Stelling naar BUITEN! vooral tijdens het longeren. tips????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitaa

Stelling naar BUITEN! vooral tijdens het longeren. tips????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 11:26

Hallo allemaal,

Mijn paard kijkt graag naar buiten als ze aan het werk is. Als ik erop rij is hieraan te werken en gaat dit dan ook wel goed. Maar als ik longeer lukt het niet om haar met stelling naar binnen te laten lopen. Ze neigt gewoon de hele tijd naar het naar buiten kijken.
Ik longeer nu met een pessoa longeerhulpteugel. Ik heb ook met bijzetteugels gelongeerd, maar daarbij hetzelfde probleem. Ik heb al van alles geprobeerd, weet iemand hoe je dit kan oplossen?

alvast bedankt!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:30

Hangt ze ook aan de longeerlijn? Hoe strak staat die?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:34

Dit heeft lucky ook, ik maak altijd ophoudinkjes en dan gaat het wel..

Nikitaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 11:38

Ze hangt niet echt aan de longeerlijn, alleen als ik dus ophoudingen maak, daarom doe ik dat ook niet.
De longeerlijn staat niet strak, maar gewoon in contact.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:55

je zou kunnen proberen met dubbele longe te longeren, dan heb je in principe de zelfde inwerking als bij het rijden.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:31

Mijn vzpaard doet dat ook. Ik longeer haar dan ook dubbel bijgezet.

Allereerst doe je de bijzet vanaf de longeersingel naar het bit. Deze zet je niet vast, maar gewoon 'net contact'. Vervolgens maar je de longeerlijn aan de singel (onderaan dus) vast, door 1 kant van het bit heen (ligt eraan linksom = linkerbitring/ rechtsom = rechterbitring) en vervolgens in je handen. Zo kun je dus d.m.v. halve ophoudingen haar rond maken of rechtstellen.

Succes.... oh ja... deze manier van longeren komt van de fysio!! dit omdat mijn vzpaard scheve bekken heeft en zo dus ook gecorrigeerd wordt.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 15:21

je kunt dus wat ik heb gedaan,
als je toch met pessoa longeert, de binnen"teugel" korter maken dan de buiten"teugel". zo kun je het niet verpesten met je handen en zal hij zelf op een gegeven moment in gaan zien dat het toch echt beter loopt met stelling naar binnen.
maar LET OP: maak het verschil tussen binnen en buiten"teugel"niet te groot, want dan gaat het paard hoogst waarschijnlijk zijn hoofd kantelen. de buitenteugel moet dus gewoon in contakt met de mond blijven!

succes!

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 15:25

Damber schreef:
Allereerst doe je de bijzet vanaf de longeersingel naar het bit. Deze zet je niet vast, maar gewoon 'net contact'. Vervolgens maar je de longeerlijn aan de singel (onderaan dus) vast, door 1 kant van het bit heen (ligt eraan linksom = linkerbitring/ rechtsom = rechterbitring) en vervolgens in je handen. Zo kun je dus d.m.v. halve ophoudingen haar rond maken of rechtstellen.

Waar maak je de bijzet dan vast? Doe je er eentje als stootteugel? Of aan elke kant eentje?

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:16

Ir111 schreef:
Damber schreef:

Waar maak je de bijzet dan vast? Doe je er eentje als stootteugel? Of aan elke kant eentje?

Aan elke kant 1

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:20

als je het op die manier doet, zet je je paard niet vast.

Wanneer je het op de manier doet van Justarman, heb je kans dat het paard zich gaat vastzetten... dat kan op mijn manier niet....

Het is dan ook de bedoeling dat je een halve ophouding maakt en vervolgens weer loslaat.... (heel belangrijk)
Wanneer je paard (wanneer je loslaat) of recht of rond naar binnen gaat.... belonen met je stem....

Nikitaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 19:46

Bedankt allemaal voor jullie adviezen! Ik zal het eens gaan proberen.... Als iemand meer tips heeft zijn deze natuurlijk altijd welkom.

calliou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 01:45

Ik heb een fries gereden die voor de kar had gestaan vanaf dat ze 1,5 jaar was.. die had geleerd om recht door de bocht te gaan.. dus op de volte stelling naar buiten ander kreeg ze de bomen van de kar in haar zij..
ik deed toen ze het longeren goed kon.. een singel of zadel op en haalde de longeerlijn door het binnenbit ring naar de singel.. zo kan ze niet vastpakken en leert ze door vragen en ontspannen dat ze gewoon moet buigen..
Het paard moet echter niet gaan omdraaien want dan kan het wel eens gevaarlijk zijn..

calliou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 01:49

en die schijt pessoa en bijzet teugels die moet je gewoon niet gebruiken tenzij dat je een stugge geit hebt.. dan zou het bevorderlijk kunnen zijn.. anders gewoon niet..
Gebruik een gogue.. lekker lang en laag over de rug.. longeren doe je voor de ontspannig.. dus gebruik het daar ook voor en niet om te "trainen". Trainen doe je op het paard of aan de dubbele longe..

Freggel

Re: Stelling naar BUITEN! vooral tijdens het longeren. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 07:54

Ik gebruik mijn pessoa juist om Siem aan de longe lang en laag te laten lopen.

