Moeilijke fjord... Tips??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

madelief88

Moeilijke fjord... Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 21:18

Ik rij samen met een vriendin en mn tweelingzusje twee pony's bij, waaronder een fjord.
Nou is die fjord niet echt goed opgevoed, en wat heel vervelend is, is dat het bit echt tussen zijn kiezen pakt, en dan heb je echt niks meer...

Een scherper bit helpt niet, ik zat meer te denken richting rolletjesbit of misschien een hackamore, maar daar wil ik graag tips over...!

Een hackamore leek me wel handig, aangezien het op zich vrij scherp is (ze rent echt door alles heen) maar ze het niet kan vast pakken
Maar nadat ik wat informatie heb opgezocht, zag ik ook een aantal nadelen, las ook dat je het paard zn neusbeen kan breken...

Iemand ervaring of tips??

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:29

als ze het bit vastpakt, zou ik eerder een hulpteugel aanraden en geen hackamore...

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:34

Rolletjesbit dan nog liever dan een hulpteugel.

Maar ik raad jullie aan om les te nemen.

loulou

Re: Moeilijke fjord... Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:36

met een scherper bit los je de oorzaak van het probleem (slecht opvoeding) niet op.
neem dus goede les en ga niet aan liggen kloten met bitten en hulpteugels.

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:37

Een hackamore zou ik zeker niet doen. Als je om zoiets een hackamore wilt gaan gebruiken, heb je daar dus niet echt de kennis voor.. Een hackamore helpt waarschijnlijk dus echt niet..
Als ik jou was zou ik ook niet met een ander of scherper bit gaan rijden.
Hier maak je je pony alleen maar bot in de mond mee..
Ik zou gewoon goed les nemen, van iemand die weet waar hij/zij mee bezig is!

Waarschijnlijk is dit ook een (soort van) dominantieprobleem..
Zij rent overal dwars door heen, dat betekend dus dat zij de baas is..
Probeer wel heel consequent te zijn in de "opvoeding". Als iets niet mag, mag het ook echt niet.
Weet wat je wil en sta stevig in je schoenen, jij bent de baas, laat dat goed merken.
Desnoods oefen je eerst wat op de grond, dat ze netjes naast je blijft lopen e.d. Zodat ze weet dat jij de baas bent!

Ik kan me voorstellen dat dit een nogal vaag verhaal is, dus als je het niet begrijpt, pm dan maar even

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:33

Dat lijkt me nou niet echt een goed idee, een scherper bit heeft toch geen enkele zin! Inderdaad; Neem goed les, wees consequent en ga niet trekken! Als jij trekt gaat hij terugtrekken, en hij wint toch wel. Als je een scherper bit gaat gebruiken krijgt hij alleen nog maar een minder gevoelige mond. Ik hoop dat je iets met de gegeven tips doet, succes ermee.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 01:33

Andere bitjes en hulpteugels zijn vaak alleen maar tijdelijke oplossingen, ooit moet je er weer vanaf en dan moet je er alsnog doorheen, vaak met een paard wat zich nog sterker maakt en nog handiger is dan voor je al die dingen ging gebruiken.

Een goede instructeur of instructrice zou veel beter en iig blijvend helpen.
Maar is niet altijd even makkelijk als je een vz paard hebt.

Vaak pakken ze het bit beet en rennen om onder het werk uit te komen, als ze iets moeilijk vinden of gewoon lui zijn en een trucje gevonden hebben.
Kleine tip is om los te laten, en veel met je benen en zit te rijden, dat kan die immers niet vastpakken dus probeer uit wat je kan doen met weinig teugelcontact, als hij gaat rennen blijf ontspannen aan de voorkant, laat hem maar doorgaan, hij merkt dat jij niet terug pakt, dat hij er weinig mee opschiet en wil terug komen, op dat moment zet je je benen er even aan en laat hem doorgaan, laat zien dat hij er niet onder uit komt op deze manier, dan gaat de lol er ook snel vanaf.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 01:39

Ik raad je aan om zoiezo les te nemen en de basis weer vanaf het begin op te pakken dus eerst opvoeden naast de hand. ho = ho, netjes met je meelopen etc en dan met behulp van een instructeur de pony rijtechnisch alles goed aanleren.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 17:55

In ieder geval iedereen bedankt voor de tips: maar even duidelijk: we zijn natuurlijk met de grondbeginselen weer begonnen, bij mij is het altijd ho=ho, consequent zijn etc. dus daar gaat het hele verhaal niet om. Ik heb al een aantal moeilijke paarden er door heen geholpen, en als er één ding is waar ik altijd super oplet, is altijd been eraan blijven houden.
Net als bijvoorbeeld het stil;staan bbij het opstappen; deed ze niet, maar ik blijf dan op-en afstappen totdat ze wel stilstaat. Ook hierin ben ik heel consequent.

