verschill tussen een martingaal en een thiedeman teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noon

verschill tussen een martingaal en een thiedeman teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 10:42

hey mensen,

ik vroeg mij af wat nou precies het verschil was tussen een martingaal en een thiedeman teugel?
iemand een idee?

ik heb namelijk een martingaal en daar rijd ik een van mijn paardjes mee op wedstrijd en in de les, maar nu heb ik er nog een extra nodig of ik ga misschien een thiedeman teugel aanschaffen. omdat ik het idee heb dat het niet zo bar veel helpt dat ik met een martingaal rijd.

thx

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:45

Thiedeman is combinatie van slofteugel en martingaak, maar zou je er wel mee gaan rijden als je niet weet wat het is en waarom heb je een hulpteugel nodig? Kun je het rijtechnisch niet oplossen?

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:46

Ik zou ook net zeggen: is het wel zo verstandig om ermee te gaan rijden als je niet weet wat het is en wat de werking ervan is? Wat zegt je instructie ervan? Heeft die je dit aangeraden?

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:50

ik ga met bovenstaande mee.

een thiedemann mag overigens ook niet op concours.
een martingaal is , mits op de juiste wijze bevestigt !, bedoeld voor paarden die met springen tussen de hindernissen door, steeds met hun hoofd in de lucht gooien, waardoor je de controle kwijtraakt en de kans op missers groot word.

een thiedemann is voornamelijk voor de ruiter die nog niet goed aan de teugel kan rijden, een thiedemann helpt je hierbij op een voor het paard milde wijze.

Noon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 10:58

Sterre_Nanza schreef:
Ik zou ook net zeggen: is het wel zo verstandig om ermee te gaan rijden als je niet weet wat het is en wat de werking ervan is? Wat zegt je instructie ervan? Heeft die je dit aangeraden?

haha, ik weet wel wat het doet...maar iedereen vertelt me dat beide teugels hetzelfde doen? dus dan snap ik niet waarom ze beiden op de markt zijn. ik rijd al jaren bepaalde paarden met een maringaal en omdat o.a. die 4 jarige haar kop de hele tijd omhoog gooit. maar als die thiedeman een betere werking heeft, waarom zou ik daar dan niet mee gaan rijden.

maar omdat ik dus niet goed weet wat nou precies het verschil is tussen beiden...vraag ik het hier nog maar eens ff...

maar als je de thiedeman toch niet op wedstrijden mag gebruiken heeft het ook geen zin om er een aan te schaffen natuurlijk.

en als de thiedeman een combi is van o.a. een slof heb ik ook zoiets van laat maar zitten want daar ben ik vooral bij jonge paarden geen voorstander van. een slof ik voor luie mensen }>
Laatst bijgewerkt door Noon op 06-12-05 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:59

misschien handig om uit te vinden waarom het paard steeds haar hoofd in de lucht gooit... zal wel niet voor niets zijn

Noon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 11:04

LiSSy schreef:
misschien handig om uit te vinden waarom het paard steeds haar hoofd in de lucht gooit... zal wel niet voor niets zijn

doet ze omdat ze nogal heet is in het parcours is en heel erg sterk op de hindernissen aantrekt.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:06

idd lissy

als ik het zo hoor kan de ts beter een goede instructie in handen nemen !!

een 4 jarige die met zijn hoofd gooit duid in eerste instantie op een fout van de ruiter.
een jong paard elke dag met een martingaal rijden is geen goede manier

een thiedemann is niet voor luie ruiters maar juist voor ruiters die verder willen met het paard, maar zelf nog veel moeten leren .

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:11

Dank U Crossmonster!
Ben het helemaal met je eens

Noon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 11:19

crossmonster schreef:
idd lissy

als ik het zo hoor kan de ts beter een goede instructie in handen nemen !!

een 4 jarige die met zijn hoofd gooit duid in eerste instantie op een fout van de ruiter.
een jong paard elke dag met een martingaal rijden is geen goede manier

een thiedemann is niet voor luie ruiters maar juist voor ruiters die verder willen met het paard, maar zelf nog veel moeten leren .

Kris25 schreef:
Dank U Crossmonster!
Ben het helemaal met je eens

en ik denk dat jullie beter een bril kunnen kopen!!

heb namelijk nooit gezegd dat ik dat jonge paard iedere dag met een martingaal rijd, alleen in de les en op wedstrijden. ten tweede heb ik ook niet gezegd dat een thiedeman voor luie mensen is maar een slof wel. en een jong paard met een slof rijden is ook niet goed, tenzij je hem wel heel goed gebruikt, maar als dat niet het geval is rijd je een (vooral) jong paard zo in de prak.

en dat met de instructie zit wel goed hoor, denk dat een GP ruiter best wel redelijk les kan geven evenals een amazone die o.a. weleens de pavo cup heeft gewonnen en meerdere paardjes voor de grote stallen rijdt. net zoals een oud bondscoach van het nederlands team...maar als jullie denk dat jullie het beter weten...ieder zijn eigen gedachtengang...

