Discusie over te vroeg in rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veerle123

Discusie over te vroeg in rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 14:52

Hey, ik wil hier een kleine discusie starten over te vroeg inrijden.
Ik hoor veel dat ze op een pony rijden die pas 3 is en dat ze er al van alles meedoen.Ik vind dat je een pony pas kan berijden wanneer hij over de 4 is.Veel mensen beginnen al met hun pony in te rijden op 2 1/2 en sorry hiervoor ik vind dat echt verschrikellijk.Ik denk wel dat er mss veel mensen het niet met me eens zijn, maar ik wil dit even zeggen.
Er is hier ooit eens iemand geweest en die had een hele goeie tekst over, wanneer een paard helemaal volgroeit is.(mss kan iemand dat opzoeken)(ik weet de titel niet meer dus kan ik het zelf niet opzoeken , dus als iemand het zich herindert!!)

Ik zou hetr wel leuk vinden als iedereen op een NORMALE MANIER zijn mening zegt.En ook respect hebt over iemands anders mening.

Ik wil niet dat de mensen die hun paard al op 2 1/2 hebben ongereden nu denken dat ik hun slecht ofzo vind.
Ik wil gewoon de mening van de andere ook weten hierover.

Dus eigenlijk n een vraag:

Wat vind jij over paarden die voor hun 3de worden ingereden en wanneer vind je dat ze wel ingereden mogen worden???

Veerle

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:11

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:13

De link doet het niet

Soar

Re: Discusie over te vroeg in rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:14

Mijn verhaal over mijn driejarige

Mijn paard zou weg gaan omdat mijn moeder het niet 'verantwoord' vond dat ik het zelf ging doen, ik had het nog nooit gedaan en ik kreeg weinig hulp. Maar omdat degene die hem beleerde perse wilde dat het halster en hoofdstel over zijn oren ging (das een ander verhaal) en we dat toch echt gezegd hadden.
Dus na een paar weken kwam hij terug, en begon ik er toen wél met hulp aan. Het is goed gekomen en de reden dat ik hem toen beleerd heb is dat het in de vakantie was en ik veel tijd had (ging er elke dag twee keer naartoe ). Als ik alle tijd had was ik misshien later begonnen. De meeste paarden zijn met 3,5 beleerd bij ons op stal.

Als je er eenmaal op zit moet je niet meer teveel aan de longeerlijn werken, dan draaien zijn heupen kapot, en lekker veel naar de bossen/strand gaan.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:15

Ik ben het helemaal met je eens! Wij hebben onze paarden ook pas laat ingereden. En het val tmij op dat dit steeds meer voorkomt, ook bij stamboekhengsten!

Bij ons in het stamboek was het vroeger zo dat een paard 1 jan. een jaar ouder is. Of die nou in feb of in dec geboren is. Dat wil zeggen dat als jij een laat veulen hebt bv uit seb dat die 4 maanden later al een jaar is. Als het dan een hengstje is die in januarie op de keuring moet komen heb je een jonge 2 jarige daar staan ipv een 3jarige zoals ze het noemen. Voorheen had je een voorsprong als jij je jonge hengst al beleerd had omdat die door bespiering en ervaring ruiper was en gemakkelijker liep. Tegenwoordig is dit niet meer zo. De jongen hengste gaan later naar de laatste keuringen toe, hoeven hier niet beleerd te zijn en worden op zn vroegst pas bij 3 onder het zadel gepakt ipv bij 2 was je vroeger veelal zag.

Van mij mag er nog een jaar extra speling in komen! Maar dan vraag je wel erg veel investeringen voor de grote hengstehouders. Tijd is geld en geld speelt in de hele wereld een te grote rol..

