Staking om oververklaarbare reden(en), help!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelz_Lagune

Staking om oververklaarbare reden(en), help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 19:30

Hoi,

Ik ben inmiddels de wanhoop een beetje nabij en hoop dat er hier mensen zijn die nog enig nuttig advies kunnen geven wat betreft het staakgedrag van mijn paard.

Het gaat hier om een KWPN sportpaard, niet gemakkelijk om te rijden, doorgetraind tot het ZZ-L en uitgebracht in het Z1 met succes. Momenteel loopt hij L1 met winst onder een nieuwe ruiter, en we waren de laatste maanden eigenlijk heel lekker op weg.

Geruim een jaar geleden is hij begonnen met staken; ging soms hele voltes in zijn achteruit de bak door, hupste dan wat omhoog, gaf soms een bok en werd steeds geirriteerder op het moment dat ik hem eens naar voren dreef en soms een tik bij gaf.

Ik heb lagune nu 2 jaar, en het werd mij vlak na aankoop al duidelijk dat ik te maken had met een paard dat toch net iets anders was dan het gemiddelde dier. Hij is intelligent, en neemt mensen maar al te graag in de maling... Hij is liever lui dan moe, maar absoluut geen doetje... Het is een paard met karakter; Eigenwijs, eigenaardig, braaf maar absoluut niet altijd gemakkelijk. Goed...

Uiteindelijk heeft zijn 'gestaak' dus een ongeluk veroorzaakt. Tenminste... Ja, tijdens een buitenrit ging hij in z'n achteruit de weg op: Handen naar voren en maar naar voren proberen te krijgen, was mijn reactie als ruiter. Voorwaarts ging hij ook, maar dan wel bokkend met het gevolg dat ik hem niet meer uitzat en een doodsmak maakte. Gevolg: Revalidatie van +- 6 maanden. Ik mocht hem een tijd niet rijden en dus werd hij tijdelijk in training gezet bij een dressuurstal.

Ook ik heb in die maanden - toen ik weer mocht opbouwen van de artsen - veel les gehad. We gingen met sprongen vooruit, en dat bleef bij vele niet onopgemerkt. Lagune werd weer terugverkast naar zijn eigen stalletje en ik besloot hem begin 2005 uit te brengen op wedstrijden.

In april begon hij weer met staken, maar altijd op verschillende momenten; Als we aan het stappen - draven of galoperen waren stond hij plots stil en ging bokkend in zijn achteruit. Ik besloot hem een tijdje rustig voorwaarts te rijden, en het neerwaartse even te laten voor wat het was, dit ging prima en er was eigenlijk niets meer aan de hand.

In juni begon hij wederom met staken. Maar deze keer was het anders, hij drukte zijn rug weg en gooide om de zoveel meter zijn hoofd de lucht in. Ook leek hij wat last te hebben van lichte tactfoutjes in voornamelijk te draf. Niets voor hem, en dus besloot ik 6 dagen later een bezoekje te brengen aan de dierenkliniek. Zijn ijzers en hoeven en gebit werden gecontroleerd, zijn buigproeven voltooide hij moeiteloos, op zachte ondergrond aan de longe was er niets aan de hand. Maar op harde bodem viel hij door de mand, zijn voorbenen leek hij niet graag te belasten.

Foto's van zijn benen en hoeven werden gemaakt maar alles was in orde. Sterker nog hij had voor alles 1-tjes. Er werd besloten hem een lichte pijnstiller te geven en het 2 weken aan te zien.

Met argus ogen nam ik hem weer met me mee naar huis, maar al snel moest ik toch maar eerder langskomen voor controle. Zijn rug werd nagekeken, en er werden 9 foto's van zijn gehele wervelkolom gemaakt. Op een oude veulen-schoftbreuk na, was er niets op te zien of te ontdekken. En toch kreeg hij 26 spuiten om zijn rug tijdelijk te verdoven. Ook zijn voorbenen werden nogmaals ingespoten...

Ik liet de foto's nogmaals bekijken door een andere veearts, waarna uiteindelijk besloten werd dat een maandje weidegang in combinatie met wat lichte training hem misschien wel goed zou doen... Zo bracht ik Lagune wederom naar de dressuurstal van het seizoen daarvoor, waar hij 1,5 maand lang heerlijk rond heeft mogen banjeren. Goh wat zag hij er gelukkig uit.

