hoe een jong paard goed laten galoperen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snipsnap

hoe een jong paard goed laten galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 00:33

Ik heb een jong paard van 3 jaar en heb aankomend weekend mijn eerste concoursje nu gaat de stap en draf gedeeld heel goed maar de galop is een probleempje, het aanspringen gaat nu op beide kanten goed maar ze galopeerd heel hard en valt uit elkaar. Nu vind ik dat niet erg omdat ze nog jong is maar ze galopeerd niet goed onder controle, ik wil haar zeg maar wat meer onder mij laten galoperen, hoe kan ik dit het best oplossen? Zodat ze wat minder hard gaat en wat meer bij elkaar. Nu hoef het niet zo te zijn als een Z paard maar ze moet toch zo lopen als een B paard zou moeten lopen. Ik heb dit al op verschillende manieren geprobeerd op te lossen maar het wil pas lukken wanneer ze echt moe is, en dat is ze dus niet snel. Ik wou graag wat tips voor het trainen, ik zat er ook al aan te denken om het concour af te zeggen maar wil van de week nog even goed trainen en als het niet lukt gaan we gewoon niet nu weet ik wel dat dit kort dag is maar opzich gaat het wel goed maar het gaat gewoon te hard. dus wie kan mij helpen??

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:41

ik heb dat ook (ook een 3-jarige) en van mijn instructeur kreeg ik de tip om van de hoefslag naar binnen te proberen te wijken in galop... dat hielp bij mij heel erg, ze kunnen dan niet wegvallen naar het hek maar moeten op hun eigen benen lopen, dan vallen ze terug en kun je ze naar voren gaan rijden...

misschien dat dat bij die van jou ook helpt??

Dabo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:44

Oh, herkenbaar (ik neem even een abbootje, als je het niet erg vind)
Ik heb een jonge draver, die wel galoppeerd, maar ook uiteen, en hard. Aanspringen gaat ook nog moeizaam. Maar ik ben niet van plan binnenkort wedstrijden te starten Maar tips zijn inderdaad voor mij ook welkom!

Wat ik trouwens wel doe, als ze aangesprongen is, blijven drijven, ook al gaat ze hard, en dan van voren wat opvangen. Meestal valt ze toch wel uit de galop, maar oefening baart kunst. Van de week toch al 3 hele voltes aan een stuk gegaloppeerd

Succes!

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:45

Ik zou me er niet te druk om maken... de jury ziet ook wel dat het om een jong paard gaat. Gewoon rijden hoe je normaal ook rijdt. Alvast veel succes!!!

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 00:48

Ik kan al wel voltes galopperen en ze valt er ook niet uit maar het probleem is gewoon dat ze veel te hard gaat en dat ze moeilijk terug te nemen is en ze valt gewoon uit elkaar! Ik ga er mee morgen naar mijn privéles en dan even goed oefenen!

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:49

ik heb een keer gelezen dat je heel vaak voltes moet rijden en een beetje inhouden tijden het galopperen en dan gaat het meestal beter

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 00:49

Ik weet wel dat ik me daar niet druk om moet maken maar toch doe ik dat wel een beetje omdat ik gewoon goed mijn best wil doen en een goede proef wil neerzetten!

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 01:11

je moet alleen niet vergeten dat het om een 3 jarige gaat, en dat snapt de jury ook wel...mischien krijg je er wel commentaar op maar dat krijgt iedereen maar als je voor jezelf goed gereden hebt is dat goed, want uit je bericht heb ik vernomen dat dit je 1e wedstrijdje is met je paard...en dan moet je eigenlijk niks verwachten,alles is nieuw dan,,...

maar heel veel sucses

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 01:15

die zou ik meenemen in het bos of in elk geval naar een plek waar je lange lijnen kan galopperen zodat ze haar balans kan vinden. het duurt wel even voor ze in evenwicht kunnen galopperen onder het zadel, dus ik denk niet dat het een geweldig plan is om dit weekend al te starten...
eerst lange lijnen, dan eens een grote volte, maar dan sta je al een heel eind.

