springen met martingaal of zonder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Perla

springen met martingaal of zonder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 18:28

he hej spring kenners

Ik als dressuur ruiter spring ook wel eens nu word mij paard soms wel erg heet (lees over de indernis springen en keihard door galoperen en vervolgens moeilijk terug te nemen) dus dacht ik ok voortaan bij het springen een martingaaltje te gebruiken.
Maar nu hoorde ik laatst an iemand dat paarden daar dan in gaan hangen hoe zit dit nou en wat zouden jullie mij adviseren. bij het springen niet dat ik veel spring hoor een keer in de paar weken maar het moet wel leuk blijven

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:33

Kan je niet eens proberen vlak voor de hindernis halt te houden? Ookal lukt dat niet, benen eraan houden en blijven stoppen. Uiteindelijk moet je paard stoppen voor de hindernis. Als dat lukt, kan je hem ook beter terugnemen en heb je meer controle.

Dit is doorzetten, maar is zeker lonend! Met vb. martingaal los je volgens mij het probleem niet op. Het zal misschien wel beter gaan, maar zeker niet leuker voor je paard. Dat moet toch ook?

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:34

martingaal, mits goed afgesteld, kan nooit echt kwaad eigenlijk.
Het zorgt alleen dat ze niet hun neus er echt helemaal uit kunnen gooien en daardoor door de teugel heenlopen.
Kortom: martingaaltje voor de zekerheid is geen probleem

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:41

Martingaal is prima te gebruiken tijdens het springen, geen enkel bezwaar. Maar voor jouw probleem bestaan betere oplossingen. Maar allicht dat het iets scheelt.

Tieneke wil een paard graag leren weigeren blijkbaar, daar hou ik persoonlijk niet zo van.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:43

Ja tieneke , zo leer je een paard stoppen

Wat dacht je van stap en enkele meter voor de hindernis aandraven , werkte bij mij toch

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:45

of vanuit een volte op de hindernis aanrijden, dan kan je paard minder vaart maken.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:01

Yucca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:13

Dit topic is heel anders dan die Fun_Fun aangeeft, daar gaat het over steigeren en een martigaal, hier over springen en een martingaal. Dus een slotje....lijkt me niet.

Even on-topic...een martigaal voorkomt dat het paard het hoofd omhoog kan gooien, dus helpt opzich niet tegen snelheid.

Misschien kan je oefenen met 2 balken op de grond, gelegd op een halve volte. Hier tussen kan je dan met verschillende galoppassen doorheen gaan. Als je paard door raced..kan je hem hiertussen wel stilzetten, zonder dat je hem wiegeringen aanleert !

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:14

zo leer je een paard niet weigeren, zo leer je hem net naar je hulpen luisteren. Hij moet ten alle tijde kunnen stoppen,als jij dat zelf aangeeft om te doen. Je mag je paard niet de baas over je laten zijn, teveel mensen laten een paard net voor de sprong gewoon lopen, zo ga je net fout gedrag opwekken bij je paard. Je moet de controle hebben zowel voor als op als na de sprong.
Als je eenmaal halt kan houden voor de sprong, moet je ook niet langs de sprong verdergaan, je moet afwenden en een volte rijden.

Ik spreek ook niet over stoppen op 5 cm voor de hindernis, ik bedoel stoppen op minstens 1 m.

Ik weet wel waarover ik spreek. De manegehouders leren het ons zo aan en passen het zelf toe als ze met hun eigen paarden rijden, waarmee ze ook jumping doen.

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:19

Ik gebruik ook martingaaltje bij mijn andere haffie, ander gooit ie na de sprong zijn koppie in de lucht en ben ik aardig de controle kwijt. idd een goed afgestelde martingaal kan echt geen kwaad...

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:21

In dit geval is er wel totaal geen sprake van een paard dat z'n hoofd omhoog gooit. Het gaat om de snelheid. Dit probleem verhelp je gewoon niet door een martingaal.

Hulpteugels lossen niet alles zomaar op. Het probleem lijkt misschien wel verdwenen, maar is het dat ook echt als je dan de hulpteugels wegneemt? Je moet met het paard hierop werken, het heeft zelfs in zekere zin een psychologische kant. Het kan gewoon niet dat je paard met jou gaat lopen, hij voelt zich dan baas over jou.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:25

wat kan jij daar goed over oordelen Tieneke?
de TS zegt alleen dat haar paard hard gaat, niet waar ie zn hoofd laat.
Dus of dat laag of hoog is weten wij allemaal niet....

ik zou eigenlijk gewoon kijken of je af en toe een springlesje mee kan pakken?
anders gewoon veel overgangen, voltes ed rijden, meer met de controle bezig gaan en daar af en toe een sprongetje bij pakken.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:31

Het maakt niet zoveel uit of hij nu z'n hoofd omhoog gooit of niet, feit is dat hij gaat lopen. Het lopen zelf los je niet op met martingaal. Om controle te krijgen, moet je veel overgangen rijden, daar heb je gelijk in, maar dat houdt ook in dat je moet kunnen stoppen op een kleine afstand van de sprong. Natuurlijk moet je dat niet tegen de sprong doen, dan leer je hem idd weigeren, maar iets er voor.