@silly; ik snap wat je bedoelt, natuurlijk is het een tijdelijk oplossing, maar het is vrij lastig een pony op te voeden die niet snapt wat, wannner en die geen grenzen heeft.

@Mietje; zoals ik hierboven heb uitgelegd, ben ik zeer consequent, niet alleen in omgang met deze pony, maar met alle paarden/pony's.

En wat betreft het idee vd hackamore, ik wist eigenlijk niet dat die zo scherp was, daarom had ik informatie erover opgezocht,en daarna wilde ik weten wat andermans ervaringen/ideeen zijn.
Mijn redenering was zo: ze kan niks vastpakken, maar toch blijf je voldoende controle hebben, want het is niet de eerste de beste pony die snapt wanneer ze moeten stoppen. Ze ziet geen gevaar in.

Nog over het les krijgen; daar heb ik natuurlijk ook al aan gedacht, maar de pony's staan gewoon op een prive-boerderij, maar ergens waar helemaal geen andere paarden staan, eigenaar woont ook ergens anders, aangezien het gebied daar allemaal wordt herbouwd (omgeving vh nieuwe az-stadion, alkmaar).

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:12

Ulsy..

Ik ben benieuwd hoe het met je nieuwe bit gaat Madelief.

Heb geen zin om te reageren, krijg toch heel bokt over me heen

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:20

Ik werk al zo'n 40 jaar met Fjorden, maar ..... als ze inderdaad niet goed opgevoed zijn blijf je problemen houden. Bij ons lopen ze in de lessen mee, en ik denk dat één ding goed werkt: veel laten bewegen.
Ik begrijp ook nog steeds niet waarom 'men' zegt dat Fjorden, Haflingers, Merensen en Tinkers echte kinderpaardjes zijn. Nou echt niet !
Ik zie heel veel problemen om me heen met deze rassen. Ik raad mensen altijd aan om b.v. een New Forest of een Connemara te kopen voor hun kind.

madelief88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 18:28

Inderdaad, klopt wat je zegt, zijn absoluut geen kinderpony's ...
Helaas weten we niet veel van deze pony af, komt van paardenmarkt af, daarvoor op een manege gelopen..
Veel bwegen helpt inderdaad wel, gister lange buitenrit gemaakt en ze was vandaag veel braver.. Maar tsja, wie heeft er elke dag de tijd om min 2 uur te gaan rijden..?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:07

Ja da's waar. Ze heeft ook gewoon gignatisch veel engergie. En ik weet zeker dat je vet kan komen met dr want ze heeft gangen waar je U tegen zegt.
Misschien toch iemand vragen om les te geven, Madelief. Het zou wel leuk zijn!

jorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:08

Misschien ander bit?

Morgan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:05

Ik heb ook zo'n tank(fjord) en voor de kenners een myrstein (dus best moeilijk )
Ik snap precies wat je bedoeld , want ik zit met het zelfde probleem.
Ik heb nu al een tijd priveles, en ga zoveel mogelijk het bos in met haar dat ze haar energie kwijt kan.(priveles niet s'winters omdat ik geen binnenbak heb)
Een ander bit in gooien is zo makkelijk gedaan , maar het gaat gewoon om geduld, veel lessen, en doorzettings vermogen
Dan gaat het maar niet zo snel , maar als het met kleine stapjes vooruit gaat is het al goed en kom je er vanzelf wel.
En idd een fjord is geen kinderpony

Le0nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:18

Ik zou doorgaan met rijden, veel oefenen, goed loswerken enz. voor je met dingen aan komt zetten. En anders bij instructie vragen.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:38

Taaclover schreef:
Maar ik raad jullie aan om les te nemen.

