pony is niet vooruit te branden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haffiefreak

pony is niet vooruit te branden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 11:45

Ik heb sinds een paar maand verzorgpony"s (het is een fjord met dikke wintervacht) en als ik dan op 1 van de pony"s rijd heeft zij nog wel is de neiging om stil te gaan staan En dan is ze met geen mogelijkheid vooruit te branden
Heb al van alles geprobeerd:
*veel aandrijven (maar heb nogal wiebel benen en daar doet ze dan denk ik weinig op uit En ze heeft een dikke wintervacht dus voelt ze niet )
*Veel figuren rijden,
*tikje op de schouder,
*tik op de kont (krijg ik een bok loopt ze een half rondje en staat ze weer stil)
*Zelf afstijgen rondje lopen en weer opstijgen Gaat ook een half rondje goed Staat ze weer stil,
*veel stap-draf rijden
Heb het rijden met haar dan ook al na een half uur bekeken
Ligt volgens mij niet aan het zadel/hoofdstel want er zijn nog 2 verzorgers (op andere dagen) en die rijden er al 5jaar en die hebben er weinig tot geen last van
Kan het zijn dat ze me uitprobeert?? Ik heb geen les met haar
Ik hoop dat jullie veel tips hebben hoe ik haar toch zeker een vol uur kan rijden zonder dat ze stil gaat staan

Groeten haffiefreak
Laatst bijgewerkt door Karin op 15-12-05 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

meisje23

Re: wat te doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:51

ik denk dat ze je uit probeert..
doet ze het bij iedereen die op haar rijd??zo niet dan probeert ze je uit!!
je moet nu gewoon echt heel streng zijn, been is voorwaarts, zo niet dan tik op de kont, reageert ze dan nog niet nog een tik, zodra ze gaat lopen moet je haar belonen!!
rij je wel eens met haar buiten langs de weg??en is ze dan wel voor waarts?
heb je hulp met de pony??
de pony denkt waarschijnlijk goh lekker makkelijk ik hoef niks te doen!!tja dus het is aan jou dat je nu doorpakt!!
succes!!
oja en ook al geeft ze een bok dan nog moet je doorzetten!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:52

Ik denk dat als je je eigen bericht zo terugleest, je zelf de antwoorden al ziet staan.
Kernwoorden daarin zijn uitproberen en les

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 11:59

ik rijd niet met haar langs de weg Ze is nog niet helemaal verkeersmak (Dus dan durf ik het hemaal niet aan)
Bij de andere verzorgsters doet ze het weinig tot bijna niet En les kan denk ik niet want ze staat met moeder in de stal/wei en als ze die niet ziet gaat ze flink te keer
En denk ik de volgende keer de eigenaar erbij houden (die gaat normaal altijd even weg)
Zou ik dan het halthouden-voorwaats gaan kunnen oefenen En hoe moet ik dat dan aanpakken??

Groeten haffiefreak

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:11

streng zijn en doorpakken!!

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:25

Geef haar gewoon een tik. Bokt ze? nog een tik.
Laat niet met je sollen, jij bent de baas. Wordt maar een keer kwaad hoor!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:38

Hoi,

ik denk dat die fjord je echt aan het uitproberen is. Bij andere doet hij het niet. Je moet hem echt eens een uur goed aanpakken. Aan die dikke vacht ligt het niet hoor

Stap er op en zorg dat de pony van begin af aan voorwaarts is (ook tijdens instappen/uitstappen met lange teugel!). Het hele uur door moet je hem aanpakken! Geef normale kuitdruk, reageert hij niet zoals je wilt dan niet nog eens een paar keer aandrijven, maar dan geef je gelijk een mep met de zweep. Reageert hij goed dan beloon je hem en rij je door. Valt hij na een half rondje weer stil en reageert hij dan niet op een enkele kuitdruk weer een mep met de zweep. Het is erg belangrijk dat je dit heel consequent doet en dat je hem beloont wanneer hij voorwaarts gaat. Let wel op dat wanneer je een mep met de zweep geeft je hem ruimte van voren geeft om voorwaarts te gaan. Je moet zorgen dat je hem niet tegenhoud door aan de teugels te trekken, ook al gaat hij even wat harder dan je wilt. Beloon hem dan en neem hem rustig terug.

Je kunt het halthouden oefenen door vanuit stilstand een normale kuitdruk te geven. Reageert hij niet gelijk een mep met de zweep. Gaat hij dan voorwaarts dan moet je hem belonen.