Begin september ben ik hem opgaan halen, en eenmaal thuis ging het niet zoals ik gehoopt had. Hij bleef nu voorwaarts, maar het was niet 'mijn Lagune' zoals ik hem ken. Omdat we daarbij komend ook nog wat problemen hadden met ons zadel, kreeg ik tijdelijk een zadel te leen aangeboden een KN sympfonie. En meneer liep ineens als een trein. Zou het het zadel al die tijd zijn geweest?

In overleg met de ruitersportzaak mocht ik het zadel 1,5 maand op proef houden. En het bleef goed gaan. Mijn moeder besloot hierop een nieuwe KN aan te schaffen... Oplossing gevonden dacht iedereen.

Begin November was het wederom zover: Lagune ging weer in staking, ook bij mensen die meerdere malen op hoger niveau hebben gereden (dit wilde ik graag weten omdat ik hoopte dat het aan mijn rijtechniek zou liggen, dat valt namelijk wel 'aan te passen' met extra veel lessen etc.) Hij deed het gewoon bij iedereen, en begon toen ook met alsmaar in traver lopen. Pogin tot rechtstellen was het begin van het eind..

Hij werd bekapt door een nieuwe hoefsmid die totaal niet te spreken was over de stand van zijn hoeven (voorgaande jaren vanaf jong paard af aan altijd verkeerd bekapt, schijnt). Hierna ging het weer 2 weken heel redelijk. Totdat hij bij onze 1e selectiewedstrijd van dit seizoen (na een half uur te hebben in gereden) bij het groeten ineens niet meer voorwaarts of achterwaarts kon, het enige wat hij deed was bokken, waarna we gediskwalificeerd en 2 verliespunten reden omdat ik halverwege (na 7 minuten) heb afgegroet omdat ik wist dat dit niets meer zou worden, en de jury er toch niets van zei behalve: Sla hem nu eens vooruit! (waar hij zelfs toen niet op reageerde).

Een weekje wat rustiger aangedaan en enkel wat voorwaarts-neerwaarts gereden en hem in de stapmolen gezet. Omdat mijn moeder de frustraties langzaam aan nabij was belde ze een osteopaat, behandeld en na ruim een week mocht Lagune weer onder het zadel. 1 dag ging het goed, en daarna is hij begonnen met zijn hoofd de lucht in gooien en te gaan rennen...

Inmiddels, eind december dus.. Begint hij in stap langzaam weer wat nageefelijk te worden, en vind hij de galop het fijnste gang om in te lopen. Echter is hij sinds een week weer bezig en wordt het steeds maar erger, echt om gek van te worden... Vooral op het moment dat ik helemaal uit z'n mond blijf gaat hij stilstaan en in z'n achteruit... Als ik licht teugelcontact hou en hem wat voorwaarts-neerwaarts probeer te rijden gaat hij ook óf stilstaan, of alleen maar in traver lopen.

Eindstand:
- Nieuwe hoefsmid
- Bekeken door 2 fysiotherapeuten, waaronder Solange.
- Bekeken door een Osteopaat
- Gereden en getraind door een ervaren persoon (Patrick Maninveld)
- Een nieuw zadel, waar we overigens wel veel baat bij hebben
- 4 onafhankelijk instructrices die hun blik erop hebben geworpen
- Ander voer

etc.etc.

En veel dingen zijn al reeds uitgesloten; Ze kunnen niets ontdekken, en er is al meermaals gezegt dat dit niet eens een rijtechnisch probleem is.

Sorry voor het grandioos lange verhaal, maar zijn er hier misschien nog mensen die een idee hebben over de hoe/wattes en waaroms?

Bvd,
Kelly en Lagune

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:42

Wat voor werk doe je met hem? Is het werk niet te zwaar, of niet afwisselnd genoeg? Wat gebeurd er alsje hem echt goed op zijn flikker geeft en dus bij wijze van hem in elkaar beukt terwijl je erop zit?