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 02:58

toen ze net zadelmak was heb ik ook alleen maar in het bos gereden en dat ging super goed maar nu met dit weer kan ik niet buiten rijden en ook niet thuis in de bak dus moet ook elke avond naar de manege toe. Ik heb het er wel voor over maar wil graag beide paarden elke dag rijden en dan kan ook niet altijd omdat het altijd savonds moet. maar zodra het weer kan ga ik de bossen weer in. ik ga morgen avond eens een proefje oefenen in de les en even goed oefenen wat beter kan. ach en ik ga gewoon mijn best doen en als dat niet goed is pech gehad er zijn nog wedstrijden zat eigenlijk!

Huertecilla

Re: hoe een jong paard goed laten galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:33

Míjn mond valt hiervan open: hoe een 3-jarig paard goed leren galopperen??? Het énige antwoord is: dat paard een paar jaar de tijd geven!
Zélfs Steinbrecht schrijft niet voor niets dat je de galop pas moet gaan gebruiken als het paard deze zélf aanbiedt. Dat er een kip-en-ei ligt opgesloten in het ideale van het versoepelende ruggebruik van galop en het pas laat daarmee kunnen beginnen is een gegeven waar helaas niets aan te doen valt.
De druk van geforceerd in galop aanzetten en onder het zadel daarbij het ruitergewicht zijn meer nadelig dan het eerder beginnen voordelig.
Waarom die haast? Als je het rustig aan opbouwt kan je er 20 jaar plezier van hebben.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:05

ladyenpippi schreef:
Ik heb het er wel voor over maar wil graag beide paarden elke dag rijden en dan kan ook niet altijd omdat het altijd savonds moet.

Ik hoop dat je niet bedoelt dat je iedere dag met je 3-jarige rijdt? Want dat is veel te veel voor zo'n jong paard.

Het is heel normaal dat ze nog wat hard en ongecontroleerd gaat. Neem er rustig de tijd voor; blijkbaar kan je paard het gewoon nog niet aan, luister naar hetgeen je paard zelf aangeeft, het komt vanzelf.
Waarom die haast om al wedstrijden te rijden? Je hebt toch alle tijd? De tijd die je haar nu extra geeft gaat zich straks dubbel en dwars uitbetalen!

Ik heb zelf ook een 3 (nou ja, bijna 4) jarige. Hij boodt zelf al heel snel de galop aan, gewoon omdat hij dat een makkelijk gang vind. Hij galopeerd vanaf het begin al goed met de achterhand eronder, goed op zijn eigen benen, maar ging wel redelijk hard. En nu ligt zijn tempo nog redelijk hoog, maar dat laat ik voorlopig maar zo, nu probeer ik hem vooral nog zo min mogelijk te hinderen.
Wanneer we in de bak rijden laat ik hem op de binnenhoefslag lopen, zodat hij niet aan de bakrand kan hangen, en laat ik hem grote voltes galoperen. Ik probeer vooral niet al te lange stukken te galoperen, ik besteedt nu juist meer aandacht aan het rustig aanspringen in galop, en dan zal het rustige galop-tempo vanzelf wel volgen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:41

Je paard galopeert hard en snel omdat ze niet anders kan, als je haar helemaal terug zou nemen valt ze denk ik ook uit de galop?

Iig een heel normaal iets bij een jong paard, en dit krijg je binnen een week ook niet voor elkaar.

Geef het gewoon een tijdje, die van mij is nu 5 en soms gaat ze nog als een 3 jarige door de bak heen in de galop, omdat ze er moeite mee heeft.
Zou wel gewoon je wedstrijd door laten gaan, altijd leuk voor de ervaring, maar ga er maar vanuit dat de galop gewoon nog even een rommeltje is.

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 14:22

Ik bedoelde dat met elke avond rijden, niet om mijn jonge paard op mijn pony omdat die net een rugblessure heeft gehad en ik die dus weer op moest pakken. mijn jonge paard rij ik niet vaker dan 4 keer in de week en dan 20 min tot 3 kwartier langer ook echt niet. ze is nu ook geen 3 meer ze zit nu in de 4de levenjaar volgens mij is ze van maart dus ze is bijna 4jaar. maar ik weet zelf dat ik haar niet te streng rij en ik weet zeker dat ze dit wel aan kan. want ze komt elke dag buiten en je kunt duidelijk aan haar zien dat ze plezier heeft in haar werk. en nu rij ik niet alleen elke keer ik longeer haar ook wel. ik weet ook wel dat je het rustig aan moet doen met een jong paard maar dat doe ik ook zeker wel!
ach maar zo zie je maar weer dat iedereen hier een andere mening over heeft!

