Help, pony gooit mijn dochter eraf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Benita

Help, pony gooit mijn dochter eraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 08:08

Hallo,

Ik heb dringend advies nodig. Sinds een maand hebben we een Welsh pony (6 jaar van 1,25 mtr.) voor mijn dochter van 7,5 jaar. In het begin ging het rijden prima. Ze gaf wel eens een klein bokje als ze een tikje met de zweep kreeg, maar verder geen problemen. Sinds twee weken gooit ze mijn dochter eraf. Ze geeft een hog bok en spring opzij. Ook mijn oudste dochter heeft ze er al af gegooid. Verder is ze sinds een week erg gemeen aan het worden (als je in de wei komt met haar kont naar je toe draaien en trappen). Ik heb nu besloten om voordat mijn dochter gaat rijden er zelf circa 20 minuten op te rijden, zodat ze even weet wie de baas is, bij mij lukken haar streken niet (ik ben zwaarder en sterker). Heeft iemand nog andere adviezen? Of is er misschien een africhtingsstal (omgeving noord Limburg) die dit soort problemen kan oplossen. Ik vind het erg zielig voor mijn dochter omdat ze nu erg bang aan het worden is. Tot nu toe is het met het vallen nog goed afgelopen, maar ik ben bang dat het een keer fout afloopt. Ik weet dat eigenlijk mijn dochter dit probleem zelf moet oplossen met de pony, maar daar is ze nog te klein voor. Ze doet al zo haar best en ze stapt er toch maar steeds weer op, wel steeds met meer tegenzin.
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 08:11

sinds wanneer doet ie t?? Pas sinds een week of al langer??
Waarschijnlijk is het gewoon dwarsheid omdat er een kleintje op zn rug zit maar ja, je moet hem wel even duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is, eigenlijk moet je dochter dat dus doen, maar dat kan niet..

smurf1988

Re: Help, pony gooit mijn dochter eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 08:13

Nou ik vind het vrij logisch dat je een kind van 7,5 dit probleem niet zelf op laat lossen
Hoe lang rijd ze al?
Ik denk dat het meer een probleem is dat je dochter gewoon nog niet in staat is je pony goed de baas te zijn en dat hij daar gebruik van maakt.
Maar dat gedrag in de wei lijkt me niet gezond, drijfgt ie of echt trappen?
Als je dochter er bang voor word kun je dan niet beter een wat oudere pony kopen?
Mijn zusje heeft het ook gehad, die had eerst ook een vrij jonge pony... Wou ook echt niet.. Die kreeg daarna een "ouwe" sul van 14 jaar en dat ging echt super

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 08:28

Op zich kunnen er veel meer oorzaken zijn als alleen koppigheid. Na twee weken is het begonnen zeg je. Hebben jullie een ander zadel, hoofdstel. Misschien heeft die pony hiervoor weinig gedaan zou hij ook spierpijn kunnen krijgen. Of heeft misschien juist hiervoor heel veel gedaan en wil dan zijn energie eruit gooien. In de wei al proberen te trappen! Denk dat het vertrouwen bij die pony een beetje weg is. Probeer vooral te achterhalen wat die pony hiervoor gedaan heeft. Pony is erg jong. succes

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:01

en controleer ook of alles wel goed zit. Dit gedrag zou ook heel goed kunnen wijzen op pijn. En dan kun je je paard naar wel 80 africhtingsstallen sturen, maar daar schiet je niks mee op.
Onthou in elk geval dat het paard vind dat hij een hele goede reden heeft om te bokken en om je dochter eraf te gooien. En het is nu aan jou de taak om te achterhalen wat die reden precies is. Je kunt het dier namelijk niet op een juiste manier corrigeren als je niet weet waarom hij het doet.
Groetjes, Lacuna

lovemika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:09

Het zou ook nog nkunnen komen dat ze iets met haar tanden heeft, je hoort wel vaker dat ze (dor een ander hoofdstel of bit) ineens last hebben van haken op de kiezen, die ze misschien al hadden, maar waar ze dan ineens last van hebben. Verder als het medisch in orde is, zou ik een oudere pony kiezen voor je dochtertje, zodat ze het leuk en spelenderwijs leert, zonder gelijk een gevoel van falen te krijgen. Succes!!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:39

Vorige eigenaar al eens gebeld?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:48

Kris25 is me voor. Dat was mijn vraag ook.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:09

Welshjes zijn nu eenmaal eigenwijs. Het moet voor de pony duidelijk zijn wie de baas is: je dochter, niet jij. Je kunt wel bijsturen in het gedrag op de wei maar het rijden moet je dochter zelf doen. Hoe groot is je dochter? Hoe lang rijdt ze al?

