met lange teugel op de achterhand rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

milo

met lange teugel op de achterhand rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 21:30

hallo,

omdat rambo een paar keer niet lekker liep, en wij denken dat dat verband houdt met het feit dat hij soms een beetje loopt te sloffen, let ik er nu erg op dat meneer in actie blijft en goed op de achterhand loopt.

het probleem is alleen: ik ben gewend om hem in te stappen, en daarna in de te draven aan de lange teugel.
daarna erbij pakken maar niet veel vragen, gewoon lekker los maken, motor wakker maken en pas daarna gaan we serieus trainen. (rambo is 29, heeft wel z2 gelopen en heeft superconditie voor de rest)

als ik aan de lange teugel inrij, valt hij vanzelf op de voorhand omdat hij helemaal lang gerekt is, en dat is dus niet de bedoeling.
als ik gewoon aan het werk ben komt hij goed verzameld en rond, en vooral in de gallop gaan we lekker bergopwaarts!

hebben jullie advies of tips hoe ik rambo aan de lange teugel kan indraven, zonder dat hij op de voorhand valt?

alvast bedankt, milo&rambo

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:32

schijnovergangen maken

broadway

Re: met lange teugel op de achterhand rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:42

wat jij wilt is zijn probleem, daardoor sloft hij juist, hij heeft dit duidelijk niet nodig,zoals goede z-paarden worden getraind.....van achteren naar voren, jij eist het tegenovergestelde!!!!!Begin op zijn manier en eindig op jouw manier, dan is het sloffen over!!!Jij rijdt het erin!
Ik masseer en longeer+ fysiotherapie bij probleempaarden en kom dit héél vaak tegen !!!!

Kaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:23

zohee..broadway...zo heb ik er nog nooit over gedacht !!
Vind het wel mooi punt dat je maakt

Toch denk ik dat ook dit paard met een lange teugel normaal moet lopen. Ik weet niet of je hem echt gewoon lang houd..en of hij aanleuning heeft of gewoon met zijn hoofje zo van tralalala loopt.
Ik zou het volgende doen:
Houd met die lange teugel kontakt met de mond, dus gewoon aanleuning houden en dan van daaruit er vanuit de motor tegenaan rijden. Dus eigenlijk wat je normaal met echt trainen doet, nu gewoon met losrijden doen..alleen dan met een langere teugel en je paard's hoofd lager (als je het nog snapt ) Je kan hem dan lekker laag en ontspannen over zijn rug losrijden, maar toch van achter actief houden en waarschijnlijk zal hij dan minder sloffen!

Succes ermee!

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:23

misschien kun je hem beter voorwaarts neerwaarts rijden (dat is ook min of meer wat kaia hierboven bedoelt denk ik) tijdens het losrijden en em dan van daaruit wat meer oppakken als ie los is. sowieso misschien wat lager (en evt dieper) instellen dan dat je later in de training zou doen, maar wel met contact en (uiteraard) been erbij zodat hij wat meer bij elkaar komt. en sowieso natuurlijk van achter naar voren rijden ipv andersom.
op zich zou imo (zeker zo'n ervaren) paard ook aan een lange teugel gewoon een goede stap (en evt draf) moeten kunnen hebben (dus iig achterhandgebruik in zoverre dat hij zijn gewicht over 4 benen verdeelt), maar hij is nou eenmaal al een dagje ouder en zoals je zelf al aangeeft gebeurt dat niet dus zul je er toch wat meer aan moeten rijden.
hoop dat je er wat mee kan, veel succes!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:03

Als hij goed op conditie is, denk ik dat je ondanks zijn leeftijd misschien ook wel tijdens het indraven en stappen wat meer mag vragen.. Als jij dan niets aan hem vraagt zal hij niet besluiten om eens lekker zijn achterhand eronder te plaatsen.

Dus neem wel de tijd voor instappen en warm maken voor de spieren, maar probeer hem tijdens het draven aan de langere teugel wel goed actief aan het been te zetten en dus wel rond vragen.. Voorwaarts neerwaarts dus..

Je paard kan veel, probeer hem ook te stimuleren om dit te blijven oefenen. Ofwel, probeer zijn trainingen uitdagend en op zijn niveau te houden. Ondanks dat hij al wat ouder is..

