slofteugel, gebruik?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

whisperramse

slofteugel, gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 13:43

ok, ik zit dus met enkele vragen, over de slofteugel.
hopelijk kunnen jullie mij helpen!

*wie is er tegen, wie is er voor?
*wat zijn de voor- en nadelen?
*welk nut heeft het?
*wie van jullie gebruikt het?
*kan je hem ook een bijvoorbeeld een paar weken gebruiken en dan eraf halen, of is het een middel waar je altijd moet terug naar grijpen?
*wat is de beste methode, tussen de benen door of aan het zweetblad?
*wat kan het bij slecht gebruik aanrichten?

laat me iets weten

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:47

Wil je zelf met slof gaan rijden dan?

lizjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:51

ik zou zeggen vraag je instructeur die kan je alles uitleggen

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 14:00

Kris25 schreef:
Wil je zelf met slof gaan rijden dan?

neen, ben alleen benieuwd waarom zovele mensen er tegen zijn, en waarom er ook vaak naar gegrepen wordt!

MeiaLuna

Re: slofteugel, gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:01

gebruik de zoekfunctie eens,hier zijn nl al zóveel topics over geweest

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:07

Inderdaad, dacht ook gelijk aan de zoekfunctie...Daar kun je vast eindeloos topics vinden waarover over de slof wordt gediscussieerd (is RT denk ik ook niet ideale plek voor..).

Feit blijft, slof is een hulpmiddel en kan zelf niet echt schade aanrichten MITS goed gebruikt. En daar zit het hem juist, vaak grijpen wat minder ervaren ruiters naar dit middel omdat ze zelf nog niet ervaren genoeg zijn om hun problemen rijtechnisch (wat tijd en geduld vergt)juist op te lossen..

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:14

slof maakt het nagevelijk rijden iets makkelijker, maar let wel op dat als je paard nageeft dat je ook geeft en dat de slof los komt te hangen anders trek je m alleen maar vast! Ik vind een slof helemaal niet slecht alleen je moet er mee leren rijden en uiteindelijk moet je het ook zonder slof kunnen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:18

Zoals gezegd is het een HULP-teugel
op de goeie manier is er niks mis mee - onder begeleiding mee leren rijden en is een prettig om mee te longeren....

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 15:24

bedankt
heb ook al met de zoekmachine rondgekeken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:01

whisperramse schreef:

Ik ben tegen als hulpmiddel om het paard nageeflijk te krijgen en voor als het gebruikt wordt als noodrem bij het buitenrijden.
Voordeel: je hebt als ruiter een soort stuurbekrachtiging vwb het naar beneden rijden. Nadeel: Het rond rijden van je paard doe je van achter uit en dus resulteert de slof bij de meeste ruiters in het aan de voorkant naar beneden sleuren van hun paard, waardoor hij dus wel voor in de krul loopt maar de rug niet meeneemt. Maar een handvol ruiters is bekwaam genoeg om de slof goed te gebruiken en die ruiters die het kunnen hebben hem eigenlijk niet nodig omdat het nageeflijk lopen van je paard vanzelf volgt als de rijkunstige basis in orde is.
*welk nut heeft het?
Voor hele deskundige ruiters (en in principe hebben die hem niet eens nodig) gebruikt om het paard net dat laatste stukje te laten doen dat ze er niet door krijgen en op buitenrit bij paarden die er met hun kop omhoog tussen uit stieren.
Ik dus niet
*kan je hem ook een bijvoorbeeld een paar weken gebruiken en dan eraf halen, of is het een middel waar je altijd moet terug naar grijpen?
De bedoeling is natuurlijk om er zo min mogelijk mee te rijden, nadeel is dat veel ruiters het gemak voelen waarmee je die kop naar beneden kunt trekken en hem erbij houden
Dat hangt af van de hoogte waarin je je paard wilt instellen.
Het paard geeft in de hals na maar breekt daarna af en daarmee kun je dus heel de rug vast rijden, met alle mogelijke gevolgen tot zelfs kreupelheid toe. Een vaste rug doorverkeerd slofgebruik is ontzettend moeilijk weer los te krijgen en een paard dat onregelmatig gaat door de slof is ook moeilijk te corrigeren.

laat me iets weten

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 17:13

@ Urielle: bedankt, nu heb ik toch al een beter idee van het hoe en waarom

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 07:45

Ik ben het volkomen met Urielle eens, al heb ik eerder wel eens een keertje met een slof gereden. Nu nooit meer.