Nee, ik ben geen dierenbeul, maar aangezien je er al eens van afgevallen bent, moet je hem volgens mij echt even aanpakken omdat er ook geen lichamelijk of rijtechnisch probleem ontdekt kan worden.

Kan het zijn dat het paard na een tijdje hard werken begint te staken? Wat gebeurd er als je hem 3 dagen op de wei zet en daarna weer een dagje rijd, dagje wei, dagje rijden enz? Gewoon rustig oppakken? Misschien is het wel teveel voor hem.

Natuurlijk betstaat de kans dat hij je echt uitprobeerd. je kan hem ook eens naar Fried van Stiphout brengen. Dit is een hele goede africhter die heel erg consequent rijd en 98% van de probleem paarden goed krijgt. Wil je meer wten, pb me maar. Succes.

Kelz_Lagune

Re: Staking om oververklaarbare reden(en), help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:15

Ik doe hem 7 dagen in de week zelf. Meestal haalt mijn moeder hem overdag van stal om een uurtje met hem te stappen of om hem even in de stapmolen te zetten. En dan rijd ik hem s'avonds: 2 á 3 keer in de week gericht dressuur en dan mag hij aan het einde van het uur een paar rondjes 'spelen' beetje galopperen aan een lang teugeltje en wat uitdraven.

Gemiddeld maken we 1 á 2 keer in de week een sprongetje, ik ben dit seizoen niet begonnen aan de springles omdat hij telkens wat twijfelachtig liep... Maar als het nu goed gaat leggen we wat cavaletti's en balkjes neer.

Daarnaast mag hij ongeveer 2 keer in de week na het rijden/stappen even lekker uitdollen in het paddock met zijn vriendjes, en s'zomers gaan we regelmatig lekker bossen, nu is dat ondoenbaar. 1 keer in de week heeft hij hoe dan ook een 'rustdag' en stapt hij enkel wat uurtjes aan de hand..

Als ik hem op zijn flikker geef is hij gewoon heel eerlijk: "Jij mij slaan, ik nog net wat hoger bokken". Nu zit ik over het algemeen alles wel uit, en heb hem ook al geregeld gewoon eens flink naar voren laten sprinten. Ik probeer het altijd zoveel mogelijk op te lossen met overgangen, om hem op die manier wat actiever voorwaarts te krijgen... Het probleem is dat we beide niet zo snel opgeven, er zijn wel eens momenten geweest dat ik 1,5 uur lang met hem bezig ben geweest omdat hij maar fel bleef reageren op een 'voorwaartse correctie' (dan heb ik het over een flinke tik met de zweep en als het nodig was een keer de spoor erin). Maar wat ik nu ook probeer, niets lijkt écht effectief te zijn... en als het werkt, dan is het slechts tijdelijk.

Lagune heeft eigenlijk om de 3 maanden precies zo zijn periodes, wij noemen het nu zelfs al zijn 4-jaarlijkse-periode, we missen alleen het bloedbad nog. Het is dus niet dat het elke week raak is... wel merk ik dat hij zich fijner zou voelen wanneer hij vaker naar buiten zou kunnen (iets wat ik zelf ook graag zou willen) maar aangezien ze de laatste 'openbare weide' voor de privepaarden bij ons op de manege een halfjaar geleden hebben omgebouwd tot één grote zandvlakte anex buitenbak, rest er niets anders dan dat klote paddock. Voorlopig zal hij het daar dus mee moeten doen, en met de zomermaanden dat hij in Antwerpen op het land staat..

Bedankt voor je reactie in iedergeval!

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:17

Ik train trouwens op ongeveer L/M niveau momenteel, tenminste... de laatste weken ben ik alleen maar bezig met de basis; Met veel stelling voltes en 8-jes rijden, tempowisselingen en af en toe was stukjes zijgang. Niet te zwaar mag ik hopen, voor een Z-er.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:21

Heb je het zadel onlangs nog na laten kijken. Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met mijn paard. En ook nu blijkt het weer het zadel te zijn. Naar verloop van tijd moet je even je zadel na laten kijken omdat de kussen veranderen (en ook je paard).