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:21

oh jee, iemand voelt zich beledigt?

jij stelt een vraag op bokt, en die beantwoorden wij.
wij kunnen vanuit hier niet zien hoe jij rijd, maar wij gaan af op wat jij typt, en daaruit hebben wij waarschijnlijk te vlug opgemaakt dat jij niet zoveel er vanaf weet als dat je in werkelijkheid doet.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:31

Rustig aan meisje!

Wanneer jouw instructrice zo ontzettend goed is, dan moet je in het vervolg al je vragen maar aan haar stellen en niet hier neerzetten....

ikke17

Re: verschill tussen een martingaal en een thiedeman teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:35

Beste....

Je moet niet direct zo beledigd zijn het is ook niet vreemd dat er zo gereageerd wordt! Zoals jij het zegt klinkt het van ik wil een thiedeman teugel kopen maar ik weet niet hoe het werkt, normaal gesproken laat je je eerst voorlichten over hulpteugels-middelen voordat je ze aanschaft. Ik neem aan dat je hier er achter probeert te komen wat het verschil is tussen een thiedeman teugel en een martingaal...

Zoals je waarschijnelijk al wist na aanleiding van de uitspraken van de anderen moet je eerst uitzoeken waarom je paard steeds zijn hoofd in de lucht gooit zeker als dit een jong paard is is dit niet helemaal in orde. Het zou aan het zadel kunnen liggen ,geestelijke of fysieke gezondheid enzovoort... genoeg redenen dus om eerst ééns te kijken of je paardje helemaal oké is pas als je die conclusie hebt getrokken kun je overwegen om een thiedeman aan te schaffen.

Instructrise,s zij heus niet altijd goed als zij bijvoorbeeld aan NHB Deurne hebben gestudeerd of andere dergelijke opleidingen ik ken zat mensen die geen diploma hebben en toch fantastisch les geven!

Ik hoop dat je je niet aan gevallen voelt mocht dat wel zo zijn dan is dat zeker niet de bedoeling, ik probeer je alleen te informeren en wat uit te leggen dat was ook de 1ste reden dat je hier om hulp vroeg.

Veel sucses,

Vriendelijke groeten Lilian van Alphen

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 12:11

Lydian schreef:
Beste....

Je moet niet direct zo beledigd zijn het is ook niet vreemd dat er zo gereageerd wordt! Zoals jij het zegt klinkt het van ik wil een thiedeman teugel kopen maar ik weet niet hoe het werkt, normaal gesproken laat je je eerst voorlichten over hulpteugels-middelen voordat je ze aanschaft. Ik neem aan dat je hier er achter probeert te komen wat het verschil is tussen een thiedeman teugel en een martingaal...

Zoals je waarschijnelijk al wist na aanleiding van de uitspraken van de anderen moet je eerst uitzoeken waarom je paard steeds zijn hoofd in de lucht gooit zeker als dit een jong paard is is dit niet helemaal in orde. Het zou aan het zadel kunnen liggen ,geestelijke of fysieke gezondheid enzovoort... genoeg redenen dus om eerst ééns te kijken of je paardje helemaal oké is pas als je die conclusie hebt getrokken kun je overwegen om een thiedeman aan te schaffen.

Instructrise,s zij heus niet altijd goed als zij bijvoorbeeld aan NHB Deurne hebben gestudeerd of andere dergelijke opleidingen ik ken zat mensen die geen diploma hebben en toch fantastisch les geven!

Ik hoop dat je je niet aan gevallen voelt mocht dat wel zo zijn dan is dat zeker niet de bedoeling, ik probeer je alleen te informeren en wat uit te leggen dat was ook de 1ste reden dat je hier om hulp vroeg.

Veel sucses,

Vriendelijke groeten Lilian van Alphen

haha, sorry sorry...bij deze zijn jullie er idd te snel vanuit gegaan dat ik er niet zoveel vanaf wist als dat ik zei dat ik deed. maar ik ben bij deze dus ook geen manegeruitertje meer....eigenlijk sinds eenredelijk aantal jaartjes niet meer. maar goed, ik heb het ook allemaal een beetje penny - achtig verwoord hier...daarom mijn excuses. en idd ik voelde mij best wel beledigd, maar wat wil je dan ook....bedankt! haha....ik vroeg mij bij deze gewoon af wat de mensen hier ervan dachten aangezien er hier ook nog weleens penny's ronddwalen met hun doordachte antwoorden.
ook heb ik niet gezegd dat de instructrices (instructeurs) waar ik les van heb of gehad heb allemaal braaf hun diplomaatje hebben gehaalt, ook niet dat mensen die er geen hebben geen les kunnen geven.

maar idd bedankt voor jullie reacties, dat was ook waar ik om vroeg.