Juist met de pessoa lukt dit bij hem prima doordat hij wat meer gestimuleerd word om zijn achterhand te gebruiken.

En Siem is echt geen stugge geit. Ieder zijn eigen trainingsmethode, ieder paard is tenslotte ook weer anders. Je mag best voor je mening uitkomen maar dat mag ook wel met wat ander taalgebuik calliou.

Voor de binnenstelling waar TS over vroeg lijkt me de methode van de longeerlijn via de singel en dan door bitring een prima methode. Heeft bij mijn haf ook gewerkt toen hij nog behoorlijk scheve bespiering had.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:35

Damber schreef:
als je het op die manier doet, zet je je paard niet vast.

Wanneer je het op de manier doet van Justarman, heb je kans dat het paard zich gaat vastzetten... dat kan op mijn manier niet....

Het is dan ook de bedoeling dat je een halve ophouding maakt en vervolgens weer loslaat.... (heel belangrijk)
Wanneer je paard (wanneer je loslaat) of recht of rond naar binnen gaat.... belonen met je stem....

ik denk dat jij mij niet bergijpt, ik zet mijn paard echt niet vast hoor..
denk je dat hij dan niet in verzet gaat?

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:24

als een paard veel naar buiten kijkt tijdens het longeren kan het zijn
dat je paard scheef is in haar lichaam!!laat er een fysio naar kijken!!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:51

Zit het paard misschien op één kant vast? Mijn paardje zat vast op links (kon dus niet op rechts inbuigen) en dat heb ik eerst rijtechnisch moeten oplossen. Inmiddels is hij helemaal los in zijn lijf en loopt hij wel met stelling naar binnen aan de longe.

@calliou: Van je zo weinige posts zij er wel een heleboel met een niet zo vriendelijke ondertoon. Dit is al de zoveelste die ik zie waarvan ik denk, doe eens iets aan je taal gebruik!

Nikitaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 11:14

De fysio/ osteopaat is twee maanden geleden geweest......

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:08

En heeft die iets geconstateerd? Doet ze het al lang, of pas een paar weken (na de fysio)?

Nikitaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 14:44

Die heeft haar lichaam losgemaakt, vooral haar rug. Maar dit doet ze inderdaad al heel lang.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:31

Damber schreef:
Aan elke kant 1

late reactie van mijn kant, maar bedankt! Ga 't zo eens proberen.

Niekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 01:28

ik zweer bij een halsverlenger, die kun je ook met binnenstelling 'omdoen'.
En dubbele longe (mits je het kan) is ook super oplossing.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:01

Ik ga mee in het verhaal van Kris25. Als je met rijden je paard lekker recht kan laten lopen in zijn lijf en je door het rijden je paard zowel links als rechtsom kan laten buigen, zal het met longeren ook rechter blijven lopen zonder stelling naar buiten te nemen. Ik zou daar aan gaan werken. Mocht je met longeren toch gebruik willen maken van bijzetteugels of een pessoa. Houdt beide teugels of lijnen even lang, zet je paard niet aan 1 kant korter dan aan de andere kant, dan gaat hij alleen maar meer hangen. Vaak is het ook een kwestie van balans met lopen. Dit kan je alleen het beste aanpakken door te rijden en dan ook weer rechtrijden.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:42

karijn schreef:
Houdt beide teugels of lijnen even lang, zet je paard niet aan 1 kant korter dan aan de andere kant, dan gaat hij alleen maar meer hangen. Vaak is het ook een kwestie van balans met lopen. Dit kan je alleen het beste aanpakken door te rijden en dan ook weer rechtrijden.

Ben ik het helemaal mee eens.

Als je contrastelling gaat doen met longeren (weet niet hoe groot jullie longeerbak is?), met een bak van 15m doorsnee of kleiner zou ik zeker niet doen.
Het enige wat je dan bereikt is stugheid en taktverlies...
Met longeren kun je zelf niet begrenzen met je (in dit geval binnenbeen) zodat hij er waarschijnlijk onderuit gaat proberen te komt door over de binnen schouder te lopen en daarmee taktmatig verkeer gaat lopen...

Ik zou het lekker met rijden proberen op te lossen, aangezien je daar zoveel meer mogelijkheden mee heb dan met longeren. Zo kan je het ook nog een beetje afwisselend houden voor je paard, en heb je minder kans om hem te veel 1 ding te laten doen, anders gaat hij zich daar straks op vast zetten.

Met rijden kun je nog eens een omgekeerd schouderbinnenwaarts (met achterhand op de binnenhoefslag en buitenstelling), of 'renvers' (omgekeerd travers...) oefenen

Persoonlijk denk ik dat je daar veel meer mee bereikt, omdat je zelf de begrenzing aangeeft en dus ook de mate van buiging controleert. Het lijkt me dat je dit eerst rustig moet op bouwen van een klein beetje stelling en dan de buiging rustig opbouwen.
Hij moet er uiteindelijk wel beter op worden en niet slechter natuurlijk

Wat je er mee doet moet je natuurlijk zelf weten, maar in iedergeval succes!

Le0nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:58

Dubbele longe idd, of een een of andere hulpteugel, maar kijk daarmee wel uit wat je gebruikt.