Voor het eerst met een myler...plek op tong....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

Voor het eerst met een myler...plek op tong....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 14:32

Ik heb voor het eerst met een myler-bit gereden. Het was echt heel erg wennen, Misty gooide haar hoofd erg in de lucht, ik heb toen de teugels door de onderste sleuf gehaald, het ging toen gelijk een stuk beter. Alleen in draf zette ze veel druk op mijn buitenhand, en soms piepte ze er met haar hoofd ertussenuit, ze gooide hem dan heel hoog in de lucht. Na een tijdje kreeg ik d'r dan weer onder controle. Maar nou keek ik na afloop naar haar tong en toen zag ik dat er aan de kant waar ze veel druk op zette een rood plek op d'r tong zat, hebben meer mensen dat?

Wat moet ik doen om de druk die zij zet te verminderen?

Thnx,
Nelleke

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 14:34

Misschien gewoon eens alleen longeren zodat ze kan wennen aan het nieuwe bit? Of is dat een gek idee?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 14:35

Je houdt veel te veel vast waarschijnlijk. Als je een bit als rem gebruikt krijg je kneuzingen.

Zoals jij je myler hebt gebruikt is niet goed, veel te scherp.

Leer eerst op been en zit rijden en doe dan pas wat met je hand. Met goede les van een goede instructeur kan je veel baat hebben van een mylerbit.

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 14:42

Maar als zij snel loopt, en ik wil in een lager tempo draven, dan moet ik haar toch met mijn buitenhand terug nemen? Daarna laat ik mijn hand rustig staan en geef er geen druk aan.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:15

Lager tempo moet je zonder hand kunnen vragen( een ophouding maakt je zowiezo met 2 handen). Op zit en misschien een kleine ophouding. Het bit wordt gewoon veel te vaak als rem gebruikt.

Wil je een lager tempo en ze geageerd niet?, rij dan net zolang rechtuit totdat je bij de bakrand bent, dan stoppen ze heus wel. En dan weer zonder teugels afwenden. Echt duidelijk gehoorzaam voor het been maken, liefst onder begeleiding van een instructie. zonder druk op je bit leren en durven rijden, duurt weken, maar je hebt er jaren plezier van.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:44

nessie_1987 schreef:
Maar als zij snel loopt, en ik wil in een lager tempo draven, dan moet ik haar toch met mijn buitenhand terug nemen? Daarna laat ik mijn hand rustig staan en geef er geen druk aan.

eerst proberen om eens trager te gaan lichtrijden en een voorzichtige druk op je buitenteugel.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:01

Ik zou gewoon eens goed les nemen Begrijp dat je pony echt vervelend is, en dat het makkelijk praten is van: probeer je pony eerst goedaan de hulpen te zetten, maar soms heb je cht hulpmiddelen nodig.
Dus mijn conclusie: Les nemen

Ulissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 00:42

Als ik in je profiel kijk zie ik ook wat hulpteugels. Waarom gebuik je die eigenlijk?? Gebruik je die nu nog.

Met een ander bit los je niks op. Ikzelf overweeg ook om met een Myler te gaan rijden. Ik heb dit ding inmiddels al weken in mijn kast liggen. Ik weet dat ik mijn paard de tijd moet gunnen om aan dit bit te wennen. Mijn paard loopt en schuimt beter op een dun bitje, ze heeft waarschijnlijk niet zoveel ruimte in haar mond. Als ik de Myler zou gaan gebruiken dan laat ik haar toch zeker de eerste 20 minuten met het bit in de mond staan om hieraan te wennen en sowieso moet de ruiter in dit geval mijn dochter met een stille hand rijden. Dit is haar wel toevertrouwd anders zou ik dit bit er nooit inleggen.

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 21:29

Nee, ik gebruik al bijna een half jaar al geen hulpteugels. Ik gebruikte ze omdat ik haar toen net had en ze heel lastig was.

Ik heb mijn paard ook laten wennen aan het bit, heb haar een kwartier met bit laten staan. Ik wilde dus ook een dun bit, omdat ze een grote tong heeft en daardoor weinig plek in haar mond.

Oja, ik heb best een stille hand.

Anoniem

Re: Voor het eerst met een myler...plek op tong....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:04

Wennen aan een bit is niet een kwartier het in de mond leggen. Wennen is gewoon alles wat je met het bit gaat doen. Waarom niet eerst gewoon stappen, net zo lang totdat ze op het bit gaat sabbelen en schuimen, dan ga je halthouden en weer aanstappen, links en rechts af, want dat is ook anders met een myler omdat de bithelften onafhankelijk van elkaar scharen. Als ze daar genoeg vertrouwen in heeft, ga je pas verder. Je paard is volgens mij flink over de emmer geraakt van het nieuwe bit en je hebt er behoorlijk aan getrokken. Rood is een drukplek dus je hebt een lange tijd behoorlijk wat druk op haar tong gehad.

