Irritante gewoonte,...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Belisar

Irritante gewoonte,...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 12:12

Mijn paardje heeft iets ontdekt en er meteen maar een gewoonte van gemaakt. Hij komt op een punt met rijden dat hij er geen zin meer in heeft, en dan komt het, hij geeft een bok en gaat aan de kletter, daarbij maakt hij een scherpe bocht. Er zijn tijdens zo'n actie twee mensen afgevallen. Nu denkt hij makkelijk onder het werk uit te komen, en eerlijk gezegd ben ik het vetrouwen wel wat kwijt in hem. Als hij een keer wegspeert omdat hij schrikt vind ik dat niet erg, maar nu hij het expres gaat doen ben ik niet meer zo'n held.
Hoe leer ik hem dit af???

t0scA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:12

dat is niet zo mooi als jouw'n paardje dat doet
als hij in een keer wespeert dat je hem gewoon op de volte doet
of de heletijd overgangen rijden stap naar draf draf naar galop enzovoort
veel succes;)

Scum

Re: Irritante gewoonte,...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:30

Als ik jou was zou ik eerst eens het zadel en het kopstuk nakijken. Misschien geeft dat ergens drukpunten die na een bepaalde tijd zo vervelend voor het paard worden dat hij gaat bokken etc.
Verder het gebit en de rug een keer na laten kijken. Als dat allemaal in orde is zou het idd zo kunnen zijn dat je paard je uitprobeert.

In dat geval moet je zorgen dat je een goede instructeur hebt die jou kan helpen om het paard op dat moment op de goede manier aan te pakken en aan het werk te zetten.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:31

Een paard die de leiding neemt krijgt geen leiding. Dus als jij niet wilt dat ti de leiding neemt moet je zelf leiding geven.

Begin eens even helemaal opnieuw met grondwerk. Zorg dat je een sterke band krijg met je paardje, je moet vrienden zijn waarin de rangoorde bepaald is: jij bent de leider.

Ga met hem wandelen, spelen in de bak als die los loopt, longeren ed. Wees hierbij heel duidelijk en eerlijk: braaf is belonen, stout is corrigeren. Wees hem voor en praat tegen hem zodat tie je stem leert kennen. Dit kan je ook weer gebruiken met rijdne.

Als dit aan de hand goed gaat ga je er mee aan het werk. Denk erom dat zodra jij hem uit zn box haalt die aan het werk is en pas klaar is als je hem terug zet. Dus ga niet zitten lantervantere maar doe alles met een doel. Tijdens het rijden moet je elke keer de lat net even iets hoger leggen en zorgen dat je ergens naar toe werkt, bv hele mooie overgangen rijden. Als jij hier heel erg hard mee bezig bent zal die met zn hoofd bij jou blijven..

Succes

Romy18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:27

hey

eerst alles eens goed na kijken past alles goed heeft ie geen last van z'n rug etc. als dat alles is uitgesloten moet je hem gewoon een goed aan pakken zodra hij die bokt geeft geef je hem n klap met de zweep en laat je hem 4 a 5 rondjes echt gruwelijk hard die bak door crossen. dan opvangen en gewoon weer verder gaan met wat je gebleven bent. 2 a 3 keer zou genoeg moeten zijn om hem dat vervelende gedrag af te leren. zorg wel dat je alleen in de bak aan het rijden bent zodat je niemand hinderd of geef even een waarschuwing aan de mensen die er ook rijden zodat jullie niet allemaal aan de kletter gaan.
Ben je zelf niet zeker genoeg van jezelf om dit te doen laat je instucteur hem dan even een paar keer goed aanpakken of neem een prive les en werk dan aan dit probleem.