Ook ben ik vanaf vandaag begonnen met het voeren van Maxh. Ik ben benieuwd of ik daar een fijner paard van ga krijgen. Naar wat ik erover gelezen heb, zou ik toch wel het een en ander moeten merken.
Dit is de site van Maxh http://www.maxh.nl/hippo/nl/index.html.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:42

je zegt dat hij is doorgetraind tot zz-l.. dat is niet voor niets toch? Wil hij niet gewoon wat afwisseling en misschien iets zwaarder werk of gaat hij danook in staking?

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:11

Hij loopt momenteel even geen hogere oefeningen dan het M1 en wel omdat ik o.a. rustig aan moest doen van de osteopaat.. En daarbij ik probeerde vorige week gewoon weer eens wat changementen uit en een stukje contragalop... Hij probeert het wel, en dan gaat het goed... Maar daarna begint hij misbruik van de situaties te maken en laat hij zich niet meer normaal in draf rijden als ik hem wat 'hogere' oefeningen heb gegeven... hij gaat zijwaarts lopen en begint met zijn hoofd te schudden... Zodra ik mijn hand dan naar voren doe en hem even voorwaarts schop gaat hij in z'n achteruit *hupst* en begint dan te schoppen.

Ik had er namelijk ook al aangedacht dat hij zich misschien gewoon verveelde...

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:13

@ Vonnie84: Ja, morgenmiddag word mijn zadel weer nagelopen. Ik heb het zadel nu 1,5 maand ongeveer en 3 weken geleden is het gecontroleerd door een andere zadelmaker, maargoed dat was 'even snel, tussendoor' dus voor de zekerheid laat ik morgen nog eventjes kijken.

Mijn vorige paard gaf ik altijd MaxH, die reageerde daar best aardig op. Lagune krijgt nu sportbrok van PAVO bijgevoerd en een voedingssupplement tegen de verzuring van spieren o.a. MaxH is misschien ook wel weer eens een idee... Hmm.

Pff, bedenk me net dat ik er met de dag gekker van word.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:25

een keer proberen:
heel erg kwaad worden!!!!
neem vast een zweepje mee
Als hij stil gaat staan en ook maar 1 pas achteruit loopt wanneer dat niet mag van jou; stap af, pak de zweep erbij en laat hem achteruit lopen, wil hij niet? Tik op de voorbenen of borst! hoeft niet hard maar net dat hij weet wat de bedoeling is.. en laat hem maar eens 5 rondjes achteruit lopen, maakt niet uit hoe lang het is, zelfs; hoe langer hoe beter!! voor paarden is het namelijk heel moeilijk om achteruit te lopen.. Ga er weer op zitten en probeer haar weer verder te laten lopen, nog niet?? Nog een keer maar dan verder...

Mijn paard was toen ik hem kreeg echt verschrikkelijk dwars! in iedre hoek van de bak stilstaan en steigeren net zo lang tot hij niet meer verder naar achter kon, dan sprong hij vooruit en begon weer opnieuw in de andere hoek. Ik heb hem 1 keer 3 rondjes achteruit laten lopten op de bovenstaande manier (op aanraden van een zeer ervaren ruiter, springruiter, zadelmakmaker...) . Ik ging er weer opzitten en het ging een maand goed. Toen begin hij weer.... Nog een keer gedaan maar den 5 of 6 rondjes (hele bak/hoefslag rondes) en toen was hij er zoo afschuwelijk zat van! hij heeft het in de 3 jaar daarna niet meer gedaan en is nu MANEGE paard

ik weet niet of het ook kan bij jouw paard, ik dacht dat die van mij hysterisch zou worden maar ik was toen zoooooo kwaad, al 2 jaar deed hij dat iedere keer, elke keer lief gebleven en toen in 1 keer was het uit.

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:31

Heel herkenbaar. Aan deze reactie heb je waarschijnlijk niets, maar het is wel heel erg herkenbaar.
Mijn paard doet iets vergelijkbaars. Dit is een laat (na zijn 6e) ingereden ruin M2 dressuur met wp voor het Z. Met vlagen is hij altijd al lastig geweest.

Hij is menig keer achteruit de ring uit gebanjerd, met als reactie van de jury dat als die een zweep zou hebben dan.........

