Geen lange teugel durven geven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Vanisha_

Geen lange teugel durven geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 15:36

hallo ik weet niet of het hier goed staat maar als dat niet het geval is kan iemand het voor mij verplaatsen?
Ik heb dus een fjordje van bijna 6 en heb al het nodige met haar meegemaakt dat ik best angstig ben om te rijden.
Ik heb een aantal maanden niet meer durven rijden maar probeer het toch steeds weer op te pakken en door te zetten
Ze is best kijkerig en schrikachtig en dan springt ze opzij of gaat er vandoor tot ze gestopt wordt.
Ik durf dus niet met lange of losse teugel te rijden omdat ik dan het gevoel heb dat ik helemaal geen controle meer heb of dat als ze schrikt en opzij springt ik eraf lig
Ik heb het zowel in de buitenbak als op buitenrit en dan zie ik iedereen lekker rijden of inrijden met lange of losse teugel maar ik durf het gewoon niet
Is er iemand die tips of advies heeft?
alvast bedankt

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:10

Tja, het is een kwestie van durven. Zorg er in ieder geval voor dat je je handen durft te ontspannen en zelf ontspannen zit. zodra jij continu gespannen met strakke teugel rijdt, reageert je paard daarop. Jij bent angstig, je paard merkt dat en gaat dus zichzelf druk maken omdat jij bang bent maar hij niet ziet waarom..

Misschien best om te beginnen met lange teugel geven in een goed voorwaartse draf. Zorg voor een vlot tempo en houd haar voorwaarts, dan langzaam aan geef je haar langere teugel. Let erop, galop is direct een overgang terug maar houdt haar wel goed voorwaarts.

Zodra haar tempo hoog ligt, kan ze minder snel haar energie steken in korte en onverwachte sprongen opzij. Dus als ze schrikt, voel je dit omdat ze versnelt eerder aan heb ik het idee. En doordat je haar goed voorwaarts, wellicht boven haar tempo houdt is ze toch al druk bezig waardoor haar aandacht iets meer wordt afgeleid. Misschien proberen zo een beetje je angst om langere teugel te geven minder te laten worden. zodra dit je beter afgaat uitbreiden met langzamer tempo en of overgang aan de lange teugel naar stap enzo..

Succes..

Marije_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:13

ooh het lijkt erop dat er tussen jullie weining vertrouwen is. Werk daaraan want het is belangrijk dat er vertrouwen is tussen paard en ruiter, zo komt er harmonie in het geheel en is zowel de ruiter als het paardje ontspannen. Zonder vertrouwen ga je op een geven moment alleen maar 'vechten' met je pony. Om elkaars vertrouwen terug te winnen is freestylen misschien een idee?

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:30

hierboven staan al goede tips!! het is natuurlijk belangrijk dat je los durft te laten, want de spanning van jou voeld het paard ook. dit kan dus ook een reden zijn van je probleem. probeer te werken daaraan met de hierboven gegeven tips!

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:31

maak een bokriempje vast aan het zadel. Kun je die vastpakken.. Hiermee kun je jezelf dan in het zadel duwen als je het 'eng' vindt.

theaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:36

Je kunt je pony ook zoveel teugellengte geven als dat ze zelf wil nemen dan behoud je iedergeval het contact met de mond. In het begin gewoon een klein beetje langer om het vertrouwen op te bouwen. En inderdaad goed voorwaarts rijden dan zijn ze meer met jou bezig dan met de omgeving.

Marijkjuh

Re: Geen lange teugel durven geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:41

Ik snap je probleem van dat je bang bent dat je met lange teugel geen controle meer heb. De helft van de keren dat ik van m'n pony ben gevallen ( = vaak ) was met lange teugel. Dus ik vind het ook een beetje eng. Maar je moet gewoon proberen vertrouwen in je pony te hebben. Ga anders een paar keer met je pony wandelen zodat je kan zien dat ze niet om de seconde schrikt ofzo. Maar als jij bang bent schrikt je pony eerder, denk anders gewoon de hele tijd van: je kan het ik heb vertrouwen in je. Ik denk dat als je meer vertrouwen in je pony heb het stukken beter gaat

