stijf in de rug door meer achterhandwerk?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jiggy777

stijf in de rug door meer achterhandwerk?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 20:02

Mijn paard heeft sinds paar dagen last van de rug. Als ik haar iets bijdrijf met rijden heeft ze de neiging de kont in de lucht te gooien. Dat was eerst alleen met doorzitten, nu ook met lichtrijden staakt ze en wil ze gaan stappen. Het kan zijn dat ze het uit protest doet, nu ik wat meer van haar ga vragen. Ben veel aan het doorzitten zodat ze echt die achterhand eronder moet zetten (ze is erg dominant) Zelf denk ik wel dat ze pijn heeft. Met longeren los aan de lijn loopt ze erg stram met de achterbenen en valt ze naar binnen en doet ze haar oren in de nek als ik iets bijdrijf. Ze loopt dus niet recht, of naar buiten of naar binnen met de schouder. Nu heb ik wel sinds 2 maanden een nieuw zadel. Die heb ik door een kenner laten passen en dat lag allemaal goed. Wel raar dat ze daar nu pas last van gaat krijgen (als het het zadel is). Wat denken jullie?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:56

Misschien heeft je paard wel last van je wanneer je doorzit. Zou er een fysio bijhalen en nog eens goed naar je zadel laten kijken.
En wanneer je doorzit hoeven ze de achterhand er niet meer onder te zetten. Ze kunnen dan juist hun rug meer wegdrukken en vast gaan zitten. Je geeft zelf al aan dat je denkt dat ze pijn heeft. Waarom dan wachten met hulp? Ik zou meteen even iemand bellen en je paardje laten nakijken. Succes.

Anoniem

Re: stijf in de rug door meer achterhandwerk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:26

Jiggy777 schreef:
Ben veel aan het doorzitten zodat ze echt die achterhand eronder moet zetten

Ik weet helemaal niets van je eigen rijden of van je paard want je profiel is helemaal leeg. Het eerste waar ik aan dacht is dat je wellicht niet zo soepel in je lijf bent tijdens het doorzitten en dat je daarmee de rug van je paard juist overbelast [rug wegdrukken].
Achterhand activeren kan ook door gewoon licht te rijden. Wanneer je paard sterk genoeg is mag doorzitten absoluut geen problemen geven. Maar daar moet je zelf als ruiter wel soepel genoeg voor zijn en het ritme van je paard goed aan kunnen voelen.

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:32

Probeer je paard eens lekker te masseren voor en na het rijden voordat je er meteen een loeidure fysio bij haalt, iig als je er van overtuigd bent dat het niet aan je eigen zit ligt (les kan je hierbij helpen, want als jíj krampachtig zit gaat je paard krampachtig lopen...) maar afgezien daarvan..bij de paardendrogist hebben ze van die rolletjes massage apperaten, lekker voor de rug en hals vooral, bij de ruitersportzaak kun je middeltjes halen die je in kunt masseren waardoor de spieren lekker warm en soepel worden en blijven! Probeer maar eens, succes!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:52

Als het pas begonnen is toen je je nieuwe zadel echt ging gebruiken zou ik de kenner er nog even bijhalen.
Een keer zonder dek rijden had ook gekund zodat je de drukplekken kan zien, misschien dat hij toch nog ergens knelt oid.
En anders even een second opinion halen omdat het natuurlijk wel erg toevallig is.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:09

Ik zou zeggen laat er een keer een fysio naar kijken. Mijn paard had haar heiligbeen scheefstaan, daar liep ze onregelmatig van toen ze het uiteindelijk niet meer voor elkaar kreeg mee te werken. Nu loopt ze nog steeds een beetje stijf omdat ze alles weer moet opbouwen. Misschien heeft jouw paard een soortgelijk iets. Je kan het beter uitsluiten voordat je haar doorpakt, want paarden gaan ver om het je naar de zin te maken heb ik gemerkt!