En makkelijk is hij gewoon niet. Hij heeft een paar keer last gehad van zijn rug, althans dat vermoedden wij. De eerste keer is hij klinisch nagekeken en niets gevonden dus naar een osteopaat gegaan, deze heeft hem 2 keer behandeld en hij liep weer als een trein, op een uitspatting hier en daar na. Een half jaar later weer hetzelfde probleem, weer behandeld weer oké. Driekwartjaar later weer, weer behandeld. Deze keer loopt hij echter slechts een week, nadat ik hem weer op mocht pakken goed (waarbij het elke dag een stukje beter ging) en na een vrij dagje met alleen longeren is hij niet meer aan de praat te krijgen, kan alleen nog bokkend de bak door (tenzij je weinig van hem vraagt).

Zadel is ook onlangs nagekeken en lag perfect, kon eigenlijk niet beter.

Deze keer had ik zoiets van nu moet het maar afgelopen zijn en zijn we weer naar de kliniek gegaan. Klinisch onderzoek gedaan, was perfect (niet één pas kreupel na de buigproeven). Onder de man voorgereden en er werd in ieder geval geconcludeerd dat hij linksom het meer deed dan rechtsom. dus foto's gemaakt van linker kogel, sprong etc. Allemaal perfect. Echo gemaakt van de pezen ook prima...............

Dus morgen nog maar een keertje verder kijken met behulp van verdoven en daarna rijden onder de man (kijken of het verschil maakt).

Sowieso zei mijn dierenarts dat het voor een deel karakter is van het paard. Hij heeft in ieder geval niets dramatisch en toch piept hij. Menig paard zou gewoon aan het werk gaan.
dus dikke kans dat hij gewoon niet zo geschikt is voor meer dan Z.........
Een klote conclusie voor iemand die toch graag verder wil komen (en op zich een mooi en getalenteerd paard heeft), maar op een gegeven moment houdt het op. Morgen nog even verder kijken en dan conclusie trekken..........bah.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:46

Toch ben ik blij dat meer mensen dit hebben. Want ik dacht altijd dat ik een van de weinige was. Ik haat het zweepprincipe. Ze doen altijd net alsof ik dat nog nooit geprobeert heb, geloof me, ik heb zwepen kapot geslagen. En het werkte alleen maar averechts.
Ik betrap alleen mezelf er heel erg op dat ik mijn paard veel meer straf dan beloon. Ook mijn paard is hoger aangereden. En dan verwacht je ook dat hij alles "goed" doet. Ik ben nu dan ook aan het proberen om hem vaker te belonen. Maar dat valt niet mee als je gefrustreerd raakt.

Ook ben ik erachter gekomen dat ik zelf niet meer voorwaarts dacht. Die van mij kan ook zo opeens de rem erop gooien of opeens omdraaien. En dan ècht de rem. Met buitenrijden b.v. dan zit ik echt in de hoogste versnelling galop, en dan staat hij met 2 passen stil. En dan knal je toch hard met je *piep* op het zadel. Maar goed, ik ging met rijden voorover (in de foetushouding) zitten. Ook omdat ik bang werd dat hij weer zou stoppen. Ik voel ook dat ik vaak verkramp als ik denk dat hij wel weer eens de rem erop zou kunnen gaan gooien.
Ik ben nu in de les ook heel erg bezig om zelf ook echt voorwaarts te denken. En dat is echt heel erg moeilijk.

Ik ben benieuwd of je dingen herkent.

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 22:50

smiley91 schreef:

dus dikke kans dat hij gewoon niet zo geschikt is voor meer dan Z.........
Een stinkmodder conclusie voor iemand die toch graag verder wil komen (en op zich een mooi en getalenteerd paard heeft), maar op een gegeven moment houdt het op. Morgen nog even verder kijken en dan conclusie trekken..........bah.

Ja dan baal je inderdaad. Hoop voor je dat je morgen iets anders te horen zult krijgen

Ze hebben bij mijn paard toen aan atrose gedacht, maargoed juist omdat echo's en foto's niets uitwijzen is dat dus uitgesloten. En ik baal gewoon enorm want juist de hogere oefeningen gaan hem heel gemakkelijk af, steeds gemakkelijker zelfs. Ook mijn instructeur heeft toen gezegd dat hij ondanks zijn leeftijd (hij is nu 12) nog wel een stuk verder zou moeten kunnen komen dan het Z1... En nu lopen we maar te kloten bij het L1. Jakkes...