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:44

Bedenk dat de teugel geen handvat is om je aan vast te houden. Je zou moeten kunnen paardrijden met je handen in je broekzakken....dus die teugel heb je eigenlijk niet nodig om controle te hebben...controle heb je vanuit je zadel....aan je been...
Dat klinkt simpel....maar ik weet wel wat je bedoelt hoor. Maar bedenk eigenlijk maar eens dat je het op je teugel toch niet kunt voorkomen dat je paard een keer schrikt of wegspringt. Dat regel jij namelijk vanuit je zadel...en vanuit de verhouding die je met je paard hebt. Dus...teugel niet nodig om je aan vast te houden...niet nodig voor controle.....alleen voor verfijnde hulpen bij stelling en buiging...dan kun je ook lengte geven, begrijp je wat ik bedoel?
Als het je zit onzeker maakt...dan is een bokriemje een goede oplossing, of een touw om de hals dat je kan pakken.
Watn als bij jouw fjord de manen geknipt zijn is het lastig om een pluk manen vast te houden hahahaha...
Ik hoop dat jehier iets aan hebt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:45

Probeer juist los te laten zodat je pony ook niet altijd maar de spaninning in zijn mond voelt. Begin hier mee als je aan de longeerlijn zit. Heb je les? Of ken je iemand die je kan helpen? Je hoeft zo niet zelf te sturen je kan hem dan gewoon loslaten op deze manier begin je er aan te wennen. Onthou, jij bepaalt het tempo. Bij sommige paarden werkt het om hem gewoon even te laten rennen maar dan wel op jou tempo, hij mag niet weer terug gaan als hij het zelf wil. Rij veel overgangen en voltes. Zodra hij onder je uit loopt neem je hem weer terug en verplicht je hemom op jouw tempo te lopen. Vindt hij het leuk om te rennen? Wen hem er dan aan dat hij mag rennen als belooning maar hij moet er wel eerst wat voor doen.

Longeer hem anders eerst even en loop met hem door de bak. Dan is hij los gereden en is zijn engerie kwijt, dan schrikt hij minder snel. Neem les, dat is het voornaamste, de instruteur ziet je rijden en kan op dat moment in grijpen en je helpen, wij kunnen dit niet vanaf de computer hoe graag we het ook zouden willen. Rij desnoodst in het begin altijd met iemand er bij dat zodra hij weer loopt te klieren je niet alleen bent.

Is je paard gewoon echt bang of loopt hij te klieren? Bij klieren moet je gewoon echt de baas zijn en ik weet het het klinkt makkelijker dan het is. Is hij bang dan moet je proberen zijn vertrouwen te winnen. Verdiep je eens in NH en begin er mee, doe een schrikpacour. Dit werkte bij mijn paard heel goed. Een aantal dingen vond hij dood eng maar met een beetje gedult en vertrouwen doet hij nu alles voor me. Het moet natuurlijk wel van twee kanten komen, vertrouw hem gewoon. Hij wil je niet expres bang maken of pijn doen. Zodra jij hem vertrouwt voelt hij dat en zou hij langzamer hand jouw ook gaan vertrouwen.

Sucses er mee!

Veline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:54

Er staan inderdaad hele goede tips hierboven, en waar ik helemaal mee eens ben; zorg dat er vertrouwen tussen jullie twee is, dat is naar mijn idee het belangrijkste, want hij voelt het meteen als jij gespannen op zijn rug zit.

Off topic:
trouwens eerste naamgenootje dat ik ben tegengekomen

_Vanisha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 17:59

allemaal hardstikke bedankt voor de reacties.
Nee ik op dit moment geen les meer ik heb wel priveles gehad maar die tijd liep ze ontzettend uit te proberen dus heb een tijd niet meer gereden.
Nu ze ook een beetje fris is longeer ik der even om te kijken hoe ze is enz en de overtollige energie eruit te krijgen.
Mijn paard is voor zover ik weet nergens bang voor het is echt klieren dat ze doet gewoon dingen zoeken enzo.
Dat NH lijkt me wel wat maar wat het precies is enzo en hoe ik moet beginnen enzo snap ik niet helemaal.
Ik heb weleens gekeken op zo'n forum maar daar kwam ik niet verder mee.
Heb je ergens een site waar oefeningen o.i.d. opstaan waarmee ik aan de slag kan? want ik wil zo graag weer met plezier rijden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:01

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:15

Ik heb dat ook lang gehad met mijn paard. Helemaal vrije teugel krijgt hij ook nooit, wel lange teugel.
Toen hij nog jong was vond miojn instructrice het ook onverantwoord om met een lange reugel uit te stappen. Dat deed ik braaf aan de hand. Zo heb ik heel wat rondjes door de bak gelopen

