Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Desiree schreef:Ik deed dat ook altijd, verzwaren in de zit. Maar ik heb een gevoelige merrie die dat zo onprettig vindt, omdat ik voor haar gevoel dan te veel in haar rug kom.
Ik doe het anders. Ik verzwaar wel, maar op een andere manier:
Ik laat heel erg los in mijn lichaam en adem een keer goed uit. En daar reageert ze wel op. En inderdaad zoals Bets zegt hakken nog wat verder naar beneden drukken ofwel wat meer doorzakken in je enkelgewricht. Dat is namelijk OOK loslaten.
Urielle schreef:Ik heb wel eens het argument gehoord dat wanneer je je zwaar/lang maakt, whatever, je in feite een drijvende hulp met je zit aan je paard geeft. Ik heb persoonlijk nog nooit last gehad met die 'verwarring' maar hoe staan jullie daar tegenover?
Desiree schreef:Ik doe het anders. Ik verzwaar wel, maar op een andere manier:
Ik laat heel erg los in mijn lichaam en adem een keer goed uit. En daar reageert ze wel op. En inderdaad zoals Bets zegt hakken nog wat verder naar beneden drukken ofwel wat meer doorzakken in je enkelgewricht. Dat is namelijk OOK loslaten.
asia schreef:Op deze manier laat ik de paarden ook terugkomen. Ik denk eraan en automatisch ontspan ik me dan meer en hierop komt het paard terug. Zeker als je hele gevoelige paarden berijdt dan is dit al meer dan voldoende.
Als het ware maak ik me dan op minimale wijze eerst wat lichter en gelijk daarna wat zwaarder.
Desiree schreef:asia schreef:Op deze manier laat ik de paarden ook terugkomen. Ik denk eraan en automatisch ontspan ik me dan meer en hierop komt het paard terug. Zeker als je hele gevoelige paarden berijdt dan is dit al meer dan voldoende.
Als het ware maak ik me dan op minimale wijze eerst wat lichter en gelijk daarna wat zwaarder.
precies! Ontspannen ofwel loslaten. DAt is hetzelfde. En zo komt mijn merrie terug. Ga ik echt verzwaren met gewicht, dan gaat ze juist op de vlucht. Zij is namelijk zo'n gevoelig paard.
Maar nu heb ik me dat aangewend en nu reageert mijn ruin er ook zo op. En dat is fijn, want eigenlijk is het ontspannen een nóg fijnere en nóg kleinere hulp dan verzwaren in je zit. In galop hoef ik alléén maar goed uit te ademen en ze zit al in de draf. Met de teugels doe ik dan helemaal NIETS.
Eigenlijk wordt je lichter en zwaarder tegelijk.
Urielle schreef:Dit topic heeft me in elk geval weer een nieuw aandachtspunt opgeleverd, ik ga eens bij mezelf en de lesklanten kijken hoe het met ademen zit

jove schreef:Het terug komen op de zit, zit hem in het kantelen van je bekken.
Je maakt je "zwaarder" door je bekken naar voor te kantelen.