Ik ben het met je eens dat paarden van 3 veelal te jong zijn om beleerd te worden!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:16

Hier beginnen ze rond de 3 jaar met inrijden. En als het paard stap, draf en wat galop kan (maar nog niet gesloten kan galopperen), dat is zo binnen 6 weken, dan gaat het paard al mee naar de springles. Een VOL uur. Ik vind dat ook niks. Ik zou het met mijn paard niet doen.

goldwing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:17

pony's weet ik eigenlijk niet ,maar paarden kijk hoe hij er uit ziet maak hem zadelmak met zo'n 3 jaar rij hem even door zodat er een stuur en rem op zit en dat hij weet wat stap draf en galop is. Zet hem dan een jaar in de wei gooien om uit te groeien.
Maar er zijn ook paarden die je met 3 zadelmak maakt en meteen door kan rijden omdat ze al sterk genoeg zijn
Ligt dus helemaal aan het paard zelf hoe hij gegroeid is en hoe sterk hij al is

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:18

Ik vind voor 3 jaar vaak wel wat vroeg, omdat een paard er dan niet eens een beetje volgroeid uit ziet (dit verschilt natuurlijk per paard). Maar om pas te beginnen met 4 jaar vind ik voor veel paarden eigenlijk wel wat laat. Een zadel er op leggen vind ik ook wat anders dan er zelf op klimmen. Ik denk juist dat het belangrijk is dat je je paard snel (niet TE snel) laat wennen aan iets op zijn rug (een zadel dus)... Maar het verschilt per paard. De één is al veel verder met 3 jaar dan de ander. Soms moet je wachten, en soms kan het geen kwaad.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:20

Ik vind dat je tot de 4 gewoon niet te intensief moet trainen. Niet elke dag en niet een vol uur. is nergens goed voor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:21

Bron: horsemanschip.be

Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?
Paarden worden meestal ingereden als ze drie zijn. Quarters -het grootste stamboek ter wereld- worden meestal ingereden als ze twee zijn. Op die leeftijd koersen de dravers al hun eerste wedstrijden. En toen ik ooit een jaarling A-ponytje te koop had, heb ik een potentiele koper buitengebonjourd omdat hij er al een zadel wou opleggen "omdat de kinderen erop gaan rijden". Wanneer is een paard "volwassen genoeg" om in training te gaan? En bestaat er zoiets als snel-volwassen rassen? Wel, het mag misschien een schok voor je zijn, maar Dr. Deb Bennett van het Equine Studies Institute - en met haar iedere zichzelf respecterende dierenarts - is absoluut duidelijk: geen enkel paard op deze aardbol, geen enkel ras, geen enkele uitzondering, is volwassen voor hij zes is - een half jaar meer of mindder, misschien.

Over kraakbeen en groeiplaten

Sommige mensen weten vaag dat "de groeiplaten moeten gesloten zijn" - en situeren die groeiplaten ergens in de knie'n. Die groeiplaten, die liggen eigenlijk onderaan het radius-ulna-been, net boven de voorknie - zie de anatomische tekening hierbij. Vandaar dat mensen wel eens zeggen dat "de knieën moeten gesloten zijn". Wat eigenlijk wil zeggen dat het glijdende, samendrukbare kraakbeen moet verbenen zodat de groeiplaten één geheel worden met het been.

Wat de meeste mensen zich niet realiseren is dat er een groeiplaat is aan het einde van ELK been - en dat sommige benen (zoals het heupbeen) zelfs meerdere groeiplaten hebben. Dat betekent niet dat je moet wachten tot elke groeiplaat is samengevoegd met z'n been, maar wel dat hoe langer je wacht, hoe beter het is voor het welzijn van je paard. Als je ongeveer weet wanneer, en in welke volgorde die groeiplaten sluiten, kan je daaraan je trainingsschema aanpassen - want hoe je paard er langs buiten uitziet heeft werkelijk niks te maken met hoe het daar vanbinnen zit. Er zijn rassen (zoals de Quarter Horses) die zodanig naar een bepaald exterieur zijn gefokt, dat ze er volwassen uitzien lang VOOR ze dat werkelijk zijn. Mensen die dan geen besef hebben van de anatomie van hun paard - of gewoon alleen oog hebben voor het zo snel mogelijk bereiken van een bepaalde klasse in hun discipline, brengen het welzijn van hun paard in gevaar.

