Hoe leer je een paard achterwaards gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iksandra3

Hoe leer je een paard achterwaards gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 14:37

Hallo allemaal,
Ik heb even een vraagje,

Hoe leer je een paard achter uit stappen, als je erop zit.
Ik rijd nu in de L1, maar probeer wat nieuws.
Ik rijd op een fjord van 10 jaar (we rijden samen al 5, bijna 6 jaar).

Ik heb al samen met iemand geprobeert, ik zit er dan op, doe helemaal niks met mijn handen, voeten of zit.
Peter snapt wel als ik ernaast sta wat terug is, maar als ik er op zit, en mijn vriendin staat aan de zijkant van peter, en dan "duwt" ze hem naar achter en zegt dan terug, dan snapt hij het niet meer, naja ook wel logisch, want hij moest altijd voorwaarts.
na een paar x geprobeert te hebben ging peter wel zijn benen wat verplaatsen...dus hebben we hem wel beloond,

Hebben jullie nog tips voor mij??

Alvast bedankt,

Groetjes Sandra en een hoefje van peter

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:38

je moet juist wel iets met je handen en voeten doen! niet duwen

iksandra3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 14:42

@ yousra bedankt voor je reactie,

Wat moet ik met mn handen en voeten doen dan??
Hij moet toch eerst het begrip achterwaarts kennen als ik erop zit?of zie ik dat verkeerd?

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:43

nou ik heb geleerd dat je moet stil staan en dat je met je voeten een beetje achter de singel moet aansporen en dan gaat hij meestal naar achteren

iksandra3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 14:47

Ok,
Maar wat doe je dan als hij naar voren gaat?
Want hij moet het echt nog helemaal nieuw leren, Hij is gewend dat als hij druk van mijn been krijgt dat hij dat voorwaarts moet gaan....

Vind het zelf ook best wel moeilijk hoor.....:S

Annemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:49

Inderdaad, de voeten iets naar achter en dan drijven.
Maar van voren begrenzen.
Zo heb ik het geleerd.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:50

owh dat weet ik zelf ook niet sorry maar begin in ieder geval altijd met 1 stap, en dan altijd belonen, ookal heeft hij zich een klein beetje verzet, je moet toch belonen

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:40

Hoi,

je kunt ook een helper vragen even naast je paard te komen staan en die te helpen met het achterwaarts. Ik had mijn paard vanaf zijn 2,5. Omdat ik toen nog niet kon rijden wandelde ik er veel mee. Ook heb ik hem toen aan de hand achterwaarts geleerd op stemcommando. Toen ik hem achterwaarts onder het zadel leerde was dit zo gedaan doordat hij door mijn stemcommando snapte wat de bedoeling was

iksandra3

Re: Hoe leer je een paard achterwaards gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 16:46

Dankjewel voor je reactie,
Ik wil dat ook ongeveer op die manier doen, dat hij het commando terug kent aan de hand en als ik er dan op zit dan hij het dan ook eerder snapt wat de bedoeling is.

desireeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:06

Je biedt wat weerstand van voren (met twee handen)
Ondertussen geef je wat druk met je kuiten (ook iets naar achteren leggen). Dat zijn de hulpen.

Je kunt dit leren door op de bakrand twee balken te leggen, de andere kant op de grond leggen. Zodat je een soort 'parkeervak' krijgt. Je pony ziet geen andere weg dan naar achteren. (vooruit en zijwaarts kan niet). Zo kun je hem de beginselen leren.

Dan kun je het aan de bakrand doen, gewoon bij e. Als dat goed gaat kun je het ook in het midden van de bak doen. Als hij moeite heeft met het recht achterwaarts gaan dan kun je weer twee balken op de grond leggen, zodat hij wat steun heeft.

Groetjes Désirée

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:12

Hah! Ik heb hier gisteren de hulpen van geleerd.

Inderdaad weerstand van voren geven, je bekken naar voor en rug naar achter (maar niet in z'n mond gaan hangen!), dan druk geven met beide kuiten en als het goed is moet ie dan iets doen.

Dat van die balken wat desireeetje zegt vind ik een goeie methode!

