Bokken om haar zin te krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariss

Bokken om haar zin te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 18:51

Hallo allemaal,
Ik heb vaak problemen met mijn verzorgpaard. Ze bokt nogal vaak en hoog om haar zin te krijgen. Ze is door haar vorige baas nogal verwend, en daar kreeg ze altijd haar zin. Het gaat al beter en ze bokt minder hoog, maar door dit gedrag kan ik nooit een keertje een dressuurwedstrijdje ofzoiets rijden want dat heb ik al een keer gedaan en toen bokte ze me er wel 3 keer af.
Groetjes Marissa

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:54

waarom bokt ze en wat zegt je instructeur hierover?

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 19:00

KiWiKo schreef:
waarom bokt ze en wat zegt je instructeur hierover?

Ze bokt als ze iets niet wil. Dat kan galoperen zijn, wijken of soms zelfs een simpele overgang. Mijn Instructrice zegt dat ik heel hard met haar moet trainen, streng voor haar moet zijn, en haar goed moet belonen al ze het goed doet.(dus zonder bok) Oja en omdat ze zo koppig is heeft ze ook aangeraden een thiedeman te gebruiken. En het helpt aardig, ze is wat minder vervelend als ze de thiedeman om heeft. Ze zegt dat ze niet van hulpteugels houd, maar dat het bij haar echt nodig is. Heb je nog tips?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:03

ik denk dat je eerst even het paard na moet laten kijken door va of physiotherapeut

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:50

Juist, wie weet heeft dit paard wel pijn en kan het soms de gevraagde oefening niet uitvoeren. Eerst pijn uit sluiten, en daarna rijtechnisch gaan oplossen!

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:10

Wat kris en kiwiko zegt ben ik 't mee eens!! Laat eerst even door iemand tsjekken of alles goed zit in het lichaam.

Mocht het toch niet iets fysieks zijn (schrijf ik dat zo goed?). 'Trek haar dan eens om' in een bok (let wel op dat het niet glad is!). Zo verliesd ze haar balans, waardoor het bokken voor haar misschien ook niet meer leuk is.
De mijne bokte eerst altijd voor de galop (simpelweg ook omdat ze het moeilijk vond), zo heb ik het haar afgeleerd. Ik heb geen idee of er nog meerdere mogelijkheden zijn om bokken 'af te leren' en of mijn methode diervriendelijk is, maar het heeft wel gewerkt. 1x met rijden volgehouden en ze bokt nauwelijks meer. Het is denk ik diervriendelijker dan net zo lang slaan met de zweep tot 'ie ophoud ofzo.

Maar meestal is er wel een reden voor dat ze dat zo doen, dus kijk daar eerst naar.
Maar dan nog is bokken fout.

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:12

Nee hij heeft geen pijn. Het is echt zijn koppig en dwarsheid. Dit paard heeft geen last van zijn rug of iets dergelijks. Bedankt voor je tip, Suleika. Chinty bokt namelijk ook altijd voor galop. Dan wil ik aan springen, geef ik de hulpen, dan bokt ze eerst en springt ze daarna wel in galop. Ik zal je tip proberen.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:13

Hoe weet je zo zeker dat ze geen pijn heeft?

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:14

Met een Thiedemann kan het hoofd nog steeds gemakkelijk tussen de voorbenen, Het bokken verminder je niet met een Thiedemann, dat los je heel anders op. Belangrijker is om te weten waarom het paard bokt. Als je een verkeerde verklaring aan zijn gedrag en reactie geeft, wordt het probleem alleen maar groter. Ik zou beginnen met het paard te onderzoeken of te laten onderzoeken. Pijn of discomfort voor een paard kan een reden zijn om te bokken. Bokken kan een gewoonte worden, als dat een aantal keren achter elkaar gebeurt. Als het paard weet dat het daardoor onder werk uit kan komen, kan een paard dit gebruiken om z'n zin door te drijven, maar vaak is dat niet zo. Je moet dus uitsluiten of het paard niet ergens anders door bokt, dan je nu aanneemt. Afhankelijk van de oorzaak kun je dan oefeningen doen, om het paard leninger, soepeler en losser te krijgen. Ook kun je meer inwerken op bepaalde gebieden die problemen geven, om het paard beter te laten worden. Het paard ontspant dan meer, voelt zich prettiger en kan dan ook gemakkelijker doen wat je vraagt.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 18-12-05 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:15

Dat is bijna altijd wel een teken van pijn.......... bokken bij het aanspringen.

