Hoe rij ik mijn paard actiever?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Hoe rij ik mijn paard actiever?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 18:04

Nouja na vandaag begon ik het wel een beetje zat te worden.
Het paard dat ik rij is nogal sloom, om het zo maar te zeggen.
Dat is ze gewoon vanhaar zelf, ze tilt haar voeten nou ook niet echt denderend op (lees: ze sloft behoorlijk) maar zo heeft ze altijd al gelopen.
Maar het feit is dus, dat ik haar ook niet actiever gereden krijg.
Mijn instructice heeft me geleerd om niet constant te blijven drijven (wat ik eerst wel deed ) maar om als ze weer langzamer gaat 2 keer kort maar krachtig aan te sporen. Gewoon even 2 tikjes met mijn hak/sporen. Rij ik niet met sporen en reageerd ze niet op mijn been dan moet ik hetzelfde doen maar dan met een zweep.
Maar nu begint ze naar 5 passen weer langzamer te lopen en zit ik dus weer bij het begin dat ik "constant" moet blijven drijven om haar ook maar wat actiever te laten lopen.

Iemand nog ideeen?

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:09

Heel consequent blijven, been = voorwaarts, als ze dan niet reageert geef je harder been, en als ze dan niet reageert een tik met de zweep. Als ze gewoon echt telkens na 2 passen weer slomer word, gewoon een keer een wat hardere tik geven, is niet zielig hoor

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:16

Inderdaad... als ze niet reageerd gewoon een hardere tik geven en leren dat hij voor je been weg gaat en niet er tegenaan blijft hangen. Ik zou anders geen andere oplossing weten, ja langere sporen maar dat helpt ook niet altijd.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:20

josiej schreef:
Inderdaad... als ze niet reageerd gewoon een hardere tik geven en leren dat hij voor je been weg gaat en niet er tegenaan blijft hangen. Ik zou anders geen andere oplossing weten, ja langere sporen maar dat helpt ook niet altijd.

Sporen zijn niet om je paard voorwaarts mee te rijden, tenminste, niet op deze manier.
Ik vind ze wel nuttig, als je paard goed aan je been is, om net dat beetje extra swing op te roepen

hetlarixbos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:23

Veel overgangen rijden en daarin gewoon heel strikt zijn. Been is ook direct versnellen of een andere gang. Niet luisteren dan flinke tik met zweep achter je been geven. Liever 1 keer een goede tik dan een zacht meppie en alleen maar frustatie's van bijde kanten.

Maar eerst natuurlijk zeker weten dat het luiheid is en krijgt hij genoeg voer om aktief te zijn.

Jess_vH

Re: Hoe rij ik mijn paard actiever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:02

Ik ken het wel. Mijn merrie, bijna 17, begint het ook te doen.
Ik ben er veel mee bezig met overgangen etc. Dit is nog vrij lastig als ze niet vooruti willen.

Ik heb dit afgewisseld met longeren, dan rijden , dan longeren en ik moet zeggen het gaat een stuk beter.
Tijdens buitenrijden gaat het prima, alleen hoe beter het buiten ging des te slechter in de bak. Het voelde net als fietsen met de handrem ingeknepen.

Maar het gaat steeds beter, als je maar niet opgeeft.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:30

Veel overgangen. Veel afwisseling.

moniek21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:38

ik heb die problemen ook gehad met mn vorige paard en wat bij mij heeft geholpen is een zweep erbij elke keer als ie niet gelijk reageerd een gigantische lel geven gaat ie in ren galop weg bijv super belonen dan is ie braaf terug nemen en weer been eraan geen reactie lel met de zweep het heeft mij 2 weken gekost a 8 keer rijden maar hoefde daarna maar te denken aan een versnelling harder en hij ging het is even niet leuk om tedoen maar ik denk dat het voor een paard nog minder is om hem constant te moeten schoppen succes ermee

roos07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:43

Aandrijven en bij geen reactie meteen een tik met je zweep. Eerst gaan schoppen maakt hem alleen maar ongevoeliger voor je been en dan leert ie dat ie de eerste keer niet hoeft te reageren.
Als je paard vervolgens na een paar passen weer langzamer gaat lopen, geef je meteen een tik.

Arielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:54

de mijne is aventoe ook heeeeeel sloom ( niet met springen enzo),
en heb ook al heel veel geprobeerd, maar het is inderdaad heel lastig
heb verder echt geen tips voor je, sorry..
gewoon veel overgangen en veel afwisseling in het rijden..
groetjes

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:59

zoals meerdere al zeiden veel over gangen rijden en dan kort volgend op elkaar dus geen lange stukken achter elkaar

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:02

Wat je kunt doen is om als je goed hebt in gestapt en je gaat aandraven eerst even een paar rondjes warm laten draaien en dan een paar rondjes hem flink hard laten draven neem ook een paar voltes mee en wend een aantal keren af maar laat hem goed door draven.Je moet er om denken dat je goed contact hebt met de mond van je paard en hij mag NIET in galop aanspringen.Je gaat even linksom en rechtsom.Dan laat je haar terug komen en ga je heel erg veel overgangen rijden en wees heel conseqwent met je hulpen anders begrijpt je paard je niet en is het niet eerlijk als je haar een tik met de zweep geeft als ze niet reageert.Als je dit een aantal trainingen achter elkaar hebt gedaan zul je zien dat het al flink verbeterd en kun je weer lekker veel figuren erbj gaan rijden anders wordt het wel heel erg saai voor je paard en zal ze snel weer gaan sloffen je moet de training wel leuk en interessant houden voor je paard ook veel afwisselen met andere tainingen zoals longeren, buiten rijden, springen, balkjes lopen enz. enz.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:12

Mijn verzorgpaard heeft het ook best wel, bij hem doe ik vaak drie stappen stap en drie passen draf en dan weer stappen, dat kan je ook doen in galop. dit heeft twee voordelen: je paard wordt beter aan het been en gaat opletten en je leert je paard terug te komen op je hulpen (ken ook wel paarden die dat niet echt kennen, alleen aan een teugel trekken en op een rondje zetten helpt dan)
als je paard sloft is het misschien es leuk als je af en toe een balkje gewoon op de hoefslag legt of op de binnenhoefslag dat je die dan af en toe eens meeneemt

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 23:03

Het paard is idd gewoon sloom in de wei trekt ze af en toe een sprintje en dat is het.
En onder het rijden is ze nog langzamer.
Ik rij ook wel afwisselend ja
Maak meestal 1 keer per week een buitenrit (op vrijdag) op zondag longeer ik meestal.
Springen doe ik niet, puur door het feit dat ik haar ontzettend hinder tijdens het springen, en ik vind het ook eng
Voer krijgt ze genoeg: basisbrok, melange, zemelen en kuil. Ze gaat ook nog eens dagelijks de wei op dus eet ook gras.
Ik zal de adviesen hier opvolgen en ik hoop dat het inderdaad beter zal gaan
Bedankt iig!

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:46

Mijn paard heeft dat ook,
Leer te rijden zonder je benen constant aan te drijven,
Daarop moet je paard gaan lopen,
Je paard meot uit zichzelf lopen,

Als mijn paard weer lui word drijf ik hem aan,
krijg ik geen reactie is het tik emt de zweep,
Dit moet je echt consequent blijven doen!

Succes

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 09:19

@ Saskia9: Ik dreef ook niet constant. Dat heb ik afgeleerd dankzij mijn instructrice, maar nu gaat mijn paard na een paar passen alweer langzamer, waardoor je toch het effect krijgt dat ik weer continu zit te drijven. In het begin reageerde ze er goed op en ging ze na het drijven weer actiever lopen maar dat doet ze nou dus niet meer.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:46

Volgens mij moet je paard even wakkergeschud worden
Dus als ze nog eens na 5 passen terugkomt gewoon meteen een loei van een tik met je zweep geven, en je teugels echt los laten, ookal wil ze rennen, dan is ze iig voorwaarts

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:20

Sommige paarden zit het eenmaal in en is het moeilijk uit te krijgen. Misschien toch af en toe eens springen als afwisseling, misschien dat iemand anders dat kan als je zelf daar geen held in bent. Probeer wat met balkjes op de grond of weet ik wat.

Slalom om pionnen en dan misschien als wedstrijdje met een ander paard, je paard moet gewoon even die drang om voorwaarts te willen in haar bol krijgen. Juist in de galop even een lange zijde goed voorwaarts laten gaan. In het bos misschien wedstrijdje doen met anderen??

