Wat versta je onder terugrijden op je zit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

navaja

Wat versta je onder terugrijden op je zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 22:55

Het valt me de laatste tijd steeds meer op dat er onduidelijkheid bestaat over de kreet 'terugrijden op je zit'.

Wat verstaan jullie onder deze kreet en hoe uit zich dat in de praktijk?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:17

rechtop zitten, benen lang, hakken laag en dan je eigen zwaar maken. goed meegaan met de bewegingen. je paard gaat dan rustiger lopen of kan zelfs overgang maken naar draf of stap of halthouden. hoe zwaarder je je zelf maakt, hoe rustiger het paard moet gaan lopen. noem je dus een zithulp

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:19

Goed uitgelegd Hollybolly!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:23

niet ZWAAR maken, maar lang maken...
heel veel mensen gaan zich spannen ipv ontspannen, terwijl je dat eerste absolut NIET moet doen

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:26

als je je eigen lang maakt, ga je als het goed is al zwaarder zitten. je moet dus niet in de beugels gaan steunen, dan heeft het geen effect, dat bedoelde ik

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:32

dat je niet gaat trekken aan de teugels

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:34

inderdaad

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:42

hm.. oke als je het zo zegt...
mijn paard reageert echt goed op zit...
maar ik heb eerst 8 jaar op een manege gereden, waar bijna alle paarden niet op zit reageren.. alles met de teugels :S
en nu kan ik bijna niet zonder...
ben het aan het oefenen, en gaat steeds beter

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:55

manege paarden zijn, als ik het zo mag zeggen, doof geworden voor de meeste hulpen. met al die beginners enzo die er welleens op rijden, die niks kunnen, moeten ze natuurlijk niet overal op reageren, want die kinderen doen nogal eens wat fout natuurlijk. gelukkig dat het beter gaat miriano

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 00:00

zekers

jarrah

Re: Wat versta je onder terugrijden op je zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 08:47

Lang maken is iets wat ik eigenlijk sowieso doe/wil doen (soms lukt het niet helemaal) en daarbij maak ik me niet zwaar. Als ik moet terugrijden op mn zit, kantel ik mn bekken iets, waardoor ik me eigenlijk automatisch ontspan en iets zwaarder maak. Eigenlijk is die hulp bij mij dus maar heel klein, maar het werkt wel super!!!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 15:50

dus je maakt je wel zwaarder. dat zeg je net.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 15:51

Ik hou mijn handen op mijn plek, maar me lang en ga rustig zitten.
Ik hou ook mijn benen eraan, zodat hij niet ineens BOEM terugvalt

eroslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:17

heb een beetje een domme vraag wat is nou binnen been en buiten been ik haal het af en toe door elkaar en dat is erg lastig verder rij ik al 7 jaar maar is het mij gewoon nooit echt uitgelegt

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:31

met een binnen been en buiten been wordt bedoeld welk been buiten of binnen ligt. stel je rijdt een volte op de rechterhand, dus met de klok mee, dan is je rechterbeen dus het binnen been. het zit aan de binnenkant van de hoefslag. je moet altijd op je buitenbeen lichtrijden.

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:37

als ik op me zit terug ga rijden maak ik me idd lang hou mijn benen er goed aan, en ga voor me gevoel tegen het tempo van mijn paard inrijden. hij komt dan meteen in tempo terug en gaat op mijn tempo lopen. ik ga idd niet aan mijn teugels trekken. buitenteugel hou ik er aan, maar mijn binnenteugel ontspan ik.

ik ken het probleem van de manege paarden. daarnaast is het me op een manege ook nooit uitgelegd. pas wanneer ik mijn eigen paardje kreeg heb ik dat geleerd.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:54

op de manege leer je dat inderdaad niet snel. Ook is het daar vaak het geval dat je het enkel goed kan wanneer je op een paard zit dat het goed kan. je hoeft in principe dus heel weinig met de teugels de doen met paardrijden. al denken mensen dat dat niet zo is en paardrijden vooral teugel en beenwerk is. het is de kunst het paard terug en voorwaarts te laten lopen, zonder je been en hand daarin te gebruiken

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:32

Hollybolly schreef:
dus je maakt je wel zwaarder. dat zeg je net.

wat bedoel je?
als ik rij maak ik me sowieso lang, daardoor maak ik me licht.

Als ik terug rijd op mn zit terug wil rijden, is het enige wat ik doe: mn bekken iets kantelen, waardoor ik idd iets zwaarder ga zitten.

Ik snap niet zo goed waarom iedereen die zich lang maakt zich automatisch zwaar maakt? Dat wil dus zeggen dat je je alleen lang maakt op het moment dat je terug wil rijden....want anders zit je continue je paard in de weg (omdat je je zo zwaar maakt). Hoe zitten jullie dan de rest van het uur dat jullie op je peerd zitten??? Volgens mij is het namelijk de bedoeling om je sowieso lang te maken, maar ik kan het fout hebben hoor

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:39

Zwaarde maken is toch voor je gevoel dieper in het zadel gaan zitten, dus daarvoor moet je toch je benen lang maken?

Sjel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:41

Ik til hem altijd voor het gevoel op.
Zo opsluiten tussen je benen en je zit alsof je het idee hebt dat je hem hoger wilt laten komen en daar dus langzamer door gaat.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:48

dus je drukt jezelf uit het zadel?

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 22:08

Nannes schreef:
Zwaarde maken is toch voor je gevoel dieper in het zadel gaan zitten, dus daarvoor moet je toch je benen lang maken?

Dat klopt idd, maar je benen maak je toch sowieso altijd lang? of trek jij de hele tijd je benen op en maak je ze pas lang al je terug rijd?

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 22:17

jarrah schreef:
Nannes schreef:

Dat klopt idd, maar je benen maak je toch sowieso altijd lang? of trek jij de hele tijd je benen op en maak je ze pas lang al je terug rijd?

Onder het rijden druk ik me hakken wel uit, maar als ik in draf ga doorzitten om een overgang terug te maken naar stap ga ik 'dieper' in het zadel zitten en druk ik ze nog verder uit. Zou ik ze zover uitdrukken als ik gewoon aan het lichtrijden ben dan zit ik als een spast

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:31

@nannes Bereid jij een overgang dan niet voor?
ik ga eerst langzaam lichtrijden, en ga dan pas door zitten om een overgang te rijden. met dat langzaam lichtrijden rij ik hem dus al terug in tempo.ik gebruik daarbij wel mijn benen. eerder werd gezegt dat dat niet de bedoeling is? ik duw hem bij wijze van spreken fijn met mijn bovenbenen en knieen.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:39

Dat hier niemand praat over terugrijden op je zit terwijl je lichtrijd! Dat doe ik erg graag. Het enigste wat je moet doen is langzamer lichtrijden dan je paard loopt. Als ze dat doorhebben is het heel leuk om dat zo te doen.

Hoe doen de L1-ers het dan bij de volte hals strekken (lichtrijden) en dan overgang naar stap??????? Want ik zie vaak mensen smokkelen door de laatste 2 passen draf door te gaan zitten of hun teugels te gebruiken.