Kaia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:25

sophie21 schreef:
misschien kun je hem beter voorwaarts neerwaarts rijden (dat is ook min of meer wat kaia hierboven bedoelt denk ik)

helemaal

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:38

Ik weet niet wat jij doet met inrijden maar ik ga meteen actief!! Altijd aanleuning hebben!!! dan kan je je paard namelijk van achter erbij pakken. Waarom zou je eerst aan een lange teugel willen stappen? dat det ie toch dehele dag al?
Ik sluit me helemaal an bij broadway!!
Ik stap heel actief in en zorg dat mijn paard aan de teugel loopt. Ik probeer steeds of ze hals zou willen strekken. ook in die houding kan ze opwarmen. Wees niet te bang. ook niet bijeen wat ouder paard. Hij geeft vanzelf wel aan wat kan en wat niet. Gewoon lekker trainen. Klinkt dit toch iets teveel dan zou ik er voor kiezen even 5 minuten te longeren dan berijk je hetzelfde

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 22:09

broadway schreef:
wat jij wilt is zijn probleem, daardoor sloft hij juist, hij heeft dit duidelijk niet nodig,zoals goede z-paarden worden getraind.....van achteren naar voren, jij eist het tegenovergestelde!!!!!Begin op zijn manier en eindig op jouw manier, dan is het sloffen over!!!Jij rijdt het erin!
Ik masseer en longeer+ fysiotherapie bij probleempaarden en kom dit héél vaak tegen !!!!

he, ik volg je niet helemaal.

want ik stap hem eerst een paar rondjes aan de lange teugel, (veel voltes) dan een paar rondjes draven, aan de lange teugel.

maar jij zegt dat dat dus helemaal niet goed is? ik dacht namelijk dat dit goed was, lekker over de rug en zo, even erin komen?

daarna pak ik hem erbij en gaan we echt warm rijden, maar pas na 20 minuten merk ik dat hij helemaal lekker los is, goed warmgelopen, helemaal soepel, in ijf en hals en benen.

maar als ik het goed begrijp moet ik hem juist meteen erbij pakken?
maar niet in de krul toch, want hij is in het begin nog stijf in zn lijf en dat vindt ie niet prettig.

ik moet zeggen dat ik hem vandaag ook weer zo gereden heb, en het gaat super! hij buigt heel lekker in, loopt heel ontspannen nagevelijk, het gaat heel goed.
hij moet hard werken maar hij loopt heel fijn en komt ook heel mooi rond.
en dit was nadat ik hem gewoon na de stap meteen op maat genomen heb.

dus jij bedoeld:
je houdt je paard actief,
niet eerst lange teugel, maar geoon meteen erbij pakken, van achter naar voren

want dat was de bedoeling ook, maar ik zocht een manier om hem niet naar voren te laten vallen tijden het draven met lsnge teugel. maar di is er dus niet?

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:35

Jawel; actief rijden (flink arbeidstempo) met aanleuning en probeer te schakelen; paar pasjes vooruit, paar pasjes terug. Over de rug rijden is iets heel anders dan je paard op de voorhand te laten sloffen . Je paard moet altijd voorwaarts willen, ook in het losrijden. Hij moet je hand volgen naar beneden en aanleuning zoeken in je hand. Voorwaarts-neerwaarts rijden is al meer op lengte, denk maar aan halsstrekken, dat hoort ook niet met een slaphangende teugel.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 22:47

oke, dus goed de pas erin. ik begon altijd rustig, even wakker worden, omdat hij soms last heeft van stijve benen in het begin. hij heeft namelijk gescheurde pezen gehad.

maar dat kan ik dan beter oplossen met goed instappen, nog iets langer dan in al doe.

maar vandaag ging het super, hij liep heerlijk en ontspannen, en goed actief!

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:08

Afbeelding

Als ik zo wil draven moet ik dat aan het EINDE van mijn training doen.
Broadway heeft imo helemaal gelijk.
Ik zeg absoluut niet dat dit een perfecte foto is en misschien is dit ook niet jouw bedoeling, maar op deze manier rij ik graag uit. En daarbij maak ik dan ook gebruik van veel tempowisselingen, (schijn)overgangen enz. Niet zomaar doelloos rondjes hollen.