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:00

je vraagt dmv dit topic toch ook naar meningen en die heb je hierbij dus gekregen
dus doe ermee wat je wilt, heb verscheiden goede meningen gehoord, althans die in mijn straatje zouden passen

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 15:08

ja en daar klaag ik ook niet over! maar wil ook die meningen toelichten. en als ik dat niet doe komt het over alsof ik mijn paard verkeerd behandel. dus vandaar!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:22

Nou het is goed dat je het toelicht. Volgens mij ben je leuk met je paard bezig. Kan ook heus geen kwaad om al wedstrijdjes te rijden, als je er maar niet te veel van verwacht, voor zo'n jong paard is het allemaal een hele belevenis. Succes!

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 15:42

Ik verwacht er ook niet te veel van, opzich is zij helemaal niet echt nerveus ookal ben ik dat wel het is een heel nuchter dier ze is ook een burggraaf ik ga gewoon een leuk proefje neerzetten ook al is de galop niet goed ga gewoon rijden

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:48

Ik zou zeggen: een grote bak/weiland/zandpad opzoeken en lekker in de verlichte zit gaan rijden. Sprintjes trekken, stukjes schakelen, veel overgangen maken, hij moet handig worden met zijn benen!
Beginnen met grote lijnen en als je voelt dat ie zijn evenwicht kan bewaren dat afwisselen met voltes.
Lekker op eigen benen laten lopen, nog geen aandacht aan de hoofdhouding schenken.

Ga inderdaad op wedstrijd om alles er omheen te leren aan je paard en maak je niet druk om die paar onderdelen die waarschijnlijk niet goed gaan. Maar dat zeg je zelf al. Succes, komt vast goed!

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 17:14

dank je wel! als het van het wat beter weer word ga ik gelijk naar buiten toe de bossen in! wij hebben thuis ook een redelijke grote bak maar daar kan ik nu niet in rijden maar ga nu elke keer naar de manege heen en daar is ook een grote bak!

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:23

Tsjah een 3 jarige kán waarschijnlijk ook nog niet goed galoperen. Leer je paard eerst goed op zijn eigen benen te lopen, en mooi in evenwicht, dan komt dat tempo vanzelf wel.

Je wedstrijd zou ik wel door laten gaan. Desnoods galopeer je toch gewoon niet.. Draaf je gewoon lekker verder, dan is er ook geen stress en gedoe, als je de rest heel netjes rijd haal je die punten wel weer omhoog hoor.

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 23:34

Ik kom heb net les gehad en het ging weer super goed in de draf en stap! maar galop oooee wat bokken haha vloog er bijna af maar die dingen vind ik helemaal niet erg vooral omdat ze zo der best doet heb heel veel geoefend met galoperen elke keer aanspringen en toen weer terug nemen en op het laatst ging het best wel goed duurde wel even maar het ging al weer een stuk beter morgen nog even rustig rijden en dan woensdag onderlinge wedstrijd en dan zaterdag kringkampioenschap doe gewoon voor de lol mee. kijk wel wat het word ga gewoon proberen te galopperen dan maar wat minder op de galop haal ik wel weer wat omhoog met de draf

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:02

Ach wie weet Er zijn er genoeg in de B die in de verkeerde galop aanspringen of er uitvallen of snoeihard door de bak gaan, daarom is het een beginnersproefje
Gewoon lekker gaan voor de ervaring en verder thuis wat doortrainen. Het advies van WowAmigo klinkt heel bruikbaar

Ester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:32

Ik heb juist hetzelfde probleem
En ik heb als tip gekregen: Niet trekken !!!
als het paard begint te crossen. Gewoon laten doen.
Maar wel meegaan met je zit. En onder controle houden.
Maar niet beginnen snakken en doen in de mond.
Hierdoor gaat het paard enkel harden en meer doorslaan.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:38

Laat je ons weten hoe het morgen ging?