Help!het klikt niet tussen mij en mijn paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zen

Help!het klikt niet tussen mij en mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 14:54

Ik heb 3 maanden geleden mijn eerste paard gekocht hiervoor reed ik altijd op een lease paard dat ging hardstikke goed we gingen steeds een stapje vooruit.
Nu is het probleem dat ik met dit paard met rijden absoluut geen verbetering zie,ik heb les van een goede instructrice op school en train vaak met de pessoateugel dit doet hij erg goed maar zodra ik er op ga zitten gaat het verkeerd.hij trekt,maakt zich sterk en gooit zijn hoofd omhoog terwijl ik bij de paarden die ik hiervoor heb gereden daar nooit last van heb gehad.
Dit is echt heel erg frustrerend ik dacht eerst dat het gewoon een kwestie was van wennen aan elkaar maar we gaan geen stap vooruit en ik heb er ook geen plezier meer in
Ik probeer altijd zacht te blijven en rustig maar krijg gewoon geen goed contact met hem,en als ik hem daarna in de stal zet duwt hij me gewoon opzij tegen de muur aan ,als ik hem dan corrigeer trekt hij zich er werkelijk niets van aan.
Het vervelende is dat dit paard vroeger M dressuur gelopen heeft en het dus wel kan,maar ik krijg het er onder het rijden echt niet uit.
Moet ik hem nu verkopen om dat het niet klikt of zou ik het nog een tijdje aan moeten kijken?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:59

het kan natuurlijk altijd voorkomen dat het niet klikt.. dat heb je bij mensen bijvoorbeeld ook... misschien passen jullie karakters niet bij elkaar?

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:08

In de eerste plaats heb je een dominatie-probleem. Als het op de grond niet goed zit dan wordt het onder het zadel ook niks. Je zult er dus eerst voor moeten zorgen dat je paard respect voor je heeft als je hem aan de hand hebt of in stal met hem bezig bent. Je zou met hem kunnen gaan grondwerken. Je geeft aan dat je hem corrigeert maar dat hij zich daar niks van aan trekt. Wellicht moet je wat strenger voor hem zijn, want blijkbaar is hij niet onder de indruk van je. Probeer heel consequent te zijn!

Wat het rijden betreft. Merk je geen enkele verbetering ondanks dat je les krijgt? Als dit werkelijk zo is, dan zou ik naar een andere instructrice op zoek gaan.
Maar wellicht heb je een heel moeilijk paard; want vroeger M-dressuur gelopen hebben dat zegt niet zoveel. Mijn vroegere bijrijpaard liep ook M... alleen moest je dan wel op de typische wijze van de eigenaresse rijden; een rijstijl die ik mezelf niet aan kon en wou leren.
Heb je al eens geprobeerd om je instructrice op je paard te laten rijden? Want als hij haar ook zo moeizaam loopt dan zou je eens in de medische hoek moeten gaan zoeken. Loopt hij bij haar wel goed? Dan zal ze jou goed moeten begeleiden om dit rijtechnisch op te lossen, en kan ze dat niet: ga dan heel snel een andere instructrice zoeken!

Niet te gauw opgeven als dit echt je droompaardje is. Klikt het echt niet? Ga dan rustig zoeken naar een ander paard, want een paard kost geld en tijd zat, dus je moet ook wel heel gelukkig zijn met je paardje. En dit paard verdient ook een baasje die bij hem past.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:27

Ik ben daar misschien hard in, maar als ik 3 maanden zou lopen 'prutsen' terwijl de omstandigheden er wel naar zijn dat er verbetering op zou moeten treden, zou voor mij de lol er snel af zijn... Natuurlijk hoeft niet alles zo maar aan te komen waaien, het mag best moeite kosten (des te groter is de 'beloning' als het dan wel lukt!), maar zoals het nu gaat lijkt het me niet leuk meer.

Denk inderdaad ook dat het een dominantieprobleem is en dat hij tijdens het werk liever lui dan moe is. En het kan natuurlijk gewoon dat de klik er niet is, dat gebeurt wel vaker.