Daarnaast is het erg belangrijk dat je veel tempowisselingen maakt, overgangen rijdt en figuren zowel in stap, draf als galop. Probeer om nooit een heel rondje over de hoefslag te rijden zonder dat je pony een oefening heeft moeten doen. Door overgangen en tempowisselingen te rijden zal hij beter aan je been worden. En nog steeds geen reactie na een kuitdruk...een mep met de zweep. Dit blijf je echt de hele les doen in combinatie met tempowisselingen, overgangen en figuren.

Je durft er nog niet mee buiten te rijden, maar probeer ook wat meer afwisseling aan te brengen. Ga na een half uur eens wat balkjes lopen of zet wat kleine sprongetjes op. Ook hier geld dat hij gelijk naar je kuitdruk moet luisteren!!! Succes en laat eens weten hoe het gegaan is!!!

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 14:27

Als het morge droog is en de bak geen modderbende dan ga ik is proberen met de balkjes/klein sprongetje
Het eerste half uur is ze goed voorwaarts maar daarna gaat ze stil staan
Maar als ik morge op haar gereden heb zal ik hier neerzetten hoe het ging

Groeten haffiefreak

Anoniem

Re: pony is niet vooruit te branden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:35

Lekker eigenwijze pony en die zal het wel bij anderen ook hebben gedaan. Flinke klus om zo een stevig ding vooruit te krijgen. Les nemen en goed aanpakken. Als je voelt dat ze vertraagt, meteen been geven, geen reaktie meteen met zweepje een tik geven. Heel consequent zijn en nooit 1 keer toestaan dat ze uit zichzelf vertraagt en stil gaat staan. Als ze loopt zelf de hulp tot stilstaan geven en meteen weer laten lopen. Ze moet leren dat ze jouw hulpen gehoorzaamd. Als ze jouw daarin gehoorzaamd, zal ze dit trukje niet snel meer toepassen.

Anneflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:32

geef dat paard een vreselijke rotschop met je sporen, of neem je teugels in een hand en meppen maar!
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:56

Anneflower schreef:
geef dat paard een vreselijke rotschop met je sporen, of neem je teugels in een hand en meppen maar!
groetjes

Ja, dat zal wel helpen, yeah, Jihah!!!

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:01

Anneflower: dat vind ik de manier niet hoor maar oke!
haha Russel!

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 21:09

@Delphi (en de rest) Dank je voor de tips Ga het morge is uitproberen

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:19

Anneflower schreef:
groetjes

Wat vind ik je een vervelend mens(kindje)!!!
je loopt elke topic te verzieken..
volgens mij ben je een meisje die aandacht wil op deze manier..
als je je berichten leest dan ben je alleen maar aan het ruzie maken en rot opmerkingen plaatsen.
Bah!!

maar even ontopic:
Ik denk inderdaad dat de pony je aan het testen is, en dat je duidelijk moet maken wat je wil, conserquent en duidelijk zijn, en pas stoppen als jij tevreden bent met het resultaat...
we hebben zelf ook een kruising fjord voor onze dochter en die was eerst ook stront eigenwijs.
Maar wederzijds respect is het belangrijkste, en geloof me, dit komt goed!
succes..

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:43

mhh , of terwijl is je pony je aan het testen.. of terwijl is hij niet zo goed misschien eens bloed laten trekken , kan nooit kwaad?

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:47

dat aansporen niet voelen door wintervacht kan niet hoor, ze voelt het heus wel. verduidelijk je hulpen, en vooral ongelofelijk streng zijn en niet afstappen

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:05

ik denk dat het karakter de grootste boosdoender is.. we hebben zelf ook zo'n eigenwijs ding hier staan
vanavond nog, ik wilde haar in de trailer zetten, maar nee hoor geen stap verder.
Mijn dochter pakt haar en hup stond er zo in.
Het zijn erg slimme pony's maar heb je het vertrouwen gewonnen, gaan ze voor je door het vuur.
Alleen ze proberen je vaak een stapje voor te zijn en proberen het vaak weer. altans onze boef!!

YentlKG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 10:30

Dit heb ik ook gehad, je moet er echt door heen gewoon, niet opgeven!
Mijn pony was ook zo sloom als de nete en reageerde haast niet op mijn hulpen.
Nou heb ik geleerd dat 2x benen niet reageren? gelijk een tik onder z`n reet. nog niet reageren? huppakee weer.
En nu? nu gaat het super!
Klinkt misschien best naar, maar dan zit die pony je gewoon uit te dagen tot hoever hij kan gaan, dat is bij mij iig opgelost!

