Stang en Trensvraag

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

Stang en Trensvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 10:04

misschien een heel domme vraag maar ik ken het antwoord niet.
waarom moet je bij S&T altijd een Engelse neusriem?

en men zegt altijd niet teveel in de mond zitten alles zonder het bit proberen op te lossen, waarom gooien ze er dan 2 tegelijk in

Groetjes

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:10

omdat je met s&t de verzameling fijner voor elkaar krijgt. Is dus ook pas nodig bij de hogere klasses.

verplaatst naar RT

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:48

Lielle schreef:
omdat je met s&t de verzameling fijner voor elkaar krijgt. Is dus ook pas nodig bij de hogere klasses.

Hier ben ik het niet mee eens! Het is toch niet zo, dat als je een stang erbij gooit dat je paard dan makkelijker is om te verzamelen! Die redenatie is meer een teken van onkunde! (bedoel het niet gemeen hoor Lielle!!! )

Ik denk dat de neusriem vooral praktisch is. Hierbij heeft de stang geen hinder van andere riempjes die in de weg kunnen zitten en waar de stang aan vast zou kunnen blijven hangen of klem zou kunnen zitten!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:50

Tja, dan mag jij uitleggen hoe je het bedoelt. Mijn ervaring is dat een paard na zichzelf al meer verzamelt en mn opricht op S&T, óók als die het goed doet op een uitsluitend een trens.

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:06

Lielle schreef:
Tja, dan mag jij uitleggen hoe je het bedoelt. Mijn ervaring is dat een paard na zichzelf al meer verzamelt en mn opricht op S&T, óók als die het goed doet op een uitsluitend een trens.

Owkee, volgens mij begrijp ik het nu meer! De stang geeft een ruiter in zekere zin meer controle over het paard. De stang is een signaal-bit en geen contact bit! Je kunt het paard dus op een makkelijkere gecontroleerde manier onder je houden!
De verzameling komt uit de achterhand. Een verzameling rijdt je op je zit en benen (tenminste dat vind ik) vandaar dat ik het korte antwoord waarin je de stang direct relateerde aan de verzameling niet delen. Maar nu ik dit aan het typen ben snap ik wel wat je bedoelde, misschien was het antwoord een beetje te ongenuanceerd (van beide !!

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 11:06

Met een lage neusriem zouden er toch ook geen riempjes in de weg hangen? Bij ons is er een pony en die loopt M2 (BE) is bijna Z denk ik bij jullie en die loopt op een dubbelgebroken trens met verzamelde galop en wisseltjes om de 2passen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:13

hij hindert dan wel de werking van de stang.

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 11:19

Ah ja dat kan. de sperriem zou dan ook hinderen of niet?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:20

Ja, dat geldt voor zowel sperriem als lage neusriem. Ik heb thuis een goed boek over bitten liggen, zal eea kopieren.

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 12:34

Bedankt Lielle

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:38

Hier zijn al meerdere topics over. Maar nu een antwoord op je vraag:
Die engelse neusriem is het fijnste voor een paard als je met S&T rijdt. Gecombineerde zou in de weg zitten met die stang en een lage neusriem al helemaal. Vandaar de eenvoudige engelse neusriem.

En ik zie het rijden met S&T als controle of je je paard goed voor elkaar hebt op trens. Alleen wanneer een paard verzameld, bij elkaar en op het achterbeen gereden wordt, loopt ie fijn op S&T. En je hebt een iets andere inwerking, net wat strenger. Daarom moet en kun je ook rustiger en voorzichtiger inwerken. Het is een onderdeel van het verfijnen van de hulpen die je wilt zien op het hogere niveau. Niets meer en niets minder.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:02

Lielle schreef:
omdat je met s&t de verzameling fijner voor elkaar krijgt.

Citaat:
Is dus ook pas nodig bij de hogere klasses.

'Verzameling' = meer gewicht dragen op de achterhand door het verder onder het zwaartepunt treden met de achterpoten door meer buiging van de schenkel.
De voorzijde gaat daarbij automatisch realtief omhoog en kan je daarbij geheel en al zonder enige optoming rijden.

Het effect van een trens is tegengesteld aan dat van een stang. Bij het gelijktijdig gebruiken is het érg belangrijk dat de stang vooral achter de oren werkt om de tegengestelde werking in de mond te compenseren zodat er voor het paard weer een enigzins coherent signaal van te maken valt. Het boek van Gertrud Jetten geeft veel info hierover.
Beíden zijn evenwel overbodig voor verzameling. Alleen als een onnatuurlijke hoofdhouding richting loodlijn wordt verwacht is dit makkelijker met een kaptom of stang, doch zelfs dát is met operand conditioning te bereiken.

