben het dr mee eens wat jij zegt. maar ik weet ook dat veel mensen hier op Bokt.nl het gauw zeggen, kijk mijn paard loopt aan de teugel of nageeflijk!

Horsea_nl

Re: Wat versta jij onder 'aan de teugel'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:46

hmzz noemen jullie dit dan aan de teugel?

Afbeelding

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:47

nee! Daarbij staat dit paard stil en loopt hij dus niet nageeflijk of aan de teugel.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:59

Hoe heet een paard dan wat stilstaat in de houding? En dan bedoel ik niet door middel van zagen en trekken maar gewoon als resultaat van ontspannen van achter naar voren gereden.
(ben nieuwsgierig)

BTW praat ik tegenwoordig het liefst gewoon over nageefelijkheid, heb zoveel foto's langs zien komen met kijk mijn pony loopt aan de teugel en als resultaat zie je een in de krul getrokken pony zonder achterhand dat ik aan de teugel een negative bijklank vind hebben.

Nageefelijk klinkt ook echt alsof er iets gegeven wordt omdat jij als ruiter iets vraagt en geeft, echt een spel tussen beide dus.

JuuLePuuL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 17:40

Een paard wat stil staat in die houding geeft na en is ontspannen, lijkt mij...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:43

ook een stilstaand paard kan gewoon aan de teugel hoor.
Ook achterwaarts
en ook vwnw is aan de teugel als je het doet met een actieve achterhand, een ontspannen rug en zachte hand

JuuLePuuL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 17:46

Precies!

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:40

tsja dan is niks ana de teugel.. ik noem dit aan de teugel/ nagefelijk

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:00

Aan de teugel is een beetje een vaag begrip, ik praat liever over nagefelijkheid en verzameling. Nagefelijkheid is het hand volgen en het ontspannen in kaak, nek, hals, rug, en achterhand. Een nagefelijk paard kan je hoger en lager instellen.
Verzameling is de nagefelijkheid gecombineerd met rechtgerichtheid en onderbrengen van het achterbeen.
'Aan de teugel' zou ik zien als een lichte mate van verzameling. Het paard dus recht, in takt, nagefelijk en actief in het achterbeen.

In mijn ogen is het in stilstand alleen nagefelijk, omdat de achterhand niet onder kan treden.
Bij het voor- of achterwaarts gaan is een paard 'aan de teugel' als hij ontspannen, recht, in takt de hand volgt en het achterbeen netjes recht onder de massa zet.
Verzameld is weer een stapje verder, dan moet het paard de achterhand meer onderbrengen en de hals als hefboom wat meer oprichten.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:03

Ik ben het met Kylan eens

Chantalll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:25

Als een paard of pony lekker lang en ontspannen loopt met het hoofdje naar beneden zonder in elkaar gekrimpt te lopen zoals de meesten doen *verstaan we onder aan de teugel Trekken* dan noem ik dat aan de teugel, maar zoals hier al gezegd word, hier hoeft geen naam aan gegeven te worden want met ontspannenheid komt dit een heel eind vanzelf.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:29

ik heb dit stukje tekst ooit eens van lusitana hier op bokt overgenomen en vind dat prima verwoord, dus bij deze;

Een paard gaat aan de teugel als:
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter.
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen.
Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.

JuuLePuuL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 19:17

dat stukje komt vast uit de ORUN cursus of niet dan

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:51

jornajulia schreef:
dat stukje komt vast uit de ORUN cursus of niet dan

geen idee!! ik heb het van lusitana gejat

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 02:52

aan de teugel is na mijn mening:

Simpel ontspannen met de juiste aanleuning en volledig recht tussen twee teugels. daarmee bedoel ik goed voorwaarts, mooi recht, volledig naar je zit toe en tussen twee benen in.

dus nee geen enkele pas op zei! dus benen recht achter elkaar zodat het binnen en buiten achterbeen goed ondertreed.

daarbij moet je paard volledig naar je hand zijn, laag in kunnen stellen en weer naar die oprichting, en dus ook volledig je hand volgen. dus ook kunnen uitleggen met het neusje naar de grond.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:27

Ontspannen loopt, en de pony zelf je handen opzoekt.

Nanak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:05

Kylan schreef:
Aan de teugel is een beetje een vaag begrip, ik praat liever over nagefelijkheid en verzameling. Nagefelijkheid is het hand volgen en het ontspannen in kaak, nek, hals, rug, en achterhand. Een nagefelijk paard kan je hoger en lager instellen.
Verzameling is de nagefelijkheid gecombineerd met rechtgerichtheid en onderbrengen van het achterbeen.
'Aan de teugel' zou ik zien als een lichte mate van verzameling. Het paard dus recht, in takt, nagefelijk en actief in het achterbeen.