En even over die Anneflower.
Je verziekt álle topics waar je op reageerd, eerlijk waar.
Ik heb al een mod. gepbt, kan echt niet langer meer, penny alarm.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:20

Heb je sporen aan? Zo niet, dan die er toch maar eens onderknopen (hoeven niet meteen sterretjes te zijn hoor ) en dan het volgende doen: Je legt gewoon eerst je kuit goed aan en je probeert haar daar mee vooruit te drukken, reageert ze niet of te langzaam, dan druk je haar met je sporen aan. Als het goed is heeft ze dan snel genoeg door wat de bedoeling is, let wel; Niet op je sporen gaan rijden! Eerst met je kuit! De spoor beschouw ik meer als een strafmiddel dan als een drijfmiddel! Ik hoop dat dit voor je werkt, het heeft tot nu toe bij mij altijd gewerkt!

Trouwens, zoals hierboven ook al eens gezegt is; als jij haar een tik verkoopt en ze bokt mag je daar nooit genoegen mee nemen!!! Ga trouwens a.u.b. niet naar buiten met haar als zij nog niet helemaal verkeersmak is en jij vertrouwt het niet helemaal! Misschien is er iemand bij jou in de buurt die wel eens met je meerijden wil? Dan heeft jouw paard tenminste een beetje houvast!!!

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:57

Een spoor is niet om voorwaarts te drijven.
op een gegeven moment kun je niet meer zonder.

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:42

Mijn pony was ook een tijd niet vooruit en hij had een tekort in zijn bloed (mineralen), ik zou echt eens bloed laten trekken en nu is mijn pony weer super actief !!

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 13:46

ik ben een ruiter die nog nie 'toe' is aan sporen Vind ik zelf dan Ik heb nogal van die klapperende onderbenen En dan als pony zijnde is dat denk ik niet prettig elke keer van die sporen in je zij te prikken

@ilovequinten Maar bij de andere 2 verzorgster (die rijden op andere dagen) doet ze het niet tot bijna niet

Groeten haffiefreak

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:51

Wel goed dat je dat van jezelf durft te erkennen...maar dan wordt het misschien toch tijd voor een lesje?

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:00

silverxxhein schreef:
Dit heb ik ook gehad, je moet er echt door heen gewoon, niet opgeven!
Mijn pony was ook zo sloom als de nete en reageerde haast niet op mijn hulpen.
Nou heb ik geleerd dat 2x benen niet reageren? gelijk een tik onder z`n reet. nog niet reageren? huppakee weer.
En nu? nu gaat het super!
Klinkt misschien best naar, maar dan zit die pony je gewoon uit te dagen tot hoever hij kan gaan, dat is bij mij iig opgelost!

En even over die Anneflower.
Je verziekt álle topics waar je op reageerd, eerlijk waar.
Ik heb al een mod. gepbt, kan echt niet langer meer, penny alarm.

-Ja hij moet gewoon weten wie de baas is.
@ Anneflower doe is normaal!

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:06

1 ding moet je weten: Noooit afstijgen! Dan krijgt het paard zijn zin. Ik heb een verzorgpaard en die is ook vaak niet vooruit te branden en als ik hem dan aantik met mijn zweepje krijg ik gelijk een bokje.

Ik lees dat je het soms ook een beetje eng vind:(. Probeer dit niet aan je pony te laten merken! Dan neemt ze waarschijnlijk een loopje met je. Probeer zoals je zelf al zei veel overgangen te rijden en als je met been niet tot haar door kan dringen: geef gerust een klein schopje. Ik denk dat je het beste les kan nemen dat kan echt heel goed helpen! Mijn Instructrice helpt me enorm en het gaat al veel beter als eerst.

Je zei dat de andere verzorgers er wel op kunnen rijden. Dan ligt het waarschijnlijk aan jou. Dat hoeft niet heel negatief te zijn, ik denk dat jij hem gewoon wat meer moet aanpakken. En heel goed belonen als hij braaf is natuurlijk.

Laat ook vaak even je zweepje zien, daar reageren ze meestal op. Doet hij dat niet? Dan zal ik hem wel ff een fiks tikje op zijn kont geven. Laat je absoluut niet kennen door je pony!

Veel succes Marissa (laat me ff weten hoe het gaat)