Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Nog een kwestie die aan dit aangesloten is, is dat vele ruiters hun paarden niet willen om voorwaarts te gaan, omdat zij bang van de energie zijn, omdat zij onbewust hem juist vanaf het begin stoppen. Zij beseffen niet dat de meer energie de paard plaatsen aan de beschikking van de ruiter, het veiliger niet dat hij is, omdat hij iets vasthoudt niet steunt. Het meer zuigt het paard terug, de kleiner energie die hij geeft aan de passagier, het gevaarlijker dat hij is, omdat iedereen dit opgeslagen op energie uit eerder of later in het formulier van griezeligheid of bokken zal komen, enz., voornamelijk indien het paard een warmbloed is. De ruiter moet leren de energie van alle paard uit te brengen en hem in de juiste richting te leiden. Dit is de reden waarom het meest gevorderd dressuur paard moet zijn het veiligste en het betrouwbaarste paard onder enig en alle omstandigheden, omdat hij niets vasthoudt steunt, geeft hij iedereen van zijn kracht en energie naar de ruiter.

.
en die anders echt uitzijn plaat zouw gaan en ik dan echt niet meer bleef zitten ( is nog een aardig jongdier en wil nog wel is fris zijn, maar als die fris is kan je hem wel laten gaan maar wilde het toch niet doen omdat die zo overstuur was en dan echt gek werdt ) dus ja ik doe het ook niet altijd maar mijn eigenpaard laat ik wel altijd ff gaan omdat er anders niets aan te beginnen is
Ik ben het eens met het feit dat je een paard nooit vast moet blijven houden, de meeste paarden die fel zijn worden rustig zogauw je ze lange teugel geeft. Ook bokken komt bijna altijd voort uit het feit dat een paard te veel wordt opgesloten. Maar aan de andere kant, als je een paard te veel laat lopen (dus niet meer jouw tempo) kun je hem toch niet meer leiden? Mijn logische conclusie is dan, omdat hij op dat moment bepaalt wat hij doet, meer zal gaan vervelen? LilPetat schreef:. Maar aan de andere kant, als je een paard te veel laat lopen (dus niet meer jouw tempo) kun je hem toch niet meer leiden? Mijn logische conclusie is dan, omdat hij op dat moment bepaalt wat hij doet, meer zal gaan vervelen?
beantsje schreef:Een ding; een paard dat flink voorwaarts is, kan op dat moment niet steigeren.
In uitzonderingsgevallen kan je de twee kombineren: 'alles-los' én een drijvende hulp.beantsje schreef:Een ding; een paard dat flink voorwaarts is, kan op dat moment niet steigeren.
Dan schiet het voorwaarts er bij in ja...
Lusitana schreef:LilPetat schreef:. Maar aan de andere kant, als je een paard te veel laat lopen (dus niet meer jouw tempo) kun je hem toch niet meer leiden? Mijn logische conclusie is dan, omdat hij op dat moment bepaalt wat hij doet, meer zal gaan vervelen?
Daar staat het woordje TE in. Dat is altijd fout. Het gaat om voorwaarts gebruiken van energie, niet om het paard maar een beetje te laten rennen...Het gaat om in banen leiden en naar voren af laten stromen van energie, ipv naar achteren en remmend.
LilPetat schreef:Jij bedoelt dat als je dan die teugelhulp gebruikt je altijd de achterhand ook mee moet nemen, zodat het paard als het ware gaat verzamelen? Of vind jij verzameling sowieso fout, omdat je dan eigenlijk ook terug zit te werken (je wilt een lager tempo met dezelfde activiteit, dus terug)?

Lusitana schreef:En men mag best iets met de teugels doen, hoor.
Citaat:Van mij hoeft niet iedereen teugelloos te rijden, maar het is wel iets om over na te denken dat het kan, dus ook om na te denken over de mate waarin we teugels gebruiken...