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:03

Het is eigenlijk al duidelijk dat je dochter dit niet zelf kan doen. Daar is ze, geloof ik, nog te klein voor. Ik zou eerst medisch laten onderzoeken, als er een kleine kans is dat de pony misschien haken, drukplekken, of iets anders heeft waardoor 't rijden zeer doet. Het kan zijn dat daardoor ook in het weiland gemeen gedaan wordt, omdat hij misschien weet dat hij bereden gaat worden.
Misschien eens wat afwisseling? Ik weet niet wat jullie allemaal doen, maar alleen in de bak 'rondjes rijden' gaat voor 'n pony natuurlijk ook vervelen. Misschien een keertje (ik denk niet met je jongste dochter dan) springen, of buitenritje, of niet eens rijden maar gewoon poetsen en weer terug, of even longeren... In ieder geval iets anders dan in de bak rijden.
Als dit geen nut zou hebben, en de pony is helemaal gezond, dan is het waarschijnlijk toch nog geen geschikte pony. Zoals al aangeraden is, voor de jongere, onervaren ruitertjes kan je het beste beginnen met 'n oudere (boven de 10, dus al lang ingereden en betrouwbaar), rustige, makke pony die heel makkelijk alles doet. Dus die niet irritant, eigenwijs, nerveus, wat dan ook is!
Dan is het voor haar leuker, ze leert meer van die pony, en ze begint leuker met paardrijden op makkelijke pony's! =D

Succes in ieder geval!

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:23

ChantiieY schreef:
Het is eigenlijk al duidelijk dat je dochter dit niet zelf kan doen. Daar is ze, geloof ik, nog te klein voor. Ik zou eerst medisch laten onderzoeken, als er een kleine kans is dat de pony misschien haken, drukplekken, of iets anders heeft waardoor 't rijden zeer doet. Het kan zijn dat daardoor ook in het weiland gemeen gedaan wordt, omdat hij misschien weet dat hij bereden gaat worden.
Misschien eens wat afwisseling? Ik weet niet wat jullie allemaal doen, maar alleen in de bak 'rondjes rijden' gaat voor 'n pony natuurlijk ook vervelen. Misschien een keertje (ik denk niet met je jongste dochter dan) springen, of buitenritje, of niet eens rijden maar gewoon poetsen en weer terug, of even longeren... In ieder geval iets anders dan in de bak rijden.
Als dit geen nut zou hebben, en de pony is helemaal gezond, dan is het waarschijnlijk toch nog geen geschikte pony. Zoals al aangeraden is, voor de jongere, onervaren ruitertjes kan je het beste beginnen met 'n oudere (boven de 10, dus al lang ingereden en betrouwbaar), rustige, makke pony die heel makkelijk alles doet. Dus die niet irritant, eigenwijs, nerveus, wat dan ook is!
Dan is het voor haar leuker, ze leert meer van die pony, en ze begint leuker met paardrijden op makkelijke pony's! =D

Succes in ieder geval!

Ben ik het helemaal mee eens..

Je wilt toch het beste voor je dochter en het is natuurlijk sneu voor haar dat ze er niet op kan rijden, omdat hij zo vervelend doet, maar dat kan idd zijn vanwege het uitproberen en als jouw dochter niet dat stapje durft te nemen (Wat ik best kan begrijpen, van zo'n meisje van bijna 8.. ) zal de pony ook denken.. OOO dit meisje is bang, als ik nou bok, ligt ze eraf.., Pony's voelen dat en zeker die wat nerveusere en jongere paardjes..

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:53

mag ik weten hoe dit ponytje heet ? deze doet me heel erg denken aan een ponytje wat ik heb ingereden .... hoop niet dat ze evita heet anders kan ik er nog wel wat over vertellen (even voor de duidelijkheid niet negatief bedoelt tegenover die mensen waarvoor ik haar moest inrijden ) het was een heel gaaf beest ....