Succes!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:21

Als eerste moet je ervoor zorgen dat je tijdens het stilstaan een goede aanleuning hebt met je paard. Dus tussen 2 handen en 2 benen goed opsluiten. Vervolgens trek je je kruis wat aan, benen wat naar achteren leggen en rustig wat meer ophoudingen met je handen maken. Reageert hij niet, ga dan niet met je handen hem naar achteren trekken maar juist eerst een reactie met je been krijgen. Het kan zijn dat hij juist naar voren gaat. Niet erg! Gewoon weer haltzetten en weer van voorafaan beginnen. Verwacht nu niet dat hij het gelijk doet, het kan best wel nog een paar weken duren. Belangrijk is de aanleuning en ontspanning. Als je paard ontspannen in zijn lijf is, kan hij ook makkelijker achterwaarts gaan.

Miss_DJS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:23

Je moet zoieso al eigenlijk niet pratent iets je paard aanleren want in je proef mag dat ook niet.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:33

Je geeft de hulp begrenzen met twee handen en drijven + wat verlicht zitten. Dit met combi grondwerk (iemand die naast je staat en "terug" zegt evt mbv zweepje) Dan bevel terug + hulpen en uiteindelijk alleen de hulpen. Moet ie het wel begrijpen hoor.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:51

Je moet zorgen dat hij in stal bijvoorbeeld het woordje terug, met achterwaarts combineert. Dan zorg je dat er iemand bij je staat als je het aanleert. Je legt je been iets achter de singel en drijft, terwijl ze van voor een ophouding maakt, degene die erbij staat zegt dan 'terug' en duwt hem desnoods een beetje

nance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 00:34

Hoe ik het heb geleerd tijdens een clinic is dat je iets verlicht gaat zitten en dan je benen iets achter de singel en kleine ophoudingjes maken. Dus NIET aanhoudend begrenzen, maar steeds een klein beetje trekken en weer loslaten, beetje trekken en weer loslaten alsof je in een spons knijpt. Er staat dan iemand voor je paard en zegt "te-rug" en houdt een zweep horizontaal voor zijn borst. Je hoeft hem niet te raken met de zweep.

Bij mijn paard werkte het perfect hij liep grote passen achteruit.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 00:37

Ik weet nog heel goed hoe we m'n vorige verzorgfjord achterwaarts hebben leren gaan
Die deed nl alles voor eten en we hebben het dus met een snoepje geleerd, woord terug erbij en benen iets achter de singel doen.
Na 2x had ie het compleet door maar op een gegeven moment niet meer vooruit te krijgen aangezien ie continu dacht van als ik achteruit ga dan krijg ik wel weer een snoepje. Je kon hem flink aandrijven of zelfs een tik geven maar dan ging ie gewoon steeds harder achteruit lopen
Dus bij een vraatzuchtige eetpony zou ik de snoepjes maar achterwege laten

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 01:19

horsieslover schreef:
Je moet zoieso al eigenlijk niet pratent iets je paard aanleren want in je proef mag dat ook niet.

Vind ik niet! Naast het achterwaarts heb ik ook stemcommando's als stap, draf en galop aangeleerd. En ook hem ik hem toen hij bijna 3 was leren wijken voor druk i.c.m. een stemcommando.

Die stemcommando's hebben mij en mijn paard goed geholpen met het aanleren en leren begrijpen van oefeningen toen ik hem in ging rijden. Zodra je paard het snapt ga je de stemcommando's natuurlijk afbouwen zodat je de oefeningen op de normale hulpen en zonder stemhulp kunt rijden. Dus dat je beter geen stemcommando's kunt aanleren vind ik onzin, zolang je ze maar gaat afbouwen als je paard de oefening snapt!!!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 01:43

karijn schreef:
Als eerste moet je ervoor zorgen dat je tijdens het stilstaan een goede aanleuning hebt met je paard. Dus tussen 2 handen en 2 benen goed opsluiten. Vervolgens trek je je kruis wat aan, benen wat naar achteren leggen en rustig wat meer ophoudingen met je handen maken. Reageert hij niet, ga dan niet met je handen hem naar achteren trekken maar juist eerst een reactie met je been krijgen. Het kan zijn dat hij juist naar voren gaat. Niet erg! Gewoon weer haltzetten en weer van voorafaan beginnen. Verwacht nu niet dat hij het gelijk doet, het kan best wel nog een paar weken duren. Belangrijk is de aanleuning en ontspanning. Als je paard ontspannen in zijn lijf is, kan hij ook makkelijker achterwaarts gaan.

Juist, helemaal goed.
In het begin is het misschien wel makkelijk wanneer er iemand op de grond staat die je helpt en natuurlijk belonen als hij achterwaarts gaat. Al is het maar een halve pas, meteen druk van voren weg en belonen. Succes.

