'jolig' paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lien_87

'jolig' paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 19:22

hallo,

Ik zit met een probleem en jullie zijn mijn laatste redding
Mijn verzorgpaard, een 8 jarige KWPN merrie, is altijd erg opstandig tijdens het rijden en dan met name tijdens de buitenritjes, hij reacties bijvoorbeeld als ze schrikt zijn altijd erg overdreven en ze wordt dan heel sterk. Ik weet dat vluchten haar instinct is maar op deze manier wordt het gevaarlijk. Zo heeft vorige week de andere verzorgster haar sleutelbeen gebroken toen het paard schrok en het op een rennen zetten waardoor ze in een bocht is uitgegleden.

Het probleem is dat dit voor de eigenaren dus de druppel was ( er is nooit eerder een ongeluk gebeurt) en nu hebben besloten haar te verkopen. Ik vind dit redelijk zwak want ze hebben nooit geprobeerd om de merrie rustiger te krijgen of bijvoorbeeld meer dicipline bij te brengen, en ik ben daar dus al een tijdje in mn eentje meebezig (lessen enz) maar in mn eentje schiet het niet egt op.

Ik ben van mening dat ze gewoon jolig is en dat ze der energie kwijt moet. ze wordt nu ongeveer 5 keer in de week gereden of gelongeerd. Het probleem is ook dat de bij 20 minuten stappen is..

Hebben jullie misschien tips hoe ik haar dit af kan leren want ik wil egt niet dat ze haar verkopen.

groetjes lien

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:50

Misschien kan je haar voor het rijden ook even longeren? Dan kan ze haar energie even kwijt en kan ze zich uit leven.
Als dit niet werk moet je eens naar het voederrantsoen kijken. Misschien krijgt ze te veel krachtvoer oid..?

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:06

Denk ook dat ie misschien te veel krijgt..
Neem de merrie eens mee aan het hoofdstel zonder dat je er opzit, misschien ff voor de tekerheid met hengstenketting/bit, laat haar aan alles rustig wennen.
Dat je les neemt vindt ik al een pluspunt, zo leer je elkaar beter te vertrouwen, ik zou het aan de eigenaresse vragen of ze nog kan wachten met de verkoop, en dat jij met haar aan de slag wilt gaan, lukt het niet, dat ze haar dan als nog mag verkopen.. een soort van laatste kans dus, zijn sommige mensen wel gevoelig voor

succes!

lien_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 08:36

bedankt voor de reacties!
we zijn ook al een tijdje minder gaan voeren want ze was echt veel te dik. Ze staat altijd op het land ook snachts dus ik dacht altijd dat ze haar energie wel kwijt kon.
Longeren van te voren doe ik soms, maar de eigenaar heeft daar nooit zin in, hij wil er in 1 keer op kunnen stappen zonder gedoe, eigenlijk is het gewoon een zeikerd

RZDLover

Re: 'jolig' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 08:43

wordt ze nou wel of niet verkocht? Dat zou wel jammer voor jou zijn, omdat jij er zo hard je best voor doet.
Ik zou gewoon er voor zorgen dat ze haar energie goed kwijt kan (longeren enzz.) ook aan de hand naar buiten gaan is indd een heel goed idee. Doe ik trouwens altijd. Ik ga er, als ze nog nooit buiten zijn geweest, nooit gelijk op.

veel succes en ik hoop voor jou dat ze blijft zodat je verder met haar kan komen

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 08:45

[quote="lien_87"]hallo,

Het probleem is ook dat de bij 20 minuten stappen is..