_Vanisha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 18:16

Bedankt dat je ze voor me hebt opgezocht, ik heb deze sites al eens bezocht maar zal ze nog eens goed doorlezen en desnoods een berichtje plaatsen of iemand wat meer info heeft.
Van dat schrikparcours waar heb je dat vandaan als ik vragen mag (hoe je dat moet opbouwen en uit wat bestaande etc) alvast bedankt

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:17

Lilkim, herkenbaar, al heb ik geen eigen paard. Ik rijd nu op een manege waar de rijstijl wat neigt naar Western. Dat houdt bv ook in: handen wat hoger dan bij veel dressuurstijlen en veel minder druk op de teugel. Dat bleek voor mij een hele goede oplossing te zijn. Ook rijden op 1 hand vind ik heel fijn, je houdt beter je evenwicht, en je kunt ook heel makkelijk de teugels erbijpakken doordat je nog een hand overhebt.

Zitoefeningen helpen ook. (Beugels uit, armen zwaaien, met je handen op je cap etc. Desnoods vraag je of iemand even mee wil wandelen.)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:21

Waarom zou je met een losse teugel moeten rijden?
Halsstrekken bijv. is gewoon met behoud van contact.
Contact wil uiteraard weer niet zeggen, terug rijden, vasthouden.

Maar ik zal bijv op vreemde of jonge jolige paarden, waarvan ik niet weet wat ze doen, nooit het contact verbreken.
Maar ze wel laten halstrekken enz.

En zeker geen dingen gaan doen waar je onzeker van word.
Dat geeft ook geen extra vertrouwen aan je paard.
Het is al knap dat je het nu aan het opbouwen bent
verlang daarom niet teveel van jezelf omdat het zogenaamd hoort door de omgeving

_Vanisha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 19:34

running kawa : het gaat niet echt om het met losse teugel rijden.
Maar ik rijd zelf gespannen dus teugels kort dus dan ga ik automatisch voorover zitten en krijg zelfs kramp in mijn hand van het krampachtig vast houden.
Mijn verzorgster kan dus b.v. wel met ' lossere teugel ' rijden waardoor ze ook nageeflijk loopt.
Ik durf der niet goed wat vrijer te laten zeg maar

_Vanisha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 19:36

En ja ik stel het rijden ook altijd uit.
Dan ga ik b.v. even snel de stal uitmesten of longeren.
Dus het komt wel voor dat ik dan een paar weken niet meer heb gereden en dan heb ik zoiets van nu moet ik het toch maar weer eens proberen maarja dan ben ik weer helemaal zenuwachtig en bang.
Je leest de laatste tijd ook veel van die nare berichten waar je dan automatisch angstiger van wordt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:34

Schrikpacours houdt bij mij in dat ik in de bak/padock dingen heen zet waar een paard van zou kunnen schrikken. Zeil waar hij over heen moet, grote parasolen, over iets heen tussen iets door onder iets door (niet altijd mogelijk) noem maar op. Vervolgens neem je haar aan een (touw)halster of desnoods hoofdstel mee en leid je haar aan een los touw door het "pacour". Ze moet achter je blijven en je loopt heel vast beraden voor op. Kin in de lucht borsten voor uit schouders naar achteren neem een houding aan, "Zo allemaal aan de kant ik ga hier ff langs en jij paard, jij gaat mee of je nou wilt of niet" Wees zeker van je zelf dan is je paard dat ook, krijgt ze vertrouwen in jouw en jij in jezelf en haar. Staakt ze? Blijf staan met een los touw laat haar ruiken zucht eens luid en diep maar blij zelf vertrouwend en "arrogant" staan. Loopt ze nog niet mee? Span het touw zo dat er een voelbare druk is, ze doet waarschijnlijk haar neus naar voren en strek haar nek, door de druk. Geen ruk geven maar een constant opbouwende druk.Lukt het nog niet? Op nieuw aan lopen en desnoods eenpas je harder lopen voor het obstakel.

Vraag anders eens of je verzorger er bij wil zijn als jij gaat rijden. Desnoods als je alleen ontspannen stapt. Van die berichten moet je je niet al te veel van aan trekken. Ik werd ook bang voor mijn fjord waardoor ik een geweldig jong dressuurpaard mis liep. Ik zou een ander paard krijgen en wou met alle geweld een sloom oud manege paard. Nu heb ik weer een energiek groot paard en ben voor geen enkel paard bang meer. Probeer het gewoon en zet je er over heen, het is echt de moeite waard zo heb je het meeste plezier aan je paard.

Nog even over het NH, kom net toevallig bijde bieb weg, maar daar heb e ook veel boeken. Ga daar eens kijken wie weet zit er iets tussen wat je kan gebruiken. Wel bij de volwassenen kijken, bij de kinderen heb je meer "handboek voor jonge ruiters" enz.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:58

Ah op die manier.

