galop en blijven zitten op kont, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

galop en blijven zitten op kont, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 14:40

Hallo,

Mijn paardje heeft nogal een vervelende galop die aardig moeilijk uit te zitten is. Daardoor lijkt het alsof ik bij iedere pas ga staan, wat niet zo is en ik ben niet de enige die daar een probleem bij haar bij heeft. Haar galop is al een heel stuk verbeterd ( waar we nog steeds aan werken, door haar zoveel mogelijk te laten galoperen waarbij ik in verlichte zit ga zitten ) maar toch wil ik proberen zo goed mogelijk te blijven zitten, iemand misschien tips hiervoor?

ILOVETARO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:41

Goed je benen klemmen tegen je paard, en goed achterover zitten .

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:43

inderdaad goed achterover zitten!!
misschien is het wel een leuk idee om jezelf te controleren of je goed
achterover zit!!duw bv. een stukje papier onder je kont en kijk hoe
lang je het volhoud het papiertje onder je kont te houden!!!!
veel succes

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:45

Wat je kunt doen is inderdaad zo goed mogelijk achterover zitten.

Ik weet niet hoe braaf je paard is, maar je kunt proberen om op de volte te galopperen en dan haar de hals te laten strekken (in galop).

Op die manier kun je jezelf echt goed concentreren op je zit en je houding zonder dat je de neiging krijgt om aan de voorkant te gaan plukken.

Voorwaarde is wel dat ze haar hals naar voor of naar beneden brengt (en dus haar rug niet wegdrukt). Als ze als een giraffe rondjes rent dan heeft de oefening niet zoveel nut

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:46

ikzelf stel mijzelf altijd voor alsof ik bergopwaarts galoppeer, bij mij helpt het...

Elja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:51

Juist niet klemmen watn dan gaat ie sneller en sneller. Dat met je ook niet hebben he

Ik heb geleerd mijn hakken dan goed uit te drukken en mezelf lang te maken.
Misschien helpt het!

Anoniem

Re: galop en blijven zitten op kont, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:51

Als je goed bent in visualiseren dan kun je jezelf voorstellen dat je billen met 2 grote schroeven aan je zadel vast gemaakt zijn en dat ze niet los kunnen.

Bij mij werkt dat prima maar ik zie dat dan ook helemaal voor me 2 van die grote schroeven die in m'n achterste zitten

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:55

hakkel laag, benen lang, iets achterover en desnoods een bierviltje onder je kont, die dan natuurlijk daar moet blijven liggen. Niet gaan klemmen en ook proberen om zelf ontspannen te blijven zitten.

Natrick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:01

Probeer niet, door dat je al weet dat je niet goed kan blijven zitten, gespannen te raken bij het aangalopperen. Lekker ontspannen zitten en proberen het ritme van de beweging te vinden. Heb er vroeger ook wel probelemen mee gehad en ik begrijp dat jou paard ook nog is lastig zit. Maar vooral niet vergeten te ontspannen. Rustig galopje wil vaak ook helpen om makkelijker te zitten

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:19

ik heb pas zitles gehad op school, moest op een van de pony's. Als je iemand anders je paard laat longeren in een longeercirkel en je er zonder beugels (of beugels over het zadel) erop gaat moet je wel zitten. Tijdens de les moest ik ook een keer op de pony en moest ik de teugels in een hand doen en een arm in de lucht houden (wel helemaal gestrekt) werkte bij mij wel. Normaal heb ik er niet zoveel last van, rijd nu vaak op een paard en is dan wel weer even wennen als ik een pony rijd.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:19

Ik weet niet hoe braaf je paard is, maar misschien is aan de longe echt even alleen op je zit oefenen een goed idee. Dan heb je even geen teugel enzo om over na te denken en kan je evt ook je beugels er nog afhalen, om echt even op de zit te concentreren. Lekker zitlessen dus...

panache

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:08

beugels een keer eraf halen en een uur zonder beugels rijden

Cieltje90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:43

Ik heb een tijd super les gehad van iemand.
Misschien een rare tip, maar bij mij werkte die zeker wel.
Doe net alsof dat je in een luie stoel zit, natuurlijk niet te ver maar toch proberen dan meer een keertje iets verder, maar dan blijf je wel zitten en dat voelt je paard dan ook aan.

Probeer het maar is!
Succes

Liefs Cilia

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:03

panache schreef:
beugels een keer eraf halen en een uur zonder beugels rijden
Idd.

Ik heb een tijd zonder zadel gereden en sindsdien zit ik zo goed als vastgelijmd in de galop.

De eerste keer ging dat natuurlijk niet vanzelf, maar ik moest wel blijven zitten, anders gleed ik eraf.

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 19:35

Heel erg bedankt voor de tips, ik ga ze zeker uitproberen! Blij om te horen dat ik niet de enige ben die dit probleem heeft ( gehad )

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:24

Ik heb een poosje op een pony gereden die een soort van 'uitzwenkte'. ik ben toen veel op de grote volte gaan rijden, en vooral je zelf lang maken wil helpen. Ook goed je hakken uitdrukken en je handen laag houden.
Succes!!

