Hoe leer je de galop wissels ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simone_m

Hoe leer je de galop wissels ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 19:53

Hoe doe jij dat ??
En de meest makelijke manier zonder stress???

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:55

ik denk dat je instructrische daar het beste mee kan helpen als je dat heb, dat is toch net even wat makelijker dan over de pc.

Zelf weet ik het niet weet wel hoe je ze moet rijden maar dat heb ik van een paard geleerd.
maar hoe je ze moet aanleren weet ik niet, maar dan weten vast andere mensen hier wel

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:05

les nemen + eerst goed werken aan overgangen..
op een grote acht rijden in draf en op x in galop.
dan weer een volte op X weer in draf en voor de hoefslag weer in galop.
Dit goed oefenen en op een gegeven moment meteen de galop er in zetten..

Verder is les nemen heel verstandig

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:36

eerst eenvoudige wissel bv linkergalop, aantal passen draf, rechtergalop op een grote acht. Denk dat je dit het beste onder begeleiding kan doen.

btw: sir olivier is een gaaf paard!

lolclub

Re: Hoe leer je de galop wissels ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:39

ik wil je vertellen hoe ik het mijn drie paarden heb geleerd:

als eerste moet je aan de volgende voorwaarden kunnen voldoen:

je paard moet op de (binnen) hoefslag goed recht én ook (licht) schoudervoor kunnen galoperen, daarnaast moet hij op een lichte hulp vanuit stap in de galop kunnen aangaan én wel het belangrijkst: je paard moet met een onderspringend achterbeen galoperen (en een gedaald kruis)
mijn ervaring is dat een galopwissel dan niet moeilijk is aan te leren.

ik zelf heb goede ervaringen bij het aanleren van een galopwissel door in een rustige verzamelde galop de diagonaal op te rijden naar de helft van de korte zijde (A of C) aan de overkant en dan mijn paard heel recht te maken in zijn lijf, ik bedoel hiermee zo min mogelijk stelling en buiging te vragen.
dit doe ik een paar keer waarbij ik dezelfde galop aan houd. (dus ook op dezelfde hand blijf rijden)
als hij snapt wat de bedoeling is (het recht maken) geef ik juist voor het zweefmoment de hulp voor de andere galop.
doordat je paard al zo recht is, hoeft ie niet van de ene kant naar de andere te "slingeren" en wordt het omspringen voor hem vrij makkelijk.

springt ie over ? : SUPER ! even verlichte zit galoperen met verlengde teugel en prijs hem de hemel in.

springt ie alleen achter om ? : Best gedaan, in ieder geval een goede reactie, laat hem naar de draf gaan en beloon hem, probeer het opnieuw.

springt hij alleen voor om? : werk dan nog meer aan de balans op het achterbeen, leer hem zo recht als mogelijk te galoperen.

gebeurt er helemaal niks ? : bedenk je dan of hij wel attent genoeg is op je hulpen, werk daaraan, door veel overgangen stap/galop en galop/stap te maken. wat ook goed werkt is op een lange zijde linkergalop-stap-rechtergalop-stap. leer hem in ieder geval op kleine hulpen te reageren.

veel succes ermee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:40

Ik leer het aan vanuit de contragalop. Belangrijk is dat ze goed in balans over de benen kunnen galopperen, eerder hoef je er niet aan te beginnen. Ze moeten vlot zijn voor je zijwaartse hulpen, ze moeten ahw hol willen worden aan je been.

Ik werk veel aan buiging en stelling in de galop, ik wissel tussen schouderbinnenwaarts en renvers op de rechte lijn, op een spiegel af. Als ik met de wissels begin vraag ik in de contragalop heel lichte renvers stelling en laat ze omspringen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:41

Wissels aanleren door stap of draf is vragen om slecht doorgesprongen wissels. Als de wissels niet lukken, werk dan eerst nog aan de kwaliteit van je galopsprong.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:44

ik zie dat je al Z2 gereden hebt, dan moetje de wissels toch al wel beheersen???

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:45

Ik denk inderdaad toch ook dat je diet het beste onder begeleiding kan doen! Wij kennen je paard niet en iets aanleren aan een paard is voor bijna ieder paard verschillend, je kan namelijk pas aan galop wissels beginnen als een aantal andere dingen eerst in orde zijn ( denk bijvoorbeeld aan actief zijn op je hulp om aan te springen in galop)
Verder zal een istructeur ook alle foutjes die je jezelf heb aangeleerd zien en ze verbeteren.

Succes ermee, liefs Saskia

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:46

misschien op een paard die dat al kon rockey? dat kan natuurlijk ook nog denk ik

en dat ze zelf wel een beetje maar nog niet echt weet hoe je het goed en zonder stress aan kan leren

what_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:43

Je moet het zowiezo onder begeleiden van een instructeur/instructrise doen

Ik weet niet precies wat de beste manier is om het aan te leren. Maar het lijkt mij dat je paard allereerst héél goed het verschil tussen links en rechts moet weten, en makkelijk in de contra loopt.

En zoals al gezegd is, doe eerst galop, paar draf passen en dan de andere galop, of eventueel galop, stap, en dan de andere galop

Succes

Nintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:25

Met behulp van instructrice:
Links aanspringen (of rechts), even volte, dan diagonaal op. Tijdens diagonaal rijden de hulpen voor linkergalop aangeven, ook met stelling. Vlak voordat ze op de hoefslag komt omstellen en duidelijke hulpen voor rechtergalop incl stelling.
Feilloos! Ging heel simpel en ze snapte het meteen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 02:07

mijn paard kan het ook, ben er per ongeluk achter gekomen, wilde het haar niet aanleren. Ze galoppeerde rechtsom steeds verkeerd aan. dan gaf ik de hulpen opnieuw in de galop en kon ze gewoon over springen .

