Zaterdag weer les.. help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Zaterdag weer les.. help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 21:57

Hallo,

Ik zit eigenlijk best wel tegen de les op van zaterdag om dat het af en toe niet zo goed gaat het rijden.. Met mijn haflingertje. Hij is nog erg jong dus mag natuurlijk nog niet te veel van hem verwachten, maar het gaat gewoon lang niet altijd een beetje lekker. Nu reageerde hij dinsdag al extreem op de weersverandering en denk dat hij dat zaterdag ook gaat doen. Ook is het nog is op ander terrein. Wie heeft er tips zodat ik voor zaterdag zin krijg om naar les te gaan en tips voor tijdens de les? Ik ken de tips, rustig blijven, ontspannen en niet denken aan wat je pony allemaal wel is niet kan gaan doen al enzovoort, maar wie heeft er nog meer tips?

Groetjes

elmiran

Re: Zaterdag weer les.. help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:25

Met mijn paard had ik in het begin ook problemen toen ik voor het eerst een les had. Mijn zusje is 1x gaan lessen met onze pony elmiran, dat is echt een ramp, ze steigert en bokte alleen nog maar en weigerde te lopen. Wij zagen er niet tegen op om naar de les toe te gaan omdat we er vanuit gingen dat de instructrice ons kon helpen.
Mijn paard was erg slecht aan t been en was mij in die tijd aan het uitproberen. Ik vond het helemaal niet erg om in de les te rijden met een vervelend paard, je leert er alleen maar van en je instructrice kan je helpen. Ik heb zelf een jongpaard en merk gewoon dat het de ene les heel goed gaat en de andere les erg slecht. Dat hoort er gewoon bij, ik ben uiteindelijk wel gestopt met lessen omdat de instructrice niet bij ons rijsysteem paste en er geen rekening mee hield dat het een jong paard is (paard liep de laatste les erg moeilijk nagevelijk en ze raade me aan om gelijk de volgende les een slof er aan te hangen)

ik zou gewoon met je pony naar de les gaan. Gewoon net als of doen dat je thuis rijd. Lessen zijn er om er wat van te leren, dus het maakt niet uit als je pony in het begin nog helemaal niet zo netjes loopt na een paar lessen merk je al duidelijk verschil. Mijn paard heeft een hekel aan water. Het goot heel erg maar omdat ik het zonde vond van het geld ben ik in de stromende regen gaan rijden. We waren zeiknat, paard liep voor geen meter maar zo leert ze wel dat ze ook moet lopen met slecht weer. Gewoon veel oefenen en rijden als het een beetje waait of regent dan went een paard er vanzelf aan.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:27

ik ken je verhaal, mijn pony had het ook 6 jaar geleden. Ik raad je aan rustig te blijven en het trekt echt wel bij... Verder kan ik je niet helpen helaass

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 22:30

Nou Kelloriejj toch bedankt ik weet wel dat ik niet de enige ben, maar toch altijd fijn om het te horen En Elmiran.. bedankt

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:33

Probeer met kleine dingen al blij te zijn en beloon hem uitbundig als hij iets braafs doet. Probeer je niet te druk te maken om het weer of om het vreemde terrein want dan zul je juist zien dat hij gek doet. Gewoon lekker naar les gaan en er het beste van maken en de lat niet te hoog leggen voor je zelf.

gUrl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:34

Is je pony altijd erg druk bijv kun je hem altijd even bijzetten natuurlijk nii helemaal in de krul gewoon lekkerlangs met slof als je datnii hebt kan dat ook met je teugels

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:38

Als ik jou was zou ik juist uitkijken naar de les!! Dat is juist DE manier om beter te worden met z'n tweeën. Je instructrice is er toch juist voor om je te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:19

Misschien helpt het tegen je eigen zenuwen als je je pony van te voren even goed longeert. Dan is in ieder geval de eerste frissigheid er vast af.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:22

Zie je op tegen de les omdat je pony wel eens vervelnd kan gaan doen of zie je op tegen de les omdat je instructeur je niet kan helpen en het daarom fout gaat? Als het is omdat je pony gek doet is dat niet erg hoor. Je hebt les om te leren en niet om daar een perfect rondje te rijden!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 19:26

Bedankt allemaal ik zat er eigenlijk een beetje tegenop omdat de les nooit zo goed gaat, maar misschien leg ik de lat wel te hoog voor mezelf, want de instructrice zegt dat elke keer weer, van super doet je paardje het hoor. Ik ga morgenvroeg voor de les (heb een half uurtje les) vast even een beetje rijden, zodat de eerste frissigheid eraf is.. Bedankt!

amarinsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:08

Ik heb nu ook problemen ..en ben voor de les altijd bang dat ik alles verkeerd doe.. Maar aan het eind van de les ben ik dan meestal wel tevreden.. Maar ja les is der voor om dingen te leren

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:09

*meld zich*
heeft ook zo'n pony (voeger).. nu is meneer weer helemaal normaal..
idd gewoon rustig blijven enz. uhm.. miss. even losgooien zodat je paardje zn energie een beetje kwijt is?

vervelend he.. ik weet niet of jij dat ook hebt, maar ik kon nooit eens even ontspannen op mn pony rijden, zoals "anderen" ,, altijd maar overal op letten, of meneer niet schrikt of weer gekke dingen in zn hoofd haalt.. ik weet niet of jij dit ook hebt, maar bij mij is het iig weer helemaal goed gekomen..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:10

enne.. wat je nodig hebt is.. doorzettingsvermogen!!

