Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Ging heel simpel en ze snapte het meteen.
. Zep schreef:Wissels aanleren door stap of draf is vragen om slecht doorgesprongen wissels. Als de wissels niet lukken, werk dan eerst nog aan de kwaliteit van je galopsprong.
patsur schreef:eerst eenvoudige wissel bv linkergalop, aantal passen draf, rechtergalop op een grote acht. Denk dat je dit het beste onder begeleiding kan doen.
In draf is het toch een gewone overgang?

Over een balk laten springen vind ik een minder fijne manier, ze springen hem dan vaak in 2x (of het ligt gewoon aan mijn rijkunsten). Vos leerde het heel snel vanuit de contra, viel me 100% mee hoe snel en stressvrij dat ging. 

Zep schreef:Ik leer het aan vanuit de contragalop. Belangrijk is dat ze goed in balans over de benen kunnen galopperen, eerder hoef je er niet aan te beginnen. Ze moeten vlot zijn voor je zijwaartse hulpen, ze moeten ahw hol willen worden aan je been.
Ik werk veel aan buiging en stelling in de galop, ik wissel tussen schouderbinnenwaarts en renvers op de rechte lijn, op een spiegel af. Als ik met de wissels begin vraag ik in de contragalop heel lichte renvers stelling en laat ze omspringen.
, als voorbereiding op de vliegende wissel rijd ik veel eenvoudige wissels. Zo krijg je meer verzameling en zet je het paard goed aan de hulpen.