Ik zie nu pas dat ik het niet goed getyped had
Het moet zijn dat de BAK 20 minuten stappen is..

lien_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 08:50

Ik ben bang dat ze min of meer al besloten hebben om haar te verkopen, ze hebben al een stal gevonden die haar weer helemaal top fit gaan rijden zodat ze wat meer waard wordt, ik vind dit echt totale onzin maar goed.
Ze hebben niet gezegd wanneer ze weg gaat maar dat ik er rekening mee moet houden dat ze verkocht wordt dus ik ben nog steeds bezig om te laten zien dat ze best een beetje kan veranderen in gedrag, ik hoop dat het werkt

Een half jaar geleden toen het veulen eraf ging (want die heeft ze ook nog gehad) zei de eigenaar dat we samen wedstrijden gingen rijden omdat dat haar zo leuk leek en ze zeiden dat ik maar een startkaart aan moest gaan vragen, maar dit heb ik niet gedaan omdat ik vond dat de merrie er nog niet klaar voor was. Dus eigenlijk hebben ze me gewoon valse hoop gegeven..

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:02

lien_87 schreef:
bedankt voor de reacties!
we zijn ook al een tijdje minder gaan voeren want ze was echt veel te dik. Ze staat altijd op het land ook snachts dus ik dacht altijd dat ze haar energie wel kwijt kon.
Longeren van te voren doe ik soms, maar de eigenaar heeft daar nooit zin in, hij wil er in 1 keer op kunnen stappen zonder gedoe, eigenlijk is het gewoon een zeikerd

Ja maar het is een feit dat de KWPN'ers steeds heter gefokt worden en je niet zomaar op elke kwpn weg kan stappen..

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:43

lien_87 schreef:
hij wil er in 1 keer op kunnen stappen zonder gedoe, eigenlijk is het gewoon een zeikerd

Tut, tut, zo praat je niet over mijn vrienden .

Gekkigheid Lien, ik snap dat je best pissed off ben, maar het verhaal heeft een andere kant. Het is toch overduidelijk dat de eigenaar te makkelijk gedacht heeft over de aanschaf van het paard. De bedoeling was dat zijn vriendin er wedstrijden mee ging rijden en die ziet dat, na de recente ontwikkelingen, gewoon niet zitten. Ze houden geen paard aan voor het plezier van de bijrijders terwijl ze er zelf weinig mee doen. Daarvoor is het een te dure hobby.

Hij geeft toe dat hij inderdaad te weinig tijd aan longeren en dergelijke besteed, gewoon omdat hij daar geen zin in heeft. Hij ziet zichzelf als een 'mooi-weer-rijder'. Dan moet je geen hete kwpn-merrie hebben. Ik denk daarom dat het een goede beslissing is om haar te verkopen en zo ook het paardje een betere toekomst te geven bij mensen die wel met haar aan de slag willen, want ze heeft zeker potentie.

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:45

lien_87 schreef:
Ik ben bang dat ze min of meer al besloten hebben om haar te verkopen, ze hebben al een stal gevonden die haar weer helemaal top fit gaan rijden zodat ze wat meer waard wordt, ik vind dit echt totale onzin maar goed.
Ze hebben niet gezegd wanneer ze weg gaat maar dat ik er rekening mee moet houden dat ze verkocht wordt dus ik ben nog steeds bezig om te laten zien dat ze best een beetje kan veranderen in gedrag, ik hoop dat het werkt

IJdele hoop. De beslissing is genomen. Ik denk niet meer dat je ze kan overhalen...

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:05

Tja ik ben het met Duke eens, een paard hou je voor jezelf en niet voor je bijrijdsters. tuurlijk is het altijd een lastige situatie, maar feit blijft dat het dier niet van jou is.

Ik heb ook geen eigen paard, en ik heb al vaak in dezelfde situatie als jou gezeten, ik weet hoe je je voelt, alleen vind ik het niet netjes om er zo mee om te gaan op een openbaar forum. Als ik dit zou lezen als eigenaar zou ik behoorlijk pissig zijn

lien_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 14:12

oke oke, dat had ik niet moeten zeggen, maar toen ik het er met de eigenaar vorige week over had zei hij dat hij haar voorlopig niet weg zou doen. En natuurlijk moet je een paard niet houden voor de bijrijdsters dat snap ik ook wel, ik vind het gewoon zonde van het paard om haar weer door te sturen naar iemand anders want naar mijn idee is het geen hopeloos geval.
De eigenaren weten hoe ik er over denk want ik heb ze gister een hele lange mail gestuurd. Ik ben ook niet kwaad ik vind het gewoon erg jammer.