Kuss Lindah

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:27

Oh, wou ik ook nog even zeggen.. Ik vind persoonlijk dat het niet zo'n goed idee is om iets onder je kont te leggen en dat vast te houden, want dan raak je helemaal gespannen zeg maar, en dan werkt het juist averechts, want dan blijf je niet lekker ontspannen op je pony zitten..

kusjeva

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:41

Goede zitlessen!
Klinkt banketstaaf, vond ik ook toen ik als Z-ruiter bij mijn huidige instructeur weken lang alleen maar zitlessen kreeg. Niet op je paard letten, maar alleen op jezelf en maar zitten...
Maar het werkte goed, doordat ik zel fnog beter ging zitten, ontspande mijn paard zijn rug, waardoor ik nog beter kon gaan zitten.
Zoek dus hulp vanaf de grond. Eventueel eerst maar eens op een makkelijk lopend paard aan de loge. En neem daar een paar weken voor.
Niet echt leuk, maar als je wilt verbeteren moet je wat!

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:44

ook ik heb heel wat zitlessen gehad. Eerst in stap, daarna in draf en uiteindelijk in de galop. Ik verkrampte helemaal wanneer ik het woord 'galop' hoorde en dat was precies hetgeen waardoor het zo fout ging.
Voor nu kan ik alleen maar zeggen; hakken uitdrukken, handen op een plaats, benen lang, binnenzijde benen ontspannen en knieen los in het zadel (niet aanknijpen dus), bekken openen en iets naar achteren zitten. Succes!

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:31

goed je hakken naar beneden duwen en je knieen goed aanklemmen.. een paard die ik eerst reed galopeerde ook zo irri zeg maar probeer ander of iemand je aan de longe wil nemen en dat je dat agalopeerd en dat eerst probeert wat ik zei.. en als het je aardig lukt dan kun je het los,. (dan kun je teugels gewoon los alten en kun je je evenwicht oefen met je armen weid) heb mij ook geholpen ! suc6

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:08

Sja.....Ik heb al een paar aardige tips gelezen, zeker de moeite waard om te proberen. Wat ik vaak doe als het me even niet lukt is vooral echt ontspannen blijven en op de lange zijde sluit ik dan een aantal passen mijn ogen, omdat je dan eigenlijk wel met het ritme van je paard moet meegaan.....Niet iedereen durft het hoor, het zijn nog een paar truucjes die ik heb geleerd in m'n pony tijd (ook bijvoorbeeld zonder hoofdstel rijden, paard volledig met je benen sturen). Het vraagt wel vertrouwen, maar het werkt bij mij altijd....

uruguay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:25

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn paard en daarom reageer ik op je berichtje.

Is je paard misschien iets overbouwd? (zijn kont hoger dan zijn schoft) Hierdoor kan het zijn dat je zelf iets meer uit het zadel gegooid wordt. In zo'n geval ligt het niet direct aan jezelf.

Heb je wel eens een ander zadel geprobeerd? Het kan dat je door jouw zadel net iets uit het zadel wordt gegooid in galop.

Bij mijn paard was het probleem dat hij last van zijn rugspieren had en hierdoor "schokkerig" galoppeerde. Ik heb er een paardenmasseur bij gehad en nu kan hij heel mooi gesprongen galopperen en word ik niet meer uit het zadel gegooid

Ik kan nu keurig netjes ontspannen blijven zitten en dat kon eerst echt niet! Dus denk niet alleen dat het aan jezelf ligt, maar ga op verder onderzoek uit. Als het niet aan jou ligt, maar aan je paard kan je nog zoveel zitles nemen als je wilt........

Succes ermee en ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt!! Veel plezier met je paardje!!

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:27

Achterover zitten en hakken uitdrukken. Verder is het ook een kwestie van wennen, maar het blijft lastig. Veel succes !!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:32

Juist niet je knieen gaan klemmen! Als je je knieen gaat klemmen ga je ook je bovenbenen klemmen. Je knijpt jezelf dan uit het zadel.
Probeer eens zonder zadel te rijden, dan voel je wel dat je je bovenbenen en je bekken moet ontspannen, wil je de bewegingen van je paard kunnen volgen.

(als je je tenen naar binnen draait, liggen je knieen goed genoeg aan het zadel.)

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 23:38

Nogmaals heel erg bedankt voor de tips!

Het gaat om een dravertje dus ze heeft van zichzelf al niet zo'n goede galop, maar het word steeds beter alleen nog steeds niet makkelijk te zitten

Ze is nagekeken door een osteopaat en door een dierenarts. Ze heeft nergens last van, alleen een korte stap. Galop is gewoon moeilijker voor haar. Ook het zadel is nog niet zo lang nagekeken dus daar ligt het allemaal niet aan.
Nogmaals heel erg bedankt voor de tips!