Tong uit mond tijdens rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LittleRose

Tong uit mond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 23:49

Als ik aan het rijden ben heeft me paard altijd zijn tong uit zijn mond.
Heb gehoord dat dat is als je een verkeerd zadel heb; nu heb ik dus al sinds een tijd een nieuwe gekocht. Bij het oude zadel zat ie ook erg te knarsetanden dat doet ie nu gelukkig niet meer, maar nog steeds die tong.

Nu is mijn vraag; is dit erg? Licht het aan het zadel of aan ze tanden?
Of is het gewoon een sukkel en kan het geen kwaad .

Evelijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 01:10

Nooit iets gehoord over dat tong uit de mond teken was van verkeerd zadel. Heb wel meerder paarden gezien die om een of andere reden hun tong uit hun mond hadden. Haflinger die als ze beetje aan het werk gezet werd echt haar tong schuin uitstak en Paint hengst die op foto's staat schattig net stukje van z'n tong liet zien. Tja het ziet er niet zo intelligent uit. M'n kat doet het ook, erg grappig.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 01:15

Misschien wel last van zijn tanden? Mijn paard deed dit ook altijd tijdens het rijden. Bleek dat ze een hangend rooster had. Rij nu met dubbel gebroken zachte trens en het gaat al stukken beter....

sandra1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 01:26

Het paard van mijn instructrice heeft ook altijd zijn mond een beetje open en zijn tong zichtbaar. Hij heeft net als het paard van Kris25 last van een hangend rooster.
Mijn paard maakt een soort van lik beweging over zijn lippen als hij dingen moet doen tijdens het rijden wat hij nog moeilijk vindt. Op de een of andere reden vloeit hij zo wat spanning af.
Want dat kan ook een teken van spanning zijn, zich willen onttrekken aan het bit of gewenning....
Maar idd een keer zijn gebit na laten kijken kan nooit geen kwaad.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:24

Als hij zijn tong uitsteekt, heeft hij dan ook zijn tong over het bit? Kan zijn dat het bit te scherp is... en hem zo probeert te ontwijken...

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:45

Tong uit de mond is in de regel een ernstig aanleuningsprobleem, wat dan ook hard afgestraft wordt in de wedstrijdring.

Een paard laat niet zn tong uit zn mond hangen omdat hij dat gewoon prettig vindt (tenzij hij een afwijking heeft aan bepaalde tongspieren, maar dan doet hij dat altijd).

Wat het bij jou is, is vanaf hier nogal moeilijk te beoordelen. Laat een zeer bekwaam persoon eens kijken naar je rijden en laat hem er desnoods ook op. Het aanleuningsprobleem kan door verschillende dingen veroorzaakt worden, een ruwe hand, pijnlijke tanden, meer vragen van voor dan het dier aankan, en tot slot kan het inmiddels ook een gewoonte zijn geworden bij iedere druk de tong uit de mond te doen.

Succes ermee en laat je weten als het beter gaat?

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:53

Er kan wel een lichamelijk probleem de oorzaak van zijn. Meestal door een hogere spierspanning aan 1 kant. De spieren die naar het tongbeentje lopen komen overal vandaan. Vanaf het hoofd, de nek, maar zelfs vanaf het borstbeen. Als er aan 1 kant van de spieren meer spanning staat, trekt het tongbeentje naar die kant, en daardoor de tong. Uiteindelijk kan daar een gewoonte door ontstaan, maar de oorzaak is meestal lichamelijk.
Je zou er eens naar kunnen laten kijken, door een osteopaat bijvoorbeeld.
Als je tegelijk de aanleuning, bit en tanden bekijkt, moet het probleem toch op te lossen zijn

LittleRose

Re: Tong uit mond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 18:09

Bedankt voor de reacties .
Een te scherp bit kan het niet zijn, dat is het juist niet. Meestal heeft hij ook gewoon ze tong onder het bit. Was ook van plan een dubbelgebroken bit te kopen.
Maar laat er zeker iemand naar kijken, als ik dit zo lees word ik een beetje "bang".

Kan het misschien zijn doordat ie vroeger met een erg harde hand gereden is ?

CleovG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:38

Heeejj mijn pony doet dat ook en mankeerd niks aan want hij gaat gewoon netjes naar binnen alsie lekker helemaal los en nageefelijk is!!