En dat ik het op een openbaar forum bespreek is simpel omdat ik het met iemand wilde delen, en jullie mij misschien wat tips konden geven, want bij mijn moeder hoef ik niet aan te kloppen

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:19

Dat is ook prima, praten lucht op Ik zou alleen geen termen als zeikerd enzo gebruiken Daar doelde ik meer op!

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:19

lien_87 schreef:
oke oke, dat had ik niet moeten zeggen, maar toen ik het er met de eigenaar vorige week over had zei hij dat hij haar voorlopig niet weg zou doen. En natuurlijk moet je een paard niet houden voor de bijrijdsters dat snap ik ook wel, ik vind het gewoon zonde van het paard om haar weer door te sturen naar iemand anders want naar mijn idee is het geen hopeloos geval.
De eigenaren weten hoe ik er over denk want ik heb ze gister een hele lange mail gestuurd. Ik ben ook niet kwaad ik vind het gewoon erg jammer.

En dat ik het op een openbaar forum bespreek is simpel omdat ik het met iemand wilde delen, en jullie mij misschien wat tips konden geven, want bij mijn moeder hoef ik niet aan te kloppen

Je kan altijd ook bij mijn aankloppen .

Zij zien haar ook niet als een hopeloos geval. Want voor een kwpn-merrie is haar gedrag volstrekt normaal. Ik heb zondag een heel gesprek met ze gehad erover. Ze geven gewoon toe dat zo'n kwpn-merrie niets voor hun is. Zij hebben geen moed en zin om die strijd met haar aan te gaan.

Je vraagt om tips. Mijn tip: let it go! Het is hun beslissing en wat je ook zult doen, ze zijn er voor zichzelf al over uit.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:21

Splinter schreef:
Tja ik ben het met Duke eens, een paard hou je voor jezelf en niet voor je bijrijdsters. tuurlijk is het altijd een lastige situatie, maar feit blijft dat het dier niet van jou is.

Ik heb ook geen eigen paard, en ik heb al vaak in dezelfde situatie als jou gezeten, ik weet hoe je je voelt, alleen vind ik het niet netjes om er zo mee om te gaan op een openbaar forum. Als ik dit zou lezen als eigenaar zou ik behoorlijk pissig zijn

AMEN!

Het is natuurlijk sneu voor jou maar het is niet jouw paard. Het zijn (denk ik?) ook niet jou centen die het paard op eet. Als de eigenaar geen klik heeft met het paard kan hij het beter verkopen dan er aan blijven prutsen. Daar worden ze beiden niet beter van. Ik kan me voorstellen dat dat rot voor jou is maar dat is nou eenmaal het lot van een bijrijder (ik spreek uit ervaring). Sterkte in ieder geval.

JoT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:34

De eigenaar heeft blijkbaar eindelijk ingezien dat dit paard niets voor hem is. Ik ken het paard in kwestie niet goed, maar ik weet wel dat deze dame nooit echt makkelijk is geweest, en dan druk ik me nog zwak uit. Het ongeluk vorige week is blijkbaar de druppel geweest, die de emmer deed overlopen. Ik kan me voorstellen dat je het jammer vindt, maar het is niet jouw paard, dus niet jouw beslissing om haar te houden of te verkopen.

De eigenaar had in principe nooit een paard als deze moeten kopen. Beter laat dan nooit je fout inzien dan maar...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:36

VMR --> RT

lien_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 14:43

[quote="Duke[/quote]

Je vraagt om tips. Mijn tip: let it go! Het is hun beslissing en wat je ook zult doen, ze zijn er voor zichzelf al over uit.[/quote]