Van onder naar boven

Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.

1. De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

2. Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen

3. Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen

4. Tussen 8 maanden en 1,5 jaar: pijpbeen

5. Tussen 1,5 en 2,5 jaar: voorknie

6. Tussen 2 en 2,5 jaar: radius-ulna

7. Tussen 2,5 en 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia

8. Tussen 3 en 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur

9. Tussen 3 en 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .

10. Tussen 3,5 en 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad

11. ...en de bovenste halswervels.

12. Nu pas, vanaf 4-jarige leeftijd, begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia. Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

13....en het allerlaatste - de wervelkolom.

Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden ten vroegste gesloten op... 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8 jaar. Nog even stilstaan bij die ruggengraat...

Dat die wervelkolom zo laat sluit, is relevant voor ons trainingsschema omwille van drie redenen:

1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.

2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.

3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals - vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of 'm aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

Het sluiten van de groeiplaten in de voet. De pijltjes duiden de groeiplaten aan.

A. pasgeboren veulen

B. vijf weken oud

C. zes maanden oud

Eén van de standaardreacties die je waarschijnlijk krijgt van ongelovige mensen die "al jààààren in het vak zitten" is: "Hoe kan het dan dat m'n paard op 2 jaar ruim oud genoeg is om te dekken, maar niet oud genoeg om te rijden?" Simpel: omdat skeletrijpheid in zowat elke andere soort gewervelde dieren later is dan sexuele rijpheid. Denk maar aan een menselijke jongen van 14. Daarbij, moest de ongelovige Thomas écht iets weten van paarden fokken, dan zou hij weten dat het sperma van een tweejarige veel minder zaadcellen telt (bovendien van mindere kwaliteit) dan die van een volwassen hengst - zelfs de teelballen bereiken pas hun uiteindelijke grootte op zes jaar.
Hé - wanneer mag ik m'n paard dan starten?

Dàt hangt volkomen af van je definitie van "starten". Je kan honderdduizend dingen trainen met een paard, voor je erop kruipt - en dat doe je dus pas ergen tussen vier en zes.

Wat voor verschrikkelijke dingen gebeuren er met paarden als ze voordien worden bereden? Twee belangrijke dingen - maar niet dat waar je zo onmiddellijk aan zou denken.

- Groeiplaten in z'n benen beschadigen?
Het kraakbeen kan ingedrukt worden, maar het aantal gevallen van misvormde benen omwille van te vroeg gebruik is beperkt.

- Benen beschadigen?
De kans dat dat gebeurt door te vroeg aanrijden is veel kleiner dan wat écht veel te vaak de oorzaak is: overvoeren (je moet de ribben licht kunnen zien tot op tweejarige leeftijd).

Nee, wat je waarschijnlijk wél veroorzaakt is structurele schade aan de rug. Arabieren bijvoorbeeld vererven vaak zwakke tussenwervelligamenten, die dus sneller zullen meegeven zonder de bescherming van de verbeende groeiplaten. Maar alle paarden, van eender welk ras, hebben die groeiplaten (en al die andere tussenwervelverbindingen) die nu eenmaal met het gewicht mee-georienteerd liggen... Een jong paard weet vanuit z'n instinct dat ruitergewicht hem fysiek beperkt. Hij zal verstijven, en z'n rug met jouw gewicht erbij bij elkaar proberen te houden door z'n spieren en benen te spannen (én z'n adem in te houden). Zolang z'n skelet niet in staat is het gewicht te houden, zullen z'n spieren (die nog niet genoeg getraind zijn) dat in de plaats proberen te doen - gevolg: vroegtijdige spierschade. Want daar zijn ze niet voor gemaakt. En hoe minder die rugspieren kunnen ontspannen, hoe moeilijker het voor 'm is om tot ontspannen zelf-dragen te komen: een vicieuze cirkel die maar traag doorbroken kan worden.