Greetz

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:30

Romy18 schreef:
hey

eerst alles eens goed na kijken past alles goed heeft ie geen last van z'n rug etc. als dat alles is uitgesloten moet je hem gewoon een goed aan pakken zodra hij die bokt geeft geef je hem n klap met de zweep en laat je hem 4 a 5 rondjes echt gruwelijk hard die bak door crossen. dan opvangen en gewoon weer verder gaan met wat je gebleven bent. 2 a 3 keer zou genoeg moeten zijn om hem dat vervelende gedrag af te leren. zorg wel dat je alleen in de bak aan het rijden bent zodat je niemand hinderd of geef even een waarschuwing aan de mensen die er ook rijden zodat jullie niet allemaal aan de kletter gaan.
Ben je zelf niet zeker genoeg van jezelf om dit te doen laat je instucteur hem dan even een paar keer goed aanpakken of neem een prive les en werk dan aan dit probleem.

Greetz

Er kijk goed naar je instructeur hoe die je paard rijdt, daar kun je een hoop van leren!

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:44

Hoe oud is ie? als ie nog jong is, is het naar mijn mening gewoon jou uitproberen. Als je het dan zelf niet kan of durft op te lossen omdat je er bijvoorbeeld steeds afdondert dan ben ik het met hierbovenstaande meningen eens: laat eens een ervaren iemand of iemand die stevig in het zadel kan zitten hem eens aanpakken meestal is naar mijn ervaring het na 1x flink aanpakken echt helemaal over en dan zit jij er ook weer zekerder op! Succes!
- laat je ons/mij weten hoe het gaat? ben altijd wel benieuwd of problemen die hier op bokt staan ook daadwerkelijk worden opgelost!

Belisar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 22:00

[quote="M3isSi3j"]Een paard die de leiding neemt krijgt geen leiding. Dus als jij niet wilt dat ti de leiding neemt moet je zelf leiding geven.

Daar heb ik zelf ook al aan gedacht, het punt is dat we hem een half jaartje hebben en rekening houdende met een nare ervaring uit het verleden heb ik hem tijdens het rijden te vrij gelaten, niet dat hij bepaalde, maar een te lang teugeltje etc. omdat hij heel gevoelig in z'n mond is geworden daardoor. Hij heeft geen rugklachten en gaat regelmatig naar de tandarts (daar is hij pas geweest) maar hij heeft nu inderdaad zoiets van, ze zijn zo lief daar kan ik wel iets bij flikken.
Gaan grondwerken ga ik zeker doen, ik ben na dit alles al veel meer gaan letten op dat ik wel steeds concequent tegen hem ben, en iemand ingeschakeld die hem wekelijks bijrijdt om hem goed aan het werk te zetten.
Hebben jullie nog meer tips over dat grondwerk?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:20

Een gevoelige mond is goed! Als je conseqent bent voor je paardje wilt dit niet zeggen dat je bij alles wat die niet helemaal goed doet gelijk de zweep er over haalt! Bij mijn paarden werkt mn stemhulp gewoon het beste.. Ik prijs ze allemaal helemaal de wereld in als iets goeds doen, hierdoor willen ze graag voor me werken. Als ze stout zijn en ik zeg UHHH dan weten ze het gelijk. Tuurlijk werkt dit in het begin niet, ik heb echt wel een keertje de zweep er over gehaalt toen mn paard bv iedereen over mij heen de box uit rende.. Maar 1x was voldoende..

DIt is echt het eerlijkste en beste tegenover je paardje.. In het begin is het moeilijk, teminste was het voor mij wel, maar uiteindelijk word het alleen maar makkelijker!

Succes

mrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:21

Als je goed oplet voel je wanneer je paard zich gaat spannen voor zijn hypertruuk. Geef op dat moment aan dat hij zijn aandacht bij jou moet houden, dus een of meerdere ophoudingen maken en je benen er flink aan. Misschien meteen een kleine volte inzetten, leid hem af...
Als je hem nog strenger aan wilt pakken dan kun je hem een flinke klets met je zweepje geven.
Ik vind trouwens dat jullie een overwinning gehaald hebben. Jullie paard heeft inmiddels zoveel vertrouwen in jullie dat hij weer durft te etterbakken en dat is volgens mij het inluiden van een nieuwe fase en een sterretje waard. Wees trost op hem maar maak wel duidelijk waar jouw grens ligt.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:35

Als hij weer aan de kletter gaat en je zit er nog op: door blijven galopperen, zet hem op de volte en laat hem pas stoppen wanneer jij dat zegt. Blijft ontspannen zitten, been eraan houden en van voren rustig blijven opvangen. Maak van het spelletje werk voor hem, dan leren ze het wel snel af.