Een sperriem is ooit bedacht om probleemgedrag niet door opvoeding/beleren op te hoeven lossen.
De neusriem op zich had ooit een, eveneens ter compensatie van menselijke fouten, specifiek doel bij de cavalarie en het jachtrijden, verder niets.
Beíden zijn bij een netjes beleerd paard overbodig.

Het is ronduit komisch dat nu standaard met neusriem én sperriem gereden wordt en ook hulpteugels die slechts twintig jaargeleden nog een brevet van onvermogen waren zowat norm zijn.

Bit, hoofdstel, teugels, sporen, zweep, 'hulp'teugels, zijn allemaal technische middelen waarnaar de mens grijpt bij het 'beleren' van het paard, waarbij die mens naarmate deze meer middelen gebruikt steeds minder de eigen vaardigheden (hersens) hoeft te gebruiken.
Aloïs Podhajski: 'de hoeveelheid ijzer en leer is omgekeerd evenredig met de vaardigheid van de ruiter....'

Het is daarbíj ook een valkuil; hoe meer hulpmiddelen, hoe meer dwangmogelijkheid, hoe minder het paar begríjpt, - léért. Schijnbaar makkelijker ís dus in feite een omleiding die niet eens naar hetzelfde doel leidt; nl. tot een gemechaniseerd paard, niet tot een meedenkend meewerkend paard.

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:05

en nu praktisch

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:07

Het komt er natuurlijk ook op neer dat wanneer je op topniveau rijd je eigenlijk geen hulpen wilt laten zien. Het moet eruitzien alsof je niets doet maar je paard toch zijn kunstjes laat zien. Hoe scherper de inwerking hoe minder groot je de hulpen hoeft te geven.
De rest is al gezegd!!

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:30

Huertecilla: Als je geen antwoord geeft op de vraag van de TS heeft het weinig zin om in een topic te reageren. On topic dus aub.

Idra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:42

Lielle schreef:

Ik denk dat S&T helpt in de oprichting, maar niet in de verzameling. Verzamelen doe je idd op zit en benen, maar je kan pas verzamelen als je paard is opgericht, en het is dus daarbij dat die S&T kan helpen.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:01

De vraag 'hoe verzamel ik mijn paard' is weer een andere vraag dan die van de TS. S&T heeft daar trouwens niets mee te maken!

@Huertecilla: De stelling 'des te meer ijzer en leer, des te minder rijkundigheid' (of zoiets) gaat ook niet altijd op: het gaat er alleen om HOE je het gebruikt. Ik kan en rijd gerust met een slofje. Maar ook zonder. Het gaat erom hoe je iets gebruikt. Een scheermes in de hand van een aap is levensgevaarlijk. Van een man is het een bruibaar voorwerp, of hoe gaat dat spreekwoord...?
En zo ook met S&T. Kun je er mee omgaan en kun je je paard goed rijden, dan kan S&T fijn zijn. Is dit allemaal niet het geval, blijf er dan ook vanaf! En ja, wie beslist dit? De ruiter zelf. Al zie en merk ik vaak genoeg dat er genoeg inschattingfouten gemaakt worden. De taak voor de jury's en instructeurs om daar iets aan te doen.
En nu graag weer on topic

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:06

Idra schreef:
Lielle schreef:

Ik denk dat S&T helpt in de oprichting, maar niet in de verzameling. Verzamelen doe je idd op zit en benen, maar je kan pas verzamelen als je paard is opgericht, en het is dus daarbij dat die S&T kan helpen.

Ook daar ben ik het dan niet helemaal mee eens. Ook voor je met S&T gaat rijden moet je je paard in de oprichting hebben. Vind overigens dat dat altijd moet!!! Anders rijd je je paard op de voorhand. maar misschien is dat dat meer een discussie over wat verzameling is en wat oprichting is.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:48