In mijn ogen is het in stilstand alleen nagefelijk, omdat de achterhand niet onder kan treden.
Bij het voor- of achterwaarts gaan is een paard 'aan de teugel' als hij ontspannen, recht, in takt de hand volgt en het achterbeen netjes recht onder de massa zet.
Verzameld is weer een stapje verder, dan moet het paard de achterhand meer onderbrengen en de hals als hefboom wat meer oprichten.

hier ben ik het mee eens

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:29

Citaat:

toch heeft hij hier altijd een voorwaartse drang.
Daarom word het ook streng afgestraft als je paard vierkant gaat staan door een voetje achterwaarts bij te plaatsen.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:38

als je paard nageefelijk loopt (en dus niet in de krul) kun je pas naar aan te teugel rijden , meeste mensen noemen in de krul getrokken (achterhand wat is dat ..) aan de teugel andere nagevelijk en vergeten nog steeds ontspannen rug rijden van achter naar voren (met active achterhand) bit is los (paard zoekt lichte! aanleuning hangt dus niet in de teugel) loopt recht en regelmatig ....

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:51

Een paard dat aan de teugel is, beweegt zich op een rechte lijn recht en in een wending volgens het verloop van de wending, is daarbij kalm, gehoorzaam, ongedwongen en met een beheerste drang naar voren onder de ruiter.

Afhankelijk van de graad van africhting en met het soort en snelheid van de gang:
a. is de achterhand meer of minder ondergebracht
b. is de hals vanuit de schoft meer of minder opwaarts gebogen
c. is de nek onder alle omstandigheden het hoogste punt van hoofd/hals, met de beide oren even hoog (horizontaal), is de nek meer of minder gebogen waardoor de neus minder of meer voor de loodlijn (vertikaal) komt en nooit hierachter
d. zijn de teugels gelijkmatig in meerdere of mindere mate gespannen, waarbij het paard het bit recht en aan beide kanten gelijk aanneemt, zonder daarbij geluid (bv knarsen) te maken en zonder daarbij de mond overmatig te openen.
e: geeft het paard meer of minder gevolg aan kuitdruk en/of een teugelhulp
f: zijn de bewegingen van het paard meer of minder verheven (licht).

(*) meer of minder heeft te maken met de graad van africhting.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:04

lotjj92 schreef:
noemen jullie dit dan aan de teugel?

1. het paard is niet aan de teugel
2. het paard is niet nageeflijk

Een paard dat stil staat:
- kan ook voorwaartse drang tonen
- kan aan de teugel zijn
- kan nageeflijk zijn

GoldStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:00

Je kan als ruiter controleren of het paard "aan de teugel" is. Je moet wel weten hoe dit moet, en voordat je dit kan doen, moeten ruiter en paard eerst aan andere eisen voldoen.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:15

Voordat je paard AdT kan gaan, moet het paard eerst aan Kuit en Kruis gaan....

Dreamstreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:12

Ben het hier helemaal mee eens!

Probleem is, dat er maar heel weinig mensen zijn die dit correct kunnen toepassen. En dat komt mijns inziens omdat er maar weinig instructeurs zijn die je dit correct leren.

Een paard zal pas echt kunnen nageven wanneer hij zijn gewicht goed over zijn (4) benen verdeeld heeft. Dan kan hij zich pas ontspannen. Ik merk dat de meeste mensen het hebben over "van achteren naar voren rijden" en over "het paard moet op zijn eigen benen lopen". Allemaal waar, maar 9 van de 10 mensen laten het helaas niet zien. En 9 van de 10 instructeurs leren het je ook niet................

Een paard kan pas ontspannen in balans (=op zijn eigen benen) lopen wanneer hij rechtgericht is. En wanneer een paard rechtgericht is, dan kan hij ook echt nageven (buikspieren aanspannen/rug loslaten).

Alleen een rechtgericht paard laat zich correct verzamelen, dus is het "aan de teugel lopen" inderdaad de eerste stap naar verzameling.

Ik zie zelden een paard correct lopen. Of het paard heeft zelf een houding aangenomen waardoor hij "vanzelf" in de krul gaat, maar niet correct in balans loopt. Of het paard wordt in de krul gedwongen/gezaagd etc. Hand laag! roepen ook nog de meeste instructeurs, terwijl ik vaker neerwaartse druk zie i.p.v. een mooie rechte lijn van de hand via de teugel naar de mond van het paard. Of het paard loopt niet in de krul (omdat men dat dressuren maar onzin vindt). In al deze gevallen is het paard niet rechtgericht en laat zich dus ook niet correct verzamelen.

Wanneer je een paard niet kunt rechtrichten, dan ben je het paard uiteindelijk aan het overbelasten!

En bijna alle bewegingsproblemen/kreupelheden etc. worden veroorzaakt door overbelasting.....................................

Volgens mij is het grootste probleem in de paardenwereld dat er maar weinig instructeurs zijn die je "het rechtrichten" (noodzakelijk voor het nageven) correct kunnen leren.

Jammer.......................
(behalve dan voor de bankrekening van de veearts)!

Nanak schreef:
Kylan schreef:

hier ben ik het mee eens