Belisar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 22:28

mrie schreef:
Ik vind trouwens dat jullie een overwinning gehaald hebben. Jullie paard heeft inmiddels zoveel vertrouwen in jullie dat hij weer durft te etterbakken en dat is volgens mij het inluiden van een nieuwe fase en een sterretje waard. Wees trost op hem maar maak wel duidelijk waar jouw grens ligt.

Wat een leuke manier om naar een lastig probleem te kijken. Hij is inderdaad weer helemaal tot leven gekomen sinds wij hem hebben, hij rent, speelt en ja etterbakt ook weer Dat is wat dat betreft een overwinning en inderdaad het begin van een nieuwe fase, waarin ik hem toch weer een beetje opnieuw moet opvoeden en hem duidelijk maken dat er niet over mij heengewalst kan worden, want hij begint een beetje kleine hoorntjes te krijgen Ik hoop dat dat ook gaat lukken en dat we er een betere band door krijgen.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:36

manier van rijden aanpakken,meer afwisseling in het rijden,meer letten op een ontspannen paard willen.
en veel stappauzes met lange teugel.

eventueel een losse slof doen mits hij het weer eens wil proberen dat je hem voor kan zijn..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:09

Klinkt als een dominantieprobleempje, op een gegeven moment gewoon de leiding overnemen. Ik los dergelijke dingen graag zo veel mogelijk met grondwerk op. In eerste instantie los in de bak, daarna bijgezet en aan de (dubbele) longe. Probeert hij het dan ook? Of zijn de verhoudingen dan wel duidelijk?

Als je heel zeker weet dat jou rijtechnisch niets te verwijten is (dus dat hij niet na x-tijd last van z'n rug krijgt van jouw instabiele zit bv * ), je zeker weet dat je training niet te lang en voldoende afwisselend is, dan zou ik een paar keer 'doorpakken' in de training. Als je daar zelf onvoldoende zeker/ontspannen voor bent, dan desnoods even een paar keer door een pro ** door laten rijden. Het irritatiepunt opzoeken, aanpakken, en vervolgens belonen als het verzet stopt.

* Dit ziet er heel naar uit zoals ik het omschrijf en dit is rot om van jezelf te zeggen. Maar uit eerlijkheid naar het paard is het wel heel belangrijk om hier even kritisch naar te kijken.
Is dus NIET rot bedoeld oid, maar echt om zo objectief mogelijk de redelijkheid danwel onredelijkheid van het gedrag van je paard vast te stellen.

** Er zijn vaak wel wat ruiters in de buurt te vinden met een (kleine) eigen stal die ook tegen betaling wel even een uurtje bij jou willen komen rijden. Als jij zorgt dat het paard gepoetst en gezadeld klaar staat en na het rijden zelf uitstapt en afverzorgt, ben je vaak voor een eurootje of 15 per uur al klaar...

Nieke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:31

veel met je paard bezig zijn. overgangen maken en tempowisselingen.. zet hem het liefst niet op een volte,want dan kan je paard onderuit gaan en dan lig jij er onder.. en als hij er vandoor ga,mag je best ff hard zijn in zijn mond. Want het paard is ook hard voor jou.Als hij dan luister moet je natuurlijk weer ontspannen. Meeste mensen vinden het erg zielig,maar je moet maar eens denken als je blijft trekken aan de teugels welke spieren hij dan gespannen hou? de rugspieren.. Dus wat vind je fijner: dat hij ff pijn heb in zijn mond of dat hij lang rugpijn heb en mssn kreupel er aan raakt,omdat zijn rug zo pijn doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:39

Nieke_x schreef:
en als hij er vandoor ga,mag je best ff hard zijn in zijn mond. Want het paard is ook hard voor jou.