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:11

De instructrise is er toch voor om je te helpen onder de les?

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:13

Natasja91 schreef:
De instructrise is er toch voor om je te helpen onder de les?

die kunnen ook niet altijd alles voor je betekenen..

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:25

Dat is waar, maar meer dan bokt denk ik.
De instructrice kan zien wat je doet, kan ingrijpen enzo.
Dus tja..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:39

daar heb je wel gelijk in ja, maar als je paard het op een lopen zet, heb je net zo weinig aan je instructrice als de mensjes hier op bokt
dan zul je het echt zelf moeten doen..

maar je instructrice kan je idd wel een stuk verder helpen

miekedar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:57

Nog enkele tips:
Denk in jezelf "ik kan het"
vraag om les aan de longe als je merkt dat je zelfvertrouwen slinkt of je bang bent
vraag aan je instructeur dat hij/zij het effe voor je voordoet op je paardje

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:21

Hoe is het gegaan?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:23

Ben ook erg benieuwd! Vertel het ons....!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:39

ik ook!!
uitgebreid verslag is welkom

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 11:45

Het ging eigenlijk wel goed! Mijn haflinger was zelfs.. uhh ja heel erg rustig ik ben zelf ook rustig gebleven. Wel was de les helemaal niet fijn. Ik moet op de volte met mijn binnenhand opzij, zodat hij stelling aanneemt. Alleen mijn haf valt dan gelijk naar binnen, dus ook buitenteugel vasthouden en goed binnenbeen eraan. Hij reageerde er niet zo super op, dus ga nu met een spoortje rijden om de hulpen iets te verfijnen. Maar de ene keer zei ze ja sophie op 2 teugels rijden en de andere keer moest mijn binnenteugel los. Dus toen zei ze sophie binnenteugel los, dus ik doe mijn binnenteugel los.. 1 minuut later zegt ze ja SOPHIE, op 2 teugels rijden.. Mijn opa en vriendin snapten er ook niet veel van. Dus hele tijd door dat geklooi, werd ik een beetje gestresst, en omdat ik in de war was reageerde mijn haf ook een beetje als of hij in de war was. Naja, later.. Ik moest dus op de rechterhand stelling aannemen, dus ik deed mijn binnenhand opzij en vroeg hem naar binnen. Toen trok hij heel hard terug en bleef stug doorlopen met z'n koppie recht vooruit. Ja zegt me instructrice, trek maar even door, hij moet er even doorheen. Dus ik zeg zo.. IK KAN NIET MEER.. zei zo: ik kan niet, ik wil niet.. Dus naja.. na de les, zeg ik zo: Ik kan het wel en ik wil het wel, maar mijn arm hield het even niet meer en ik heb altijd geleerd, niet terug trekken, want dat win je toch niet, want je paard is 1pk en jij nog niet eens een halve. Ja zegt ze, maar dan moet je even gaan stappen en even tot rust komen.. Dus ik dacht grr.. waarom zeg je dat nu!!! En ook dat hij op de linkerhand heel erg naar buiten wegliep en ik hem niet meer naar binnen kreeg zegt ze eerst ja doordrukken, hij moet reactie geven bla bla bla, dus ik proberen en stuntelen, maar het ging voor geen ene meter. Zegt ze na de les, ja dan moet je even gaan stappen en hem dan in stap weer meenemen naar binnen toe. Dus weer dacht ik van zeg dat dan gelijk, dan had ik een groot gevecht met mijn pony bespaard. Maar ik ben heel blij hoor met de les, want mijn paardje heeft het super gedaan. Hij was lekker rustig enzo

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:55

Fijn dat het goed ging!
Je instructrice bedoelt dat je wel op twee teugels moet rijden (moet altijd) maar dat je je binnenhand iets opent. Je moet wel het contact met de mond bewaren en waarschijnlijk laat je meteen teveel los op je binnenhand. Dan valt je paard inderdaad naar binnen.
Ik ben geen medestander van sporen. Gewoon iets consequenter doorkomen met je kuit.
Als je iets niet snapt van je instructrice, moet je dat gewoon vragen ipv gestressed op je paard te gaan zitten. Daar schiet je niets mee op....

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 15:02

nou Kris25, ga jij maar is op mijn haflinger zitten, echt hoor je kon hem door z'n buik heen schoppen, maar hij reageerde NIET.. echt NIET. Mijn instructrice heeft me zelf sporen aangeraden, om de hulpen te verfijnen, dus! En ik liet hem niet teveel los, maar zij vertelde alles door elkaar en dat heb ik op het laatst ook tegen haar gezegd. En als jij je eens zoals mij voelde, dan had je niet gezegd dat ik niet gestressd op mijn paard moet zitten. Ik heb het haar ook gevraagd hoor! Maar ik was zoo gefrustreerd. Ik wou nog stoppen aen even afstappen om tot rust te komen, maar ik moest doorrijden.. Dus ik denk dat jij niet zoveel snapt van hoe ik mij heb gevoeld en van het spoorgebruik. Mijn instructrice zei ook je moet wel even een spoortje om doen, niet om het probleem op te lossen, maar om je hulpen te verfijnen. Ik heb zooooooo hard en zo vaak gedrukt, maar echt hij reageerde er totaal NIET op, maar ook mede omdat hij nog niet helemaal goed in balans is..

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:11

Klinkt een beetje alsof je niet tevreden bent over je instructrice??