@ Casca: Hmm... Best een idee, probleem is alleen dat mijn knieen niet meer werken zoals ze zouden moeten werken waardoor ik dus niet zo makkelijk op en van mijn paard stap. Wil ik Lagune een tik geven, kom ik eerst aangezwaaierd met m'n krukje hahaha.

Maar iedereen alvast bedankt voor jullie reactie.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:12

misschien de vorige eigenaar eens erbij roepen?
misschien kan hij/zij eens naar jou en het paard kijken of zelf eens opstappen.

hoe is hij met buitenrijden?
je zou eens een maandje ''vakantie'' kunnen nemen..

Libera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 00:18

Hey wat vervelend dat je paard het niet meer doet...We hebben er waar ik werk ook een paar die zo staken. Stoppen en dan stilstaan en achteruitlopen of bokken. en in je voeten bijten. Hoe wij het oplossen met deze paarden is toch vooruit slaan, desnoods iemand met longeerzweep erachter die m ook een mep geeft terwijl jij m slaat. (Handen naar voren!) En als ie dan gaat moet ie ook in galop door de bak racen. Dan neem je contact op de teugels , maar zodra je hem voelt vertragen uit zichzelf vraag je alweer een reactie aan je been, geen reactie mep met de zweep! Hij moet doorgaan totdat jij zegt dat hij langzamer mag gaan galoperen. Daarna neem je hem terug naar de draf en zelfde verhaal. Daarna stap lange teugel, ga je 5 minuten stappen en pak je hem weer op en doe je precies hetzelfde als hij begint te staken. Het werkt echt! En laat het aan de teugel en oefeningen eerst allemaal maar voor wat het is want zolang hij niet aan de hulpen staat heb je er niets aan! Pas als hij echt 100% aan je been is kun je hem, van achteren naar voren, aan de teugel gaan rijden, pas als hij daar gehoorzaam mee blijft zou ik oefeningen gaan rijden. Hoop dat je er wat aan hebt?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 01:26

En met behulp van iemand op de grond erbij?

Het paard van een vroegere stalhoudster van me was altijd braaf, en had opeens een ik staak en steiger actie, zij kwam er ook niet zo snel op en af, dus riep mij met de zweep, ik moest er schuin voor gaan staan (zodat hij me niet kon raken) en paard zacht tegen de borst tikken terwijl zij hem achteruit de bak door kon loodsen, was ook gelijk zijn laatste steiger en staak actie.

En buiten het achteruit de bak doorhelpen kan je er dan ook iemand bij zetten die hem voorwaarts de bak door kan helpen.

Ik heb het hier niet om het keihard slaan van je paard, maar gewoon iemand erbij die jou kan helpen op de grond.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:43

Jeetje wat ontzettend vervelend zeg, maar toch denk ik dat een paard dit niet voor niks doet, vooral omdat dit paard hoger in de sport gelopen heeft! Maar ik snap best dat je op een gegeven moment echt moedeloos word van die onzekerheid, want iedereen wil toch alleen maar een gezond en gelukkig paard hebben!

Heb je weleens nagedacht over de stal waar hij staat? Mijn paard heeft namelijk ook een hele tijd op een stal gestaan waar ze niet 100% lekker op dr plekkie stond! Ze was met rijden niet vooruit te branden en ging als 3 jarige al nooit een keertje lekker uit dr dak ofzo! Mijn paard kropte het gewoon allemaal op en ik zag dr na een jaar gewoon wegkwijnenen ze werd mager en wilde niet meer lopen, VA erbij, bloed laten prikken....niks gevonden. Ik snapte er niks van!
Op een gegeven moment wist ik het niet meer en heb ik besloten om haar te verhuizen naar een stal waar ze overdag de hele dag buiten kon staan en snachts in een stal van 4x4 meter. En ja hoor, ik zag madam met de dag groeien, ze begon te stralen en werd superfijn onder het zadel!!! Ik ben nog steeds superblij dat ik die stap toen gezet heb, ookal staat ze nu bijna 30 kilometer bij mn huis vandaan!!! Als mn paard het maar goed heeft!!!