Mijn paard geniet zo echt van de lange teugel, zonder helemaal uit elkaar te vallen en alle impuls vanachter te verliezen(al is ze niet zo rond als in mijn training natuurlijk..)
Dit is geen VWNW, de teugel hangt in een boogje, maar ACTIEF uitrijden met een lange teugel.
Sloffen mag als we richting stal gaan

Ik zou VWNW actief instappen en draven en lekker veel (fantasie)figuren en (schijn)overgangen en tempowisselingen.
Daarna in je training wat meer oppakkken en dán komt pas wat jij wilde, aan de lange teugel draven zonder finaal uit elkaar te vallen.
Maak van dat INrijden UITrijden en dan kan het best!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 01:39

dankjewel voor het luisteren......afz.jouw paard!!!!!

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 11:53

haha ja dank je wel, 'rambo'

maar wil je dan uitleggen waarom al die mensen dan wel indraven met lange teugel?
ik deed het juist voor rambo, lekker warm worden, niet meteen aan het werk gezet worden. maar blijkbaar is dit dus juist slecht, terwijl ik dat nooit gedacht had.

vooral omdat hij in het begin nog wat stijf is, wil ik hem er niet meteen bij pakken. maar nu gaat het wel goed, ik heb hem erbij maar vraag nog niet veel in het begin.
gewoon lekker ontspannen (hij komt wel meteen rond, dat had ik niet gedacht) en dan werken aan een buigzaam lijf en lekker trainen

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:58

Ik zou ook kiezen voor langer instappen en dan in stap al oppakken. Inderdaad het draven aan de lange teugel bewaren voor het laatst om uit te draven .

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:09

is afhankelijk van wat de ruiter vraagt en hoe het paard zichzelf draagt!
Je eist toch ook niet dat jezelf 'smorgens met kruipen begint,(baby-fase) terwijl je prima op je benen kunt lopen?

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 12:12

ja maar ik ga sochtend niet meteen hardlopen , dan warm ik ook eerst op.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:14

Het opwarmen zou ik dus meer doen in stap .

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 12:17

ja, dat deed ik al, 10 minuten stappen, beide kanten voltes openen en sluiten, slangevoltes, dat soort dingen.

nu pak ik hem daarna gewoon meteen op, en ik moet zeggen dat het super gaat. hij loopt we heel lekker op, zoekt de nagevelijkheid op, heel ontspannen.

toch ben ik nog benieuwd WAAROM het nou zo slecht is, omdat heel veel mensen het doen, en dit waarschijk 0net als ik toen- niet weten.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:50

Ik zou het ook niet slecht noemen.
Hooguit wat onlogisch.

Maar waarom zou je het je paard en jezelf moeilijker maken dan nodig is door aan het begin iets te vragen wat op het einde veel makkelijker gaat?
Waarom wil je zo graag met lange teugel op de achterhand rijden, zoals de titel zegt?
Omdat dat jou een lekkere manier lijkt als je paard zou zijn om op te warmen?
Voor je paard is het echter veel minder logisch. Je paard zelf loopt liever met z'n gewicht op de voorhand, zoals je weet.
'Op de achterhand' zoals je zelf zegt, kost namelijk kracht. (Ik zou het 'met de achterhand er voldoende bij' noemen, btw) Om dat te kunnen bewerkstelligen, moet je vanachter naar voren rijden. Wanneer jij de voorkant losgooit, (met lange teugel) is dat lastig. Je paard 'in je hand rijden' wordt moeilijker.
Ik zeg natuurlijk niet dat dat niet kan, je kan been geven en zodoende de achterhand activeren en als actieve impuls houden zonder veel harder te gaan door het tempo op te vangen met je zit, maar waarom ga je daar in vredesnaam een training mee beginnen?
Gebruik het begin om je paard goed voor het been te krijgen door actief te stappen en wat ik (en anderen) hiervoor al noemden.
Je gaat je paard daarna ronder vragen om hem 'door het lijf' / 'over de rug' te krijgen.
Wanneer je paard z'n rug moet gebruiken, moet hij o.a. zijn buikspieren aanspannen.
Wanneer je hiermee in de training bezig bent geweest, is de stap naar 'met lange teugel op de achterhand rijden' veel logischer.
Lekker voor je paard omdat hij z'n hals fijn kan strekken, zonder finaal op de voorhand te kukelen en alle impuls te verliezen.