@huertecilla:
Het is waar dat een sperriempje eigenlijk alleen dient om de mond van het paard dicht te houden en dus overbodig als alles ok is, maar als je een wedstrijd hebt dien je de sperriem wel om te hebben anders krijg je commentaar van de jury .....trouwens, als je paard toch goed loopt kun je hem er net zo goed wél aandoen, dan maakt het niks uit, het is eigenlijk om de 'lage' neusriem te compenseren.......
Nu dan on topic:
Mijn bescheiden meninkje is, dat je een paard makkelijk moet kunnen verzamelen op het lichtste bit.
Verzamelen en oprichting kunnen daarbij in één zin genoemd worden, want als je gaat verzamelen is daarvan de uitwerking dat ze van achter gaan zakken en dus van voren gaan oprichten.
Een stang heeft een hele sterke inwerking, is je paard écht goed aan de hulpen, zit de stang erop voor de sier!
( helaas zie je idd vaak anders)
Een stang heeft veel inwerking achter de oren, en er zit een kinketting aan die strak gaat staan naarmate je de stang erbij pakt, dan wordt de inwerking dus heftiger, dus kun je kleinere hulpjes geven
Mede door de kinketting, en de stang zelf, (die niet meebuigt zoals een gebroken bit )kun je hierdoor geen lage neusriem eroverheen doen. Het moet namelijk 'los' blijven liggen en je kan je voorstellen dat het allemaal over/langs/tussen elkaar komt te zitten.
Ook zit er met s&t wel al genoeg rommel in en rondom de waffel van het paard!
Prettige kerstdagen!

Idra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:18

MirandaFuego schreef:
@huertecilla:
Het is waar dat een sperriempje eigenlijk alleen dient om de mond van het paard dicht te houden en dus overbodig als alles ok is

Een sperriem dient vooral om de trens een rustigere ligging te geven, ik snoer hem echt niet zo hard dicht dat hij zijn mond niet meer kan openen...

oosterhoff: Dit is idd een andere discussie; maar ik ben het eens met jou, ik heb het gewoon kort uitgedrukt.
Een GP ruiter moet ip alles kunnen op een trensje, ook de oprichting en verzameling, maar een S&T draagt toch bij aan het fijner inwerken van de hulpen voor de oprichting...

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 18:44

Hele uitleg enzo maar wat doet die stang dan net in de mond?

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:51

Citaat:
waarom moet je bij S&T altijd een Engelse neusriem?

Omdat als je dat NIET zou doen, er opeens heeeel erg veel paarden die met S&T gereden worden met open bekkies op foto's staan. En dat vinden we een "storend beeld" en in plaats van dan de oorzaak aan te pakken, binden we gewoon de mond van het ding dicht...

Citaat:
en men zegt altijd niet teveel in de mond zitten alles zonder het bit proberen op te lossen, waarom gooien ze er dan 2 tegelijk in

haha! heele goeie. Vraag ik me ook heel erg hard af. Ik bedoel, wat is dat voor onzin? Je kunt een paard rijden puur op zit en benen. Waarom hebben we dan zonodig een stang en trens nodig om het ding goed te laten lopen?
Nou... omdat we alles snelsnelsnel voor mekaar willen hebben. We nemen niet langer de tijd om het paard iets te leren. Eigenlijk moet het meteen alles maar kunnen. Gaat het niet direct goed? Och, hulpteugeltje hier, spoortje daar... Loopt ie niet voldoende opgericht? stangetje hier... Wat? Moet ik laten zien dat ik mn handen gebruik... tja we moeten paarden eignelijk op zit en benen rijden... maar als ik nou gewoon een feller bit in zn mond hang, reageert hij veel vlotter en is het minder zichtbaar...

Lang leve het paardrijden :'(

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:07

Wat een onzin!!!!
Lekker makkelijk om iedereen over een kam te scheren!!!
De mensen die een stang en trens gebruiken op de juiste manier doen dat niet snelsnel. Het is niet voor niets dat je dat pas later in de africhting gebruikt.
Tuurlijk zijn er mensen die het verkeerd gebruiken maar ik vind het jammer dat je hier direct iedereen meepakt!

Waarom snoer je met een engelse neusriem het paard zijn bek???

Jimbo

Re: Stang en Trensvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:27

Mijn verzorgpaard doet met een hoge (engelse) neusriem zijn mond ook weleens open (niet al te vaak hoop ik) de lage (hannoveraanse) en het sperriempje zorgen er volgens mij voor dat hij zn mond niet open doet, in de hogere klassen (z enz) merkt de jury het dus gelijk als het paard op de hand hangt (als dit gebeurt is er ook wel slecht gejureerd vindik maarja het zal een enkele keer wel gebeuren met de mensen met paarden tegenwoordig)
Volgens mij maakt het gebruikt van de stanghet afbuigen iets makkelijker? ik bedoel, het geeft druk op het hoofd en de mond zodat het paard afbuigt (hopelijk ook nageeft en ontspant) en je kan dan met de trens links en rechts inwerken (zo zie ik het, maarja ik rijd ook niet met trens (nooit gedaan ook), verbeter me alsjeblieft als ik fout zit)

Jimbo

Re: Stang en Trensvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:28

Hoe zit dat eigenlijk met een aansnoerneusriem?