Ik zou nog 1x een stapje terug doen, bekijk alles even objectief. Zijn alle omstandigheden echt optimaal, geeft je instructrice echt les naar 'wat de combinatie nodig heeft' of heeft ze één visie voor elke combinatie, is jouw omgang met hem wel in orde, is dit wat je ervan verwacht en zo nee, ben je bereid je verwachting aan te passen, enz..?

girliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:51

Tja, ik vermoedt dat het probleem bij jou ligt. En dat is absoluut niet verkeerd bedoelt, maar als jij geen leider voor je paard bent, dan walst hij over je heen en hebben jullie niets. probeer eerst het dominantie probleem op te lossen.
Maar als de klik er niet is, dan past het mss gewoon niet

Zen

Re: Help!het klikt niet tussen mij en mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 17:07

Mijn instructrice heeft er zelf een paar keer op gezeten toen ging het wel goed,ik krijg les volgens het principe weerstand biedende hand(klassieke dressuur) ze vertelde dat hij het niet fijn vind als hij druk van voren krijgt, en waarschijnlijk altijd veel met slofteugel is gereden en daardoor niet goed op eigen benen kan lopen en dat ik hem actief voorwaarts moet rijden en dan hem eerst ruimte naar voren moet geven(eerst hoofd naar beneden) en dan pas moet begrenzen.
Hiervoor heb ik altijd op erg gevoelige paarden gereden die weinig druk nodig hadden ik ben van mezelf ook vrij rustig en dat klikte goed.
Als ik het probeer op de manier van mijn instructrice zijn er misschien een paar momenten (seconden) dat het heel even gaat en daarna ben ik hem weer helemaal kwijt dit oefen ik nu al elke dag en ik kan niet zeggen dat het beter word.
het voelt dan alsof zijn mond van beton is en hij zich zelf heel erg sterk maakt(naarmate ik langer bezig ben hoe harder hij ook gaat lopen en meer gaat drammen),mijn handen zijn verkrampt als ik gereden heb.
Ik heb nog nooit eerder gehad dat ik gefrustreerd word van een paard maar bij hem gebeurt het iedere keer als ik ga rijden,ik vraag me daarom ook af of ik het helemaal verkeerd aanpak of dat onze karakters gewoon niet goed samen gaan (en tuurlijk moet ik nog veel leren)

Reddevil_taz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:56

Ik denk (zoals remember zegt) dat je een stapje terug moet doen.

Ga niet de hele tijd op dit probleem focussen, maar ga iets leuks doen met z'n tweeen. Bosrit, springen, balkjes lopen, enge proefjes, zoals over zeil lopen etc.
Als je teveel op het probleem hamert, zou ik als paard ook gaan denken: oh heb je haar ook weer, voor jou wil ik niet werken...

Positief blijven, gun het wat "meer" tijd

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:13

ik ben het helemaal met Reddevil_taz eens!

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:30

zo te horen krijg je goed les..

maar er zit nog werk aan je paard..

maar...waarom laat je je paard niet volgens de weerstand biedende hand iedere week met dubbele longe lopen..ik doe dat bij iedere nieuwe pony die ik heb en alle betonnen monden worden zo zacht als boter!!

1 x longeren,2 x dressuur en de rest naar buiten..of vrij.

speedygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:58

ik heb nu 2 maanden een verzorgpony bij mijn vriendin en had daar ook problemen meej, ze wou als ik ging aandraven haar eige weg in met bosritten terug gaan naar huis en ook kon ik de baas niet over haar zij,, ik denk dat jij dat probleem ook hebt. je moet misschien een keer wat gaan knuffelen met je paardje en wat lichaamsgevoelens geven heel lief gaan praaten en als ze lief is belonen,, dan komt het rijden(rij met zweep) ik had met rijden haar helemaal niet in de hand en ik rij nog maar 7 maanden dus vond ik het eng! toen zei mijn vriendin pak de zweep been erbij en HEEEEEEL STRENG zijn. als ze koppig doet been erbij en tikken met de zweep op de hals, als ze niet wil lopen eerst aansporen reageert ze niet tik met de zweep op de kont,, als ze wat goeds doet belonen en fout isvstraffen als je 5 keer per week traint en maar doorblijft gaan tot ze IETS goed doet dan ga je steeds een stapje vooruit,, en geef dew moed niet op!!! want je kunt het vast heel goed!!!!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:06

Hij moet gewoon eens een flinke dreun van je krijgen. Wanneer hij je in de stal klemdrukt tegen de muur, meteen met de zweep erover. Nu niet meteen beginnen dat ik een dierenbeul ben, maar je paard is de baas over jou ipv andersom! Met rijden ook, kom maar eens streng door, maar eerst de baas op de grond en dan erop. Daar in tegen ook belonen als hij braaf is. Hij kan het wel (bij je instructrice wel geloof ik), dus hij probeert je enorm uit. Het kan wel zo zijn dat het echt niet klikt, maar meestal voel je dat meteen wel. waar staat je paardje?