Antistar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:34

karijn schreef:

Goed uitgelegt, en vooral rustig blijven!

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:38

Je moet met je handen wat meer druk op de teugel zetten en iets je benen zo veel mogelijk naar achter tegen de buik aan drukken, als het niet lukt, wat meer druk op de teugel zetten. Wanneer je pony echt alleen maar vooruit wil, snapt hij het niet, niet boos worden dan!! Maar gewoon hemin een hoek zetten met zijn hoofd en dan kan je zo nog een x proberen. Wanneer hij ook maar 3 mm naar achter gaat, beloon je hem heel erg. succes!

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:00

nance1 schreef:
Hoe ik het heb geleerd tijdens een clinic is dat je iets verlicht gaat zitten en dan je benen iets achter de singel en kleine ophoudingjes maken. Dus NIET aanhoudend begrenzen, maar steeds een klein beetje trekken en weer loslaten, beetje trekken en weer loslaten alsof je in een spons knijpt. Er staat dan iemand voor je paard en zegt "te-rug" en houdt een zweep horizontaal voor zijn borst. Je hoeft hem niet te raken met de zweep.

Zo heb ik het de mijne ook geleerd

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:02

nance1 schreef:

Inderdaad, en in het begin zeker met een helper! Stemhulp werkt ook goed.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:28

Het paard moet je eerst de hulp leren: 1. duidelijk maken wat je wilt, 2. controleren of het begrepen is en 3. het paard moet onvoorwaardelijk reageren.

Op veel maneges leer je een paard achterwaarts te gaan door je benen wat meer naar achteren te leggen. Voor het paard is dat een teken, dat hij het kunstje achterwaarts moet doen. Dat doet het paard wel, maar het is niet gecontroleerd achterwaarts gaan onder volledige controle van de ruiter.....

1. Duidelijk maken wat je vraagt: Je zit erop met een begeleider naast je paard (schuin voor links). Je geeft de gewenste beenhulp zoals ze dat op de manege vaak leren. Als het paard niet reageert, prikt de begeleider met bv. de vinger in de borst van het paard. De reactie is achterwaarts gaan. Direct belonen, daarna met dezelfde hulpen opniuew proberen, al dan niet met prik. Bij succes belonen!

2. Controleren of hulp begrepen i: Oefening herhalen totdat het prikken niet meer nodig is. Na 2 a 3 keer heeft een gewoon paard dat begrepen. Hij moet het begrijpen, dat wil niet zeggen dat hij elke keer direct goed reageert. Na elke goede reactie belonen. Niet te lang achter elkaar doorgaan.

3. Onvoorwaardelijke reactie: hulp geven, goede reactie. Belonen. Direct overgaan naar ander werk. Dus niet te lang doordrammen.

Als je goed kan rijden hoef je helemaal geen benen naar achteren te leggen. Als je zit goed is en de aanleuning via de handen correct is, dan drijf je het paard voorwaarts in de hand, trekt niet terug via de mond, maar je biedt meer of minder weerstand. Dat kun je doen door de vingers iets meer in te knijpen of wat meer te ontspannen. Niet trekken!

Het paard gaat uit zichzelf achterwaarts. Het geeft direct aan dat de verhouding voorwaarts/terugwerking in orde is. De zelfhouding van het paard blijft in orde. Er wordt niet getrokken!

Over zitten, zie wat anderen gezegd hebben.

Over een paard rechtuit achterwaarts laten gaan, is een ander verhaal.

Leer een paard niet te snel achterwaarts gaan, als je erop zit. Zeker niet als je problemen hebt met africhting en training. Een paard gaat meestal niet vanzelf achterwaarts, het wordt hem geleerd of hij ontdekt het door toeval. Als het paard begrijpt dat hij met achterwaarts gaan, macht over de ruiter krijgt heb je een ander probleem. Dus niet trekken, niet te lang doorgaan, de helper moet niet duwen maar bv. prikken met een vinger (er is geen kracht voor nodig, de reactie van het paard is meestal hetzelfde, achterwaarts).

Een paard waartegen je duwt, duwt terug.
Als je trekt, trekt een paard terug.
Met een prikje gaat het paard in de richting waarin je prikt.

LadyLuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:59

horsieslover schreef:

Als ik heel zachtjes terug zeg in m'n proef dan horen ze het toch niet en desnoods hoef ik m'n mond er geen eens voor te bewegen