Wil je toch met lange teugel draven aan het begin (wat ik zelf ook wel eens doe) verwacht dan niet teveel.
Ik moet een eindje rijden naar de bak waar ik les, en op de heenweg stap ik eerst twintig minuten met lange teugel, ik draaf en galoppeer ook een stukje met lange teugel. Ze loopt dan redelijk uit elkaar gevallen, haha, met d'r hoofd beurtelings omhoog, dan weer naar beneden, dan zoekt ze m;n hand weer op en dan wordt ze weer afgeleid... ik maak me er niet druk om of ze haar rug genoeg gebruikt, als het tempo maar lekker constant is. Als ik er bijna ben pak ik haar even op en rij ik een paar stukjes met stelling en buig ik even door, even voelen hoe soepel (of stijf) ze is, en dan de bak in. 1 rondje lange teugel stappen, dan gelijk oppakken en VWNW stappen en draven, dan pas hoger instellen en aan het einde even met lange teugel draven, soms een galopje met lange teugel waarbij ik de verzameling waarin we in de training hebben gewerkt nog even probeer vast te houden, en dan kort uitstappen. Kakt ze dan in, drijf ik gelijk bij tot we weer op een normaal actief staptempo zitten. Sjokken mag naar de stal, niet in de bak.
Dan naar huis met een klein draaf en galoppeer-maar-raak-stukje met de teugels helemaal los, dan twintig minuten uitstappen.
Is ze helemaal droog en op adem als we thuiskomen.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 17:38

ik denk dat ik een beetje verkeerd overgekomen ben.

het is namelijk zo dat ik helemaal NIKS vraag als ik aan de lange teugel indraaf, daarom deed ik het ook. beetje wakker worden, nog niet intensief bezig, opwarmen.

ik ben er vanaf gestapt, en ik moet zeggen dat het trainen nu ook een heel stuk beter gaat. vreem dat door zo'n klein verschil je hele rijden anders wordt.
ik dacht altijd dat het lekker voor hem was, maar nu ik hem er na het stappen gewoon bijpak, voelt het veel beter aan. hij is ook meteen wakker, als ik de teugels op maat maak voelt hij meteen heel anders aan, alsof hij weet van: ja, we gaan nu beginnen.
heel vreemd, volgens mij vindt hij het ook goed zo. hij is heel ontspannen, ook met tempowisselingen, waar hij voorheen zijn hoofd nog wel in de lucht wilde gooien, blijft hij nu ontspannen en nagevelijk lopen.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:43

zo zie je maar weer , wees nooit te bang om te vragen.....uit te proberen...en zelf de conclusie trekken.......of het bij jouw, maar ook bij jouw paard past, soms past die combinatie niet, in jouw geval dus prima!

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:53

Ik rij op manegepaarden en die moeten we altijd inrijden met een lange teugel. Geen boogje, wel comtact, maar wel omlaag zodat het paard zn rug gaat gebruiken. Vanuit een ontspannen rug kan je je paard oppakken heb ik altijd geleerd. En met overgangen rijden kun je de achterhand er ook bijrijden, paarden die niet aan de teugel lopen kunnen wel hun achterhand eronder hebben. Een lange teugel is niet altijd een uitnodiging tot sloffen, ik ben met jullie eens dat je vanaf begin af aan actief voorwaarts moet rijden. maar ik gebruik het laag rijden dus juist om een ontspannen rug te krijgen, en niet meteen rond vragen want dat lijkt me ook niet best voor de spieren. Og begrijp ik het nou verkeerd? Don't shoot me if I'm wrong

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:02

nee hoor goed begrepen, maar er zijn uitzonderingen.....dit is er één!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 18:25

foto van vandaag, let niet op mijn houding, het is in een dieptepunt gekomen. (komt door de winter,winterjas aan, en dan laat ik het verslobberen.

Afbeelding

tijdens het inrijden genomen.