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:10

Het kan een vorm van protest zijn. Het kan ook irritatie aan zijn gebit zijn. Dus misschien een paardentandarts erbij halen. Het kunnen de wolfskiesjes zijn. (als hij nog redelijk jong is) Een ander bit kun je ook wel proberen. Maar dan denk ik niet dat een dubbelgebroken bit helpt. Een recht bit met een boog boven in zou kunnen helpen. Ik zou zowiezo even de tandarts erbij halen. (is altijd goed hoor) Die kan je misschien wat meer vertellen over het gebit. Succes ermee!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:04

Meestal is dat t n teken dat ie niet wil nageven en zich dus onttrekt aan t bit. Maar t paard v Danifur (hiet op bokt) doet dat ook, zelfs als je met m aan n halstertje loopt...... dus is t n gewoonte. En hij is juist n paard wat wel voor zijn baasje werkt! Ik moet altijd wel lachen om die tong, dan pak ik m vast en ga er mee spelen, dat schijn ie leuk te vinden, gaat nog net niet lachen.
Dus ik denk dat het afhangt v t paard.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:28

Die van mij doet het heeeel soms, maar ook wel eens in het land... (beetje vreemd haha). Als hij het tijdens het rijden doet is het vaak een teken dat ie (op een kant) niet genoeg nageeft. Maar het verschilt heel erg per paard dus het is lastig te zeggen...

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:04

LittleRose schreef:
Kan het misschien zijn doordat ie vroeger met een erg harde hand gereden is ?

\
Die kans is heel groot. Dat is aan de ene kant vervelend maar aan de andere kant wel een geruststelling voor jou, het is nu gewoon een gewoonte geworden bij het minste of geringste ongerief de tong uit de mond te doen. Als je altijd rustig blijft met je hand en zacht dan wordt het in mijn ervaring wel steeds minder.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 00:10

Oke gelukkig .

Hier een foto dat ik er gewoon alleen opzat .

Afbeelding

(zie opeens wel dat die beugels erg ongelijk zitten )

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 00:19

Laat zijn gebit eens nakijken en hang er eens een ongebroken bitje in, dan heeft hij geen druk op zijn gehemelte, kan al erg helpen. Wel altijd met zachte hand blijven rijden.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 16:27

Een paard steekt zn tong uit om onder de druk van het bit uit te komen (tenzij hij natuurlijk een of andere afwijking heeft, zoals hierboven beschreven).
Maar.....Uhm..... Kheb ff in je profiel gespiekt, en als k eerlijk moet zijn, heb ik het idee dat je je handen (wsl onbewust) vastzet. Je gaat dan onvoldoende mee in de beweging en dwingt hem achter de ll. Hieraan wilt hij zich onttrekken, en deze doet dat dus door zn tong eruit te laten bungelen. Daardoor kan het bit niet meer op de tong inwerken.
Dus... Handjes rechtop, iets hoger, iets meer naar voren en probeer mee te gaan in de bewegingen, zonder terug te werken!
En voordat je mij ervan beschuldigd als je in mn profiel kijkt, k weet dat ik het ook doe maar wordt aan gwerkt!

iksandra3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 17:43

Hey,
Mij hebben ze verteld, dat als paarden hun tong uitsteken, dat ze vroeger met het beleren al gedaan hebben, maar ik hoor ook wel dat het komt door het bit....

succes verder,

Groetjes sandra

linneketeut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 17:54

Mijn pony steekt ook wel eens zijn tong uit,, best lollig maar hij doet um weer trug.. ofja.. hij steekt um uit en doet um weer trug en dan steekt ie um weer uit dan gaat ie ff zun lippe aflikke ofzo k weet ok niej precies maar heel raar in ieder gval, ik reej eerst meej un gwoon bit doen deej die t ok en nou hebk een dubbelgebroken en nou doet ie t ok nog steeds. maar misschien moet je rustiger zijn met je handen want ik weet niet maar dat ben ik tegenwoordig ook maar ik heb er nog niet op gelet of hij zijn tong nog uit steekt maar niemand zegt het meer tegen me dus ik neem aan dat iie het dan niet meer zo veel doet. dusse ,, suc6

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:14

@linneketeut; geen msn-taal ajb. Dan blijft het voor iedereen te begrijpen

@woodstock: je hebt gelijk volgens mij!

kinglover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 19:06

Heej
Tong uit de mond is in de regel een ernstig aanleuningsprobleem, wat dan ook hard afgestraft wordt in de wedstrijdring.