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 02:11

Zep schreef:
Wissels aanleren door stap of draf is vragen om slecht doorgesprongen wissels. Als de wissels niet lukken, werk dan eerst nog aan de kwaliteit van je galopsprong.

Ik zou zeggen werk eerst aan je hulpen en de basis.
Maar ik denk dat je toch eerder kan beginnen met een eenvoudige wissel.
En verder zorg dat je een goede hulp erbij hebt die je aanwijzingen kan geven

sjimmeltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:13

je moet net zoals ze al zeiden op een grote 8 en en als je zeg maar op de E-b bent op de hoek dat je de andere kant op stelt dan ga je over naar draf. doe dit een paar keer achter elkaar en probeer dan zo weinig mogelijk drafpassen te doen. als je nog maar 1 pas ofzo hebt dan probeer je in galop te blijven je doet je buitenbeen naar achteren en je binnenhand een beetje tegen de hals aan. ook is het een optieom dan ietsje vlotter te galloperen.

moniek_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:35

ik oefen dat door een balk op de diagonale lijn te leggen,,
dan spring je in galop (linker bv) je gaat van hand veranderen en boven de balk laat je hem overspringen (rechter),,
kan ook door een S van hand veranderen maar dan moet je wel de balk anders leggen in het begin is dat wel makkelijker

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:07

patsur schreef:
eerst eenvoudige wissel bv linkergalop, aantal passen draf, rechtergalop op een grote acht. Denk dat je dit het beste onder begeleiding kan doen.

Naar mijn laatste informatie is de eenvoudige wissel nog steeds via enkele passen STAP? In draf is het toch een gewone overgang?

Ik moest de wissel aanleren door bijv. linksom te galopperen, van F tot X te appuyeren, en op X recht te stellen en om laten springen?
Wat vinden jullie van die methode? Ik heb het ook maar zo geleerd dus gelieve niet allemaal aan te vallen als het te moeilijk is oid

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:07

Urielle,

ik vindt dit een prima methode, vooral als je paard de wissel in tweeën springt .
het rijden van een wissel met gebruik van een appuyement is dan een prima methode omdat je je paard vermeerderd buigt naar één kant.
hierdoor maak je als het ware de andere kant (voor en achterbeen) vrij om te changeren.

zoals ik hierboven al schreef probeer ik echter eerst de oefening op de diagonaal met het recht houden, dit omdat ik wil voorkomen dat ik mijn paard een "slinger om" naar de andere kant moet geven.
mocht ik een paard hebben dat mij niet snapt na een paar keer, vluchterig wordt of de wissel in tweeen springt dan probeer ik de wissel ook door/na het appuyement.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:13

Bedankt.
Goed om de theorie er eens achter te horen, weet ik ook waar ik mee bezig was en waarom dat appuyement

Miss_DJS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:50

IK denk dat het makkelijkst is dat als je in de rechtergalop zit je 1 pas draaft en dan gelijk naar de linkergalop gaat.als je dat dan vaak doet,lukt het waarschijnlijk wel steeds beter.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:56

Ik vind het ook het makkelijkst vanuit de contra, maar ik moet zeggen dat de uitleg over vanuit appuyement wel heel logisch klinkt Over een balk laten springen vind ik een minder fijne manier, ze springen hem dan vaak in 2x (of het ligt gewoon aan mijn rijkunsten). Vos leerde het heel snel vanuit de contra, viel me 100% mee hoe snel en stressvrij dat ging.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:00

waarom worden er dan wel eenvoudige galopwissels gevraagd?

kiekpjot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:12

ik heb ook een vraagje als het mag ..
Ik vergeet altijd hoe ik mijn benen moet leggen .. Als ik in de linkse galop zit en ik wil de galopwissel doen moet ik dan mijn linkse been achter de singel leggen en mijn rechter op de singel..?

EdwardR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:19

De galoppwissel heb ik de mijne geleerd via een cavaletti op de A-C lijn onder de X. En dan gewoon halve volte links gevolgd door halve volte rechts (en vice versa) Bedenk wel dat als je begint met wisselen je zeker moet zijn dat je de juiste hulpen kunt geven, en dat je altijd de zelfde hulpen geeft, anders krijg je alleen maar communicatie problemen en stress.
De cavaletti kan later een balk op de grond worden en daarna helemaal weggehaald.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:32

Zep schreef:
Ik leer het aan vanuit de contragalop. Belangrijk is dat ze goed in balans over de benen kunnen galopperen, eerder hoef je er niet aan te beginnen. Ze moeten vlot zijn voor je zijwaartse hulpen, ze moeten ahw hol willen worden aan je been.

Ik werk veel aan buiging en stelling in de galop, ik wissel tussen schouderbinnenwaarts en renvers op de rechte lijn, op een spiegel af. Als ik met de wissels begin vraag ik in de contragalop heel lichte renvers stelling en laat ze omspringen.

Amen , als voorbereiding op de vliegende wissel rijd ik veel eenvoudige wissels. Zo krijg je meer verzameling en zet je het paard goed aan de hulpen.