Als je paard gaat rennen in de draf, ga je weer stappen tot ze weer rustig is in haar hoofd en dan draaf je weer aan. Als ze zo met hoofd zwaait, kijk eens of je de myler goed hebt bevestigd. Je paard heeft je iets proberen te vertellen en ik denk dat je te straf met je hand bent geweest. Vaak gehoord dat ze wel 3 maanden nodig kunnen hebben om er aan te wennen. Sommige paarden meteen de eerste keer, dus neem je tijd hiervoor.

Heb je een speciale reden om myler te gaan gebruiken? Wellicht is er iets anders aan de hand waardoor je hebt besloten dat het beter zal gaan met myler.

Ik hoop niet dat je de eerste keer een myler met hulpteugel hebt gebruikt. Als ik in je profiel kijk vind ik dat die hulpteugel behoorlijk kort staat. Lijkt als of ze in die houding gedwongen wordt te staan als je in ontspanning staat. Als je meteen al zo met een myler begint, gaat het geheid fout. Volgens mij is het ook niet de bedoeling om een hulpteugel samen met myler te gebruiken. Als je 'm goed gebruik heb je ook geen hulpteugel nodig. Je paard hoord het bit aan te nemen en gehoorzaam te zijn. Lukt dit niet, heeft een hulpteugel geen zin, kan je allleen maar harder trekken en meer kracht zetten.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:33

Je hebt zo te lezen de hefboomwerking van het bit al gebruikt. Eerst het bit weer op een normale manier gebruiken, dus geen teugels door een sleuf om hefboomwerking te krijgen. Ik denk echt dat jij te veel trekt. Een bit is geen wondermiddel hoor.
Neem goed les en dan zul je zien dat je geen hefboomwerking nodig hebt.

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 13:08

Ik had maar 10 dagen om het bit te proberen. Ik heb haar eerst een kwartier laten staan met het bit. Toen zijn we in de bak gaan stappen. Een kwartier aan de lange teugel gestapt, toen kreeg ze een hele schuim mond. Daarna heb ik een kwartier gestapt op de normale manier, niet door de sleuven. Toen heb ik een half rondje gedraft. Dit ging niet zo goed ze probeerde ervandoor te schieten met haar hoofd in de lucht. Toen de teugels veranderd. Toen heb ik nog een dik kwartier gestapt met weinig druk op de teugels en tot slot nog een rondje gedraaft. HIerbij begon ze erg te trekken. Ik heb enkele kleine ophoudingen gemaakt en toen haar terug genomen want ze wilde weer hard gaan. Toen nog even gestapt en toen beloont en heben we uitgestapt.

Anoniem

Re: Voor het eerst met een myler...plek op tong....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:11

Onbegrijpelijk dat haar tong beschadigd is. Welke myler heb je? Die sleuven zal ik maar niet gaan gebruiken, das echt erg streng.
Ik hoop dat je wel begrijpt dat als de myler past, je niet zo maar die drukplek op de tong krijgt. Als je loslaat is geen een bit scherp, maar als je druk gaat zetten is elk bit te scherp.

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 13:24

Ik heb ook geleerd hoe ik zonder druk haar goed kan laten lopen. Maar met een myler lukt me dat niet. Ik rijd nu met en pelham waar ik bijna geen druk op hoeft te zetten. Alleen als ze in galop probeert te rennen moet soms ff op de rem. Ik heb ook een hele stille hand en ik rijd meestal op de ontspanning. Ze laat zich dan helemaal los in d'r lijf.(ze gaat dan "swingen" met d'r achterhand) Maar ook dit lukt niet met de myler.

Ik wilde de Myler proberen omdat de pelham een scherpe inwerking kan hebben.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:36

Welke africhtingsgraat heeft dit paard? Ik ben zo bang dat er veel te veel aan zijn mond wordt gezeten dat de achterkant volledig vergeten wordt.
Hulpteugels, Pelham, Myler op de laagste gleuf.....