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:46

Je zou zelf wel de pony kunnen 'aanpakken' (om het zo maar even te zeggen ). Maar als hij dan bij jou lief is, zal hij je dochter weer gaan uitproberen. Wat dat betreft zou ze het echt zelf moeten doen, en ik denk niet dat ze dat redt... Nog niet in ieder geval.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 01:19

Heb enkele jaren geleden net zoiets meegemaakt met mijn dochter en haar pony(welsje A). Het was een schatje, maar hij nam haar steeds meer in de maling en werd steeds krengiger. Bij mij niet natuurlijk, dat wist ie best. Ons buurmeisje had wat minder moeite met hem, ze was wat strenger en vasthoudender.(zelfde leefdtijd als mijn dochter)

Uiteindelijk was dochter zo bang(ze was inmiddels 9), dat we hem maar verkocht hebben.
(1 voordeel, we hebben er een paard voor terug gekocht, waar ik zelf op rijd en zij ook als ze eens zin heeft.)

Als je al het andere hebt uitgesloten moet je hier maar eens aan denken. Al hoop ik het niet voor jullie.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 01:47

Zou meisje voorlopig op manegepony laten rijden, of pony in les laten lopen zodat het meisje iig onder goede begeleiding problemen oplost. Zorg dat ze niet te lief voor het beestje (consequent, niet stoppen met rijden na val maar zo mogelijk doorrijden) is en laat haar hem ook eens uit de weide halen voor een lekkere poetsbeurt ofzo (zo mogelijk alles onder begeleiding)

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 01:56

Jimbo schreef:
Zou meisje voorlopig op manegepony laten rijden, of pony in les laten lopen zodat het meisje iig onder goede begeleiding problemen oplost. Zorg dat ze niet te lief voor het beestje (consequent, niet stoppen met rijden na val maar zo mogelijk doorrijden) is en laat haar hem ook eens uit de weide halen voor een lekkere poetsbeurt ofzo (zo mogelijk alles onder begeleiding)

Dat van uit de weide halen voor een lekkere poetsbeurt is idd goed, goed voor haar vertrouwen, goed voor de pony, want anders gaat die beginnen denken dat hij enkel uit de weide moet voor het werk...

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:40

Inderdaad, misschien is een oudere pony toch wat geschikter voor je dochtertje. Zou jammer zijn en natuurlijk is het niet bij voorbaat zo dat jonge pony´s ongeschikt zijn, maar zoals je zelf al merkt heeft deze pony niet het karakter waar je op hoopte. Die van een goedzak. Pony van 6 is nog volop in de leergierigheid, misschien kan deze meer dan je dochtertje en uit dat zich nu in het zelf aanleren van ongewenste dingen.

Denk er rustig over na, laat nakijken hoe het zit met het tuig en de tanden. En overweeg rustig of dit pony´tje wel geschikt is voor je dochter, neem daar wel even de tijd voor maar hoe dan ook wees gewoon alert als je met beide bezig bent. En wees niet bang om te besluiten dat deze pony het niet is. Het blijven levende dieren, als blijkt dat ie niet betrouwbaar is dan kun je beter kiezen voor bescherming van je dochtertje (met een betrouwbare pony, zal zij er ook waarschijnlijk veel meer plezier in hebben en krijgen).

Succes en ik hoop dat je eruit komt!

lOttiiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:17

ik was ook zo oud toen ik op mijn b-ponytje ging. Hij was nog groen. Helemaal. Ik werd wel 6x per ritje gelanceerd. Toen was ik er bang van. Ik kreeg een andere pony, waar ik mijn vertrouwen weer in terug kreeg. Die was zo'n 1 jaar bij mij. Maar mij andere ponytje, waarvan ik zovaak van afviel stond nog bij mij. Ik had veel meer kracht en ging erop rijden. Het ging zo goed dat ik ermee wedstrijden ging rijden. Nu rijden we al L1 met de kring! echt superveel succes want het vertrouwen is niet makkelijk terug te winnen.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:51

Een welshpony is een erg slim en bijdehand ras, daarom ben ik er stapelgek op!
Dit gedrag heeft de pony zichzelf aangeleerd omdat hij er succes mee heeft!
Een beetje raar doen met je dochter op z'n rug en ja dan ligt ze er naast en kan de pony weer naar de wei. Dit is precies wat hij wil.

De pony heeft geen respect voor je dochter (dit kan ook niet als ze pas 7 is), maar ook niet voor jou gezien haar gedrag in de wei. Dit heeft de pony ook geleerd, omdat naar doen in de weide waarschijnlijk tijdelijk 'beloond' wordt.
Ik weet niet hoe groot of zwaar je bent maar ik zou als volwassene niet op een pony van 1.25m gaan zitten. Dit is echt slecht voor zo'n diertje. Je kunt hem dan beter longeren aan een bijzetteugel.