Dus: maak 'm aan allerlei dingen en situaties gewoon vanaf de leefijd van twee, stap een paar keer op en af als hij drie is, leg 'm een zadel op en leer 'm de richting van de teugel volgen als hij vier is, begin een aantal basisdingen (vertrekken, stoppen, ruime wendingen) als hij vijf is - en begin 'm te werken als hij zes is.

Ook met bitten mag je best wel wat voorzichtiger zijn, net zoals de oude Spanjaarden dat deden - een bit komt pas op vijf-zes jaar. Rij je paard aan op bijvoorbeeld een halster. Niemand onder ons (enfin, het zou altijd kunnen) moet deelnemen aan de eerstvolgende Olympische Spelen. We hebben allemaal alle tijd van de wereld om een paard te starten - elk jaar dat er vooraan wordt gewacht komt er achteraan in drievoud bij.

Inspiratie

Moet je je dan zitten vervelen tot je paard vier-vijf-zes wordt? Welnee - dit is een minimumlijstje van de basis die je een jong paard kan meegeven.

1. Zich comfortabel voelen bij het overal aangeraakt worden. Comfortabel voelen, dat is niet hetzelfde als "verdragen", maar eerder blij-zijn-met.

2. Overal, dat betekent ook binnenkant van z'n mond, ogen, neus, oren, schacht/uier, staart, voor- en achterbenen. Die voor- en achterbenen moet hij trouwens zélf voor je omhoog willen houden (zie ook het artikel van Leslie Desmond in dit nummer).

3. Vrijuit leiden. Geen angst, geen onwil, geen traagheid.

4. Genoeg manieren om aan je schouder te blijven, stoppen en vertrekken wanneer jij dat doet, als hij schrikt: iet naar voor of bovenop je, en nooit je persoonlijke ruimte binnendringen tenzij je het hem specifiek vraagt.

5. Leidt door elke smalle doorgang, poort of stalopening zonder te versnellen, vertragen of zelfs te springen.

6. Kan aangebonden staan en weet wat hij kan doen en niet kan doen als hij aangebonden staat.

7. Kan een bitje dragen, neemt het zelf in z'n mond en geeft het ook weer terug, zonder rare dingen te doen met z'n hoofd.

8. Verdraagt plastic, zeildoek, touwen, doeken rondom z'n hele lijf - ook rondom z'n hoofd en benen.

9. Leer 'm (niet voor de leeftijd van drie en pas het gewicht aan!) iets te slepen: een tapijt, een band, een zandzak.

10. Tegen dat hij oud genoeg is om er voor het eerst op te stappen: parkeren naast een opstapje en zich schrapzetten.

11. Vrij longeren, kalm naar je toe en van je weg bewegen in de richting en de gang die je vraagt

12. Komt als je 'm roept

13. Weet wat aansingelen is

14. Kan achteruit gaan

15. Laadt in een trailer. ... en ontelbare andere dingen die andere mensen kunnen toevoegen aan deze lijst - zolang het paard fysiek en mentaal in staat is om te doen wat je'm vraagt. Waarom zou je bijvoorbeeld wachten met een paard verkeersmak is tot je erop zit? Zelf ben ik met m'n nu vijfjarige (die dit jaar de rijbasics "voorwaarts", "recht", "ritme" en stap-draf en draf-stap) meekrijgt) van kleinsaf aan gaan wandelen - als een hond aan de leiband. Zolang je focus niet compleet op rijden is gericht zijn er een heleboel dingen die je met een beetje creativiteit kan trainen zonder ervoor op z'n rug te zitten.

Inge Teblick, vrij naar een artikel van Deb Bennett

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:23

Vaak zijn het niet de paardjes die er nog groen uitzien die juist overbelast worden maar de paarden die juist heel volwassen overkomen!