Diep in mn hart weet ik ook wel dat ze heus wel weg gaat, maar het lukt me niet om me er bij neer te leggen ook al veranderd dat niks. Ik hou zoveel van dat paardje (klinkt erg cliche )en het gaat allemaal zo snel ineens. Misschien dat als ze egt weg is ik me er bij neer kan leggen, maar ik heb net met mezelf afgesproken dat als ze weg ik stop met rijden want ik wil dit absoluut niet nog een keer meemaken..

misschien dat ik ooit nog eens mijn eigen paard krijg..

iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties

lien_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 14:47

JoT schreef:
De eigenaar heeft blijkbaar eindelijk ingezien dat dit paard niets voor hem is. Ik ken het paard in kwestie niet goed, maar ik weet wel dat deze dame nooit echt makkelijk is geweest, en dan druk ik me nog zwak uit. Het ongeluk vorige week is blijkbaar de druppel geweest, die de emmer deed overlopen. Ik kan me voorstellen dat je het jammer vindt, maar het is niet jouw paard, dus niet jouw beslissing om haar te houden of te verkopen.

De eigenaar had in principe nooit een paard als deze moeten kopen. Beter laat dan nooit je fout inzien dan maar...

laten we er maar over op houden, het is niet de bedoeling dat we over de eigenaar gaan roddelen of iets dergelijks

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:50

lien_87 schreef:
Misschien dat als ze egt weg is ik me er bij neer kan leggen, maar ik heb net met mezelf afgesproken dat als ze weg ik stop met rijden want ik wil dit absoluut niet nog een keer meemaken..

misschien dat ik ooit nog eens mijn eigen paard krijg..

iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties

Nou, nou, niet zo somber. Kop op! Het hoort erbij. Ook als je een eigen paardje zal krijgen, kan je met verlies te maken krijgen, door bv. overlijden van het paardje. Het hoort bij het leven. Ik heb ook de beslissing moeten maken om Daisy te verkopen en dat was ook een zwaar afscheid. Alleen ik pieker er niet over om voor deze tegenslagen mijn hobby op te geven.

Je mag ook Duke komen verzorgen . Die gaat zeker niet weg!

lien_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 14:51

haha dat is lief van je maar ik rij liever engels, en natuurlijk moet je van een eigen paard ook een keer afscheid nemen maar dan weet ik zeker voor mezelf dat ik er alles aan gedaan heb en nu sta ik gewoon machteloos toe te kijken...

JoT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:55

lien_87 schreef:
JoT schreef:

laten we er maar over op houden, het is niet de bedoeling dat we over de eigenaar gaan roddelen of iets dergelijks

Tis ook niet mijn bedoeling om over de eigenaar te gaan roddelen, maar misschien dat dit het 'waarom' van de beslissing wel iets duidelijker maakt.

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:00

lien_87 schreef:
haha dat is lief van je maar ik rij liever engels, en natuurlijk moet je van een eigen paard ook een keer afscheid nemen maar dan weet ik zeker voor mezelf dat ik er alles aan gedaan heb en nu sta ik gewoon machteloos toe te kijken...

Tja, dat is het vervelende met verzorgpaarden. Daar kunnen meer meiden over mee praten. Zoveel mensen, zoveel meningen. En je kan het niet altijd eens zijn met de beslissingen van de eigenaren van je verzorgpaard. Het is soms heel wrang. Enige oplossing imo is een eigen paard aanschaffen. Maar daar zit weer een groot kostenplaatje aan vast. Financieel gezien heeft een verzorgpaard voordelen. Ethisch gezien meer nadelen.

Splinter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:39

lien_87 schreef:

Dan kom je Utah verzorgen, ze staat in Stompwijk

Emilia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:18

Dyyy schreef:
Misschien kan je haar voor het rijden ook even longeren? Dan kan ze haar energie even kwijt en kan ze zich uit leven.
Als dit niet werk moet je eens naar het voederrantsoen kijken. Misschien krijgt ze te veel krachtvoer oid..?

De conditie van paarden die voor het rijden gelongeerd worden, wordt dan alleen maar beter.

Weet niet hoe zijn/haar conditie is, maar misschien minder voer of een ander soort voer waardoor hij/zij minder engergie krijgt.