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:20

Ik gebruik in mn training altijd de slofteugel. Niets mis mee, mits goed gebruikt...
en voor ik nu heel bokt over me heen krijg: Ik gebruik mn slof op een iets andere manier dan slof-rijdend nederland:
Ik bevestig het ene uiteinde aan het bit, vervolgens loopt hij naar mn hand, en van daaruit loopt hij weer terug, met het andere uiteinde naar het bit...
Ik doe lange lijnen werk, met mn shetlander keurig slofteugelgebruik!

Verder slofteugel gebruik, als in vanaf de singel, naar het bit, terug naar de ruiterhand, daar zul je bij mij geen goed woord over horen, sorry.
Groetjes, lacuna

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:36

Lacuna,je zal er voor mij toch een tekeningetje moeten bijmaken want ik snap het niet ...dan gebruik je de slof als teugel?of heb ik het nu mis?

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:00

ja volgens mij wel ja..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:34

whisperramse schreef:

Bij goed gebruik op het juiste moment ben ik voor en anders uiteraard tegen.

Voordeel is dat het je nét even door een moeiklijk punt heen kan helpen, en een ander voordeel is dat ruiters het zien als extra veiligeid omdat je meer te zeggen hebt met een slof. Een ander voordeel is dat je tijdena het rijden op de hoede momenten de slof gewoon los kan laten en je er dus niet continue gebruik van hoeft te maken.
Nadeel is dat veel mensen het als een makkelijke oplossing vinden en de slof als dwangmiddel gebruiken.

*welk nut heeft het?

Voornamelijk het paard rond door de hals houden en het toeveoegen van extra controle voor de ruiter. Ik gebruik het ook wel bij paarden die de neiging hebben te steigeren.

vershilt per paard, maar ik gebruik hem wel

Juist voor tijdelijk gebruik. Je kan het er af en toe bijpakken op verschillende fases in de training. Het is een Hulpmiddel en geen oplosing. Soms misschien twee weken achter elkaar, maar het kan ook bijvoorbeeld 1 keer per maand zijn.

Dat verschil ook heel erg wat je doel is en wat het probleem is en ook wat je fijn vind rijden. Tussen de benen heeft als resultaat dat het paard lager en dieper komt te lopem. En aan de zijkant kan je het paard wat hoger instellen en de zijwaatste buiging meer bewerken.

Hangen op de slof of op de hand waardoor het paard zelf neet meer draagt in de hals. De ruiter kan er "lui" van worden waardoor zonder slof rijden een probleem wordt. En als het paard achter niet actief gereden wordt kan het erg op de voorhand of op de kop gaan lopen of achter de teugel. Men focust zich vaak op de voorkant van het paard waardoor er aan de achterkant van het paard te weinig gebeurt. Ruggebruik vord door een slof aalleen niet gestimuleerd dat blijft een taak van de ruiter.

laat me iets weten

Waar ik de slof het meest voor gebruik is met longeren om mee bij te zetten, dat vind ik vaak een fijne methode. Voorwaarde voor slofgebruik is wel dat je paard van achter naar voor blijft bewegen en niet andersom.

Wat ik vaak die is de sof er zo omhangen dat hij niet in werkt als het paard fijn nageefelijk loopt en wel inwerkt als het tegen de hand komt en de kop in de lucht gooit. Dus de bedoeling is niet het paard extra naar beneden te krijgen, maar wel minder omhoog.

Iemand zegt hier dat goede ruiters hem niet nodig hebben, maar niet iedereen is als goede ruiter geboren natuurlijk en voor mensen die nog niet super handig zijn, maar wel verstandifg rijden is het soms een prima oplossing. En hele goede ruiters gebruiken hem ook wel.
Als mijn paard heel eg fris is en overal naar kijkt en uit iedere hoek wegspringt en ik wil toch even een stukje trainen dan hang ik er vaak een slof los aan zodat ik op bepaalde momenten even kan ingrijpen. Als ze dan verder braaf is dan gaat de slof er ook met 10 minuuten weer van af.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:57

de bijrijder van khanita heeft laatst de slof erbij gepakt (z2 ruiter, die weet er wel raad mee mag ik aannemen) omdat khaan langdurig aan het protesteren was, als ze aan het werk werd gezet.
1 keer met slof gereden en khaan heeft het meteen door.