Ik zeg ook maar wat, exact hoe je dit beste kan aanpakken weet ik ook niet.

p.s. denk eraan dat je ondanks dat je niet elke pas moet drijven wel je been aangesloten houdt aan je paard.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 16:50

@ Bienotje: Wedstrijdjes met andere gaat lastig
De paarden staan aan huis bij iemand en ik ben de engiste die daar rijd
Dus er is verder ook niemand die met haar kan springen.
Maar ik laat haar wel regelmatig vrijspringen. Maar onder de man niet.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:48

DunDijk schreef:
Maak meestal 1 keer per week een buitenrit (op vrijdag) op zondag longeer ik meestal.

Als ik dit zie dan maak je het weekend heel leuk en afwisselend en dan van zondag tot vrijdag alleen maar dressuurrijden.Ik zou zelf een andere dag gaan longeren en ook niet altijd een vaste dag pakken voor het longeren.

Trouwens met longeren kun je ook weer heel erg afwisselen.Je kunt gewoon aan het halster longeren je kunt met touwtjes longeren je kunt met balkjes longeren en de balkjes kun je ook elke keer anders neer leggen je kunt er een paar achter elkaar leggen maar je kunt ze ook in een vierkant leggen en dan kan je paard er ook overheen galoperen.Probeer met longeren je paard ook veel overgangen te laten maken.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:02

hey

mijn paard heeft hier ook last van, en je hebt gelijk, het is echt heel erg iritant.

maar om dus je paard actiefer te laten rijden, moet je veel overgangen maken.

als je telkens op hetzelfde tempo rijdt, is het voor je pony ook niks aan. net als je de hele dag nederlands hebt.

rij dus veel overgangen. van stap naar draf, en dan weer een wat langzamere draf, dan weer normaal, dan middendraf enz.

en in galop ook middengalop enz.

probeer dit maar eens het zal zeker helpen.
en hiermee leer je je pony ook beter luisteren naar je been.

succes

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:05

veraA schreef:
Volgens mij moet je paard even wakkergeschud worden
Dus als ze nog eens na 5 passen terugkomt gewoon meteen een loei van een tik met je zweep geven, en je teugels echt los laten, ookal wil ze rennen, dan is ze iig voorwaarts

dit is echt helemaal niet de juiste manier!
zo gaat het dier het rijden al helemaal haten!
zoals ik al gezegd heb,
veel overgangen maken,
is de beste en de enigste manier.
ik hoor het nog wel

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:52

@Elena, maar ze rijd al overgangen, en als hij dan nog na 5 passen telkens terugkomt, vind ik dat hij wel eens een schop onder z'n hol mag krijgen

versailles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:12

mijn paard is ook niet actieve. maar door veel overgangen te rijden.
en zorg dat ze niet in haar eigen tempo loopt maar net een tikkeltje harder. maar hoe oud is je paard en hoe vaak doe je wat met je paardje??

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 21:36

monsera schreef:
DunDijk schreef:

Als ik dit zie dan maak je het weekend heel leuk en afwisselend en dan van zondag tot vrijdag alleen maar dressuurrijden.Ik zou zelf een andere dag gaan longeren en ook niet altijd een vaste dag pakken voor het longeren.

Trouwens met longeren kun je ook weer heel erg afwisselen.Je kunt gewoon aan het halster longeren je kunt met touwtjes longeren je kunt met balkjes longeren en de balkjes kun je ook elke keer anders neer leggen je kunt er een paar achter elkaar leggen maar je kunt ze ook in een vierkant leggen en dan kan je paard er ook overheen galoperen.Probeer met longeren je paard ook veel overgangen te laten maken.

Idd het weekend is voor haar anders dan doordeweeks.
Maar omdat ik op zaterdag normaal altijd les heb wat voor haar erg hard werken is, is het meestal op vrijdag een rustig buitenritje, en zondag even lekker op het gemakje longeren.
Maandag heeft ze vrij want dan kan ik niet en op donderdag heeft ze meestal ook vrij omdat ik dan ook niet kan. (werk op maandag en donderdag avond) Momenteel kan ik ook niet op de woensdag vanwege school. Ja ik ga dus erg weinig maar ik zit in het eindexamen jaar en dat is nou eenmaal hard werken. Daarom heb ik momenteel even deze vaste manier van rijden en longeren, omdat als ik op dinsdag flink longeer, dan blijft voor mij alleen de zondag over om te trainen, en dan doe ik rustig aan vanwege haar les.
Als ik straks de woensdag er weer bij heb kan ik natuurlijk door de weeks ook longeren. Maar momenteel red ik dat gewoon niet.