Sterkte ermee!!!

hesterve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:07

het lijkt mij dat het paard je iets duidelijk wilt maken maar de vraag is wat?
bij ons op stal was ook een paard met vreemde kuren en een vriendin van mij kan met dieren communiceren
haar heb ik een foto gegeven van het dier en de volgende dag kreeg ik een verhaal te horen wat wel het een en ander
duidelijk maakte daar hebben we toen wel wat mee gedaan en dit paard ging zich beter gedragen.

misschien geloof je niet in dit soort dingen maar als je geinteresseerd bent of meer wilt weten moet je me maar pb-en

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:14

Heel herkenbaar!!!!
Bij mij bleek de oorzaak te zitten in de mond!
Ik had een nieuw paard dat altijd fokmerrie was geweest. In het begin dacht ik dat haar gedrag lag aan eht feit dat ze moest omschakelen naar rijpaard...
Bleek er een stukje wolfskies achtergebleven te zijn, onder het tandvlees. Met daaronder een fikse ontsteking. En ik had al twee keer een tandarts in haar mond laten kijken....en die hadden het niet gezien. Er was ook niets te zien. Je merkte het alleen als je met je vingers op de lagen drukte.
Bij mij heeft tandarts Mark Hoyer het ontdekt en het stukje er uit gehaald, Ben later nog naar de kliniek geweest om de kaak te laten schoonmaken en de zenuw dood te branden.
Na zes weken herstel...had ik een totaal ander paard. Ook in de omgang op stal.....
Dit miste ik nog in je lijstje...het was nogal uitzonderlijk wat er bij mijn paard in de mond aan de hand was...maar je weet maar nooit, dus vandaar dat ik je dit vertel...wnat die van mij gedroeg zich net zo en na de behandeling was het helemaal over en is het nooit meer terug gekomen!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:24

Als ik het goed lees komt hij dus niet in de wei? Het zou goed kunnen dat hij zich dus gewoon verveeld en als jij er dan opstapt dan komt die frustatie eruit. Als ik jou was zou ik gewoon eens proberen om hem iedere dag een aantal uren in de wei te zetten en daarna te rijden. Grote kans dat hij dan gelukkiger is en dus wel zijn best voor je wil doen.

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:09

Ik vind wel dat veel mensen er hier snel vanuit gaan dat een paard bepaalde dingen niet krijgt of dat er weinig geprobeerd is.

Zo wordt er gesuggereerd dat het paard niet happy zou zijn omdat het niet in de wei komt.
Nou zoals jullie in mijn voorgaande stukje hebben gelezen heb ik een soortgelijk probleem met mijn paard, terwijl die van mij in de wei komt, hij het op stal naar zijn zin lijkt te hebben, hij minimaal 3 keer per dag uit zijn stal komt, zijn zadel goed ligt, zijn tanden eens per half jaar worden nagekeken etc etc.

Ik hoop er vandaag met mijn dierenarts achter te komen waarom hij het doet. En dan zal ik mijn conclusie moeten trekken, óf hij is niet geschikt (qua karakter) voor meer dan Z (en ik dus een eigenaar moet zoeken die tot dit niveau wil of bijvoorbeeld voor een vierspan ofzo) óf hij mankeert toch ergens wat.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:38

Maar ik heb het toch ook niet over jou paard? Maar over die van de ts, ze kan het allicht eens proberen. Als het probleem door zoiets simpels opgelost kan worden is dat toch alleen maar fijn?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:37

Mijn huidige paard stond eerst ook dag en nacht op stal. Het was een draak! Heeft zelfs iemand eraf gebokt en die kwam met een gebroken nek op de IC terrecht. Ik ben verhuisd, hij staat nu in de wei en in de zomer zelfs dag en nacht. Het is een bijzonder vriendelijk paardje geworden.
Als je huidige stalling het niet toelaat om hem in de wei te kunnen zetten, zou ik toch eens gaan kijken of het ergens anders wel kan.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:40

Ook ik wil even zeggen dat mijn paard ook gewoon op de wei staat. Van 's ochtends tot 's avonds. Dus dat heeft er in mijn geval ook niets mee te maken. Ik ben benieuwd of het paard van de ts ook gewoon op de wei komt.