Maar dan nog, complimenten voor het doorzetten.

En longeer haar van te voren even, zodat de frissigheid eraf is.
Als je het meer zekerheid geeft, maak een bokriempje aan je zadel.

En idd, door alles wat je leest op bokt, zie je dat het zoveel verkeerd kan gaan.

Maar als je dan ziet dat het om 39000 leden gaat
die ook nog allemaal paarden kennissen hebben.
Iedereen die bijna dagelijk met de paarden bezig is, dan valt het aantal ongelukken best mee.
Dan is denk ik fietsen onveiliger, hou dat ook maar goed in je achterhoofd

_Vanisha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 22:37

Ik denk dat ik het maar eens ga proberen met zo'n bokriempje of een halstertouw rond haar hals misschien dat het wel werkt
bedankt voor de vele reaties en tips

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:51

Ga toch weer beginnen met goede instructie. Zo iemand kan je veel verder helpen dan wij hier op bokt. Begin aan de longe en werk aan jullie vertrouwen. Succes.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:39

Klinkt als mijn verhaal...
2,5 jaar geleden kwam mijn huidige instructrice mij voor het eerst lesgeven... binnen 10 minuten lag ik in het zand.

Waarom?

Ik zat erop als een jockey...ver voorover alsof ik de trein moest halen. Heel krampachtig, teugels kort, want stel je voor dat ze gaat rennen...

Wat deed de pony in kwestie?

Juist gaan rennen (en een flinke bok erbij zodat ik eraf vloog) want ze had steun aan mijn handen...Had ik losgelaten (iig veel spanning eraf) had ze wel kunnen gaan rennen, maar geen resultaat gehad.

Nu 2,5 jaar verder durf ik wel los te laten en gaat het rijden velen malen beter, ik vertrouw mijn pony's meer en zij mij
Af en toe komt mijn angst weer een beetje boven en verval ik weer ietsje in mijn oude gewoonte. 1 woord van mijn instructrice is dan genoeg
En als zij er niet is dan ontdek ik het zelf al na een half rondje en ga proberen rustig te zitten en vooral letten op mijn ademhaling. Rustig door blijven ademen helpt al een hoop om te kunnen ontspannen

Het beste is toch om een goede instructrice te zoeken die je kan helpen om jouw het vertrouwen terug te geven in die pony
Succes!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:20

Juist als het minder gaat is instructie erg zinvol (altijd trouwens ), dus klinkt mij een beetje tegenstrijdig in de oren dat je geen les meer hebt omdat je paard toen wat dwarser was.

Je merkt zelf al op dat je stap om te rijden, juist als je al een tijd niet gereden hebt weer groter wordt. Als je eraan verder wilt werken met goed gevolg, zul je hier echt even doorheen moeten. Neem weer les, zodat je bv elke week regelmatig met begeleiding rijdt. Wees streng op jezelf en ga echt vaker rijden, voorkom een viscieuze cirkel dat je het eng vind dus niet gaat waardoor je na enkele weken er voor het eerst weer met zenuwen op moet en je paard natuurlijk na enkele weken een beetje longeren je echt wel weer gaat uitproberen. Even streng zijn voor jezelf en laat iemand vanaf de kant je continu eraan herinneren dat je je moet ontspannen en de teugels langer moet nemen. Iemand die dat misschien tot boosheid toe je duidelijk maakt.. Je moet er echt even doorheen en daar ben ikzelf trouwens heel nuchter in.. Als je echt alleen maar met angst en tegenzin rijdt, leg je er dan bij neer en doe het echt niet. Wees dan een doorzetter die de knoop doorhakt door zich erbij neer te leggen dat ie minder geschikt is voor paardrijden (niet iedereen met mij eens misschien maar bedoel het echt niet persoonlijk). Als je er echt geen plezier in heb, gewoon lekker wat anders gaan doen of zoek een paard waar je je prettiger op voelt. Kun je trouwens niet even op een ander paard werken aan een onafhankelijke zit en aan het vertrouwen terugwinnen, voodat je weer verder gaat rijden op je fjord?!

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:30

Bienotje schreef:
Even streng zijn voor jezelf en laat iemand vanaf de kant je continu eraan herinneren dat je je moet ontspannen en de teugels langer moet nemen. Iemand die dat misschien tot boosheid toe je duidelijk maakt..

Dat werkt bij mij helemaal niet om te gaan ontspannen.