Ga toch lekker met zijn kont aan het het werk, en laat die voorkant voor wat het is, stille hand of niet. Wij hebben nog nooit een bloeduitstorting van onze Myler gevonden in de mond.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:37

Een PELHAM? Weet je hoet scherp zo'n bit is? Je moet een gewone watertrens nemen zonder hefboomwerking EN LES nemen. Je probleem ligt echt bij jezelf en niet bij het paard. Het paard loopt waarschijnlijk weg omdat het pijn doet.
Met een pelham zonder druk rijden kan iedereen. Zo'n bit heeft zo'n hefboomwerking dat minimale teugeldruk het paard al laat afbuigen. Maar dat is geen natuurlijke afbuiging, dat is in de krul lopen.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:40

paard is denk ik bang in de mond geworden en daarom onrustig in het hoofd bij wijze van protest. Je moet haar niet straffen in de mond, dat zal ze toch niet begrijpen en het maakt haar alleen maar banger en onrustiger. Je hebt een dikkere trens nodig en een hele rustige hand. Gooit ze haar hoofd omhoog, RAZEND snel reageren door handen te sluiten en been er aan te doen. KOrte hulp natuurlijk, want ook meteen weer ontspannen daarna.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:43

Ik ben het bijna met Desiree eens, alleen niet mbt de ophouding als ze met haar hoofd gooit. Jij moet m.i. juist meegaan in de beweging en reactie eisen aan de achterkant. Hoofdschudden? BEEN, BEEN, BEEN en zelfs evt zweep maar zeker geen hand!!

Jouw hand is een straf voor je paardje, dat zal je moeten afleren. Jij dus, niet je paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:44

Vlug leren niet met de handen te werken
Het paard geeft keer op keer duidelijk aan dat jij teveel met de hand oet en wat doe je, het bit nog scherper maken door het in de sleuven te hangen.

En die pelhalm heel vlug de vuilnis bak in.

afremmen doe je niet op je hand, ook niet alleen op je buitenhand.

ga aub goede les nemen
want zo nog ff doorgaan en je krijgt een paard dat dadelijk echt gaat staken
en wat doe je dan?

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 15:30

Ik ben een week naar het Balingehof geweest om bepaalde problemen op te lossen. Ik heb daar geleerd hoe ik mijn paard op de beste manier kan rijden en kan los werken.
Ik vergeet de achterkant echt niet. Juist door de pelham leert zij te onstpannen, in een rustig tempo. Waardoor zij ook haar achterhand goed meebeweegt. De achterhand komt er nu al stukke beter onder. Hierdoor kan ik haar nu ook vanuit deachterkant laten lopen. Ik gebruik de pelham niet om haar te laten buigen, ik gebruik hem zodat zij kan ontspannen!

Met de pelham gaat het super, geloof het of niet, mijn paard heeft er meer plezier in. Ik ben bezig haar over te zetten naar en dubbel gebroken watertrens. Dit doe ik onder professionele begeleiding! Ik ben niet zomaar wat aan het aanklooien!

zammarano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:49

Idd, de TS heeft gewoon een tijd lang "anders" les gekregen, bij ons op de manege(ik sta bij nessie) was het nou eenmaal de normaalste zaak van de wereld om met hulpteugels te rijden, daar is nu verandering in gekomen!

De TS krijgt les van een ervaren maar dan ook echt ervaren instructeur en instructrice die les geven vanuit die ontspanning. ZONDER HULPTEUGELS!!!!!!!
Op het Balingehof hebben zij haar dit advies gegeven. Als Nessie niet bezig was met de achterhand en ontspanning zou zij dus ook niet naar het Balingehof gaan he

Ik vind niet dat jullie ana de hand van foto's ui de TS haar profiel kunnen opmaken hoe zij rijd.......

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:16

Ze vraagt toch zelf wat de oorzaak is?, en ws zeggen ze bij de Balingehof precies hetzelfde als wij, geen hand, meer been!

Ik snap jouw probleem niet of is het jouw paard?

zammarano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:02

nee hoor het is mijn paard niet, MAAR de TS geeft zelf toch al duidelijk aan dat ze meer been geef en de achterhand er wel onder houdt!

zammarano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:03

Maar wat ik bedoel te zeggen is dat zij niet aan het "aankloten"is zoals hier word beweerd, zij gaat af op advies van mensen die er ene hoop verstand van hebben, zoals; balingehof en haar instructeurs

Di0n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 02:17

Ik had ook een myler-bit gekocht. Maar dat was ook zeker geen succes!! Het was bedoeld om jongen paarden interijden, we hadden er al veel informatie over opgezocht om zeker te weten dat het goed was want ze zijn niet goedkoop. We hadden hem tog gekocht maar hij was veelste scherp voor een jonge pony. Terwijl ze zeggen dat die er speciaal voor gemaakt was. We hadden er een gewoon bit ingelegd en er was meteen verbetering in de aanleuning. Als ik jou was zou ik gewoon weer je oude bit erin hangen. Veel succes ermee..!!