sorry maar ik kon niet iedereen quoten haha...dus heb alleen de laatste gepakt.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:49

een slof die goed gebruikt wordt werk btw hetzelfde als een thiedeman

maar op dat hete in het pracours is gewoon op te trainen... martingaal eraf en trainen zou ik zeggen

Noon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 13:38

LiSSy schreef:
een slof die goed gebruikt wordt werk btw hetzelfde als een thiedeman

maar op dat hete in het pracours is gewoon op te trainen... martingaal eraf en trainen zou ik zeggen

ben ik mee bezig, maar het is ook nog heel erg de jong-igheid van het paard. ze heeft nog maar een paar wedstrijden gelopen en vindt echt alles spannend...soms vermoeiend maar natuurlijk wel leuk en goed dat ze zo graag wilt springen.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:21

kan ik me voorstellen, al zou ik met springen dus geen thiedeman gebruiken, je hebt dan veel minder de mogelijkheid om je paard goed vrij te geven boven de sprong.
en als je het met een martingaaltje afkan, waarom wat anders gebruiken

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 14:39

idd, heb je ook wel gelijk in...maar we gaan iig gewoon lekker door met trainen en het komt allemaal vanzelf wel...de controle komt er wel het duurt alleen wat wedstrijdjes haha

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 17:39

Ik vind dat een tiedeman sterker inwerkt dan een martingaal, een martingaal (een vriendin van mij heeft het jarenlang een "martingaus" genoemd hahahaha) maargoed, zorgt inderdaad dat je de controle kunt houden over een paard dat zijn hoofd in de lucht gooit, terwijl een tiedeman het paard min of meer aan de teugel "dwingt" door middel van een "slofteugel" achtige werking, maar omdat je hem gewoon kunt afstellen is de tiedeman moeilijker te misbruiken dan en slofteugel, met de tiedeman kun je voor zover ik weet niet gauw je paard naar de kl*te rijden als je hem iig goed bevestigt en afstelt, met de slof is dit iets makkelijker...

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:21

Een Tiedeman idd werkt sterker in op de paardenmond, terwijl een martingaal juist de "harde" hand van de ruiter verzacht. Als je je hand laag weet te houden, heb je meer controle en daar kan de martingaal mee helpen. Een tiedeman zou ik zelf niet zo snel pakken; dan nog liever de slof, die kun je namelijk laten (d.w.z. niet laten inwerken) hangen als dat nodig is. Een tiedeman heeft daar minder ruimte.
Een tiedeman werkt dus als een slofteugel.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:13

Dat is niet helemaal waar hoor.... Een thiedeman kan je niet verkeerd gebruiken, of te hard mee zijn. Hij werkt op één punt in en zodra het paard daar lopt met zijn hoofd, dan is de druk weg. Het gevaar van een slof is om het te strak te pakken. Dat kan bij een Thiedeman dus niet...!

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:17

Een Thiedemann kun je wel te strak instellen. Bij een martingaal is dat risico wat kleiner .

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:19

wat babootje zegt klopt idd helemaal niet

een martingaal kan eerder de ruiterhand versterken !!
denk aan het hefboom effect, als het paard zijn hoofd te hoog doet, en de ruiter trekt aan de teugel, krijgt het paard enorm veel druk in zijn mond door het katrol-effect van de martingaal.

een slof is zeker niet zachter als een thiedemann, een thiedemann moet uiteraard door iemand met voldoende kennis worden vastgemaakt, en op die wijze dat , wanneer het paard tegen de hand is, hij de extra druk van de thiedemann voelt, maar wanneer het paard ontspant, de druk van de thiedemann dus wegvalt.

veel, heel veel ruiters gebruiken een slof verkeerd, waardoor het paard in een houding word gedwongen, en pas veels te laat de druk van de slofteugel minder word, als hij ontspant, dus babootje, ik weet niet hoe je erbij komt??

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:33

Ik zeg ook niet dat een slof zachter is (even goed lezen) Een slof moet je natuurlijk wel goed gebruiken, maar dat geldt voor alles. Wat ik niet fijn vindt aan een tiedeman is, dat je de inwerking ervan niet zelf kan regelen onder het rijden.
Overigens ben ik zeker niet voor het gebruik van de slof, maar ook niet voor een tiedeman. Met beide kun je je paard verzieken door hem op de kop te trekken. Dan dus nog liever een martingaal als je paard te sterk voor je is. (Die kun je overigens ook verstellen, korter meer druk, langer minder druk)

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:38

Daar heb je gelijk in, maar een martingaal heeft maar een beperkte werking wanneer je paard aan de kletter gaat. Een slof is dan wel een mooie noodrem, maar daarbij heb je kans dat je paard zich te veel opgesloten voeld en ook nog eens met zijn neus tussen de knieen gaat bokken. Een thiedeman (wanneer op lichste stand) is een fijne teugel om je pard bij je te houden, zonder hem in de krul te trekken...
Ik ben gewoon voor zonder hulpteugels en aparte bitjes enzo