Als je bijvoorbeeld een lijntje moet springen met 2 hindernisses, waar redelijk veel afstand tussen ligt, dan kan je bijvoorbeeld ook na de eerste sprong halthouden. Dan achteruit, dan terug voorwaarts in galop en de 2de nemen.

(moet dit niet bij rijtechnische problemen?)

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:55

VMR -> RT

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:42

intressant. ik dnek dat de meningen er over verdeeld zijn. Een aantal meiden die springles nemen moeten de paarden soms ook stil zetten tussen de hindernissen. Persoonlijk ben ik hier niet van weg. Laast hebben we op de rijverenging na de sprong een aantal draf valkjes neer gelegd. Hier ben ik ook niet weg van, maar mijn paard pakte het snel op. Na 2 keer ging ze netjes over in draf. Dit zou ik thuis, zonder begeleiding niet oefenen omdat ik bang ben dat hij op een balk land met alle gevolgen van dien. Ik zou aanraden om springles te nemen en samen aan het proleem te werken.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:47

@irene: inderdaad, je moet zo'n dingen niet doen als er niemand bij is met een beetje kennis: het paard kent deze oefening niet en je weet niet hoe hij erop gaat reageren. Springles nemen is dus inderdaad een goed idee.

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:12

denk dat het hier nog steeds verkeerd staat..

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:15

oeps, op verkeerde forum geklikt

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:29

Irisamaire

Re: springen met martingaal of zonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:57

Quote van Perla:
'(lees over de hindernis springen en keihard door galoperen en vervolgens moeilijk terug te nemen)'

Hallo mensen!
Het gaat hier er toch om dat 't paard niet goed terug te nemen is NA de hindernis en niet daarvoor bij het zien van de hindernis al niet te houden is...?

Mijn mening: ik heb 3 paarden gehad waarvan eentje dat ook deed, en het ergerde me enorm want je hebt het idee dat je de hele controle kwijt bent, nou ja idee, die ben je ook kwijt.
Ik oefende veel met overgangen, paard aan het been hebben, etc je kent het bekende blabla-verhaal.
En vooral, als ie zoals bij mij wel eens keihard gaat galopperen na de sprong (dus oncontroleerbaar) dan blijf ik hem drijven en laat ik hem steeds galopperen totdat hij zelf wil terugkomen en dan jut ik hem weer op om door te galopperen. Net zolang totdat ik hem zélf weer terugneem. Zo heb ik de controle behouden en bedenkt het paard zich wel een 2e keer voordat hij weer oncontroleerbaar na de sprong 'er van doorgaat'.
Succes!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:15

Na de sprong meteen op een volte zetten en vandaaruit proberen rustig verder te rijden. Neem anders een keertje springles, daar kun je veel een hebben. Een martingaal werkt alleen in als je paard zijn hoofd omhoog brengt.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:16

ik denk dat goede ionstructie bij het springen de beste oplossing is

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 12:51

alle maal bedankt voor het reageren. ik denk dat ik toch maar een martingaalje a probern (niet dat ik een voorstander van hulpteugels ben) maar omdat meerderen van jullie schijven at een martingaal nooi kwaad kan dus waarom niet proberen, les is ook wel een idee ik rijd nu ijde lijk een paar club lesjes op een andere dag waar ze wel sring in mijn eigen les niet maar daar gaan we nog een keer springen en ik denk dat ik dan de martingaal er maar aan moet doen...
meer reacties zijn welkom
aleen het is niet zo dat ik mijn paard voor de hinderis niet meer kan houden dus stilzetten heeft geen nut.

fluffymeis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:00

ik zou zonder springen..

als je er eenmaal mee begint kun je niet meer zonder.

en het moet rijtechnische opgelost worden dus ik zou er eerst zelf proberen op te lossen en kijk als dat niet helpt dan kan je misschien naar de hulpteugels grijpen

mijn ervaring was de martigaal met een heet paard bij het springen dat ze bij dressuur niet meer zonder kon . ze hong bij het springen altijd precies in de martigaal en in mijn handen ( lekker makkelijk voor haar) zonder martigaal wil ze voor geen meter meer naar beneden omdat het daar boven wel lekker hangt..

dus ik zou het eerst zonder beginnen

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:45

Ik ben het eens met Tineke. Halthouden voor de sprong daarna wegrijden op een volte. Gewoon zorgen dat je ten alle tijde controle hebt. Wat ook kan helpen is om de hindernis op bijv de korte zijde te zetten. Na de sprong laat je hem doodlopen op de bakrand. Zorg ervoor dat je de buitenteugel er goed bij hebt. De buitenteugel is namelijk de wachtteugel. Wachten doe je namelijk met je BUITENHAND. Tis helemaal niet erg als het paardje daarbij iets naar buiten is gesteld. Vergeet niet om hem te belonen zodra hij het goed doet. Misschien moet je ook in het begin vrij streng zijn met je BUITENHAND. Uiteindelijk zal hij het gaan snappen. Ook kun je proberen hem rustig te houden met je stem...

Nogamaal halthouden voor de hindernis is ABSOLUUT niet weigeren aanleren. Een weiging krijg je wanneer het paard niet aan de hulpen is en geen vertrouwen heeft....(kort door de bocht gezegd dan)