Laverne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:56

Ik ga mee met reddevil_taz. Ik herken het probleem goed.
Als het voor het paard niet duidelijk is wie de baas is, zal geen verbetering optreden. En je hoeft echt niet grove technieken toe te passen om je paardje duidelijk te maken dat JIJ de baas bent. Er zijn genoeg diervriendelijke manieren waarop je correct en duidelijk kunt zijn.

Consequent zijn is erg belangrijk bij dit paard denk ik. Maak je je niet bij voorbaat al druk voor het rijden? Sommige paarden zijn extreem gevoelig voor de personen die met hen rijden en bezig zijn. Nemen de buien over en/of maken misbruik van je frustraties.

INderdaad, neem een stapje terug. Begin met veel grondwerk. Vind het plezier weer terug in het bezig zijn met paarden. Rustig aan bij het begin beginnen. Geef julliezelf nog een kans. Als het dan nog niet lekker gaat, dan kun je altijd nog een besluit nemen.

Succes!

girliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:54

Nopu dat van die flinke dreun ben ik niet met kris25 eens. Zeker als dit paard eerder verkeerd is gereden, dan denk ik dat je met de tips van reddevil_taz en laverne een eind komt
Succes

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:00

Als het idd echt niet klikt zou ik zeggen ga opzoek naar een ander dier. Dit is voor jou, maar waarschijnlijk ook voor het paard niet leuk.... Paardrijden is een hobby voor de meeste van ons, dus het moet leuk zijn...

Zie dit niet als de makkelijkste uitweg hoor, maar soms klikt iets gewoon niet. Dan vindt ik dat je niet tenkoste van alles moet gaan forceren dat het moet..... Het enige wat moet is dat jullie er allebei plezier in hebben, en als dat niet is en je hebt alles geprobeerd... tsja, dan gun jezelf én het paard een leukere hobby....

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:05

en hij heeft ook niks aan zijn tanden ? dit kan ook de boosdoener zijn.
laat dit eerst nakijken en dan zorgen dat je respect van hem krijgt tijdens het grondwerk.
en dan zo verder opbouwen.
Ik heb een half jaar gesukkeld met mijn ruin tot het eindelijk eens een beetje de goeie kant op ging en heb vaak fikse ruzie gehad met hem omdat hij dacht dat hij de baas was.
Dit probleem is nu helemaal de wereld uit en doet die bijna alles voor me.

wat ik hiermee wil zegen dat je niet zo snel moet opgeven en gewoon doorzetten en pak het eens anders aan,
lukt dit dan echter niet, dan mischien toch op zoek gaan naar een andere.
het heeft bij mij ook bijna 1 jaar gekost om alles op te bouwen.
(plus zweet en tranen)
veel succes

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:25

@girliegirl: TS schrijft dat hij wel luisterd en braaf is bij de instructrice. Dus hij kan het wel en heeft gewoon geen respect voor TS. Respect krijg je niet door lieve woordjes in zijn oor te fluisteren......

Laverne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:37

@Kris25; er zijn genoeg manieren om respect voor je paard te krijgen. Maar ik heb liever een goede band met mijn paardje en dat mijn paardje mij graag ziet komen, dan dat het paardje angstig voor me wegloopt bij wijze van.

Er zit een hemelsbreed verschil tussen een corrigerende tik en meteen met de zweep erover. Gevolg hiervan kan ook zijn dat een paard angst krijgt van de zweep. Of respect voor de zweep maar niet voor de persoon!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:20

@Laverne: Ik heb altijd met al mijn paarden een bijzonder goede band gehad en ze hadden allemaal respect voor me en kregen (wanneer ze dat verdienden) ook echt wel een flinke tik met de zweep. Liever 1 keer goed, dan tik 10 zo'n nep tik, want daar gaan ze zich veel meer aan irriteren.
Wat doe jij wanneer een paard je tegen de muur fijn drukt? En over je heen loopt?

Laverne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:12

Het ligt 'm in het nuanceverschil denk ik. De zweep erover, een tik of een tik met de zweep zijn 3 verschillende dingen.

Wanneer een paard zich misdraagt treed ik zeer duidelijk op. Verschilt uiteraard per situatie en ook per paard. Een paard dat kopschuw is geef ik geen tik op de neus bijvoorbeeld.