Voor het vertrouwen van je dochter is het denk ik beter dat je eerst een beetje leert rijden op een minder ondeugende pony. Bijvoorbeeld op een manege. Misschien is het een idee om de pony een tijdje aan een goede manege te verhuren / uit te lenen.
De pony moet dan meer werken (en zal dan minder snel gaan keten) en leert onder deskundige begeleiding van een goede instructeur dat geintjes uithalen niet mag.
Ik heb kennissen die hetzelfde gedaan hebben, hun kinderen hebben nu een betrouwbare pony waar ze veel plezier aan beleven.

Succes

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:23

Dat is héél vervelend!
Maar een andere pony zou ik ook niet aanraden, omdat (al lijkt het nog zo'n braaf beestje) er makkelijk hetzelfde kan gebeuren.
Ook hoeft het niet speciaal te helpen de pony tijdelijk naar een manege te sturen, dit kan óók averechts werken.
Omdat je dochter nog zo jong is wordt het moeilijk haar het zelf te laten oplossen, maar als ze niet al te bang is, zou ik het toch doen....
Het beste zou zijn een goede instructeur te zoeken om haar les te geven.
Vaak is de moeder( logisch) toch niet de juiste persoon om hierbij te helpen.(in ieder geval het rij-gedeelte)
Met de verzorging moet er gewoon iemand bijzijn die haar begeleid, maar toch zoveel mogelijk zélf laten doen!
Zorg er altijd voor dat de pony genoeg beweging krijgt en laag in het (energie) voer staat!
Maar niet téveel extra conditie laten opbouwen, dan wordt de pony helemaal jolig.
Vertel je dochter maar dat zelfs Anky op een 'rotpony' is begonnen, dat bouwt ook karakter!
Verkopen kan ook maar dat is voor mijn visie geen optie, ook géén goede manier voor je dochter...die wil hem liever houden!(maar dat is mijn persoonlijke mening, mijn dieren blijven bij mij tot het eind, ik vind dat je jezélf moet aanpassen als je er voor gekozen hebt)
Als je géén van deze dingen ziet zitten kun je misschien een tijdje een ander meisje erop zetten die wél al veel ervaring heeft en niet bang is. Dan wel echt een tijdje volhouden(aantal maanden) totdat je dochter er weer opmag, laat haar ondertussen goede ervaringen en dus vertrouwen opbouwen op een ander paard!
Veel succes!

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:53

Ik denk eerlijkgezegt ook dat die pony geen respect heeft voor je dochter.
Ben het met Jimbo eens, tis goed voor het vertrouwen Zo'n beestje voelt het ook aan als je dochter bangig is

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:59

Typisch uitprobeer gedrag..
Hoe ver kan ik gaan tot ze eraf ligt?
Je kan er zelf wel op gaan zitten, maar als je dochter er dan weer op gaat, heeft ie natuurlijk gelijk door dat zij er wel afvliegt als ie bokt..
Als dit op te lossen is, zou je dochter dit zelf moeten doen. Dit kan niemand anders voor haar oplossen..
K heb dit zelf ook gehad, gelukkig heb ik toen doorgezet en was het uitprobeergedrag over!
Mijn oplossing zou zijn; als het geen levensgevaarlijke situaties oplevert voor je dochter, ermee doorzetten.
En anders toch echt een andere pony.. Dit is voor je dochter vast niet erg leuk!
Heel veel sterkte ermee!

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:11

Hoi, dit probleem heb je bij veel pony's. Kan het misschien helpen om je dochtertje eens te laten oefenen op een brave pony? Als ze daar goed op kan rijden, en als ze zelfvertrouwen heeft opgebouw, dan is het misschien makkelijker om op dat welshje te rijden. Misschien is ze nu wat bang, en dat maakt de pony machtig. Dus mij tip is: laat haar les nemen op een brave pony, tot ze toe is aan een ondeugende welsh.
Succes en groetjes Marissa

lOttiiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:09

aan de longe veel oefenen. Alleen maar aan de longe, vooral zorgen dat hiij genoeg beweging krijgt. En jou dochter voelt zich dan ook veiliger omdat ze vast zit. Zo verbeterd haar zit en de pony. Als de pony dan rustig is kun je wat gymnastiekoefeningen doen.

Succes !!

Kimbers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:17

Horen we verder nog hoe het gaat? of wat je gaat doen? Ben nu best wel nieuwschierig geworden