Ook als de oorzaak van dat er vandoor gaan voortkomt uit pijn of angst?

Nieke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:02

ze zegt dat het komt uit verveling..dus er is geen pijn of angst.. Er staat niet in dat het paard ergens van schrikt. En als hij pijn had zal hij het meteen laten weten en niet eerst een half uur gereden worden en dan zeggen dat het pijnlijk is. een paard gaat er niet vandoor als hij pijn heb. hij zal gaan staken.
Maar zowiezo mag het paard nooit er vandoor gaan. Je moet consequent zijn en niet eerst zijn gang laten gaan. De volgende keer zal hij het eerder doen of nog harder.

Belisar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 00:11

[quote="Sonja"]Klinkt als een dominantieprobleempje, op een gegeven moment gewoon de leiding overnemen. Ik los dergelijke dingen graag zo veel mogelijk met grondwerk op. In eerste instantie los in de bak, daarna bijgezet en aan de (dubbele) longe. Probeert hij het dan ook? Of zijn de verhoudingen dan wel duidelijk?

Daar ben ik inmiddels al een paar weken mee bezig, veel wandelen, longeren en concequent zijn. Maar wanneer weet je dan of hij weer genoeg respect voor je heeft gekregen?

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:24

leiding geven, beetje grondwerk, overgangen zoals al allemaal is gezegd en als die het dan nog een keer flikt gewoon keihard door galloperen en niet uit zijn eigen laten stoppen.

Verder veel geluk en ik hoop dat het gauw opgelost raakt

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:51

geen kans/reden geven om weg te springen. Flink aan het werk zetten en tijdig stoppen.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:52

Scum schreef:
Als ik jou was zou ik eerst eens het zadel en het kopstuk nakijken. Misschien geeft dat ergens drukpunten die na een bepaalde tijd zo vervelend voor het paard worden dat hij gaat bokken etc.
Verder het gebit en de rug een keer na laten kijken. Als dat allemaal in orde is zou het idd zo kunnen zijn dat je paard je uitprobeert.

In dat geval moet je zorgen dat je een goede instructeur hebt die jou kan helpen om het paard op dat moment op de goede manier aan te pakken en aan het werk te zetten.

en hier ben ik het dus helemaal mee eens.
maar llaat alles gewoon even nog een keer goed nakijken mis licht daar ook wel iets

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:50

patsur schreef:
en tijdig stoppen.

Dit is zeer belangrijk opgemerkt.Zeker als het rijden goed gaat stop op tijd wacht niet af tot je te lang door bent gegaan en je vervelend gedrag krijgt.Weet nog een prachtig voorbeeld stond laatst iemand bij ons in de bak te longeren en paard draaide op de rechterhand altijd om en deze keer had ze dit nog niet gedaan de eigenaar vertelde dit aan mij en zei er nog bij dat hij dan eigenlijk nu zou moeten stoppen paard had ook al genoeg gedaan eigenlijk maar laat hem toch nog even lopen en ja hoor paard draait daarna toch nog om.Erg jammer. want kun je toch weer opnieuw beginnen want dit is ongewenst gdreag en je wilt afsluiten met gewenst gedrag allebei over de zeik terwijl het zo'n mooie training had kunnen zijn.

nujaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:52

als ik jou was zou ik hem eens gaan longeren, met touwtjes ofzo en dan hem lekker hard laten werken als hij het dan probeert heeft het niet veel effect tis maar een idee

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:56

Laat hem eerst eens nakijken door een veearts en ook naar z'n tanden laten kijken. Als dat het niet is gewoon heel streng voor hem zijn.

Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 23:11

Hallo,

Het is al even geleden, maar hier volgt een kleine update; na veel grondwerk, longeren en gewoon samenzijn is het probleem vanzelf opgelost. in die periode van een week of 6 heb ik niet gereden en alleen gewerkt aan een betere band met hem. Die is er nu en ik kan zeggen dat ik er heel veel aan heb gehad, met rijden geeft het nu ook geen problemen meer.