ok, ik zit dus met enkele vragen, over de slofteugel.
hopelijk kunnen jullie mij helpen!
*wie is er tegen, wie is er voor?
Bij goed gebruik op het juiste moment ben ik voor en anders uiteraard tegen.
*wat zijn de voor- en nadelen?
Voordeel is dat het je nét even door een moeiklijk punt heen kan helpen, en een ander voordeel is dat ruiters het zien als extra veiligeid omdat je meer te zeggen hebt met een slof. Een ander voordeel is dat je tijdena het rijden op de hoede momenten de slof gewoon los kan laten en je er dus niet continue gebruik van hoeft te maken.
Nadeel is dat veel mensen het als een makkelijke oplossing vinden en de slof als dwangmiddel gebruiken.
*welk nut heeft het?
Voornamelijk het paard rond door de hals houden en het toeveoegen van extra controle voor de ruiter. Ik gebruik het ook wel bij paarden die de neiging hebben te steigeren.
*wie van jullie gebruikt het?
vershilt per paard, maar ik gebruik hem wel
*kan je hem ook een bijvoorbeeld een paar weken gebruiken en dan eraf halen, of is het een middel waar je altijd moet terug naar grijpen?
Juist voor tijdelijk gebruik. Je kan het er af en toe bijpakken op verschillende fases in de training. Het is een Hulpmiddel en geen oplosing. Soms misschien twee weken achter elkaar, maar het kan ook bijvoorbeeld 1 keer per maand zijn.
*wat is de beste methode, tussen de benen door of aan het zweetblad?
Dat verschil ook heel erg wat je doel is en wat het probleem is en ook wat je fijn vind rijden. Tussen de benen heeft als resultaat dat het paard lager en dieper komt te lopem. En aan de zijkant kan je het paard wat hoger instellen en de zijwaatste buiging meer bewerken.
*wat kan het bij slecht gebruik aanrichten?
Hangen op de slof of op de hand waardoor het paard zelf neet meer draagt in de hals. De ruiter kan er "lui" van worden waardoor zonder slof rijden een probleem wordt. En als het paard achter niet actief gereden wordt kan het erg op de voorhand of op de kop gaan lopen of achter de teugel. Men focust zich vaak op de voorkant van het paard waardoor er aan de achterkant van het paard te weinig gebeurt. Ruggebruik vord door een slof aalleen niet gestimuleerd dat blijft een taak van de ruiter.
laat me iets weten