Ik ook.
Ik heb zelf ook een rolletjesbit (voor buitenrijden) en het heeft weinig effect.
Knijpen met je handen miss. (spelen)??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 01:07

'Spelen'/knijpen met je handen heeft bij een echte doordramfjord met slechte remmen helemaal geen zin . Je kunt beter een keer een loeiharde ruk geven direct nadat je normale hulp genegeerd wordt, dan dat je hem keer op keer de gelegenheid blijft geven om toch nog even door te drammen.

Al met al lijkt het mij erg belangrijk om les te nemen met zo'n drammerig exemplaar. Het is leuk om te weten dat je 'iets' moet oefenen en dat je consequent moet zijn, maar als je consequent op een verkeerde manier oefent, ben je straks misschien nog verder van huis.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 01:13

Madelief zo'n tank had ik dus ook, maar dan zo 1 met lange blonde manen
Wolfje in schapenvacht uitvoering

Zag ook nergens het gevaar van in, buiten nog niet trouwens, en stiefelde vrolijk verder.

Bij mij heeft bovenstaande wel geholpen, wou er geen ander bit in omdat ik gewoon net zo eigenwijs als haar ben
Voordeel was dat ik de eerste was die haar bereed, nadeel was dat er voor mij dus nul komma nul mee gedaan was.
Wat een gedoe zeg...niets wetende tank opvoeden

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 04:28

Mijn haarbal had ook vaak deze neiging

Zeker in de bak deed ik hem doorschoppen. Jij wilt rennen? Dan zal je rennen! Dan was het snel over

Wat ook goed hielp was de teugels helemaal losgooien, hij was dan helemaal verbaasd, werd uit z'n evenwicht gebracht en stopte dan vanzelf. Dan had ik weer tijd om de teugels op te pakken en hem door te schoppen.

Tegenwoordig rij ik met hackamore, op aanraden van de DA.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 09:37

Ik heb ook veel met (on)opgevoede tankers gewerkt. De basis blijft op de grond, als je daar de baas bent kun je pas verder en los het probleem van het doordrammen liever op door hem een keer echt op de rem te trekken, dan met een hackamore (is hier ook echt niet voor gemaakt). En neem les, het maakt niet uit waar de pony staat, een goede instructrice komt overal naar toe.

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 09:45

Quellian schreef:
Zeker in de bak deed ik hem doorschoppen. Jij wilt rennen? Dan zal je rennen! Dan was het snel over

Dat werkt niet bij ieder dier
Als ik dat bij die van mij doe dan stop ik pas ergens in Tokio

indra10pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 09:46

Hoi, had hetzelfde probleem met mijn fjordentank. Kon ook gaan hangen wat ik wou, mevrouw rende maar door. Heb nu een hele fijne instructrice die precies weet wat het probleem is. Misschien slecht voor onze ego, maar het is echt een opvoed/rijprobleem. Je valt vaak snel in verkeerde gewoontes, en als je paardje het dan niet meer begrijpt zijn we geneigd het beest de schuld te geven, terwijl we het vaak zelf verkeerd doen. Mijn advies is dus inderdaad zoek een goede instructrice, wat je hebt echt geen zweep of schoppen nodig om dit probleem te herstellen. Wel concequente opvoeding en een open eerlijke blik naar jezelf en je paard. Veel succes!

Lies_Beuker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:20

Taaclover schreef:
Quellian schreef:

Dat werkt niet bij ieder dier
Als ik dat bij die van mij doe dan stop ik pas ergens in Tokio

Maar ja, dan sta je toch een keertje stil en je komt nog eens ergens (Tokio) ! Dit is een grapje ¡
Nu even serieus, het allerbelangrijste is dat er toch iemand je helpt, die ziet meer dan jij kunt voelen.
Want je moet ze een slag voor zijn. Ze zijn -volgens mij -super slim, snel en stug. 3 x S.

bruine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:38

ook wij hebben 2 fjorden gehad en deze hebben ook in de sport gelopen, wij reden ze altijd met een correctiebit van k&k dit heeft een wat duidelijkere inwerking op de lagen. verder goed vlot maken voor je kuit voorkomt hangen, conceqent zijn schept duidelijkheid bij je paard en probeer met zit en benen te rijden.

@morgan, myrsteins zijn absoluut geen type tank! het zijn de luxer gebouwde wat heetere fjorden waar je echt mee om moet kunnen gaan wil je er wat van gedaan krijgen, heb je het respekt dan gaan ze voor je door het vuur.