Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

En het paard is het dus niet gewend om zo gereden te worden, dus gewoon heel langzaam opbouwen met de teugels oppakken. Steeds stukje voor stukje en heel veel ontspannen met je handen. Probeer anders eens te longeren met touwtjes of bijzet
Komt vast wel goed

PeruaansePas schreef:Zonder neusriem kan het bit sneller door de mond gaan. Met heel voorzichtige handen kun je wel zonder problemen zonder neusriem rijden.
Misschien dat je daar wat meer uit kunt halen
Succes! 

(stond hengst in de wei naast de bak) 
samie schreef:met neusriem gaan rijden zou ik zeggen anders kan het paard de mond open doen en zo de druk van de teugels ontlopen. Ik heb ook een tijdje zo'n paard gereden en ik heb er direct een neusriem met sperriem omgedaan en gewoon langzaam opbouwen de druk die jje op de teugels zet, dan komt alles vanzelf goed
lovermier schreef:hoi
het ligt eraan.. hij is het niet gewend.. maar ik heb ook een tijdje me paard met een gecombineerde neusriem gereden en dan het sperriempje eraf gehaald.. ging ook heel goed.. zo zou je het eerst kunnen doen.. maar ik denk zelf dat paarden er niet veel last van hebben.. want bij een jong paard rijd je ook vaak meteen met neusriem..
als je een rustige hand hebt maakt t helemaal niks uit...