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:43

Met mijn pony was ook altijd alles goed totdat ook zij veel meer op de achterhand moest gaan "zitten" Heb hier ook lang mee rondgelopen (zelf gemasseerd en allerlei middeltjes) Nou is ze van de week naar een dierenarts/osteopaat geweest en die heeft dr helemaal losgemaakt. Het zadel lag net iets te veel achterover waardoor ik ook niet in het midden van het zadel zat en dus meer druk uitoefende op dr lendenen..en als die rug juist meer moet gaan bewegen enzo terwijl ik er op zit tedrukken is niet echt bevorderlijk..dus als k jou was zou ik idd nog even het zadel laten nachecken.

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:57

niet doorzitten!!!!
je paard moet eerst goed over de rug lopen en goed op het achterbeen lopen voordat je gaat doorzitten.
geef je paard de bewegingsruimte door zo los mogelijk te zitten, dit kan namelijk niet als je paard je nog niet laat zitten, je belemmerd het paard dan met doorzitten.

probeer veel overgangen en tempowisselingen te rijden. door dit soort oefeningen maak je je paard sterker en sneller op het achterbeen.je hand daarin ontspannen en meeverend niet bewerken aan de voorkant. je paard moet je hand op gaan zoeken. je krijgt een bepaalde druk in je handen en voor die druk moet je rijden.

zorg dat je paard rechtgericht wordt, kijk hiervoor even in het profile van Bets. zij heeft sites vermeld staan betreft het rechtrichten van je paard.

succes.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:16

Ja, idd, niet gaan doorzitten op een paard dat zijn rug niet loslaat, klopt!

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:37

inderdaad, hetzelfde als hierbovengenoemd.
Alleen ff één tip, mijn paardje doet dit alleen als de grond niet oké is... dus te glad ofzo. Dan kruipt ze ook met haar achterhand er ergens achteraan. (Op goede grond heb ik daar geen last van)

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:00

Een paard laat zich niet verzamelen als hij niet rechtgericht is. Als ik je verhaaltje zo lees lijkt dat me het probleem. Door door te zitten activeer je de achterhand niet meer ofzo, maar als deze spieren gespannen zijn door het niet recht zijn en jij gaat er nog eens bij zitten, kan dat behoorlijk zeer doen. Zie idd ook paardenbegrijpen.nl of hoefkatrol.com

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:12

Je zegt zelf dat je paard last van zijn rug heeft en ook aan de longeerlijn stam loopt ik zou helemaal niet meer gaan rijden en er zo snel mogelijk iemand bij halen die jouw kan vertellen wat er met je paard mis is.Wat zegt je instructrice er van?

Verder ga ik met de anderen mee je rijdt de achterhand er niet onder door doorzitten je moet juist niet door gaan zitten als je paard niet lekker los over de rug loopt daar moet je eerst aan werken.

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 12:21

Mijn instructrice had gezegd dat ik meer moest gaan doorzitten en blijven doorzitten totdat ze daar ontspant, dat gaat in de les heel goed want ze laat dan wel goed los maar heb toch erg het idee dat ik daar dan de boel forceer. Toen ze ging protesteren zij zei meteen dat het het zadel is. En dat denk ik zelf ook. Ik rij nu helemaal niet en longeer haar alleen los aan de lijn en stappen. Totdat ze achter weer iets soepeler wordt. Mijn paard is voor mij, door heel veel verschillende mensen gereden, en liep heel erg op de binnenhand du sop de binnenteugel gereden. Nu ben ik dus echt op die buitenteugel aan het rijden en dat is dus helemaal nieuw voor haar. Maar met het oude zadel zat ik ook regelmatig door, maar toen had ze er geen last van. Dus als ik weer ga rijden doe ik het oude zadel er weer op, en als ze er dan geen last van heeft is het echt het zadel. Maar dat wil ik dus echt zeker weten voor ik het nw zadel er weer opgooi.

girliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 15:21

Kijk misschien gaat het met je oude zadel beter, maar als de rug door het nieuwe zadel bezeerd is, dan zal dat niet over zijn zodra het oude zadel erop gaat.
Ik zou er echt iemand bijhalen hoor! beter een keer te veel dan te weinig gechecked.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:47

