paard kantelt haar hoofd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra_HC4L

paard kantelt haar hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 15:12

hallo,
ik heb een draver van 5 jaar.
ik rijd met haar op de manege in de bak, het gaat al aardig maar ze kantelt heel erg vaak haar hoofd. heeft iemand mischien tips ?
groetjes..

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:55

Kantelen? Kun je iets meer preciezer zijn?

In ieder geval: heb je les?

Sandra_HC4L

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 19:06

ze kantelt haar hoofd naar de linkerkant, ik heb geen les meer, wel altijd gehad.

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:29

ik weet wat je bedoelt, het is toch denk ik wel belangrijk om je hierbij te laten helpen door iemand die het ook ziet. de ene pony kantelt zijn hoofd in meerdere mate dan een ander. vooral belangrijk is, dat je je pony op twee handen nageeflijk laat lopen (dus niet meer druk op de ene dan op de andere teugel) en je moet vooral niet terug gaan trekken als je pony de teugel uit je hand probeert te sleuren. degene die bij zo'n touwtrekkerij het eerst "opgeeft" is meestal de verstandigste

Sandra_HC4L

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 21:43

bedankt voor de tip,, want ik heb na gisteren wel men handen opengehaald. maja dan ga ik dus je tip volgen. mischien gaat het dan beter..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:18

Je handen opengehaald aan de teugels?????
ARM PAARD! Er zit wel een MOND aan de andere kant van die teugel hoor...
:s

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:21

moonlight1 schreef:
bedankt voor de tip,, want ik heb na gisteren wel men handen opengehaald. maja dan ga ik dus je tip volgen. mischien gaat het dan beter..

ik hoop niet dat je bedoelt dat je zo hard hebt getrokken!

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:27

Sonja schreef:
Je handen opengehaald aan de teugels?????
ARM PAARD! Er zit wel een MOND aan de andere kant van die teugel hoor...
:s

Als ik zonder handschoenen rijdt, heb ik ook altijd mijn handen kapot. Maar dan ben je nog niet per definitie hard in de mond
Sommige mensen hebben nou eenmaal een teer huidje

Er heeft een tijd terug een heel stuk in de bit gestaan over het kantelen van het hoofd tijdens het rijden. Zal eens kijken of ik dat nummer nog kan vinden!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:29

Ik kan me daar helemaal niks bij voorstellen. Heb je dan zo'n rotmateriaal teugels eraan ofzo?

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:38

Wees blij dat je er niets bij voor kan stellen
Ik heb gewoon een dunne huid bij mijn vingers. Ik zit 5 minuten op het paard zonder handschoenen en ik heb al blaren. Met de tuigage is niets mis mee!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:58

Hoe doe je dat in de zomer dan? Kun je je huid niet wat sterker maken met bijvoorbeeld kamferspiritus? Want dat lijkt me in de zomer dan bepaald geen lolletje, om met handschoenen te moeten rijden?

Sorry, beetje offtopic...

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:01

Nee ik ben er aangewend, ik rij zomer en winterdag met handschoenen. Ik kan zelfs niet meer zonder, handschoenen horen er gewoon bij! Zomerdag heb je een gratis privezwembadje bij

Zo genoeg offtopic anders verstoren we het voor de TS

Sandra_HC4L

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 23:08

ik trek echt niet in mijn paard haar mond, alleen had ik een tijdje niet gereden, en dan heb ik snel blaren bij men handen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:42

Hee ik rijd met een heel licht contact maar als ik zonder handschoenen rijd krijg ik ook meteen blaren.
Ik heb overigens wel rubber doorweven teugels.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:52

Ik zou als eerste een tandarts naar je paardje laten kijken Veel paarden die kantelen hebben last van hun gebit, en zeker bij zo'n jong paard is de groot dat ie doppen of haken heeft.

Maar ik heb idd ook heel snel mijn vingers kapot of blaren Ook bij goede teugels. Gewoon een dun gevoelig huidje.
Ennum, in de zomer is rijden met katoenen handschoentjes best lekker, want die nemen wel zweet op

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:54

Ga les nemen, want zon fout kruipt erin en heb je er nog lang niet uit!

Sim

Re: paard kantelt haar hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:34

Mijn paard kantelt ook haar hoofd naar links. voor mij is dat een teken dat de aanleuning niet gelijk is. Ik heb nogal de neiging om rechterteugel op minder druk te houden dan op m ijn linkerteugel.
Als ik dan de druk op beide teugels weer gelijk heb en goed mijn rechterbeen er aan houdt, kantelt ze niet meer.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:30

Kelloriejj schreef:
Ga les nemen, want zon fout kruipt erin en heb je er nog lang niet uit!

Het is natuurlijk niet altijd een rijtechnisch probleem
Zoals eerder al gezegd is, als een paard haken op de kiezen heeft kunnen ze het hoofd ook kantelen.

TS: Heb je dit al na laten kijken of het niet aan de kiezen ligt?

roos07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 02:05

Een paard dat zijn hoofd kantelt doet dat omdat het paard scheef is. Paard rechtstellen dus door oefeningen te doen. Niet teveel in de mond zitten maar lekker voorwaarts en op eigen benen laten lopen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 02:32

roos07 schreef:
Een paard dat zijn hoofd kantelt doet dat omdat het paard scheef is. Paard rechtstellen dus door oefeningen te doen. Niet teveel in de mond zitten maar lekker voorwaarts en op eigen benen laten lopen.

amen

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 02:38

Maar het is algemeen bekend dat een paard wat haken op de kiezen heeft, ook het hoofd kan kantelen. Ik denk dat je dus pas een conclusie kunt trekken, als bewezen is dat het paard geen haken op de kiezen heeft. Vaak komt het weg uit scheefheid maar het kan dus ook wezen, dat het paard last van het gebit heeft

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 05:13

Allegra schreef:
Ik zou als eerste een tandarts naar je paardje laten kijken Veel paarden die kantelen hebben last van hun gebit, en zeker bij zo'n jong paard is de groot dat ie doppen of haken heeft.

Maar ik heb idd ook heel snel mijn vingers kapot of blaren Ook bij goede teugels. Gewoon een dun gevoelig huidje.
Ennum, in de zomer is rijden met katoenen handschoentjes best lekker, want die nemen wel zweet op

helemaal mee eens sluit dat dus eerst uit en ga dan rijtechnisch verder kijken d.m.v. lessen bijv.

Judith29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:27

Ik ben het ook eens om er een tandarts naar te laten kijken. Mijn paard deed het ook heel erg en nu een tandarts de haken op haar achterste kiezen heeft geveild heb ik een ander paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:56

Dan zit je paard op rechts vast. Bij je lessen eerst aandacht schenken aan rechtrichten.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:44

russel schreef:
Dan zit je paard op rechts vast. Bij je lessen eerst aandacht schenken aan rechtrichten.

Maar dan zul je dus wel uit moeten sluiten, dat het paard haken op de kiezen heeft. Anders kun je zoveel rechtrichten als je wilt maar krijg je niet het gewenste resultaat