Wij hadden ooit eens een hele goeie merrie op stal staan die als jaarling er al uitzag als een vroege twenter, toen die 2 was zou je dneken dat het het beestje 4 was.. Op 2,5 jr zijn ze begonnen met beleren zodat die op 3 goed in de bespiering stond en naar op voor de sterkeuring kon..

Dit ging hardstikke goed en het paardje was 3,5 en had al een prijzekast vol staan.. Bij 4 liep het M2 en zodra het 5 was konde ze eindelijke met der verder in de Z..

Dit paardje heeft heeel veel last van zn knieen, banden ed. gehad. Doordat die zo snel gegroeid is zijn de banden gaan rekken en degewrichten zwak gebleven. Door de zware arbeid die het paardje harstikke leuk vond, gemakelijk deed en goed werd aangeleerd is dit probleem alleen maar erger geworden..

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:27

@ Huertecilla

Om een lang verhaal kort te maken.. wanneer is een paard nou rijp genoeg om er op te stappn volgens jou verhaal?

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:38

thanx Huertecilla voor plaasting van dit stuk de link die ik plaatste deed het niet

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:49

Ik vind dat je er met 3 jaar een paard al wel kunt laten wennen aan een zadel. Niet erop zitten en geen zware arbeid, maar gewoon wennen.
Dan gewoon een jaartje ofzo wachten, en dan weer opnieuw zadel erop.. En als dat allemaal goed gaat, dus dan issie denk ik 4,5, dan pas erop en dingetjes leren. En dan denk ik niet elke dag erop, en een uur. Maar gewoon 1 keer in de 3 dagen ofzo. een half uurtje.

Nu ik dat verhaal van Huerecilla lees.. mijn paard heeft soms wel last van zijn rug... kan het misschien komen door te vroeg ingereden zijn??

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:54

Wij beleren onze dravers inderdaad als jaarling, en ze gaan dan ook een paar maanden in training. Als ze vroegrijp zijn gaan ze als tweejarige de baan in, zoniet dan komen ze weer thuis en proberen we het nog eens als ze drie zijn.
Inrijden vind ik een heel ander verhaal. Ik stap er pas op als ze minstens drie zijn. Ofir heb ik als 4 jarige onder t zadel beleerd, Tammy is nu 5 en daar ben ik nog mee bezig.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:58

Maar wat dravers doen is toch ook gewoon echt werken?
Niet om je aan te vallen hoor, maar ik vraag me het al heel lang af.

Ontopic: Ik vind het het prettigst om te zien als een paardje rond zn 4e wordt ingereden. Het lijkt tegenwoordig wel een sport om je paard zo jong mogelijk zo hoog mogelijk te laten lopen in de sport. Beetje banketstaaf tegenover een paard vind ik dat.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:01

Minder hard dan een oudere draver. Kortere koersen, langzamere kwalificatietijden en een beperking op het aantal koersen wat ze mogen lopen.

L_Odette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:03

Mijn schoonmoeder heeft 3 3-jarige fjordjes, is nu rustig aan bezig met af en toe een zadeltje er op, haar buurmeisje (maatje errug klein meisje) mag er dan wel es op zitten. Verder staan ze de hele dag op het land met oma, moeder en tante. Ze houden zichzelf prima bezig met heen en weer rennen, en andere rare veulen spelletjes. Daarnaast loopt ze ook stukken met ze langs de weg enzo. We gaan komende zomer er wat meer mee doen, rustig aan beetje de beginseltjes leren, vooral veel lopen, misschien stukje over het strand en verder zijn die verschillende puntjes uit dat stuk ook leuk om te proberen!!! Dank daarvoor.!!!

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:04

Ik heb IJslanders. In de IJslanderwereld is het normaal dat je ze in de herfst van hun vierde jaar beleerd (dus 4,5 jaar oud). Daana gaan ze de hele winter weer het land is en pas het volgende voorjaar (dan zijn ze dus 5) worden ze doorgereden.