Het gaat hier om het welzijn van je paardje. Niet doorsukkelen, maar bel even een fysiotherapeut, kosten vaak maar rond de 35 euro en weten meteen of er iets met je paard mis is!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:39

Jiggy777 schreef:
Mijn instructrice had gezegd dat ik meer moest gaan doorzitten en blijven doorzitten totdat ze daar ontspant, dat gaat in de les heel goed want ze laat dan wel goed los maar heb toch erg het idee dat ik daar dan de boel forceer. Toen ze ging protesteren zij zei meteen dat het het zadel is. En dat denk ik zelf ook. Ik rij nu helemaal niet en longeer haar alleen los aan de lijn en stappen. Totdat ze achter weer iets soepeler wordt. Mijn paard is voor mij, door heel veel verschillende mensen gereden, en liep heel erg op de binnenhand du sop de binnenteugel gereden. Nu ben ik dus echt op die buitenteugel aan het rijden en dat is dus helemaal nieuw voor haar. Maar met het oude zadel zat ik ook regelmatig door, maar toen had ze er geen last van. Dus als ik weer ga rijden doe ik het oude zadel er weer op, en als ze er dan geen last van heeft is het echt het zadel. Maar dat wil ik dus echt zeker weten voor ik het nw zadel er weer opgooi.

Als er altijd stelling werd gevraagd dooor aan de binnenteugel te trekken, dan betekent dat dus dat je paard erg belemmerd is in het laten ondertreden van haar binnenachterbeen (en dus in een stukje ruggebruik en verzameling). Haar achterhand heeft altijd uit kunnen zwaaien en ze heeft haar buitenachterbeen buiten de massa kunnen zetten. Als je haar nu onder de buitenteugel gaat rijden, vraag je meer binnenachterbeengebruik en dwing je ook het buitenachterbeen om meer te gaan stuwen tegen de massa. Dit moet je haast wel gaan merken in de rug, want daar wordt nu een totaal andere belasting van gevraagd en de achterhand wordt nu min of meer gedwongen om aan het werk te gaan. Je vraagt nu echt ribbenbuiging terwijl er voorheen waarschijnlijk alleen halsbuiging was bij je paard, dit maakt een groot verschil, vooral in de rug en die wordt extra belast als je gaat doorzitten.

Dit zal ongetwijfeld leiden tot spierpijn en andere problemen, vooral als je vrij rigoreus bent overgeschakeld naar het onder de buitenteugel rijden, maar dat kan ik niet uit je verhaal halen. Laat je paard dus echt een keer goed nakijken en stop voorlopig met doorzitten. Een paardenrug groeit nog door totdat ze 6 jaar zijn, dus voor die tijd zou ik zeker niet te veel gaan doorzitten (weet niet hoe oud je paard is).

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 16:06

ze is al wat ouder, 13 dus dan is het ook minder soepel dan een 5 jarige...vooral dat binnenachterbeen vind ze heel moeilijk. Van mijn instuctrice moet ik haar van voren wel door blijven pakken terwijl ik zelf liever meer beenwerk doe en haar van voren lekker los en laag zodat ze niet al te veel forceert. Daarna als ze dat goed doet een keer oppakken...maar wat jij zegt (Agnes) is zeker waar!
[/quote]

Als er altijd stelling werd gevraagd dooor aan de binnenteugel te trekken, dan betekent dat dus dat je paard erg belemmerd is in het laten ondertreden van haar binnenachterbeen (en dus in een stukje ruggebruik en verzameling). Haar achterhand heeft altijd uit kunnen zwaaien en ze heeft haar buitenachterbeen buiten de massa kunnen zetten. Als je haar nu onder de buitenteugel gaat rijden, vraag je meer binnenachterbeengebruik en dwing je ook het buitenachterbeen om meer te gaan stuwen tegen de massa. Dit moet je haast wel gaan merken in de rug, want daar wordt nu een totaal andere belasting van gevraagd en de achterhand wordt nu min of meer gedwongen om aan het werk te gaan. Je vraagt nu echt ribbenbuiging terwijl er voorheen waarschijnlijk alleen halsbuiging was bij je paard, dit maakt een groot verschil, vooral in de rug en die wordt extra belast als je gaat doorzitten.