voor zulke dingen vind ik het wel een goed hulpmiddel, mits je weet hoe je ermee moet omgaan.
ik ga er dus nooit aan beginnen, is in mijn ogen ook helemaal niet nodig mer rambo

NiNa_14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:03

ik ben er voor, op voorwaarde dat het goed gebruikt word.
helaas heb ik laatst iemand zien longeren en die had hem verschrikkelijk strak geknoopt, het paard gaat in verzet, begint ze op het paard te schelden en flink met de zweep te knallen.
en dan vind ze het raar dat hij gaat stijgeren

dus als je hem goed gebruikt niks miss mee maar zoals hier bovenstaand echt niet

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 19:36

haha ja!!!

iemand zei een keer: ik geef haar soms een tikje met de zweep als k longeer, loopt ze leker door.

en even later miepte ze dat haar vzpaard steeds omhoog kwam tijdens het longeren en protesteerde.

gek he

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:03

ik denk da ik een hele rare uitleg heb tegen de slofteugel..
(mede bokkers dit is MIJN oordeel, dus ik val niemand aan!)
ik heb een ontsettend moeilijk onder te rijden hafje, en toen ik de sloft eens probeerde, (met instructeur!) was dat zo van "knip" en ze liep onder, toen ging er een belletje bij me rinkelen van "ho dat kan niet!" en ben toen lessen gaan doen waarbij ik gericht op het "onderin,-achterhand meenemen" ben gaan rijden... en nu gaat het beter dan ervoor. zonder sloft!

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 23:13

Ik ben geen voorstander van een slof. Wat al eerder gezegd is bij juist gebruik is er niks aan de hand. Maar een groot deel weet hem niet goed te gebruiken. Ik weet het zelf ook niet en zal er dus ook niet naar grijpen.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:18

Ik heb de slof er alleen buiten aan hangen.
Hij hangt los en ik gebruik hem alleen in noodgevallen.

Ik heb een paar keer in de bak gereden met slof, met iemand erbij voor de aanwijzingen.

Ik ben zelf niet handig genoeg om dressuurmatig met slof te rijden zonder iemand erbij.

Bovendien heb ik hem voor Thomas niet nodig, als die nu ineens niet meer zou willen nageven, zit er iets fout wat ik met een slof toch niet oplos.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 09:27

Stennisje schreef:
Bovendien heb ik hem voor Thomas niet nodig, als die nu ineens niet meer zou willen nageven, zit er iets fout wat ik met een slof toch niet oplos.

En daar gaan veel mensen juist de mist in, het paard wil niet nageven en hangt men er een slof aan omdat het "ineens" niet meer wil.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 15:47

TEGEN!!!!
Eerst had ik zoiets van 'voor mits goed gebruikt' maar nu heb ik me toch bedacht....

Bekijk het maar eens als volgende:
- Je paard moet zn hals buigen en de nek als hoogste punt, waaraan het hoofd dan recht omlaag hangt, of liever iets voor de loodlijn nog
- Hang je er de slof aan: Je trekt zn mond naar achteren. Dit heeft dus niets met aan de teugel of nageeflijk te maken! Het is gewoon in de houding trekken, of het 'deskundig' gebruikt wordt of niet. Het komt niet meer van achter naar voren en het heeft niets meer te maken met de bovenlijn goed en een hoofd dat ontspannen omlaag hangt. Je paard zoekt je hand niet meer op, maar wordt ernaartoe getrokken.

Je trekt het hoofd dus naar achteren en naar onderen ipv dat je hem door zn hele lijf aan de teugel rijdt, waardoor hij mooi bergop gaat lopen. Je trekt hem naar achter en omlaag, waardoor zn hals verkort en je hem voorover trekt, op de voorhand...

Een deskundige ruiter heeft uberhaupt geen slofteugel nodig!

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 15:53

Om te longeren vind ik hem btw ook niet fijn, omdat er totaal geen speling in zit. Als ie er ff tegenin gaat krijgt ie meteen een oplawaai in zn mond.... Fijn voor het vertrouwen in de hand Als er nou een stukje elastiek tussen komt is het fijner .Maar het fijnste vind ik nog altijd de dubbele longe, daar kun je zelf geven en nemen, mits je er een beetje oog voor hebt! De touwtjes doen dit niet zo echt, hoewel elastiek het dus wel iets verbeterd.