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:58

IK denk dat als het lichamelijk echt niets is, je een heel slim paard onder je kont hebt. Slaan en weet ik veel werkt ALLEEN als je het op de juiste manier doet. Gigantisch naar voren slaan en weet ik veel wat werkt alleen op die manier dat hij dus nog veel meer onder zijn werk uitkomt. Maar ik denk dat de kans dat dit het is wel erg klein is. Ik vind het heel moeilijk om te bedenken wat het kan zijn omdat mijn gedachte in eerste instantie uitging naar zijn spieren. Dit omdat hij kort liep met zijn voorbenen maar de buigproeven en foto´s perfect waren. Echter hebben er al 2 fysio´s naar gekeken, dus dat is het ook niet.

Ik vind het heel goed dat je zoveel moeite doet om het probleem op te lossen, en ik hoop ook echt dat het goed gaat komen. Veel succes ermee!

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 19:47

Bedankt voor de vele reacties van iedereen!

Als hij in de zomermaanden bij mijn instructeur in Turnhout gestald staat, staat hij wel een paar uur per dag op de wei... Hij lijkt dan vaker goedgehumeurd te zijn, en heeft dan automatisch ook meer zin om aan het werk te gaan. Vorig seizoen besloot ik dan ook een nieuwe stal met weidegang voor hem te zoeken. Dit viel echter vies tegen, sterker nog nu 1,5 jaar later heb ik nog steeds geen geschikt plekje gevonden..

Het is gewoon waar dat Lagune meer een 'weide dier' is dan een 'stal paard', maar vrijwel niets in de nabije omgeving biedt mogelijkheden tot weidegang. Want of de stalling is bijna het dubbele van wat ik nu betaal of het is meer dan 30km rijden of hij staat gelijk dag en nacht op de wei (iets wat mijn voorkeur eigenlijk niet heeft). Ik baal ontzettend, want ik heb veel voor hem over maar helaas beschik ik gewoonweg nog niet over eigen vervoer. Ik ben dan ook altijd afhankelijk van mijn moeder en of zij rijden wil ja of de nee... De stal waar ik nu sta is zowel op de fiets als met de auto te doen, en dat heeft natuurlijk voordelen. Al acht ik de gezondheid en het geluk van m'n paard toch wel van belangrijkere waarde. Hopelijk vind ik binnenkort alsnog wat... want nu de laatste weide op onze manege ook gesloten is blijft er helemaal niets meer over.

Kleine update: Ik heb Lagune vandaag weer eens gereden, het wordt met de dag erger en dus heb ik enkele instructeurs (waaronder een man die al tientallen paarden ingereden heeft etc.) om hulp gevraagd. Enkele van hen hebben Lagune ook wel eens gereden en weten dat hij nou niet bepaald de makkelijkste is. Hun eindconclusie is dat het een pure karaktertrek is: Erg intelligent en altijd kijkend hoever hij kan gaan. Ze zeiden ook: Geef hem nu één keer een echte genadeklap, zo hard dat hij hem gelijk naar de andere kant van de bak peert, want volgens mij neemt hij je in de maling. Het probleem is dat ik na mijn val van vorig jaar niet zo heel veel lef meer heb, en bang ben dat ik hém niet meer uit zal zitten (hier heb ik bij andere paarden overigens geen last van). Ik ben op zulke momenten gewoon een stuk angstiger geworden, daar baal ik echt enorm van. Uiteindelijk heb ik hem voorwaarts weten te krijgen en hem 'plankgas' even flink naar voren geschopt en pas teruggenomen op het moment dat IK dat wilde. Aan het einde van het uur begon het zijn vruchten af te werpen en heb ik hem stap lange teugel gegeven.

Ik begin steeds sterker te twijfelen of ik dit nog wel vol weet te houden. Het duurt al zolang, en het probleem is dat ik hem best op z'n flikker wil geven maar het lichamelijk (door die zwakke knieen) niet zolang meer volhou. Medisch niets, rijtechnisch niets... *zucht*