Dit zal ongetwijfeld leiden tot spierpijn en andere problemen, vooral als je vrij rigoreus bent overgeschakeld naar het onder de buitenteugel rijden, maar dat kan ik niet uit je verhaal halen. Laat je paard dus echt een keer goed nakijken en stop voorlopig met doorzitten. Een paardenrug groeit nog door totdat ze 6 jaar zijn, dus voor die tijd zou ik zeker niet te veel gaan doorzitten (weet niet hoe oud je paard is).[/quote]

Esterrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:24

Als ik jou was zou ik niet gaan doorzitten, je krijgt bij een paard ook de achterhand er wel onder zonder dat je door gaat zitten! Als ik jou was zou ik er ook een kenner bij halen voor het paard, met andere woorden een fysio zoals al eerder is gezegt. Veel overgangen rijden van stap naar draf en van draf naar stap actieveren de achterhand ook consequent, wat ik eerst ook vaak bij Syl deed is kleine tikjes op de achterhand geven met de zweep en dit heeft erg goed geholpen. Succes ermee!

Jiggy777

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 16:58

ja dat doe ik ook, veel overgangen en van stap naar draf, geen reactie meteen tik erbij. Maar ze loopt als ik ga draven (stap lang van tevoren)heel onregelmatig, dat komt daar ook vandaan omdat ze haar binnenachterbeen dan echt meesleept. Later gaat dat beter. Ook rij ik haar bijna alleen op de binnenhoefslag, dan heeft ze de neiging om over haar buitenschouder weg te lopen. Zodra ze dan op de buitenteugel ontspant, ga ik pas met mijn binnenhand spelen. Dat werkt ook heel goed bij haar

Esterrr schreef:
Als ik jou was zou ik niet gaan doorzitten, je krijgt bij een paard ook de achterhand er wel onder zonder dat je door gaat zitten! Als ik jou was zou ik er ook een kenner bij halen voor het paard, met andere woorden een fysio zoals al eerder is gezegt. Veel overgangen rijden van stap naar draf en van draf naar stap actieveren de achterhand ook consequent, wat ik eerst ook vaak bij Syl deed is kleine tikjes op de achterhand geven met de zweep en dit heeft erg goed geholpen. Succes ermee!

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:45

Citaat:
voordat je er meteen een loeidure fysio bij haalt

verkeerde zuinigheid....

Hoe eerder je erbij bent, hoe groter de herstelkans.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:14

een nieuw zadel kan in het begin ook nog flink veranderen, kan het niet zijn dat dit bij jouw zadel ook zo is? meestal vormt een zael naar het paard, maar het kan ook anders vormen natuurlijk...

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:26

Ik denk ook zeker dat je eerst moet gaan recht richten voordat je echt gaat verzamelen met je paard. Zo te horen is je paard niet recht en gebruikt ze haar achterbenen verschillend. Hier moet je echt mee aan de slag gaan, voordat je ooit tot een goede verzameling kunt komen zonder je paard kapot te rijden. Dat betekent veel voltes rijden en eerst alleen lichte aanleuning zoeken. Waarschijnlijk voel je dan dat ze op 1 kant het bit vast pakt. Op die kant is het binnenachterbeen het sterkst en ook het stijfst. Je moet dan proberen om het buitenachterbeen sterker te maken, want dat is dan het slappe been wat niet goed onder treedt.
Als ze links vastpakt, moet je je beide handen naar rechts doen en nageven op de linkerteugel. Je vraagt eigenlijk buitenstelling en met je benen drijf je ook zo. Je moet ook altijd de voorhand voor de achterhand plaatsen, niet andersom. Ik zou heel veel afwisselend linksom en rechtsom stelling vragen en dan voelen hoe ze reageert, ook voor je eigen gevoel. Verder alleen grote voltes rijden, nog geen kleine voltes, want dan moet ze haar achterbenen zwaarder belasten en zal ze een uitweg zoeken. Je merkt dan trouwens wel heel goed waar de zwakke plek zit. Voltes openen en sluiten (beginnen in stap en opbouwen naar de draf) werkt ook goed.
Je paard moet eerst soepel en sterk worden en een gelijkmatige aanleuning op 2 teugels krijgen, pas dan kun je verder met de volgende stap: de verzameling.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:04