Wij hebben onze Fjorden vroeger beleerd, maar laten ze voordat ze 3,5 a 4 jaar zijn niet veel doen. We laten ze alleen aan vanalles wennen, maar niet werken.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:05

denk dat bij dravers en renpaarden het wel een stuk scheelt dat ze lange stukken rechtuit rijden ipv voltes en wendingen...maar goed om als jaarling te gaan koersen vind ik zelf ook wel erg jong!

Miriano, het probleem met je paard zijn rug kan er mee te maken hebben dat zij/hij vroeg is ingereden,maar het kan ook heel goed dat je paard vast zit in de rug doordat hij/zij een x vast heeft gelegen of onderuit is gegaan, ik zou als ik jou was er een speciast na laten kijken, zo zat bv onze hengst net boven zijn kruis erg vast (is vroeger onderuit gegegaan in stal)na een bezoekje aan de specialist was het probleem wel weer verholpen, maar gaan nu wel een paar x per jaar naar hem toe om hem te laten nakijken!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:07

sherif schreef:
denk dat bij dravers en renpaarden het wel een stuk scheelt dat ze lange stukken rechtuit rijden ipv voltes en wendingen...maar goed om als jaarling te gaan koersen vind ik zelf ook wel erg jong!

Miriano, het probleem met je paard zijn rug kan er mee te maken hebben dat zij/hij vroeg is ingereden,maar het kan ook heel goed dat je paard vast zit in de rug doordat hij/zij een x vast heeft gelegen of onderuit is gegaan, ik zou als ik jou was er een speciast na laten kijken, zo zat bv onze hengst net boven zijn kruis erg vast (is vroeger onderuit gegegaan in stal)na een bezoekje aan de specialist was het probleem wel weer verholpen, maar gaan nu wel een paar x per jaar naar hem toe om hem te laten nakijken!

De DA zei dat er iets vast zat, en heeft het los gemaakt.. spier gekneusd ofzo..
maar ook als ik kleine voltes wil maken, heeft hij er soms last van...

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:09

Ik vind dat er sowieso gewacht moet worden met rijden tot 3,5 jaar. Vanaf 3 kan je dan beginnen met longeren, zadel en hoofdstel mak maken, wandelen enz. Wel belangrijk vind ik dat de training niet te zwaar wordt. Hou het leuk voor het paard. Als ik een paard zou hebben wat nog te jong of te iel was zou ik nog een jaar wachten. Onze haf hebben we ook ingereden op 3.5 jaar. Maar daarna hebben we haar jaren laten staan uit tijdgebrek. Nu ben ik haar aan het doorrijden (ze is onderhand ong 10.) en dat gaat hartstikke goed.

Namiira_hvj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:10

Ik zocht een paardje en ben gaan kijken naar een 3,5 jarige merrie, Jessica. Super brave pony, echt super! Liep mooi aan de teugel enzo, maar ze hadden er nog niet mee gesprongen [gelukkig, anders werd het veel te gek, ] Ik heb haar toch niet gekocht, veel te jong..

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:17

Ik vind trouwens wel dat je ze eerder voor de kar kunt beleren dan onder het zadel. Als je een heel licht karretje gebruikt en je rijd vooral rechtuit. Wat vinden jullie hiervoor de goede leeftijd?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:20

Ik vind bij minstens 3 zadelmak maken en inrijden, het liefst pas later.

Zadelmak maken vind ik ook niet kunnen bij een 2 / 2,5-jarig paard. Zo'n beestje is een puber, laat die lekker puberen. Nu heeft die er misschien nog plezier in, later kan dat zich tegen je keren.

Waarom moet alles toch altijd eerder, onder het motto 'maar m'n paardje vind het niet erg!' of 'mijn paard is er geestelijk en lichamelijk klaar voor!'.

Geen enkel paard is er klaar voor op z'n 2,5ste ingereden te worden..