Ieder zijn ding hoor daar niet van. Iedereen heeft zijn eigen manieren.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:53

Sorry maar ik geef Kris gelijk. Als hij je in de stal in een hoek klemzet geef je hem toch heel rap een stevige trap onder zijn gat? Ik vind dit wel een hele flinke vorm van dominantie al!
TS geeft aan dat ze het paard corrigeert en dat het paard zich gewoon geen *piep* van haar aantrekt! Tijd om eens wat flinker in te komen dan!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:59

Dank je wel Urielle!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:36

Waarschijnlijk ligt het probleem echt bij jouw maar dat betekend niet dat het niet goed kan komen.Als je longeert met de pessoa dan loopt hij fijn en als je instructrice erop rijd gaat hij ook goed maar als jij rijdt niet.Je moet je niet dood staren op dat hij M heeft gelopen je moet kijken naar wat jij nu met hem doet en hoe je dan langzaam een stapje verder kunt komen.Ook niet vergelijken met paarden waar het wel goed mee ging ieder paard is anders en heeft een andere aanpak nodig daar leer jezelf ook alleen maar weer van bekijk het positief.Ik ben bang dat je te veel druk op de teugels hebt en niet kunt onstspannen en dat je daardoor ook verkrampte handen hebt na het rijden en dat daardoor ook je paard gaat trekken en rennen.Ik zou in de les goed de instructies van je instuctrice opvolgen en dit dan nog 1 dag in de week gaan proberen maar zodra je het gevoel hebt dat het mis gaat wat anders gaan doen.Je kunt je paard ook gymnastiseren met wat minder druk op je teugels lekker veel overgangen rijden en veel figuren rijden en lekker links en recht in laten buigen.Verder lekker gaan longeren, maak eens een sprongetje, ga eens balkjes lopen, buitenrit maken.Hou het leuk en afwisselend en je zal zien dat je binnenkort weer met plezier naar je paard toe gaat.

Ik vind het wel een probleem dat hij je in de stal tegen de zijkant wil aan duwen en dit moet je echt niet toe laten als je zelf niet weet hoe je hier mee om moet gaan vraag eens iemand in je buurt om je te helpen.Maar als een paard mij tegen de zijkant wil duwen krijgt hij wel een ongelofelijke knal zodat hij het de volgende keer wel zou laten.

kaatje123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:22

helemaal mee eens!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:03

hmm.. ik zou voor dat je aan het echte dressuurwerk gaat beginnen eerst aan elkaar wennen.. gewoon bij hem een beetje staan poetsen of even aandacht geven,, ik weet het, dit klinkt penny, maar je krijgt er wel een betere band mee.. ik zou niet de hele tijd over dat dresuur blijven piekeren, meer dat hij niet voldoende respect voor je heeft in de stal enz.
ik weet niet of je paardje verkeersmak is enzo, maar je zou dan ook een buitenritje kunnen maken.. zo leer je elkaar beter kennen en al zn goede en minder goede eigenschappen enz.

ik zou dat eerst proberen en het nog een tijdje aankijken..
ik wéét hoe frustrerend het is.. ik kan bijna alle paarden (waarop ik heb gereden dan) netjes aan de teugel laten lopen, zijgangen alle verzamelingen enz. maar mn eigen pony krijg ik nieteens de bak door..

succes iig!!

Zen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 21:57

Heel erg bedankt voor jullie reacties!!heb er echt wat aan

Ik heb vandaag hem met de dubbele longe gewerkt en dat deed hij hardstikke goed, had me van te voren bedacht dat ik strenger tegen hem zou zijn als hij me bijv. overhoop loopt,en wat denk je hij was poeslief deed geen stap verkeert volgens mij kan hij gedachten lezen ofzo
Ik weet dat ik me niet zo op dat dressuur moet focussen maar omdat ik op school zit (met het paard ) en daar iedereen heel erg vooruit gaat wil ik zo graag dat het bij ons ook goed lukt,dat is natuurlijk ook niet echt reeel aangezien de meeste hun paard ook al veel langer hebben.
Heb besloten dat ik de uitdaging met hem aanga en dat ik er waarschijnlijk veel van kan leren ook al zullen er vast nog wel momenten komen dat ik er liever een frikandel van maak (en hij waarschijnlijk van mij ook)
offtopic:het enige vervelende was dat ik vandaag door de eigenaar van de stal werd opgebelt dat hij de hele week heel veel plaste en dronk en gister bijna z'n hele zoutblok had opgegeten hoop maar dat hij niets heeft