als je eigen gevoel zegt dat je paard pijn heeft dan is dat meestal zo
jij kent je paard het beste...
wel toevallig dat je paard dit krijgt na een nieuw zadel dus het lijkt er op dat je paard duidelijk last heeft van het (nieuwe) zadel

er zijn veel "zadelkenners" maar 9 van de 10 noemen zichzelf onterecht zo... helaas maar waar
veel zadel worden veel te krap aangemeten, liggen achterover, klapperen, zijn scheef gevuld, te hard of verkeerd gevuld etc
zeker als je door gaat zitten doet een slechtpassend zadel pijn
vraag eens rond bij echte paardenmensen of hier op bokt wie nog een echt Goede zadelmaker weet bij jou in de buurt of laat eens een fysiotherapeut kijken naar zowel je paard als naar je zadel

plaats eens een foto van je zadel als het op je paard ligt
vanaf een foto is in ieder geval goed te zien of het in balans ligt
en welk merk/type is het?

rijtechnische tips hebben geen enkele zin als je zadel niet in orde is

ps ik heb vroeger met de meest slechtpassende zadels gereden, want ik had er zelf helemaal geen verstand van, en ik deed dus maar wat
inmiddels heb ik veel geleerd
ook dat een zadel paard kan maken en breken
het is ontzettend belangrijk dat het zadel geen pijn doet anders is het een ramp voor je paard
succes

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:52

Als het niet aan het nieuwe zadel ligt, ga ik mee met wat de anderen zeggen. Hij is van het achterbeen afgereden door aan de binnenteugel te trekken en hem zo te "verbuigen" (schouder naar buiten, kont naar binnen) Hij is dus niet rechtgericht meer en om goed te kunnen verzamelen zal hij weer spieren moeten opbouwen.. Hij krijgt daar zeer waarschijnlijk spierpijn van en wil dit dus niet. Hij zal in dus in de staak gaan om dit te voorkomen. Ik denk dat je wel streng moet zijn, hij mag niet staken maar je moet ook blijven kijken dat je niet overvraagt. Lang/laag longeren lijkt me wel een fijne afwisseling en als je hem goed bijzet zal hij ook recht moeten worden, en tegelijkertijd zal hij zijn bovenlijn ontspannen door het lange lage. Verder is het masseren van zijn rug helemaal geen slecht plan. Waarschijnlijk is hij best stijf nu, en zal het er alleen maar beter van worden. Voor en na het rijden moet je voelen aan die rugspieren, zijn die hard gewoon masseren totdat je voelt dat ze losser komen. (Ik denk dat zijn rugspieren nu vast zijn omdat hij een tijd scheef is gewees) Waarschijnlijk als je paard fijn recht heeft gelopen, zijn die spieren al een stuk losser, en doe je het losmaken van de rugspieren al met het rijden. Ook raad ik aan een keer naar een fysio te gaan.. Gewoon voor de zekerheid, het is echt iets wat je paard alleen maar beter kan maken. Succes ermee (en owja, niet doorzitten voordat zijn rug los is, werk je waarschijnlijk alleen maar tegen!)

Jiggy777

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 15:30

Ben\was inderdaad veel stelling naar buiten aan het vragen, tot ze daar ontspande en daarna rechtrichten. Dat ging heel goed (rij nu even niet) Heb haar afgelopen 2 weken alleen los laten lopen en ze heeft er dan in ieder geval geen last meer van. Waar ik mijn zadel vandaan heb, schijnt op gebied van zadels achteraf ook een slechte naam te hebben dus ik ga er absoluut mee terug en met het oude zadel rijden. dit is trouwens het zadel;

Afbeelding

verder longeerde ik haar regelmatig met de pessoa teugel, daar loopt ze ook erg goed op...