Er zijn heeeel weinig paarden die zomaar bokken uit dwarsigheid. Jouw dier probeert jou wat te vertellen........ ik zou er als ik jou was maar naar gaan luisteren.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:19

Een paard kan niet praten, dus probeert het paard je iets op een andere manier duidelijk te maken ...... Als je dat door hebt, is 50% van het probleem al opgelost. Als je niet naar je paard luistert, luister dan naar Kim, en neem die tip als goede raad aan.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:23

bokt je paard trouwens ook als je hem aan een wat langere teugel rijdt?
Ik heb niet in je profiel gekeken, weet dus niet op welk niveau je rijdt ofzo.
Houdt je misschien de teugels te strak vast, waardoor die niet wegkan en dat hij/zij dat uit in een bok?

Bij bokken gaat inderdaad het hoofd omlaag, probeer er dan (tip 2 ) als dat lukt ervoor te zorgen dat zijn hoofd niet omlaag gaat op dat moment. Misschien net even wat meer bijdrijven of ophouding... probeer maar uit wat het beste werkt. Het zou zonde zijn (waarschijnlijk is het dat al..?) als het bokken een gewoonte wordt waardoor je iedere keer op je gat belandt
Heb je er al wel iemand naar laten kijken?

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:26

Jullie doen net of ik mijn paard afbeul... Ik hou van haar, ik probeer haar te begrijpen, en ik heb op advies van mijn instructrice haar laten onderzoeken, maar er was niks. Ze heeft wel aanleg voor koliek dus soms als ze buikpijn heeft dan rij ik rustig alleen een beetje stap en draf of longeren. Ik probeer haar echt te begrijpen, maar ik snap het niet.. Ik gebruik bijna nooit een zweep en ik heb geen sporen, ik trek niet aan de teugels( die laat ik ze wat vieren, dan loopt ze beter) ik doe niks wat haar pijn kan doen. Ik weet het gewoon even niet meer. Soms bokt ze zelfs op de weg en dat is best wel eng..

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:30

wij doen helemaal niet alsof je je paard afbeult, stel je niet zo aan.

Er wordt alleen maar gevraagd of je dr na hebt laten kijken, en door wie dan. Want er zijn veel paarden met lichamelijke klachten waar te vaak van aangenomen wordt dat ze gewoon dwars of eigenwijs zijn.
Een goeie lichamelijke check door een fysio is echt geen weggegooid geld. En niet alle dierenartsen kijken zo nauwkeurig...vandaar...

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:31

Okee.. sorry hoor misschien stel ik me wel aan.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:34

het paard is altijd dwars en eigenwijs als het even niet doet wat we willen.......... zonder dat erbij stil gestaan wordt dat een paard van huis uit een ontzettend dienstbaar dier is en echt niet uit dwarsigheid of eigenwijsheid even gaat bokken........ een paard die echt dwars of eigenwijs is kom je niet eens op die laat zich tegen een muur aan pletteren om van je af te komen...........

Jouw pony verteld jou wat, en het is aan jou om uit te zoeken waarom hij zo reageert. natuurlijk kan een paard best wel eens stout zijn, maar dat is dan vrij makkelijk op te lossen.

Ik denk dat je er het beste een goede fysio bij kan halen, gewoonweg om pijn uit te sluiten. Dan kan je altijd nog naar drastischere oplossingen zoeken

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:37

Ik heb haar al laten onderzoek door een fyshio dat zei ik al en er was echt niks..

