Hoe kan je voelen of je paard het bit vastpakt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

titte

Hoe kan je voelen of je paard het bit vastpakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 10:18

Hoe voel je dat je paard het bit vastpakt?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 10:21

op zn moment is die heel stug in zn mond, gaat die vaak aan de loop met je en heb je geen controlle meer. Dit probleem word veroorzaakt door een onrustige of onbetrouwbare hand voor het paard.

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 10:29

Je paard loopt dan eventjes niet los meer in de hand, geeft niet mee, houdt dan dikwijls zijn hoofd wat schuin ook omdat hij tegenwerkt.

Het moment dat je paard het doet, zul je het wel voelen hoor.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 10:34

als het paard zn hoofd kanteld dan houdt die zn kaak, nek en rug vast. Dit is iets anders dan het bit vastpakken. Wat jij bedoelt komt voort uit stijfheid, spierpijn of scheef zijn in zn rug en bespiering..

titte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 11:54

kan hij ook het bit vastpakken als je met een thiedemann rijdt

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:06

Je hebt niet het gevoel om te vertellen wanneer je paard het bit vast pakt, maar je rijd wel met een thiedeman?
Met thiedeman kunnen ze het bit nog beter vast pakken en hun rug wegdrukken.

titte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 12:21

ik rijd met die teugel, omdat hij de neiging heeft op de terugweg heel hard te gaan. En met die teugel is ie heel goed te rijden, want hij probeert het niet meer. Soms gaat ie weleens in de galop ervandoor, maar ja, is dat het bit vastpakken?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:53

wanneer jij hem niet kan houden en hij onder je vandaan loopt, dan pakt hij idd het bit vast.

titte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 13:09

wat kan je daartegen doen?

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:15

Les nemen !!

titte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 13:21

dat heb ik. maar dit gebeurt alleen met buitenritten. ik wil hem niet elke dag aan de teugel gaan rijden

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:38

Je paard moet nagevelijk (aan de teugel) lopen, omdat hij anders zijn rug niet goed gebruikt. Wanneer je je paard niet kan houden, is het verstandig om daar ook op te trainen, dus niet alleen in de bak les te hebben

titte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 13:48

ok, nou bedankt

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:26

Misschien dat ti juist het bit vastpakt door die thiedeman!? Probeer eens gewoon op de terug weg telkens weg te draaien van huis, bezig houden en veel overgangen te rijden. Hij moet leren op jou te letten en nie tproberen zn voerbak te ruiken.

jeanie

Re: Hoe kan je voelen of je paard het bit vastpakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:08

Hallo Titte , Je voelt echt wel of hij zijn bit vast pakt dan kan je echt niets meer.
Geef in de galop zodra je voelt dat hij harder wil als jij kleine ophoudingen, durf ook los te laten.Bij vasthouden/trekken trekken ze alleen maar harder terug.Blijf ook vooral been geven ......enne de mijne neemt ook regelmatig nog een spurt hoor .
En gebruik veel je stem werkt volgens mij wel bij Titte omdat hij veel voor de kar loopt.

titte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 22:26

He jeanie! Ik ben deze week de heuvel richting het strand in rengalop op gegaan en met dezelfde gang ging ie weer naar beneden! Dan vraag ik me dus af, is dit nu het bit vastpakken, of trek ik niet hard genoeg, 't was trouwens wel grappig....

jeanie

Re: Hoe kan je voelen of je paard het bit vastpakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:26

Welke opgang? Als het bij de uitwatering gebeurt zou ik hem op zijn mieter geven en dan klinkt het als bit vastpakken.
Een andere duinopgang (als je het duin in gaat) kan ik me iets bij voorstellen Jeanie gaat ook graag heuvel op in galop is makkelijker voor het paard. Heuvel af parkeer ik jeanie altijd achter de kont van een ander paard .

Wat kan je doen; in nood met beide teugels aan 1 kant het paard omtrekken.Maar dat zou ik zeker niet doen bij de uitwatering met het asfalt is dan veel te glad met ijzers.

Trouwens ik had ook nog afgelopen maandag een avontuur. In het donker naar het strand met de 2 fjorden en Kev van apple.Richting Noordwijk en dan terug het fietspad door het duin pakken i.v.m harde tegenwind en regen. Breekt ineens het bakstuk van mijn westernhoofdstel en klettert het bit op de grond .
Kon dus terug voor mijn paard gaan lopen met een teugeltje om de hals......ben blij dat ik een braaf paard heb .Hoofdstel in augustus gekocht ga maar terug naar de winkel ik ben

titte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 23:41

het was de 2e opgang als je van het strand richting meyendel gaat. Met al die paaltjes... Hem omtrekken durfde ik niet, ivm prikkeldraad. En ik was samen met mirjam, hij duwde haar paard gewoon opzij. De heuvel op gingen we expres in rengalop omhoog, maar naar beneden besloot hij zelf met dezelfde gang te gaan.
Dat is ook leuk om een keer mee te maken ja, haha. Zou je gezicht wel gezien willen hebben haha. Dan ben je idd blij met zo'n braaf paard!

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 00:33

Zo'n duinopgang in volle vaart naar beneden daar zou ik niet vrolijk van worden . Nog link ook.

Misschien de volgende keer proberen achter een ander paard te parkeren? Echt goed achterover zitten en ophoudingen maken?

titte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 12:54

ja, 't was ook wel link. Er liep een ander paard voor me, hij duwde hem gewoon opzij! Ik hing (overdreven) helemaal achterover. Hij was gewoon jolig en ik niet helemaal op me hoede denk...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:06

Ik zou toch eens serieus nagaan of je hem wel genoeg onder controle hebt om ermee buiten te rijden. Je rijdt nu al met thiedeman en nog kletterd hij onder ja vandaan. Voor hetzelfde geld gaat hij aan de kletter richting een drukke weg!

jeanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:12

Kris25 schreef:
Ik zou toch eens serieus nagaan of je hem wel genoeg onder controle hebt om ermee buiten te rijden. Je rijdt nu al met thiedeman en nog kletterd hij onder ja vandaan. Voor hetzelfde geld gaat hij aan de kletter richting een drukke weg!

Dat doet Titte niet ,het is een braaf paard wat ook af en toe jolig kan zijn en op het strand heb je de ruimte.

Weet je titte, volgens mij is het niet nodig om met een thiedeman te rijden en laat hem maar is flink galopperen ruimte zat toch.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:41

Even wat therapeutisch laten rennen

titte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 19:46

Nou, volgens mij begrijpen jullie mij gewoon niet hoor. Ik laat hem best wel eens rennen, maar dan wanneer IK dat wil. Ik vroeg me gewoon af, wanneer pakt een paard het bit vast, dat is alles...

titte

Re: Dat is helemaal niet aan de orde! goed lezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 19:48

Kris25 schreef: