polly2 schreef:Sowieso niet crossen....maar dat had je zelf al gezegd.
Oefen dit...zorg dat je paard te allen tijde onder jouw commando staat als je hem rijdt.
Ga eens samen met een ander buiten rijden en draaf dan rustig aan. Laat de ander jou inhalen en jij zorgt dan dat je achter deze persoon blijft. Hou goed contact met de andere persoon, zodat die ook langzamer kan gaan als daty nodig is. Als dit goed gaat kun je dit in een rustige galop doen en dit langzaam uitbouwen naar een wat vlottere galop.
Als anderen waar jij niet mee rijdt je zo maar voorbijcrossen, vind ik dat a-sociaal.... dat doe je niet.
Het is heel logisch dat jouw paard daar achteraan wil en er wat joilig van wordt, dat is het kudde gedrag.
Door te oefenen kun je voorkomen dat je paard gek gaat doen als jij met meerdere gaat rijden.
Je kunt echter nooit voorkomen dat het achter anderen aan gaat die langs jou heen crossen. Ik zou degenen dan aanmanen om langzaam jou te passeren. Blokkeer het pad, zodat ze er neit langs kunnen crossen en spreek ze aan, want dat is echt geen goede ruiteretiquette.
Het heeft overigens niks te maken met het feit dat jouw paard niet tegen zijn verlies kan. Zulke emoties zijn menselijk, niet paard-eigen. Het paard reageert vanuit zijn oerinstinct: er komt een kudde in volle vaart voorbij...daar moet je je bij aansluiten en zorgen dat je niet achterop raakt....want dan ben je een gemakkelijke prooi... Dus eht is het kudde-instinct waar je mee te maken hebt en dat maakt dat je het nooit helemaal af kunt leren. Alleen maar als jij je paard het gevoel kunt geven dat jij zijn kudde bent en dat hij beter af is bij jou....dus duidelijk leiderschap!
Helemaal waar wat je zegt, maarrr mijn paard gaat er dus niet achteraan! Het is alleen dat hij bokt, en als ik er dan aflig blijft hij rustig bij mij staan tot ik er weer opzit en kan ik zo weer rustig verder rijden! Heel vreemd! Als hij erachteraan zou gaan zou ik indd ook logischer vinden, maar hij bokt echt alleen, that's it!
polly2 schreef:Het heeft overigens niks te maken met het feit dat jouw paard niet tegen zijn verlies kan. Zulke emoties zijn menselijk, niet paard-eigen.
Dat snap ik trouwens wel, maar ik moest het toch een soort duidelijke naam geven
excuses!
Kris25 schreef:
Afstraffen op het moment dat hij bokt. Doe anders een bokriem om en roep zijn naam als je een bok voelt aan komen. Hij moet wel weten dat jij de baas bent en dat dat gedrag nergens voor nodig is.
Ga het thuis in de bak oefenen, met zijn tweeen naast elkaar stappen en dan die ander weg laten galoperen.
Dat gaat dus niet jammer genoeg. Hij bokt zo snel en onverwachts! Dan lig ik er al af voor ik wat kan doen!