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:38

wat triggert het bokken dan, wat doe jij voordat hij gaat bokken?

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:40

Nou meestal is het zo dat ze gaat bokken als ik een stelling van haar vraag, en vraag of ze een beetje door wil lopen met binnenbeen dan legt ze haar oren in haar nek (als waarschuwing) bolt ze zich op en als ik dan nog een beetje been geef dan bokt ze.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:42

bokken bij stelling vragen en aangaloperen betekend vrijwel zeker pijn.

bokken bij been geven hebben wel meer merries. Zeker als ze hengstig moeten worden.

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:45

Maar het is niet echt het stelling vragen maar een onderdeel er van spelen metd e teugels,, gaat prima maar been geven.. dan komen de problemen. en dat is met galop net zo het binnenbeen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:48

dit snap ik niet, moet je even duidelijker uitleggen

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:53

Nou het is zo als ik stelling vraag, dan begin ik met spelen met de teugels en geef binnenbeen maar van dat binnenbeen word ze knorrig en bokkerig. Met galop is het zo dat op het moment dat ik ga doorzitten en in de hoek ben en de galop hulpen geef reageerd ze daar eerst alleen op door haar oren in haar nek te leggen. ik spoor haar nog iets meer aan geef wat been een klein tikje en geef in de hoek weer galop hulpen dan geeft ze een bok en springt ze gelijk aan. Ik moet wel zeggen dat het al beter gaat. Nu krijg ik haar soms in galop zonder bokken.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:53

Wijken, een overgang en galop hebben "toevallig" iets gemeen met de uitwerking op het paardenlijf. Zou het paardje niet daarom bokken ?

Heb je wel eens gecontroleerd of het zadel te ver naar achteren ligt? Als het zadel op de lendenwervels van het paard ligt, kan dat voor een paard heel onaangenaam zijn. Dus voor de 18de bprst-wervel moet de achterkant van het zadel liggen, nooit erachter (dan ligt het zadel op de lendenwervels).

Wel eens gecontroleert wat het paardje doet als je met twee handen aan beide kanten van de wervelkolom krachtig met de muis van je beide handen drukt en langzaam over de lendestreek in de richting van het bekken schuift en de druk aanhoudt. (pas op de reacties van het paard!). Hoe reageert het paard dan ? Die reactie is bepalend, daar kun je veel uit afleiden. Als je niet weet hoe een paard hierop hoort te reageren, laat het dan door een ervaren iemand doen.

Wil je paard de hals strekken met de neus voor de loodlijn. De oren moeten onder de schoft hoogte komen, de neus niet dieper dan de voorknie.

Als het paard de hals strekt, zoekt het paard het bit dan op, wat doet het paard met de onderkaak ? (gek he, die onderkaak kan iets vertellen over de achterkant).

Door weinig stelling te vragen op een grote volte, zal elk paard dat geen problemen heeft, de hals zeer snel en graag strekken. Als je geen stelling krijgt komt dit door een of twee redenen: 1. problemen in nek gebied of 2. de achterkant heeft problemen en dat manifesteert zich via de nek en de onderkaak van het paard. Als een paard bokt, zit het probleem meestal aan de achterkant en dat zie je en voel je aan de voorkant via de hals, nek en onderkaak.

Een merrie, maar ook een hengst of ruin kan wel eens geirriteerd zijn doordat je kuit op de schuine buikspier komt.

Daarnaast kan karakter en macht over de ruiter krijgen en rol spelen. Het kan een gewoonte worden.

Ik weet niet op wat voor niveau je rijdt. Als een ruiter weinig rijervaring heeft, kan de ruiter dit gedrag ook oproepen.

De diagnose stellen doe je heel snel en eenvoudig in stilstand en aan de longeerlijn in alle gangen, zonder ruiter erop. Met ervaring, kun je het ook vanuit het zadel beoordelen.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 18-12-05 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:59

Dankjewel voor je tips. Ik zal het morgen gelijk proberen. Wat weet jij trouwens veel!