hier ben ik het niet helemaal mee eens
mijn pony doet het dusz ook
ik rij L1 + 13
hbe net me selctie's achter de rug en sta ontzettend goed(7de-voor de gelderse) ondanks de tong
en heb al al mijn werdstrijden geen commetaar er op gehad
van de 1 op de andere dag deed hij dit
verder nergens last van alle oefeningen doet ie gewoon en absoluut geen verzet of last van de rug of bit
zelf gewoon met een halster rijden steekt hij z'n tong uit

maar er zijn ook pony's die het natuurlijk wel om een reden doen maar dit hoeft dusz niet altijd

groetjes

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 19:35

Als een paard geen medische problemen heeft en de tong uitsteekt, dan is dat een africhtingsfout van de ruiter. Als dit een gewoonte geworden is, is het moeilijk af te leren. De tong zit vast aan het tongbeen. Het tongbeen is opgenomen in een speciale constructie in de schedel van het paard. Die constructie is het Hyoid. Het Hyoid wordt via een groot aantal verbindingen, waaronder spierketens beinvloed. Als er achter in het lijf iets fout zit, komt het er bij het Hyoid uit. Als het Hyoid beschadigd is, heeft een paard ook rijtechnisch een probleem. Een niet goed werkend Hyoid veroorzaakt dan veel problemen bij het Hyoid. De kunst is nu om te bepalen of het een Hyoid probleem of een probleem is dat zich manifesteert via het Hyoid dat gezond is. Een paard dat lang verkeerd is gereden, heeft dit gedrag ontwikkelt en dat is er dan moeilijk uit te krijgen. Ik heb manegepaarden gecorrigeerd en bewerkt die altijd de tong uit de mond deden. Als je paarden op de goede manier reed, ging het probleem bij paarden die dit net gingen doen, maar ook bij paarden die dit langer als 10 jaar deden over. Over het algemeen wordt dit probleem veroorzaakt door verkeerd rijden. (uitzondering is genoemd).
Het is een mechanisch probleem aan het Hyoid of het is de inwerking van spierspanning op het Hyoid door andere problemen in het paardenlijf (rug, nek, schoft, schouders, borstbeen). Het is belangrijk om de oorzaak te bepalen. Je kan dan onderscheid maken tussen niet meer te repareren schade en problemen die veroorzaakt worden door onbalans elders in het lijf. Is dat het geval dan kun je het probleem met rijden en andere revalidatie oefeningen mogelijk oplossen. Als ruiter/africhter moet je dat dan wel kunnen of de hulp inschakelen van een goede instructeur/instructrice.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 22:16

Ik zal idd er opletten om me hand niet te vast te zetten, betrapte mezelf er laatst ook op .
En misschien een ander bitje proberen.
Als het dan nog neit goed gaat laat ik wel even naar hem kijken .

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 12:45

iksandra3 schreef:
Hey,
Mij hebben ze verteld, dat als paarden hun tong uitsteken, dat ze vroeger met het beleren al gedaan hebben, maar ik hoor ook wel dat het komt door het bit....

succes verder,

Groetjes sandra

Kan, een heel enkele keer doen ze het direct vanaf de eerste keer dat ze het bit inkrijgen.
Maar meestal is een gewoonte voorgekomen uit een aanleuningsprobleem. Het probleem kan allang opgelost zijn, maar die tong blijft. Krijg je meestal ook niet meer naar binnen.

Ik rij er nu eentje met een heel klein mondje. Een dik bit betekent meer van de tong zien, de lippen sluiten ook niet meer, dus niet de tong er uit, maar wel zichtbaar. Een dun bit is weer te scherp op de lagen. Ik heb nu een tussenweg gevonden met een dubbelgebroken kk bit 18 mm. En dat gaat goed.

Overigens ken ik ook een paard dat de tong er uitdoet bij het halsstrekken. En zodra je dan de teugels weeroppakt gaat de tong er weer in.

Kortom, bespreek dit met je instructeur en probeer zo tot een oplossing te komen. Het kan van alles zijn (ik heb de lichamelijke oorzaken nog niet g enoemd)

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:27

hay je zet er niet bij hoe oud je paard is. Het is namelijk zo dat bijna alle jonge paarden in de africhting hun tong uit hun mond gaan steken.Word daar niet meteen aandacht aan besteed dan kan het later toch wel een groot probleem worden zoals je al van verschillende mensen hebt gehoord. Ik verbaas me er een beetje over dat er mensen zijn die het wel "grappig" vinden.Het is toch echt een africhtingsfout.Heb je geen les?Wat zegt die er dan van?

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:37

aerdenhout schreef:
hay je zet er niet bij hoe oud je paard is. Het is namelijk zo dat bijna alle jonge paarden in de africhting hun tong uit hun mond gaan steken.Word daar niet meteen aandacht aan besteed dan kan het later toch wel een groot probleem worden zoals je al van verschillende mensen hebt gehoord. Ik verbaas me er een beetje over dat er mensen zijn die het wel "grappig" vinden.Het is toch echt een africhtingsfout.Heb je geen les?Wat zegt die er dan van?

Dat is dus onzin. Je hoeft tijdens het inrijden echt niet tegen een tong uit de mond aan te lopen. En africhten? Tja, dat doe je feitelijk altijd, heel het leven van het paard lang. En echt niet elk paard gooit z'n tong er op een gegeven moment uit.